Kyynelyökkö metsästää ihmisiä ja hirviä

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

42 milliä se on leveä, se metsästää ihmisten verta ja hirvien kyynelnestettä ja myös hirviotusten verta.

5 minuuttia imuttaa että voi olla että saa olla aika kännissä jos ei huomaa.

Naarasyökölle vie verta.

Varokaa tommosta venäjältä olevaa otusta.

Kommentit (13)

asdf
Seuraa 
Viestejä11068
Liittynyt16.3.2005

Onkohan näitä ollut ennenkin paljon Suomessa? Muistan, että minua on joskus menneinä kesinä ruvennut imemään joku perhossiipinen otus, mutta olen kuvitellut, että se on joku — hölmösit kuviteltu sinänsä — erikoinen paarmalaji.

Nämä aiemmat puremat ovat sattuneet muuten keskellä päivää ja auringon paisteessa. Kyynelyökkö linee nimensä perusteella öinen laji?

Vierailija

hyi saatana! muakin on joskus imutellu joku perhosmainen lento-otus kämmenselästä. Keskellä päivää tapahtui tuokin, mitä lie hikee maistellu.

asdf
Seuraa 
Viestejä11068
Liittynyt16.3.2005

Minulla tuo ötökkä ihan selvästi pisti, siitä sen huomasin. Vaistomaisesti läimäytin ja otus kuoli ja iholle jäi verinen läntti, joten melko varmasti se oli verta mennyt minulta anastamaan.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
asdf
Onkohan näitä ollut ennenkin paljon Suomessa? Muistan, että minua on joskus menneinä kesinä ruvennut imemään joku perhossiipinen otus, mutta olen kuvitellut, että se on joku — hölmösit kuviteltu sinänsä — erikoinen paarmalaji.

Nämä aiemmat puremat ovat sattuneet muuten keskellä päivää ja auringon paisteessa. Kyynelyökkö linee nimensä perusteella öinen laji?

Vuodesta 2000 asti todistetusti, mutta toki ennen sitäkin ollut.

Yökkö, elää yöllä. Mutta kai ne voi päivälläkin liikkua.

Vierailija

Kyynelyökkönen havaitttiin Suomessa ensimmäistä kertaa Simpeleellä vuonna 2000. Sen jälkeen lajista on kertynyt yli sata havaintoa.

Yli sata havantoa!

Ei kovin todennäköistä että sinua pistää Kyynelyökkönen kuluvan suven aikana.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26853
Liittynyt16.3.2005

Eivät nuo kimppuun käy. Sata havaittua hyönteistä seitsemän vuoden aikana on todella vähän. Tuollaisen kun saisi kiinni, olisi pakko kokeilla pistääkö se todella. Ehkä jopa jättäisin tallettamatta, jos pistäisi.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005
asdf
Minulla tuo ötökkä ihan selvästi pisti, siitä sen huomasin. Vaistomaisesti läimäytin ja otus kuoli ja iholle jäi verinen läntti, joten melko varmasti se oli verta mennyt minulta anastamaan.

Ei parane läimäytellä. Sehän voi olla pulleana jonkun etnisen ryhmän jäsenen verestä joka veri läimäytettäessä ruiskahtaa nahkan alle. Voi tulla melkoinen jomotus.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Olen perhosharrastaja itse, joten tiedän yökkösistä lähes kaiken tarvittavan. Viikonloppuisin elohopeavalolla niiden pyydystys on silloin tällöin vakiopuuhaa nääs.

No, Calyptra thalictri eli kyynelyökkönen elää lähinnä lehtimetsissä, lehdoissa ja luonnonomaisissa puistoissa. Laji välttelee urbaaneja, kovin rakennettuja seutuja.

Lajin toukka elelee toukkana alkukesällä... Se syö vain ängelmiä (Thalictrum)
http://www.stauder.net/bildearkiv/Thali ... %20640.jpg
Luonnonvarainen ängelmä on hyvin harvinainen, puutarhalajikkeet myös harvoin koristeena Suomessa. Eli laji tuskin pystyy lisääntymään täällä, toukkien ainoa ravintokasvisuku on Suomessa niin harvinainen. Eli se vain hortoilee joskus loppukesällä suomeen.

Ja, by the way, elukka lentää klo 22-04 välisenä aikana. Kuinka moni on silloin liikkeellä metsissä, lehdoissa tai pusikoissa? Hmm, mielenkiintoista!
Ei mut kaikki tiedefooruminkin tyypit vaanii pusikoissa öisin! Tottakai
Eli uutinen pahasta ihmissyöjäperhosesta on aattua Iltis-laatua, 95% schaissea ja 5% totta.

Vierailija

"Kyynelyökkönen (Calyptra thalictri) on Calyptra-sukuun kuuluva yöperhonen, joka on havaittu Suomessa ensimmäistä kertaa vuonna 2000. Nimensä perhonen on saanut tavastaan imeä kyynelnestettä eläinten silmistä. Calyptra-suvun yökköset ovat erikoistuneet imemään mehua hedelmistä tai kyynelnestettä. Jotkin lajit tunnetaan englanniksi nimellä "vampire moth", viitaten niiden tapaan juoda verta pistämällä kärsänsä eläimen ihon läpi. Myös kyynelyökkösen imukärsän rakenne mahdollistaa veren imemisen ihon läpi eläimestä tai ihmisestä."

Uusimmat

Suosituimmat