Näin on mustikanvarvut

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kesämökin ympärillä on hirmuisesti mustikanvarpuja.
Koko aikana (noin 20 vuotta) niissä ei ole marjan marjaa.
Miksi hyvät ystäväni?
Perimätiedon mukaan alue on ollut kuuluisa hyvistä mustikkapaikoista.
"Kuka söi kesävoin..."

Huom.
Ei äänestystä

Kommentit (7)

Vierailija

Olen ihmetellyt samaa. Joissakin paikoin varvikko ei tee marjaa. Olen arvaillut syyksi paikan olosuhteita, mutta itse varpu kasvaa hyvin. Muuten marjojen määrässä on noin neljän vuoden väli, jolloin sitä tulee vähän samassa varvikossa. Huippuvuonna ei tahdo jalansijaa löytää ja paras tulos oli litra seitsemässä minuutissa poimurilla.

Vierailija

Ei juurikaan kukkia näy. Kun marja-aikaan alueella kävelee, niin juuri mustikoista maistiaisia saa.
Alue on suunnilleen useita neliökilometriä laaja.
Ei hallanarkaa aluetta eikä luultavasti loisista ole kysymys.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Taitaa olla joku taantunut populaatio. Sinne pitäisi tuoda marjoja jostain muualta siemeneksi. Säkällä parempi lajike valloittaa alueen sekundavarvuilta sadassa vuodessa.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Syitä voi olla tietysti monia, mutta eppäilen tiheää kuusikkoa. Parhaat mustikkapaikat tuppaavat olemaan hakkuuaukon (pohjoisessa myös hakkuuaukolla, auraojan reunalla) laidassa eli paikassa, johon aurinko pääsee paistamaan.

Vierailija

Taitanet olla oikeassa. Entinen mustikka-alue on nyt vanhaa isoa kuusikkoa. Aurinko ei sinne paljoakaan paistele.
Mökkimme laitamilla, vanhan pellon laidalla, löytää ne harvat poimittavat mustikat. Syvemmällä kuusikossa niitä ei juurikaan näe.
Ett' Kiitos!

Uusimmat

Suosituimmat