Sinuun eniten vaikuttanut musiikkiteos

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tehdään vielä yksi kalluppi kun näitä on tässä väsätty.

Kysytään hieman aikaisemmista poiketen:

Mikä on sinuun tai musiikkimakuusi eniten vaikuttanut musiikkiteos, albumi, konsertti tai vastaava?

Minulle se on ilman muuta Uriah Heepin eka albumi 60-luvun lopulla kun sen ensimmäisen kerran kuulin eli Very 'Eavy, Very 'Umble.

Tajunta räjähti. Siitä asti se onkin sitten ollut pelkkää alamäkeä.

.

Kommentit (15)

Vierailija

Ykkösenä ehdottomasti Uriah Heepin July Morning. David Bowien
Five Years on myöskin listani kärkipäässä, sekä Deep Purplen Burn.

*Kylmiä väreitä*

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Bill Haleyn Rock Around the Clock. Olin kuunnellut pelkkiä lastenlauluja sitä ennen, kunnes sain kasetilla tuon kappaleen, ja kuuntelin sitä mummun kotona siitä lähtien uudelleen ja uudelleen. Se oli aivan erilainen ja todella sykähdyttävä musiikkielämys kaikkien Saku Sammakkojen jälkeen mitä siihen asti olin kuunnellut. Sinä päivänä minusta tuli nuori.

Sen jälkeen musiikkimakuni ei ole kovin radikaalisti muuttunut, vain laajentunut.

Vierailija
Ding Ding
Bill Haleyn Rock Around the Clock. Olin kuunnellut pelkkiä lastenlauluja sitä ennen, kunnes sain kasetilla tuon kappaleen, ja kuuntelin sitä mummun kotona siitä lähtien uudelleen ja uudelleen. Se oli aivan erilainen ja todella sykähdyttävä musiikkielämys kaikkien Saku Sammakkojen jälkeen mitä siihen asti olin kuunnellut. Sinä päivänä minusta tuli nuori.

Sen jälkeen musiikkimakuni ei ole kovin radikaalisti muuttunut, vain laajentunut.

Eikös tuokin kappale ole lastenlaulu.
Ei se paljoa eroa sanojen eikä musiikinkaan puolesta.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005
kabus
Ding Ding

Siinähän lauletaan valvomisesta! En minä sen sanoja kylläkään lapsena ymmärtänyt.

Vierailija

Eräs versio Sibeliuksen Kareliasta, kuuntelin aamuisin ja sain valtavasti virtaa siitä. C-kasetilla jossain pölyttymässä, muut versiot olleet paljon pliisumpia, joten pitäis jotenkin saada tietää mikä versio oli...

Vierailija
Ding Ding
kabus
Ding Ding

Siinähän lauletaan valvomisesta! En minä sen sanoja kylläkään lapsena ymmärtänyt.

Rankkaa \,,/

Vierailija

Europen The Final Countdown. En kuunnellut ala- ja yläasteellakaan paljoa musiikkia, paitsi silloin tällöin Final Countdownia.

Yläasteen loppupuolella sitten satuin Nightwishin Century Childin ilmestymispäivänä Citymarketiin ja ostin kyseisen levyn, josta alkoi laajempi musiikin kuunteluni.

Vierailija

Eniten vaikuttanut tähän saakka populaarilta puolelta X Japanin Art of Life. Aiempia lapsuudessa/murrosiässä erittäin vahvasti kolahtaneita:

Eurooppa 3: Sateenkaaren alla
Stratovarius: Black Diamond
Europe: The Final Countdown
Kaija Koo: Kuka keksi rakkauden
Prodigy: No Good (Start the Dance)
Kitaro: Silk Road
Vivaldi: The Four Seasons
Ravel: Bolero

Musiikkimakuni monipuolistui 20 vuoden jälkeen huomattavasti, ja nykyään kuuntelen pääosin marginaalisempaa musiikkia, ja kuriositeettina vain harvoin suomenkielistä musiikkia (suomenkielisiä levyjä minulla on 4, n. 500 levystä). Nämä styget siis kuitenkin olivat itselleni merkityksellisiä ennen tätä.

Klassiselta puolelta kuulemistani eniten ovat iskeneet barokista mm.:

Corelli
Pachelbel
J. S. Bach
Händel
Vivaldi

Romantiikan ajalta mm.:

Beethoven
Schubert
DeBussy, Chopin, Liszt
Tshaikovski
Schumann
Mozart
Brahms

Modernista ainakin Mahler.

Pitää kyllä sanoa, että klassista on hirveän vaikea rankata, koska niin monella on ainakin 1 mahtava teos tilillään. Itse asiassa vaikeampi olisi nimetä säveltäjää, joka ei olisi saanut aikaan mitään kuuntelemisen arvoista urallaan. Prokofiev ja Skrjabin ehkä, kuuntelemani perusteella, ovat itselleni vähiten iskevimmästä päästä. En myöskään pidä läheskään kaikesta Sibeliuksen tuotannosta, mitä olen kuullut.

Vierailija

Europen The Final Countdown. En kuunnellut tarhassa ja ala-asteellakaan paljoa musiikkia, paitsi silloin tällöin Final Countdownia.

Vierailija

Oudoimmin vaikuttanut oli Elviksen It´s now or never hämäränä syysiltana kun siihen liittyi erään meriaiheisen taulun katselu samalla. Ehkä kuvan tramaattinen teema ja värisävyt resonoivat mielessäni ja aiheuttivat tuon euforian.

Niin ja Somerjoen Bensaa suonissa kesäyönä autoajelulla usvaisessa maisemassa.

Tunneviritys on tilannekohtainen. Monet muutkin musiikkiteokset eri tilanteissa ovat sytyttäneet.

Uusimmat

Suosituimmat