Umpiluuta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tampereen yliopistossa on ensimmäistä kertaa onnistuttu ihan kliinisessä potilastyössä soluteknologian keinoin muuttamaan potilaan rasvasoluista eristettyjen kantasolujen ja bioteknisen materiaalin (lasin?) muodostamasta mömmöstä kasvattamaan umpiluuta, tässä tapauksessa korjaamaan vaurioitunut otsaontelo. Mutta miksei vaikka luutuhon hoitoon löydy juukelisi mahdollisuuksia!

Hesarin uutinen:
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Solu ... +umpiluuks
+kantasoluilla/1135227879855

Olenkos nyt ainoa, joka hyppii yläpystyä ja huutaa että hyvä Suomi, hyvä Tampere? Eli onko oikeasti kyseessä merkittävä tiedesovellus?

Kommentit (10)

Vierailija

Artikkeli oli jostakin syystä poistettu. Minä en tunne oikein hyvin anatomiaa, mutta onko umpiluuta oikeastaan olemassakaan. Luussahan täytyy olla ydin ja ainakaan vaikeimmissa paikoissa ei umpiluuta voi käyttää. Ehkä mainitsemassasi tapauksessa ja lonkan kulumien korjauksissa. Luuytimessä muodostuu veren ainesosat ja sellaiseen toimintaan umpiluu ei kykene.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005
Mummo
Tampereen yliopistossa on ensimmäistä kertaa onnistuttu ihan kliinisessä potilastyössä soluteknologian keinoin muuttamaan potilaan rasvasoluista eristettyjen kantasolujen ja bioteknisen materiaalin (lasin?) muodostamasta mömmöstä kasvattamaan umpiluuta, tässä tapauksessa korjaamaan vaurioitunut otsaontelo. Mutta miksei vaikka luutuhon hoitoon löydy juukelisi mahdollisuuksia!

Hesarin uutinen:

Olenkos nyt ainoa, joka hyppii yläpystyä ja huutaa että hyvä Suomi, hyvä Tampere? Eli onko oikeasti kyseessä merkittävä tiedesovellus?

Et suinkaan, täällä huokaillaan sitä että vanhetessa ei ehkä sittenkään tarvitse huolehtia osteoporoosista. Ja kevennykseksi: Aina on sanottu että läski suojaa osteoporoosilta, mutta nyt se tekee sen ihan kirjaimellisesti. Muuta läskinsiivusi luiksi, hyvä tulee.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija
Mummo

Hesarin uutinen:

Näin viikonlopun kunniaksi en malta olla laittamatta tähän Turo's Hevi Gee:n biisiä - Tampere. Asiaan mennäkseni uutinen on varsin mielenkiintoinen. Täytyypä tutustua aiheeseen...

Vierailija
MarsMan
Mistähän se mahtaa johtua että sinua näkee foorumilla usein yöaikaan tai viikonloppuisin?

Johtuiskohan siitä, että teen päiväsaikaan euroja. Ja miksi tuollaista edes mainitset? Ei oikein muuten pärjää elämässä. Tai sitten olen päivät vankilassa, ja pääsen vapaaks yölomalle [size=75:2lrptg48](Onkohan moisia ollenkaan)[/size:2lrptg48]

Jospa pysyttäydytään itse aihessa. Eli oliko sulla asiaakin? Minä en käy nikkeihin kiinni. Kaikki ovat tavallaan hyviä.

Meni pikkaisen offtopikiksi, mutta hyvä joskus näinkin.

Vierailija
Lassi

Nyt täytyy muistaa se että tämä sentään on käsittääkseni keskustelupalsta missä voi esittää mielipiteitään. Tottakai paskanjauhanta, trollaaminen, floodaaminen jne. ei ole suotavaa, toisaalta ei myöskään kommentointi mielestäsi turhista kommenteista.

Vierailija
MarsMan
Lassi
Nyt täytyy muistaa se että tämä sentään on käsittääkseni keskustelupalsta missä voi esittää mielipiteitään. Tottakai paskanjauhanta, trollaaminen, floodaaminen jne. ei ole suotavaa, toisaalta ei myöskään kommentointi mielestäsi turhista kommenteista.
Kohta eräs räjayttää tän "pankin". Minä en sitä voi tehdä. Mutta eräs härällä ratsastaja voi sen tehdä.
Mars -matkailija tietää kyllä. Suu suppuun asiasta. Tai päästän ilmat pihalle. Nooo. Leikki leikkinä.

Kielettäjiä tarvitsen edelleen www -sivuille. Saapi ilmottautua. Mun sposti-osoite on kyllä näkyvillä näissä viesteissä.

Uusimmat

Suosituimmat