Miksi automaattivaihteet ei ole suosiossa

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Suomessa ei ole suosiossa automaattivaihteet, vaikka eivät edes nykypäivänä uudet vie juurikaan enempi bensaa kun manuaalilaatikkoiset ajopelit.

Sitkeässä on käsivaihteet suomessa. Nykyään kuitenkin automaatit on lisääntynyt.

Sivut

Kommentit (98)

Vierailija

itse haluaisin kyl vaihtaa vaihteeni ite et olis jotain tekemist jos ajaa................ en käsitä mix joku ostais automaattisen, ehk vain jos 1. ei osaa vaihtaa vaihetta tai 2.on vanha(kuten suurin osa suomen väestöstä kyl onkin xD) ja ei jaksa vaihtaa

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Koska automaatit ovat syvältä. Itse olen automaattivaihteisilla mm. seuraavilla: Audi A6, MB 300, Chrysler Neon, joku Oldsmobile, Porsche 924, Porsche 928, Volvo V70 - kaikissa näissä automaatti vaikeuttaa ajamista.

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä13828
Liittynyt27.11.2006

Kenties siksi että automaatteja pidetään jotenkin manuaalia kalliimpana.

Itselläni on automaatti (Volvo V50) jossa vaihtoehtona myös geartronic-tyyppinen manuaali ja 99,9 % ajasta pidän automaatilla. Kokemukseni ja mieltymykseni ovat jotakuinkin täysin päinvastaiset kun Volitansilla ja tuskin koskaan tulen käyttöautokseni enää hankkimaan muuta kun automaattia. (Vanhemmissa Neoneissa tosin oli vain kolmeportainen laatikko joka on aivan liian vähän. Väli kakkosen ja kolmosen välissä oli niin suuri että se aiheutti jopa vaarallisia tilanteita.)

Ihmiset tekevät tulevaisuuden.

Vierailija

Ajettuani jenkeissä yli 20 vuoden aikana ja täällä kymmenen vuoden
ajan omaa automaattivaihteistoista, en voisi kuvitella siirtyväni vanhan-
aikaiseen manuaaliseen, niin paljon helpompaa se on. Ehkäpä niiden
vähyys johtuu puuttuvasta tarjonnasta ? Käynnistinkammestakin luo-
vuttiin aikoinaan sähköstartin hyväksi, jopa Wanhassa Euroopassa.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005

Kai suomalaiset pelkäävät automaattien kustannuksia. Täällä on autot verotettu niin kireälle, että tavallisella palkansaajalla on varaa ainoastaan halvimpiin kehitysmaamalleihin, ellei hän halua panostaa merkittävää osaa tuloistaan autoiluun harrastusmielessä.

Jotkut haluavat myös ajaa (ainakin joskus) suorituskyvyn äärirajoilla, jolloin manuaali tarjoaa kuljettajalle paremman kontrollin. Normaalissa mukavanleppoisassa ajossa automaatti on kyllä ehdoton. Harmi, että niitä on nin vähän, että vähän käytettyjä normaaleja autoja on vaikea saada automaatilla. Mersuissa ja vastaavissa korkeamman hintaluokan autoissa automaatteja on enemmän, mutta ne ovat käytettynäkin liian kalliita.

Vierailija
WutaranG
itse haluaisin kyl vaihtaa vaihteeni ite et olis jotain tekemist jos ajaa................ en käsitä mix joku ostais automaattisen, ehk vain jos 1. ei osaa vaihtaa vaihetta tai 2.on vanha(kuten suurin osa suomen väestöstä kyl onkin xD) ja ei jaksa vaihtaa

Suurin osa suomalaisista autoilijoista on henkilöautoherroja, joiden tottakai täytyy jotain osaamista näyttää vaikka vaan itselleen. Täytyyhän sitä ihmisen jotain tuntea (kuvitella) osaavansa.

Vierailija

Tomaatti olisi kyllä pääkaupungin ruuhkaliikenteessä omiaan. Pitkillä matkoilla puikotan mieluiten itse. Eli mullon manuaali.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
Dr_Strangelove
Ajettuani jenkeissä yli 20 vuoden aikana ja täällä kymmenen vuoden
ajan omaa automaattivaihteistoista, en voisi kuvitella siirtyväni vanhan-
aikaiseen manuaaliseen, niin paljon helpompaa se on.



Automaattiin tottuu yhdessä päivässä niin, että sen jälkeen hämmentäminen vituttaa kaksi viikkoa.

Ehkäpä niiden vähyys johtuu puuttuvasta tarjonnasta ?

Tuo on totta. Automaattivaihteisia autoja on vähän, ja sellaista pitäisi etsiä kissojen ja koirien kanssa.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Neutroni

Jotkut haluavat myös ajaa (ainakin joskus) suorituskyvyn äärirajoilla, jolloin automaatti tarjoaa kuljettajalle paremman kontrollin.

Omat kokemukseni ovat täsmälleen päinvastaisia. Osaa em. autoista olen ajanut myös manuaaliversioina - ja manuaalilla auton suorituskyky on ollut parempi.

Automaatilla saa kovaa ajaessa perän irtoamaan helpommin, kun automaatti vaihtaa kesken kurvin - seuraa ylimääräistä askartelua ja kierrosaika laskee. Näin siis radalla, mutta Suomen talvessa vastaavia tilanteita voi tulla eteen normaalissakin ajossa. Luistonestot jne. automatiikat toki paikkaavat tilannetta.

Yleisesti ottaen auton suorituskyky on huonompi automaatilla. Myös polttoaineenkulutus on automaatilla suurempi.

Nyt on tietysti aivan uusia automaattilaatikoita, esim. Porschella, joka säätää myös moottorin toimintaa vaihdon aikana - näillä pitäisi kiihdytykset sujuakin nopeammpin kuin manuaalilla. Ovat vaan kovin kalliita.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10604
Liittynyt16.3.2005

Ajelin joskus Kiitokuljetuksen terminaalissa trukkeja monenlaisia.
Oli nestekaasusellaisia, sähkösellaisia, ja dieselsellaisia. Päätin, että jos
joskus kotiin trukin ostan, niin sen pitää olla ihan vanhanaikainen vehje,
jossa on loota, ja kolme poljinta ja vaihdekeppi. Automaattivehkeet on
arseesta.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Vierailija

Kilpa-auto lienee eri asia, mutta tällaiselle tavalliselle autonkäyttäjälle
se on siunauksellinen. Kuten joku sanoi, kaupungin ruuhkassa se on
pistämätön. "Dr_Strangelove" siirtyi automaatttiin vähän pakon edessä,
urheiluauton ( Porsche ) jäykkä kytkin kipeytti talvisodassa vammau-
tuneen vasemman jalan polven. Vihje: Amerikkalaisissa autoissa se
on vakiona, nyt niitä saa täälläkin kilpailukykyiseen hintaan ja muukin
varustus on ruhtinaallinen.

Vierailija

Syitä löytyy useita, tottumus manuaalivaihteiseen (varmasti se suurin syy), polttoaineenkulutus (vasta ihan lähiaikoina ovat automaatit päässeet samoihin kulutuslukemiin manuaalien kanssa), ovat hankintahinnaltaan korkeampia, mahdollisen vian ilmaantuessa korkeat korjauskustannukset ja turvallisuustekijät ohjattavuuden palauttamisessa pidon menetyksen jälkeen (kytkin pohjaan).
Näitä veikkaisin miltei ainoiksi syiksi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat