Kaasutrukin pakokaasut?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tuli tuossa viikonloppuna mieleen, kun jouduin kaasutrukilla pörräämään sisätiloissa, että mitähän kaikkea sieltä pakoputkesta oikein tulee ja kuinka epäterveellistä niitä pakokaasuja on hengittää.

Kommentit (9)

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005

Kai siinä jonkin verran epäpuhtauksiakin syntyy, mutta ei niin paljoa kuin vastaavissa bensa tai dieselkoneissa. Näin mututuntumalta veikkaan. tosin aika yksinkertainen tuo lähtöaineena on... Löytyisihän niitä päästöanalyyseja varmaan netistäkin, kun mittalitteitakin on vähintään jokaisella katsastusasemalla ja joidenkin teknisten alojen kouluissa jne.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Vierailija
Cain
Tuli tuossa viikonloppuna mieleen, kun jouduin kaasutrukilla pörräämään sisätiloissa, että mitähän kaikkea sieltä pakoputkesta oikein tulee ja kuinka epäterveellistä niitä pakokaasuja on hengittää.

Veden ja hiilidioksidin lisäksi tulee typpeä ja erittäin pieni määrä rikkidioksidia, joka syntyy hajuttoman propaanin hajustamiseen käytettävästä metyylimerkaptaanista.

Jojo
Seuraa 
Viestejä53
Liittynyt8.5.2007

Itsekin häärään töissä kaasutrukilla sisätiloissa. On kumma kun siinä ei ole mitään kunnon pakoputkea joka ohjaisi kaasut pään yli. Vai onko ne niin puhtaita ettei sitä tarvi ?

Trukki on jo 40 vuotta vanha joten mitään filttereitä tai katalysaattoreita siinä ei ole. Kiinnostais kyllä nähdä jotain tietoja noista päästöistä, pitänee kaivella vähäsen tilastoja.

Vierailija

Ei kannata huolestua.

Kun kaasua palaa suljetussa tilassa muodostuu CO2, H2O, HCN ja CO.

Ainakin kaksi ensimmäistä on kohtuullisen vaarattomia.

Kaksi jälkimmäistä huolehtii siitä että kerran trukkimies aina trukkimies...

Vierailija

CO2 on konkreettinen uhka jos trukkia käytetään huonosti tuuletetussa tilassa. Varastot ovat tosin niin tilavia ettei päänsärkyä kummempaa saa. Toisaalta kone alkaa yskiä myös hapenpuutteessa. Tuleeko siitä silloin häkää?

Vierailija

Sen takiahan sisätiloissa käytetään kaasutrukkia, että sen pakokaasut ovat puhtaampia kuin dieselin. Dieseli on sitten taas enemmän ulkokäyttöön tarkoitettu.

Vierailija
jukteri?
Veden ja hiilidioksidin lisäksi tulee typpeä ja erittäin pieni määrä rikkidioksidia, joka syntyy hajuttoman propaanin hajustamiseen käytettävästä metyylimerkaptaanista.

Taidat olla alan miehiä

Terv. nimim. "Wanha kemisti"

EDIT: Ns. nestekaasu on butaanin ja propaanin seosta. Joka tapauksessa sinne on lisätty hajuaineita kaasuvuotojen varalta.

Vierailija
MarsMan
jukteri?
Veden ja hiilidioksidin lisäksi tulee typpeä ja erittäin pieni määrä rikkidioksidia, joka syntyy hajuttoman propaanin hajustamiseen käytettävästä metyylimerkaptaanista.

Taidat olla alan miehiä

Terv. nimim. "Wanha kemisti"

EDIT: Ns. nestekaasu on butaanin ja propaanin seosta. Joka tapauksessa sinne on lisätty hajuaineita kaasuvuotojen varalta.

Suomessa käytetään käsittääkseni nestekaasuna propaania, butaanin kiehumispiste on 0*C, se ei tule pullosta ulos pakkasella.

Uusimmat

Suosituimmat