Pula vedestä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen antanut kertoa itselleni ( hieno majesteettinen ilmaus ), että maapallolla on monin paikoin huutava puute vedestä.

Mietinkin aamulla suikua ottaessani ja sen jälkeen pestessäni hampaita juoksevan veden alla, syyllistynkö yhtä suureen "syntiin" kuin jos vastaavan teon tekisi alueella, missä vedestä on todella pula.

Omasta mielestäni vettä voi käyttää täällä aika huoletta, seikä sillä ole sinällään vaikutusta vedensaantiin ongelma-alueilla.

Joittenkin " vesiaktivistien" mielestä meidän pitäisi " myötäkärsiä " täällä, että ymmärtäisimme asian oikean laidan, vaikkei sillä olisikaan mitään käytännön merkitystä.

Tuskin ne arabitkaan kitsastelevat hiekan käytössä.
HIEKKAA ARABEJA JA B-OIKEUDET!!!

Sivut

Kommentit (36)

Vierailija

Voit aivan huoletta edelleen käyttää vettä niin kuin ennenkin, ei vesi mihinkään häviä.

Joku dinosaurus on sinunkin pesuvetesi jo käyttänyt elimistönsä läpi.

Vierailija

Kyllä tuosta makeasta vedestä vielä soditaan ennemmin tai myöhemmin, kannattaa nyt hyödyntyy kun vielä pystyy

Vierailija
henkka
Voit aivan huoletta edelleen käyttää vettä niin kuin ennenkin, ei vesi mihinkään häviä.

ei pirä paikkaansa... avaruuteen höyristyy tonneittain vettä <.< tjsp

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
frag
henkka

ei pirä paikkaansa... avaruuteen höyristyy tonneittain vettä <.< tjsp

Kyllä vettä poistuu, mutta niin pieniä määriä, joilla ei ole edes geologisessa aikaskaalassa mitään merkitystä Maan kokonaisvesivaraintojen rinnalla. Kyllä se sama liemi, jota dinosaurukset aikanaan litkivät, lilluu jorpakoissa tänäänkin.

No, ainahan bakteerikammoiset voivat ostaa vetykaasua ja polttaa siitä juomavetensä. Muuten on kovin vaikea välttyä saamasta moneen kertaan eliöiden läpi kierrätettyä vettä.

Vierailija

Olen kyllä käsittänyt että tietyt alueet ovat kuivenemaan päin, ja tämän lisäksi suuren ongelman muodostaa se että pilaamme itse vesivarantojamme juomakelvottomiksi (saattaa myös olla että luonto osakseen tekee tätä, en tarkelleen muista kuinka homman laita nyt oli). Mutta joka tapauksessa olen itsekin ymmärtänyt että ongelma todennäköisesti tulee leviämään suuremmalle alueelle lähitulevaisuudessa.

edit: wikipediassa tarkempaa tietoa http://en.wikipedia.org/wiki/Water_resources

Vierailija
babun
Olen kyllä käsittänyt että tietyt alueet ovat kuivenemaan päin, ja tämän lisäksi suuren ongelman muodostaa se että pilaamme itse vesivarantojamme juomakelvottomiksi (saattaa myös olla että luonto osakseen tekee tätä, en tarkelleen muista kuinka homman laita nyt oli). Mutta joka tapauksessa olen itsekin ymmärtänyt että ongelma todennäköisesti tulee leviämään suuremmalle alueelle lähitulevaisuudessa.

edit: wikipediassa tarkempaa tietoa http://en.wikipedia.org/wiki/Water_resources

en nyt tiie juomakelvottomuudesta... armeijassa EHAS tyyppisen kenttäsairaan kuului joku ihme agrigaatti joka kuulemma paskakaivosta otetusta vedessä filteroi juomakelpoisen ;>

Vierailija
frag
babun

en nyt tiie juomakelvottomuudesta... armeijassa EHAS tyyppisen kenttäsairaan kuului joku ihme agrigaatti joka kuulemma paskakaivosta otetusta vedessä filteroi juomakelpoisen ;>

Juu ja astronautitkin kuulemma kierrättävän melkein kaiken veden avaruusasemilla

Vierailija
nettiwelho
frag
babun

Juu ja astronautitkin kuulemma kierrättävän melkein kaiken veden avaruusasemilla

joo niin tekee paitti et ne eivät juo sitä koska ne kusee kierätys tankkeihin... ja se o taas eettinen kysymys :>

Vierailija

Siis hetkinen! Muun muassa Neutroni kirjoitti:
"Kyllä vettä poistuu, mutta niin pieniä määriä, joilla ei ole edes geologisessa aikaskaalassa mitään merkitystä Maan kokonaisvesivaraintojen rinnalla."

Voisitko sinä, Neutroni (tai kuka tahansa muukin) kertoa minulle yksityiskohtaisesti, miten vettä (vesimolekyylejä) poistuu maapallolta?

Vierailija
babun

Puhdistuslaitteille tulee siis olemaan kysyntää.

Tarkkailija
Siis hetkinen! Muun muassa Neutroni kirjoitti:
"Kyllä vettä poistuu, mutta niin pieniä määriä, joilla ei ole edes geologisessa aikaskaalassa mitään merkitystä Maan kokonaisvesivaraintojen rinnalla."

Voisitko sinä, Neutroni (tai kuka tahansa muukin) kertoa minulle yksityiskohtaisesti, miten vettä (vesimolekyylejä) poistuu maapallolta?

Hiukkasen vesihöyryä tai yksittäisiä molekyylejä kohoaa ilmakehän yläosiin, josta aurinkotuuli puhaltaa sen pois, veikkaisin. Kaasumolekyylien nopeuksilla voi myös olla jotakin tekemistä asian kanssa. Termofysiikassa oli asiasta jotakin juttua, kuulemma aina silloin tällöin jokin molekyyli saa pakonopeutta suuremman nopeuden tai jotain sinne päin... pitänee kaivaa muistiinpanot esille...

Vierailija

Feanor kirjoitti m.m: "pitänee kaivaa muistiinpanot esille..."

Kiitos jo siitä, että vastasit, mutta olisin vielä kiitollisempi, jos tosiaan vaivautuisit etsimään ne muistiinpanot!

Toope
Seuraa 
Viestejä23135
Liittynyt23.7.2006

Alkuperäiseen aiheeseen: Esimerkiksi Maltalla ja Persianlahden pikkuvaltioissa suuri osa käyttövedestä on merivettä, josta on suola poistettu. Teknisestihän tämä ei ole mikään uutinen. Suolan poistaminen on hyvin yksinkertaista, hinta taitaa lähinnä olla se ratkaiseva tekijä. Israelissakin on käynnissä aika suuria projekteja tämän asian suhteen. Muistaakseni lähes 10% käyttövedestä on tislattua merivettä. (Olen tosin nyt sen verran viihteellä, etten viitsi tarkistaa lähteitä.)

Enivei...
En usko vesisotiin lähi-idässä tai muuallakaan. Vedensaanti on pelkkä rahakysymys. Taitaa se ruoka olla tulevaisuudessa suurempi kiistanaihe.

"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope

Peili olisi se keksintö, jota arabialainen ja islamilainen maailma tarvitsisi. He voisivat sen kautta nähdä syyllisen siihen, miksi omat yhteiskunnat eivät toimi.

http://tinyurl.com/jbs6kqp

Vierailija

"Suolan poistaminen on hyvin yksinkertaista, hinta taitaa lähinnä olla se ratkaiseva tekijä."

Veden höyrystäminen on toimenpiteenä hyvin yksinkertaista, mutta siihenkin kuluu energiaa...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat