Ihmiskehon rasva

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Jos kuluttaa harjoituksen aikana vaikka 1000 kcal energiaa, josta 50% on peräisin rasvasta, niin kuinka paljon tuota rasvaa palaa? Eli kiinnostaa se rasvan massan vähennys.

Kommentit (10)

Vierailija

Mistä tiedät, että kuluttamastasi 1000 kcalorista 50% on rasvaa?

Elimistö polttaa ensin hiilihydraattivarastot, sillä rasva on tärkeämpi, kevyempi ja tehokkaampi energian säilömismuoto.

Äärimmäisessä kulutuksessa elimistö kuluttaa mieluummin jopa lihaksista hajoitettuja aminohappoja, kuin rasvaa, jos ei riittävästä proteiininsaannista ole huolehdittu ennen ja jälkeen rankan liikuntasuorituksen.

Paras tapa poltella rasvaa on käsittääkseni kevyt, pitkä lenkki - sellaisella tempolla, että puhuminen onnistuu vaivattomasti samalla kun juoksee, tai vaihtoehtoisesti lyhyt, tehokas intervallilenkki (esim. 1 min täyttä sprinttiä, 2 min kävelyä, toisto 5 kertaa ja takaisin kotiin nauttimaan korkeaproteiinipitoista ravintoa).

Vierailija

Kannattaa laskea kilojouleina, koska se on standardin mukainen yksikkö. Se on 4.2*kcal.
Niin ja rasvassa on puolet enemmän energiaa (17/37 J), joten sitä kuluu puolet hiilarin määrästä jos energiamäärän oletus on 1/1. Hiilari tosin sitoo vettä, joten vaaka tuskin kertoo mitä tahtui oikeasti. Tarkka laskeminen on hyvin vaikeaa ja turhauttavaa (kokeillut).

Perusneuvo: Hikoile, hengästy ja tunne näläntunnetta niin laihdut.

On sama kuluuko rasvavarastoa liikunnan aikana tai sen jälkeen. Energiatase merkitsee. Levossa elimistö käyttää pääasiassa rasvaa ja rasitustason kasvaessa hiilari tulee hallitsevaksi lähteeksi.

Liikuntapa joka parhaiten motivoi, on paras. Pitkää tai pätkää, kunhan riittävän säännöllisesti ja rasitustaso pysyy riittävänä.

Netti on väärällään tätä energiateemaa, mutta sen laatu on laidasta laitaan.

Vierailija
A. Mukunen
Mistä tiedät, että kuluttamastasi 1000 kcalorista 50% on rasvaa?

Elimistö polttaa ensin hiilihydraattivarastot, sillä rasva on tärkeämpi, kevyempi ja tehokkaampi energian säilömismuoto.

Äärimmäisessä kulutuksessa elimistö kuluttaa mieluummin jopa lihaksista hajoitettuja aminohappoja, kuin rasvaa, jos ei riittävästä proteiininsaannista ole huolehdittu ennen ja jälkeen rankan liikuntasuorituksen.

Paras tapa poltella rasvaa on käsittääkseni kevyt, pitkä lenkki - sellaisella tempolla, että puhuminen onnistuu vaivattomasti samalla kun juoksee, tai vaihtoehtoisesti lyhyt, tehokas intervallilenkki (esim. 1 min täyttä sprinttiä, 2 min kävelyä, toisto 5 kertaa ja takaisin kotiin nauttimaan korkeaproteiinipitoista ravintoa).

Teen pitkää harjoitusta alhaisella sykkeellä. Sykemittarin arvio on että 50% kuluttamastani energiasta on rasvaa.

Vierailija
tietää
Kannattaa laskea kilojouleina, koska se on standardin mukainen yksikkö. Se on 4.2*kcal.
Niin ja rasvassa on puolet enemmän energiaa (17/37 J), joten sitä kuluu puolet hiilarin määrästä jos energiamäärän oletus on 1/1. Hiilari tosin sitoo vettä, joten vaaka tuskin kertoo mitä tahtui oikeasti. Tarkka laskeminen on hyvin vaikeaa ja turhauttavaa (kokeillut).

Perusneuvo: Hikoile, hengästy ja tunne näläntunnetta niin laihdut.

On sama kuluuko rasvavarastoa liikunnan aikana tai sen jälkeen. Energiatase merkitsee. Levossa elimistö käyttää pääasiassa rasvaa ja rasitustason kasvaessa hiilari tulee hallitsevaksi lähteeksi.

Liikuntapa joka parhaiten motivoi, on paras. Pitkää tai pätkää, kunhan riittävän säännöllisesti ja rasitustaso pysyy riittävänä.

Netti on väärällään tätä energiateemaa, mutta sen laatu on laidasta laitaan.

Kiitoksia neuvosta. Näin olen tehnyt eli 4x viikossa 1h kerrallaan alhaisella sykkeellä, kuitenkin hikoillen, useamman viikon ajan. Kyllä siinä on paino pudonnut reippaasti. Kauhee makeanhimo vaan on, mutta pitää kestää

Vierailija
A. Mukunen
Mistä tiedät, että kuluttamastasi 1000 kcalorista 50% on rasvaa?



Poltetun rasvan suhteellisen osuuden voi laskea laboratoriossa rasitustestissä uloshengityskaasujen pitoisuuksista. Hyvin kevyessä hölkässä on suhteen todettu olevan noin 1:1 - kovemmassa rasituksessa hiilihydraattien osuus on suurempi ja kevyemmässä rasvojen osuus.

A. Mukunen
Elimistö polttaa ensin hiilihydraattivarastot, sillä rasva on tärkeämpi, kevyempi ja tehokkaampi energian säilömismuoto.

Ei pidä paikkaansa, elimistö käyttää energiaksi jatkuvasti sekä rasvaa että hiilihydraatteja. Rasvanpoltto kyllä tehostuu harjoituksen kuluessa. Jos elimistö polttaisi ensin hiilihydraattivarastot tyhjiksi, pitäisi ihmisen liikkua jopa monta tuntia ennen kuin rasvanpoltto alkaisi, ja asia ei todellakaan ole näin. Rasva palaa jatkuvasti.

Vierailija

Lisäksi jos et syö yhtä paljon kuin olet kuluttanut, niin kun hiilihydraattivarannot palautuvat, energia siihen otetaan lähinnä rasvasta - osittain proteiinista.

Puolikuu
Seuraa 
Viestejä326
Liittynyt1.1.2006
jpr
Jos kuluttaa harjoituksen aikana vaikka 1000 kcal energiaa, josta 50% on peräisin rasvasta, niin kuinka paljon tuota rasvaa palaa? Eli kiinnostaa se rasvan massan vähennys.

Laskussa kannattaa ottaa myös huomioon, että ruumiin "rasvamassasta" on noin puolet vettä. Eli jos treenissä poltat 100g rasvaa, niin paino tippuu 200g.

Hohhoijakkaa

Vierailija

Ei se nyt kyllä noin ole. Rasvahan sisältää - esim. öljynä - noin 9000kcal/kg. Tuohon 7000kcal/kg on laskettu mukaan ihmisen rasvakudoksessa oleva vesi, sidekudos yms.

Aivan toinen asia on sitten se, että ylipainoisilla ihmisillä on usein nesteturvotusta, joka laskee siirryttäessä järkevään ruokavalioon ja lisätessä liikuntaa.

Puolikuu
Seuraa 
Viestejä326
Liittynyt1.1.2006

[quote="Andy"]Ei se nyt kyllä noin ole. Rasvahan sisältää - esim. öljynä - noin 9000kcal/kg. Tuohon 7000kcal/kg on laskettu mukaan ihmisen rasvakudoksessa oleva vesi, sidekudos yms.
quote]

Jep, muisti teki tepposet. Eli rasvakudoksesta on kolme neljäsosaa rasvaa. Eli taitaa mennä sitten niin, että kun polttaa rasvaa 3g, niin paino tippuu 4g.

Hohhoijakkaa

Uusimmat

Suosituimmat