Uskonnot ja absoluuttisten moraaliopien ongelma

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kun olin kirjoittanut tämän loppuun: Pahoittelen pituutta, mutta koittakaa jaksaa lukea loppuun asti ajatuksen kanssa, niin voitte pohtia itse tätä paremmin. Mielestäni asia on ajankohtainen kaikille meille.

Tämä ajatusleikki varmaankin kuuluisi tuonne matematiikka osastolle, mutta liittyen enemmän kulttuurelliseen/yhteiskunnalliseen ilmiöön päätin laittaa tämän tänne.

Kuten tiedämme, raamatun ja muitten pyhien kirjojen tulkinnasta on syntynyt aikojen saatossa yksi jos toinenkin variaatio miten uskonnollisia kirjoituksia täytyisi tulkita, alkukristittyjen jakautuminen aluksi ortodokseihin ja läntiseen (katoliseen), katolisen kirkosta irtautuneet englannin kirkko, luterilaiset, sekä muut protestanttiset lahkot (lahko on mielestäni parempi käsite kuin uskonnolliset yhteisöt, koska ne eivät ole täysin uusia yhteisöjä, enemmänkin variaatioita alkuperäisestä uskosta. Heh, maailman 2 suurinta "yhtenäistä" uskoa ovat itse asiassa protestanttisia lahkoja alkuperäisestä monoteismistä (Juutalainen usko -> (erimielisyyksiä oikeasta profeetasta) Kristityt -> (sama juttu) Islam)). Taitaapa olla että jokaisen uskonnollisen yhdyskunnan sisälläkin on kädenvääntöä pitäisikö vai ei uusia tulkintaa pyhistä kirjoista. (Mielenkiintoista ironiaa itseasiassa mitenkä asteittainen variaatio näyttää toimivan myöskin uskontojen sisällä ( teille joilla on vajausta yleissivistyksessä tai olette kykenemättömiä ymmärtämään käsitteitä; evoluutio = asteittaista variaatioita populaatioissa + sopeutuminen a.k.a. luonnonvalinta).

Ajatukseni eilis iltana lähti siitä olettamuksesta että, jos jostain syystä jumala olisi olemassa ja jostain vielä enemmän oudommasta syystä tämä jumala olisi laatinut absoluuttiset moraaliopit ja antanut ne ihmisille näiden pyhien kirjoitusten muodossa.

Voidaan varmaankin olettaa jo sen perusteella kuinka monella eri tavalla pyhiä tekstejä tulkitaan (uskontojen varioituminen) että, kaikki moraaliopit ko. kirjoituksissa eivät ole suoraan jumalalta.

Myöskin on hyvin selvää että jokaisella uskonnollisella maailmankuvalla on olettamus helvetistä, ja selvä kuva kuka joutuu sinne ja kuka saa pelastuksen ( vanha rallihan menee näin: "me päästää taivaaseen ja te muut joudutte helvettiin. Liity meihin ja saat pelastuksen"). Niin tai näin oletetaan että on olemassa pelastus ja kadotus. Eli: paikkasi kuoleman jälkeen määräytyy kuinka näitä jumalan antamia moraalioppeja tottelet/toteutat.

Tästä ajatuksesta rupesin pohtimaan mikä on mahdollisuus että juuri sinun uskontosi on se uskonto joka on löytänyt ne jumalan antamat moraaliopit, ja oikeutettaa sinut pelastukseen helvetiltä.

Nyt siihen asiaan:

Oletetaan että pyhissä kirjotuksissa on tuntematon määrä jumalan absoluuttisia mooralioppeja (tästä eteenpäin merkitään JAM) ja kuitenkin vähintään yksi.

Oletetaan että pelastus saavutetaan kun toteutetaan/totellaan kaikkia JAM:eja. -> Siis on olemassa yksi kombinaatio, kaikkien kombinaatioitten joukossa joka on pelastus.

Annan esimerkin: Meillä on kaksi moraalioppia pyhissä kirjoituksissa, oppi A ja B. Tästä seuraa suoraan, että meillä on 3 mahdollista uskontoa jotka ovat yhden vertaisia toistensa kanssa (koska emme tiedä montako todellista JAMia on pyhissä teksteissä)

visualisoidaan, merkitään 0=ei totella ja 1=totellaan. Saamme kombinaatiot;

00 = ei totella kumpaakaan
01 = A totellaan ja B ei
10 = A ei ja B kyllä
11 = A kyllä ja B kyllä

Huomaatte varmaan että tässä on 4 kombinaatioita, mutta 00 ei tottele kumpaakaan ja täten ei voi mitenkään toteuttaa JAMi ehtoa, ja ei saa pelastusta (tämä on se pahapahailkeäilkeä ateistinen malli).

Tästä voidaan intuitiivisesti nähdä, että mahdollisten kombinaattioitten määrä on;

mahd. komb. = 2^n - 1

eli vaihtoehdot (2: kyllä tai ei) potenssiin oppien määrä pyhissä kirjoissa - ateistinen kombinaatio.

(Nokkelimmat varmaan rupeavat jo huomaamaan ongelman absoluuttisissa moraalioppien olemassa olossa )

Teille muille, jatketaan:
Laitetaan lukuja tähän meidän yksinkertaiseen yhtälöömme: Oletetaan että meillä on pyhät kirjoitukset joissa on (3,5,10,50,100) moraalioppia. Tarkastellaan yhdenvertaisten uskontojen määrää:

PK (pyhät kirjoitukset) joissa on 3 oppia: = 2^3-1 = 7 uskontoa
PK (joissa on 5 oppia):= 2^5-1=31 uskontoa
PK(10) = 1023 uskontoa
PK(50) = 1.2589907*10^15 uskontoa, siis noin miljoona miljardia uskontoa, 1 000 000 miljrd. uskontoa
PK(100) = 1.2677*10^30 uskontoa, pyöreästi noin 1000 miljardia miljardia miljardia eri uskontoa, jotka ovat toistensa kanssa saman arvoisia.

voitto kombinaatiot lotossa:
39*38*37*...*33 = 7.752*10^10 eri kombinaatioita, vaivaiset 10 miljrd. mahdollisuutta.

Johtopäätelmiä:
"Mitä tämä kertoo mistään mitään?" - Raamatussa on varmasti yli 50 eri moraalioppia, ja vaikka kaikki maailman ihmiset jotka ovat ikinä eläneet maapallolla (noin 90-110 miljrd.) olisivat uskoneet raamattuun jossa on vain ja ainoastaan 50 moraalioppia (kaikki tietenkin omalla kombinaatioilla, kaikilla oma tulkinta oikeista JAMeista) taivaaseen olisi päässyt 110/1000000 ihmistä, siis 1 promille yhdestä ihmisestä. Veikkaan että niillä soluilla on aika yksinäistä siellä.

Mieti toisin päin; tarvitaan noin 170 000 nykyistä maapallollista ihmisiä (6miljrd.), jotta voimme olettaa että yksi niistä on päässyt taivaaseen.

Toisaalta jos otamme vielä mukaan mahdollisuuden että nämä moraaliopit ovat tarkoitettu ymmärtää tulkitsemalla niitä, saamme vain huomattavasti isomman määrän uskontoja. Yhtälö muuttuu muotoon:

= 3^n-1 , (3 tulee siitä että vaihtoehtoja on: ei totella, totellaan, totellaan osittain)

Ja todellisuushan on se että pyhiä tekstejä on enemmänkin kuin vain raamattu ja niissä enemmän moraalioppeja kuin 50, kobinaatioitten määrä on niin suuri että normaalilla kotikoneella ei riitä kapasiteetti laskea niitten määrää. Miten varma olet taivaaseen pääsystäsi? Tai että lähimmäisesi on sinne päässyt?

Kysymys jota haluan sinun miettivän (älä rupea minulle vastaamaan, vastaa itsellesi):
Onko mieltä tuhlata omia rajallisia resurssejasi ja aikaa uskonnollisiin rituaaleihin, jos todennäköisyydet että siitä on hyötyä ovat täysin olemattomat?

Asia joka tuli mieleen kun mietin tätä

-"Entäs todennäiköisyydet näille arvoille; onhan todennäiköisempää että kultainen sääntö on hyvän jumalan arvoja toisin kuin homojen kivittäminen/naisten alistaminen/orjuuttaminen/oikeutus tappaa kapinoiva lapsensa":
-Mutta mistä voidaan tietää hyvän jumalan arvoja, jos meillä on vain Pyhät kirjoitukset aineistona jumalasta? Tällöin täytyy olettaa että kaikki arvoilla on sama todennäköisyys olla JAMi. Jos kuitenkin otat tämän kannan että jotkut ovat todennäköisempiä JAMeja kuin toiset, mihin tämän perustat? Ilmeisesti joihinkin muihin arvoihin, jotka tulevat muualta kuin pyhistä teksteistä, mutta jos vain pyhät tekstit sisältävät absoluuttisen hyvän ja pahan määritelmän, miten pystyt arvioimaan niille todenäköisyyksiä?.

::EDIT::
Jos huomaat selvän virheen ja osaat matematiikkaa tai olet hyvin perillä uskontojen kehityshistoriasta, ota yhteyttä niin korjataan se virhe. Jos et osaa etkä tiedä, ja silti huomaat virheen pidä se omana tietonasi.

---------------------
Ps. Hyvää viikonloppua kaikille tieteen ystäville!
Terv.
koulutuksessa oleva tieteentekijä

Kommentit (2)

Vierailija

jos jumala olisi olemassa ja antoi kaikille uskonnon lahkoile (... juutalaiset, musliimit ja kristityst ynm.) ohjeet miten tätä kuulu palvoa niin ainoat ketkä oikeesti pääse taivaseen ovat ateistit koska uskonnot ovat niin sanottuja "koetuksia" mitä jumala o antanu ihmisille

ID:n poppolle: tiien että rukoilette jumalaa joka päivä et tämä kuulis teitä ja teidän toivomuksia... mutta hän onki varattu joka päivä muihin hommin kuten miettiäkseen miten uuden kissanpennun karvoitus ja viikset kasvaisi jotta tämä ei olisi vanhempiensa klooni tai muuta vastaava ...

Uusimmat

Suosituimmat