äänisähköä

Seuraa 
Viestejä125
Liittynyt8.9.2006
totinen
Utahissa on tehty pieni laite, jolla muutetaan jätelämpöä ensin ääneksi ja sitä kautta sähköksi. Laitetta voidaan käyttää mm. aurinkoenergian tuotannossa tai tietokoneen prosessorin jäähdytyksessä.
Physorg
University of Utah physicists developed small devices that turn heat into sound and then into electricity. The technology holds promise for changing waste heat into electricity, harnessing solar energy and cooling computers and radars.
http://www.physorg.com/news100141616.html

kopioin tän tuolta toisesta keskustelusta

niin ja mitenköhän tuo onnistuisi, toisinpäin äänestä lämpöä?

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija
naddis
totinen
Utahissa on tehty pieni laite, jolla muutetaan jätelämpöä ensin ääneksi ja sitä kautta sähköksi. Laitetta voidaan käyttää mm. aurinkoenergian tuotannossa tai tietokoneen prosessorin jäähdytyksessä.
Physorg
University of Utah physicists developed small devices that turn heat into sound and then into electricity. The technology holds promise for changing waste heat into electricity, harnessing solar energy and cooling computers and radars.
http://www.physorg.com/news100141616.html



kopioin tän tuolta toisesta keskustelusta

niin ja mitenköhän tuo onnistuisi, toisinpäin äänestä lämpöä?

Mielenkiintoinen idea, mutta epäilen kuitenkin energian tuoton olevan hyvin vähäinen. Mutta tosiaan sinänsä mielenkiintoista, jos hukkalämpöä (epäjalo energian muoto) pystyttäisiin muuntamaan jalommaksi energiamuodoksi (sähköksi).

Äänestä (=pitkittäin etenevät painevaihteluaallot) siirtyy energiaa väliaineeseen aina. Tosin matalilla taajuuksilla (< kHz) erittäin vähän. Ultraääntä toisaalta käytetään jo kliinisestikin esim kasvainten tuhoamisessa. Fokusoidun ultraäänikeilan avulla voidaan aiheuttaa noin 20 C:n lämpötilannousu tuhottavassa kudoksessa.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005
Tigeri
Mutta tosiaan sinänsä mielenkiintoista, jos hukkalämpöä (epäjalo energian muoto) pystyttäisiin muuntamaan jalommaksi energiamuodoksi (sähköksi).

Ei epäjalommasta korkeampaan muunnoksessa ole mitään. Tietenkin pitää olla jäljellä lämpötilaeroa. Kaikki tavalliset voimalat toimivat tuolla systeemillä. Ainoa ongelma on hyötysuhteessa. Vähintään puolet menee muunnoksessa hukkaan. Epäjalompi on määritelty siihen tyyliin. Jos ei mene ideaalimuuntimessa hukkaan mitään, ollaan jaloudessa samalla tasolla. Esimerkiksi sähkö ja liike-energia ovat samalla tasolla.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija
Paul M
Tigeri
Mutta tosiaan sinänsä mielenkiintoista, jos hukkalämpöä (epäjalo energian muoto) pystyttäisiin muuntamaan jalommaksi energiamuodoksi (sähköksi).




Ei epäjalommasta korkeampaan muunnoksessa ole mitään. Tietenkin pitää olla jäljellä lämpötilaeroa. Kaikki tavalliset voimalat toimivat tuolla systeemillä. Ainoa ongelma on hyötysuhteessa. Vähintään puolet menee muunnoksessa hukkaan. Epäjalompi on määritelty siihen tyyliin. Jos ei mene ideaalimuuntimessa hukkaan mitään, ollaan jaloudessa samalla tasolla. Esimerkiksi sähkö ja liike-energia ovat samalla tasolla.

Yritin tuoda tuossa aiemmassa esille sitä, että ei tässä(kään) ole kehitetty laitetta, joka muuntaisi suoraan lämpöenergian joksikin muuksi energian muodoksi. Laite vaatii toimiakseen lämpötilaeron, jolla voidaan liikutella ilmaa, jolla aikaansaadaan ääntä (painevaihtelua), joka muutetaan pietzoelektrisesti sähköksi.

Kuten tässäkin ketjussa jo on tullut esille, lämpötilaeroa voidaan hyvinkin käyttää sähkön tuotantoon. Stirling-moottori ja Peltier-elementti esimerkkinä.

Vierailija

Milläköhän tekniikalla saisi parhaiten auton moottorin hukkalämmön sähköksi. Onnistuisiko esim veden tai jonkun muun nesteen höyrystäminen ja sitten höyryn paine pyörittelisi turbiinia. Tuo tekniikka varmaan vaatisi käyntilämpötilan nostamista ja uudenlaisia voiteluaineita.

Jaa, ei tullu varmaan oikeaan säikeeseen, mutta sähköa tarviis lämmöstä saada

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26835
Liittynyt16.3.2005
RölliPeikko
Milläköhän tekniikalla saisi parhaiten auton moottorin hukkalämmön sähköksi.

Miten mittaat paremmuuden? Hyötysuhteena, teho/hinta -suhteena vai jotenkin muuten. Ehkä joku stirling-moottori voisi toimia aika hyvin. Ei se järkevää ole, mutta teoriassa mahdollista ja ehkä rakentajalle hauska viritys. Toinen mahdollisuus olisi pölliä tehoa turboahtimen akselilta. Ehkä se olisi mitoitettavissa niin, ettei koneen teho alene vastaavasti.

Vierailija

Toinen mahdollisuus olisi pölliä tehoa turboahtimen akselilta. Ehkä se olisi mitoitettavissa niin, ettei koneen teho alene vastaavasti.



Miksei se teho alenisi vastaavasti, jos energiaa otettaisiin pakokaasun liike-energiasta? Tuossa minun ehdotuksessanihan energia otetaan pelkästään hukkalämmöstä ja se ei vaikuta koneen akselilta saatavaan tehoon.


Miten mittaat paremmuuden? Hyötysuhteena, teho/hinta -suhteena vai jotenkin muuten.

Pitäisi olla tietenkin kevyt, koska systeemi tulee liikkuvaan kapistukseen ja halpa tottakai, jos tuon meinaa sarjatuotantoautoon saada joskus.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26835
Liittynyt16.3.2005
RölliPeikko

Miksei se teho alenisi vastaavasti, jos energiaa otettaisiin pakokaasun liike-energiasta? Tuossa minun ehdotuksessanihan energia otetaan pelkästään hukkalämmöstä ja se ei vaikuta koneen akselilta saatavaan tehoon.



Mitä muuta pakokaasujen mukana poistuva lämpö on kuin hukkalämpöä? Käsittääkseni se ei edes ole mikään ihan pieni prosentti koneen häviöistä.

Pitäisi olla tietenkin kevyt, koska systeemi tulee liikkuvaan kapistukseen ja halpa tottakai, jos tuon meinaa sarjatuotantoautoon saada joskus.

Silläkin uhalla, että tulet joskus keksintäsi lyötyä läpi rikkaana miehenä vittuilemaan, sanon että sitten voit unohtaa koko jutun. Halvalla tuota energiaa ei oteta talteen. Jonkun oman harrastusvirityksen siitä olisi voinut tehdä.

Vierailija
Röllipeikko
Milläköhän tekniikalla saisi parhaiten auton moottorin hukkalämmön sähköksi. Onnistuisiko esim veden tai jonkun muun nesteen höyrystäminen ja sitten höyryn paine pyörittelisi turbiinia. Tuo tekniikka varmaan vaatisi käyntilämpötilan nostamista ja uudenlaisia voiteluaineita.

Jaa, ei tullu varmaan oikeaan säikeeseen, mutta sähköa tarviis lämmöstä saada


Miksi pitäisi muuttaa hukkalämpö sähköksi ? Mihin tarvitset ylimääräistä sähköä ? Eikö olisi parempi miettiä, miten hukkalämpöä voisi hyödyntää ajoneuvon sisätilojen lämmittämiseen, ettei tarvitsisi käyttää n.s. webastoa esim. busseissa ? Lämpöä tarvitaan Suomen oloissa lähes aina.
Vai muuttaisitko sähkön taas lämmöksi ?

Vierailija
Ertsu

Miksi pitäisi muuttaa hukkalämpö sähköksi ? Mihin tarvitset ylimääräistä sähköä ? Eikö olisi parempi miettiä, miten hukkalämpöä voisi hyödyntää ajoneuvon sisätilojen lämmittämiseen, ettei tarvitsisi käyttää n.s. webastoa esim. busseissa ? Lämpöä tarvitaan Suomen oloissa lähes aina.
Vai muuttaisitko sähkön taas lämmöksi ?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Hybridiauto

Ja kyllä mun ooppelissa tarkenee ihan hyvin ympäri vuoden, kesällä jopa liiaksi . Bussilla ei tule paljon selvinpäin matkustettua.

Vierailija
RölliPeikko
Milläköhän tekniikalla saisi parhaiten auton moottorin hukkalämmön sähköksi. Onnistuisiko esim veden tai jonkun muun nesteen höyrystäminen ja sitten höyryn paine pyörittelisi turbiinia. Tuo tekniikka varmaan vaatisi käyntilämpötilan nostamista ja uudenlaisia voiteluaineita.

Jaa, ei tullu varmaan oikeaan säikeeseen, mutta sähköa tarviis lämmöstä saada

Tuollainen on kyllä kehitteillä jo ollut pidemmän aikaa audilla muistaakseni, mutta siitä ei tehdä sähköä vaan se välitetään liikkeksi renkaille. Samalla keinolla kyllä sähköäkin saataisiin. Mitä kuvia tuosta olen nähnyt, niin pakokaasujen lämpöä ja moottorin lämpöä hyväksi käytetään (oma putkisto jäähdytysjärjestelmän rinnalla).

Vierailija

Ongelma lämpövoimakoneissa on se, että mitä pienemmäksi lämpötilaero käy, sen huonommalla hyötysuhteella siitä saadaan energiaa ulos.

Ihan tekniseltä kannalta ongelmia tulee myös siinä, että kun pitäisi saada vaikkapa työkaasu paisumaan stirling moottorin sylinterissä ja lämpötilaero on pieni, niin tarvitaan paljon kaasua että sen laajenemisen vaikutus olisi riittävän suuri jotta sitä voidaan muuttaa mekaaniseksi energiaksi. Ei riitä että mäntä heilahtaa puoli milliä suuntaansa.

Sen takia pienen lämpötilaeron yli toimivista laitteista tulee usein liian massiivisia jotta niitä voitaisiin käyttää mihinkään hyödylliseen toimintaan. Pakokaasun hukkalämpö on juuri tällaista jätelämpöä. Vaikka sitä on paljon, sen lämpötila on suhteessa matala ja sitä on vaikea hyödyntää mitenkään järkevästi.

Esimerkkinä vaikka se tyypillinen demonstraatio stirling moottorista joka toimii käden lämmöllä. Siitä saa ulos tehoa noin 0,0015 Wattia joka riittää juuri pitämään sen vauhtipyörän pyörimässä, mutta kokoon ja painoon suhteutettuna laitteen teho on surkeaakin surkeampi.

Vierailija
naddis
totinen
Utahissa on tehty pieni laite, jolla muutetaan jätelämpöä ensin ääneksi ja sitä kautta sähköksi. Laitetta voidaan käyttää mm. aurinkoenergian tuotannossa tai tietokoneen prosessorin jäähdytyksessä.
Physorg
University of Utah physicists developed small devices that turn heat into sound and then into electricity. The technology holds promise for changing waste heat into electricity, harnessing solar energy and cooling computers and radars.
http://www.physorg.com/news100141616.html



kopioin tän tuolta toisesta keskustelusta

niin ja mitenköhän tuo onnistuisi, toisinpäin äänestä lämpöä?


Kaipa sitä erikoisvehkeillä jonkin verran voi tuottaa, mutta äänessä on hyvin vähän energiaa. Muistelen jostakin lukeneeni, että vaikka kaikki helsinkiläiset huutaisivat täyttä kurkkua, ei siitä äänestä saatavalla energialla saisi edes hehkulamppya syttymään.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat