Autolla ajaessa lagaa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mistähän voisi johtua sellainen ilmiö kun jos ajan autoa niin tietyissä nopeuksissa alkaa tavallaan lagaamaan se vauhti. Elikkä tuntuu niin kuin menisi hitaammin kuin menisikään, mutta silti tavallaan silmissä pätkii? En ole käynyt lääkärissä kun en ole kokenut tuota vielä niin häiritseväksi. Tosi outoa kuitenkin. Muistan joskus pienenä olleen samanlaisia tuntemuksia, mutta niihin kai tottui, mutta nyt kun ajan omalla autolla, niin välillä taas tuntuu.

Mikä on vauhtisokeus? Tarkoittaako se juuri tuota?

Kommentit (13)

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Jos ajat parikin tuntia yli 200 km/h, niin saa todellakin katsoa nopeusmittaria, jotta ei tule liittymään ajettua liian kovaa. Autobahnalla tämän oppii aika nopeasti - eli sinne harjoittelemaan - tosin sielläkin voi saada ylinopeussakkoja...

Vierailija
Volitans
Jos ajat parikin tuntia yli 200 km/h, niin saa todellakin katsoa nopeusmittaria, jotta ei tule liittymään ajettua liian kovaa. Autobahnalla tämän oppii aika nopeasti - eli sinne harjoittelemaan - tosin sielläkin voi saada ylinopeussakkoja...

Joo, mutta kun kyse on tavallaan sellaisesta asteittaisesta "lagaamisesta" eli tavallaan nykii se nopeus jotenkin.

Besame Mucho
Minkä merkkisellä autolla ajat?

Ei se pitäisi autosta johtua. Monessa eri autossa olen tuon joskus kokenut, mutta kun itse ajan niin se on pahimmillaan!

Vierailija

Voisiko olla että aivojen ajantaju muuttuu sillä tavalla että yksi sekunti oikean kellon aikaa olisi aivoissa 2 sekuntia. Kun ajaa nopeasti aivot yrittävät tottua tavallista suurempaan nopeuteen nopeuttamalla ajantajua jotta ajaminen olisi helpompaa.

Kirjoitin viestin väsyneenä enkä ehkä kirjoittanut kovin selvästi, mutta joku virkeämpi henkilö voi tulkata

Vierailija

Oletan että kyse on ajamisesta reaalimaailman liikenteessä, eikä tietokonepelin nykimisestä.

Häiritseekö tuo "nykiminen" keskittymistäsi tai havainnointiasi liikenteessä? Mikäli vastasit kyllä, kannattaa asialle tehdä jotain.

Onko sinulla huono näkö/silmälasit? Oletko käynyt milloin viimeksi näöntarkastuksessa? Oletko havainnut näkökyvyssäsi puutteita tai muutoksia? Näöntarkastuksessa on hyvä käydä silloin tällöin, heikkenevää näkökykyä ei välttämättä edes itse huomaa ennen kuin sen käy tarkastuttamassa.

Onko sinulla diagnosoitu jotain sairautta/tilaa joka saattaisi vaikuttaa näkökykyyn, esim. epilepsia, migreeni? Jos ei, olisiko syytä epäillä jotain vastaavaa?

Ja niin edelleen. Tee itsellesi kysymyksiä, jotka saattavat helpottaa paikallistamaan syytä joka vaikuttaa tuohon nykimiseen.

Vauhtisokeus käsittääkseni tarkoittaa Volitansinkin mainitsemaa ilmiötä, eli jos ajat pitkään vaikkapa moottoritiellä, saattaa taajamiin saavuttaessa olla hetken vaikeampaa sovittaa nopeudet alhaisemmille tasoille.

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Kannattaa kokeilla myös suuntaamista katsetta kauemmas auton keulalta. Minulla joskus ne keskiviivanpätkät, käyttäytyy omituisen näköisesti, jos jostain syystä katsoo ihan auton eteen esim. 90 nopeudesta.

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Vierailija

YsKös itse kirjoitti:
...eli tavallaan nykii se nopeus jotenkin.

Volitans
Johtuiskos sitten pään nykimisestä?

Pään nykimisestä varmaankin auton nopeuden nykimisen tunne johtunee
Ja pään nykiminen johtunee siitä kun

"Unettaa
nälättää
rintaan pistää ja
viluttaa"

Näin minulla ainakin.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
markent

Pään nykimisestä varmaankin auton nopeuden nykimisen tunne johtunee
Ja pään nykiminen johtunee siitä kun

"Unettaa
nälättää
rintaan pistää ja
viluttaa"

Näin minulla ainakin.

Havainnollistetaan vielä pään nykimistä:

Vierailija

Lääkäri sanoi minulle, että jos
"Unettaa
nälättää
rintaan pistää ja
viluttaa"
niin kehooni on pesiytynyt mahdollisesti Inkoon virus.

Vierailija
YsKös itse
En ole käynyt lääkärissä kun en ole kokenut tuota vielä niin häiritseväksi. Tosi outoa kuitenkin. Muistan joskus pienenä olleen samanlaisia tuntemuksia...."

En löytänyt sanakirjasta verbiä "lagaa"! Nähdäkseni tämä forum on suomenkielellä.

Once again: <>

Minuakin potkittiin PIENENÄ päähän!
Otan osaa!

Turha on etsiä lääkäriä, sillä Tasavalta tulvii psykiatreja.

Vierailija

Rytmikäs välkkyminen (esim. strobovalot tai ajaessa puiden varjot tiellä tai tien keskiviivoitus) voi vaikuttaa EEG:n frekvenssiin ja täten mahdollisesti esim. vireystilaan. Ilmeisesti samalla (tai samankaltaisella) mekanismilla vilkkuvat valot voivat epilepsiapotilaalla laukaista kohtauksen.

Useampia vuosia takaperin tästä tuli oikea muotijuttu "aivojen treenaamisessa" ja markkinoilla oli (ja on) useita laitteita ja tietokoneohjelmia jotka välkkyttelevät näkökenttää/näyttöä (tai esim. tuottavat ääniä) halutulla frekvenssillä, tavoitteena "aivojen synkronisointi" suotuisampaan rytmiin. Näiden aivotreenimetodien pätevyydestä en mene sanomaan mitään, mutta esim. EEG-testauksessahan tutkittavalle vilkutellaan sellaisia ledivaloja ja tsekkaillaan että minkälaisia responsseja EEG:ssä näkyy.

Voisiko olla tästä kyse?

Uusimmat

Suosituimmat