Seuraa 
Viestejä45973

Eräänä päivänä ilmastomuutoksia pohdiskellessani päähäni juolahti kysymys, että voisiko maapallo räjähtää. Tämä jäi mua vaivamaan. On tulivuoripurkauksia, maanjäristyksiä jne., mutta mikä teoreettinen mahdollisuus siihen on, että maapallo 1...2... vaan räjähtäisi? Skeptikkona mietin, että onhan se mahdollista kun mikä vaan on mahdollista jos ei 100% voi pois sulkea. Miten voisi 100% sulkea pois maapallon räjähdyksen...

Sivut

Kommentit (64)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Dr_Strangelove
Mikäs sen räjäyttäisi ?

Se jokin pallon sisällä. Kun miettii, miten kautta aikojaan on uskottu johonkin nyttemmin vääräksi todettuun, miten voi olla varma, että Maa on sisältä juuri sellainen kun uskotaan?
Taikka jos sisällä "ylikiehuu". Mä mietinkin kahta eri kysymystä:
Miksi se voisi räjähtää ja millä todennäköisyydellä?
Miksi se ei varmaan voi räjähtää ja mihih se varmuus perustuisi?

Spede Pasasen suppeamman kivensyöjäteorian mukaan kivensyöjät nakertavat/rouskuttelevat maapallon kiviainesta elantoonsa. Tuossa prosessissa syntyy herkästi syttyvää palamiskaasua. Silloin kun kaasuseos joutuu tulen kanssa tekemiseen se voi syttyä tuleen. Tulivuorten toiminta on tämän prosessin tulosta.
On tietenkin mahdollista, että kivensyöjien nakertelujen tuloksena maan sisätilaan muodostuu onttoutta, joka täyttynee kivensyöjien tuottamasta räjähdysherkästä kaasusta. Suotuisissa olosuhteissa tuo kaasuseos voi siis räjähtää ja saada aikaan maapallon hajaantumisen.

Mikä teitä vaivaa? Eikö kukaan voi suhatutua asiallisesti ajatuksiini? Kun jokin tuntuu omituiselta, pitääkö heti mollata? Varmasti jokainen teistäkin on joskus miettinyt muiden silmissä omituisia asioita. Tuntuuko kivalta, että itselle tärkeä asia käännetään vitsiksi? Mä taidan olla oikein tyhmä kun kuvittelin, että täällä keskustelualueella olisi keskustelevia, kyseenalaistavia, pohtivia, ASIALLISIA ihmisiä, jotka eivät muita mollaa.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210

Kelpaako vastaukseksi: Äärimmäisen epätodennäköistä ilman sormeilua, ks. teletransportteri. Ajattele, henkilö hyvä! Ei maapallon ytimessä tietääksemme ole mitään kovin räjähdysherkkää.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Nykyisen käsityksen mukaan alkujaan sula maapallo on jäähtymässä,
geoterminen lämpö vähenee, radioaktiiviset aineet ( lähinnä uraani ja
kalium ) kehittävät lämpöä mutta atomipommina se ei voi räjähtää,
uraani on niin pieninä pitoisuuksina. Yllättävästi kyllä, muutama vuosi
sitten löydettiin Gabonista, Afrikasta, luonnon oma "ydinreaktori", mut-
ta se oli äärimmäisen harvinainen yhteensattuma.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä35393

Maapallon aine on sitoutunut massansa luomaan potentiaalikuoppaan. Planeetan hajoittamiseen tarvittaisiin aivan käsittämätön määrä energiaa. Mikään tunnettu energianlähde ei yllä likimainkaan niille kertaluokille. Siksi mikään luonnontieteen tuntema mekanismi ei voi planeettaa hajoittaa. Tuntemattomista mekanismeista voi spekuloida, mutta mitään edes hatarasti perusteltua on paha väittää, koska planeetta on jo miljardeja vuosia pysynyt koossa.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä35393
ms32
Mikä teitä vaivaa? Eikö kukaan voi suhatutua asiallisesti ajatuksiini? Kun jokin tuntuu omituiselta, pitääkö heti mollata?

Täällä on paljon kaheleita, jotka piinaavat palstaa silkalla paskanjauhamisella. Usein se sakki myös vaihtaa nimimerkkiä vähän väliä. Siksi vastaanotto on hieman nuivaa, kun uusi tyyppi kysyy jotain alkeisasioita.

Mä taidan olla oikein tyhmä kun kuvittelin, että täällä keskustelualueella olisi keskustelevia, kyseenalaistavia, pohtivia, ASIALLISIA ihmisiä, jotka eivät muita mollaa.

Et sitten lukenut vanhoja juttuja. Täällä on värikästä jengiä, ja tiedettä keskustelut sivuavat vain nimellisesti. Älä stressaa, kyllä sinä joukkoon sulaudut.

Niinhan meille koulussa opetetaan ja niinhan uskotaan, ettei maapallon ytimessä mitään sen vaarallisempaa ole... Joskushan oli ihan faktatieto sekin, että maapallo on litteä.
En itsekään usko, että tältä istumalta taivaan tuuliin lennän, mutta aloin vain miettimään, että kun kerran ei ihan läpi Maan pysty kävelee, niin mistä voi varmasti tietää, mitä siellä on.
Jotkuthan uskoo avaruusolioiden pelastavan maapallon,ihmisten muuttuvan henkiolennoiksi jne., onko sitten niin kummallista, että joku-minä- pähkäilee faktojen absoluuttista paikkansapitävyyttä.
Niin, mä luulin sellaistakin, että kun ei ole aikaa kertaa ja oppia muuttuneita käsityksiä tältä istumalta, niin täällä joku vastaisi minulle. Tiedonhan pitäisi olla jaettava. Vaikea tullaa tietäjäksi kun kysymyksiä on valtavasti, mutta aikaa ei nimeksikään. Auttakaan siis blondia tiedoillanne!

ms32!
Tervetuloa joukkoon.
Mielestäni Neutroni kirjoitti palstalaisista aika osuvasti.
Kyllä tähän meininkiin tottuu.
Ota rennosti ja ole oma itsesi. Senhän sinä kyllä osaatkin!

Mitäpä sillä on väliä vaikka maapallo voiskin räjähtää,kun et sitä kerkee huomaamaan kun se poksahtaa.Sama asia kaikenlaisten möykkyjen kanssa mitä avaruudesta osuu maahan.Lähtö on yleensä nopea ja armelias.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat