Lääkäreiden pitää olla tunne-ihmisiä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Lääkäreiden pitää olla empaattisia tunne-ihmisiä ja olla lääkärivalan mukaisia ihmisten pelastajia.

Useimmat nyky-lääkäreistä ovat koulu-järjestelmän pinko-oppilaita, jotka eivät tajua ihmisyydesta tahi inhimillisyydestä mitään.

Lääkäreiden pitäisi kunnioittaa potilaitaan kaikissa tilainteissa ja olla empaattisia hoidon tai muiden suhteen.

Se että Hyksin lääkärit nimittelevät potilaitaan "läskeiksi" tai "idiooteiksi" ei kuulu itseään ja potilaitaan kunnioittavan lääkärin repertuaariin.

Miksi lukion parhaiten menestyneet kirja-toukat valitaan yliopistojen lääketieteelisiin tiedekuntiin.

Miksi lääketieteeliseen valituilta vaadittaisi empatia ja psykologisia taitoja lisäksi?

Kommentit (6)

Vierailija

kun niitä kiusattiin koulus ja nyt ku ne pääsi töihin se ei vastaa niitten odotuksia vaan se o paskempia hommia mitä maapallolla o ... kun kirurkit tarpeeks kauan penkoo ihmisii ne kohtele näitä kun palaa lihaa koska ihmisillä o tapana kyllästyä

Vierailija

Olen pitkälti samaa mieltä. Siis, että julkisessa viimeisen päälle taloudellisesti tehostetussa terveydenhuollossamme on todellakin paljolti unohdettu Hippokrateen vala.

Ensinnäkin kansalaisella pitäisi olla ihan oikea ns. omalääkäri, siis liki kehdosta hautaan, joka vuosikymmenten saatossa on oppinut läpikotaisin potilaansa tuntemaan. Miksi meillä ei onnistuisi, kun esim. Isossa Britanniassa perhelääkärikonsepti on parin-kolmen sadan vuoden ajan toiminut vallan hyvin ja edelleenkin valtaosalle kansalaisille toimii (ei tosin enää kaikkein köyhimpien keskuudessa).

Itse asiassa meillä on menty tässä suhteessa vain huonompaan suuntaan kun verrataan tilannetta muutamaa vuosikymmentä sitten, jolloin vielä joviaalit ja yleensäkin empatian hallitsevat kunnanlääkärit ja tehtaanlääkärit perhekohtaisine sairaanhoitajineen olivat ne terveyshuollon tutut peruspilarit.

Esim. aikoinaan joku tehtaan poliklinikka oli koko terveyden/sairaus -hoidon keskipiste. Sieltä saatiin niin itse tehtaan duunarille kuin hänen koko perheelleenkin kaikki terveydenhoitoon kuuluvat palvelut. Alkaen ihan äitiysneuvolasta ja perheneuvonnasta aina rokotuksien kautta varsinaiseen sairaanhoitoon toimenpiteineen sekä päättyen psykiatriseen apuun viimeistään kumppania hautaan saattaessa.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005

Jokaisen toisen ihmisen ohjaukseen liittyvässä professiossa toimivan tulisi hallita ainakin alkeelliset asiakaspalveluperiaatteet. Aika moni tuoreempi lekuri tuntuukin osaavan. Kuitenkin ystävällisyys ei saa tarkoittaa sitä, ettei terveysriskejä saisi sanoa suoraan. Ne voisi vain sanoa suoraan mutta rohkaisevasti, ei tuomiten.

Lääkäri on kuitenkin nykyaikanakin uskomattoman arvostettu ammatti, joka tavallaan symboloi samalla huippuunsa virittynyttä erikoistumista. Kun erikoistuu, täytyy pistää ne laput joissain asioissa silmille. Kun uhraa paljon, menettää myös paljon.

Kuitenkin on ymmärrettävä, että lääkärinkoulutus on niin vaativaa, ettei ole mielekästä perustaa (tai edes ottaa mukaan) valintakoetta psykologisille testeille. Taso ratkaisee, koska lopettamisprosentin sijaan kyse on henkilöistä, jotka erikoistumisen myötä pelastavat ihmishenkiä ja osallistuvat aktiivisesti lääktieteen kehitykseen hoitotyön ohella.

Samalla on ymmärrettävä, että niin sanottu 'tunnekylmyys' on monille lääkäreille välttämätön keino pitää työhönsä tarvittavaa etäisyyttä – jaksamisen kannalta. Toki kaiken empatian delegoiminen 'hoitsuille' toisintaa ties mitä heteronormatiivisia ideologisia käytäntöjä, mutta lääkäritkin tulisi tiettyyn rajaan asti ymmärtää ihmisinä, ei kutsumustyöläis-robotteina.

Itse voisin koota piene kirjan negatiivista kokemuksistani lääkärikunnan kanssa, mutta olen samalla oppinut ymmärtämään niitä paineita, joita työhön liittyy. Kun näkee tuhansia potilaita jotka eivät näe oman terveytensä vuoksi vaivaa ja olettavat tieteen pelastavan hänet joka kerta, saa olla pyhimys ettei joskus kyynistyisi. Onhan jokaisella ihmisellä oltava vastuuta oman itsensä hyvinvoinnista olemalla kiinnostunut itsestään terveydellisesti – kun kerran on hoitoon asti kerran vaivautunut menemään.

Minä en ainakaan ole niin hullu, että delegoisin oman terveyteni vain sattumanvaraisesti vaihtuvalle lekurille. Otan itse selvää ongelmistani, esitän kiperiä kysymyksiä, kyseenalaistan yleensäkin ja manipuloin vaikka sitten itseäni, jos en mielestäni saa tarpeeksi hyvää hoitoa. Tavallaan siis näen lääkärit pirun sivistyneinä latinankielisinä duunareina. Onhan oman talon valmistumistakin hyvä aina katsoa vierestä, siinä paitsi oppii – niin myös oppii kyseenalaistamaan ja argumentoimaan, olemaan aktiivinen osallistuja.

Tämän jokaisen "potilaaksi aikovan" kannattaa lukea, aikuisten oikeasti:

http://www.bookplus.fi/product.php?isbn ... a0d378b705

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija

Valmistuvista lääkäreistä suurinosa on nykyään naisia ja minä en näe sitä minään positiivisena asiana.. Vuorovaikutus koulutukseen panostetaan lääketieteellisessä (olen mm. kuullut että potilas-simulaatioita videoitaisiin, mikä mielestäni on aika kaukana varsinaisesta aidosta toisen ihmisen kohtaamisesta) ja kyllä valmistuvat lääkärit osaavat hymyillä kauniisti..

Mutta henkilökohtaisesti arvostan sitä että lääkärillä on rautainen ammattitaito.. Joskus vähemmän sosiaalinen ihminen on kiinnostuneempi siitä lääketieteestä, eikä niinkään siitä hymyilemisestä..

Joku tutkimus väittää että vähemmän sosiaaliset olisivat keskimääräistä älykkäämpiä..

Eli itselleni henkilökohtaisesti tärkeämpää että lääkäri näkee sen minua vaivaavan sairauden "päihittämisen" haasteena, kuin sen että hän kuuntelee empaattisesti ja katsoo silmiin..

Vierailija

Fiisaan kanssa olen täysin samaa mieltä.

Oletetaanpa esim. syöpälääkäri, joka painaa duunia pitkää päivää ja monessa pisteessä.

Jos heikäläinen on empaattinen, silloin hän on pian entinen onkologi.

asia on tavallaan kaksipiippuinen, koska ihminen on kokonaisuus, mutta en ainakaan minä oleta, että lääkäri olisi myös hyvä psykologi. Pääasia on, että saa avun perussairauteen ja päätä paranneellaan muulla tavalla.

Vierailija

On niitä hyviäkin lääkäreitä vielä. Kunnallinen terveydenhuolto ja jonot ovat kyllä häpeä koko suomen maalle . meitä on kuitenkin sen verran vähän täällä että kyllä vika on laskelmallinen ja suunniteltu . Ei ole lääkäreitä sanotaan hammaspuolella ? ei kai kun kukaan ei ole töissä , kaikilla on muuta puuhaa kuten pyörittää omia sivujuttujaan ja leikkiä siellä täällä.
Mielestäni surkeaa ja tässä kohtaa suvaitsisin kansan vaativan hieman enemmän , pienellä painostuksella saataisiin ihmeitä aikaan , ja kyse on ihmisten terveydestä ei mistään vitun golfosakkeesta!!

Uusimmat

Suosituimmat