Haikalat

Seuraa 
Viestejä7532
Liittynyt17.2.2006

Carter on lähdössä Elokuussa ilmeisesti Azoreille lomailemaan ja mietti lähteä taas hain-kalastusretkelle,jos se on vain mahdollista.

Haikalat ovat rustokalojen luokan petokaloja ja niitä elää kaikissa valtamerissä ja esim;Gangesissa,Zambesissa ja Nicaraguajärvessä.

Eri lahkoja on neljä:kampahammashait,monikidushait,haikalat ja piikkihaikalat.

Heimoja haikaloilla on 13 erilaista ja eri lajeja on n.270,kookkain niistä lienee Valashai,joka voi olla yli 20 m pitkä ja painaa yli 20 t ja sillä on myös eläinkunnan paksuin nahka(23cm),myös Jättiläishai(Cetorhinus maximus)voi kasvaa jopa 15 metriseksi.

Ihmiselle vaarallisin laji lienee trooppinenvalkohai,joka voi kasvaa jopa 12 m.pituiseksi,myös tiikerihai,vasarahai ja sinihai ovat vaarallisia.

Suomenkin vesille on joskus eksynyt sillihai,joka voi kasvaa 4 metriseksi ja onpa täällä tavattu myös piikkihaikin.

Carter on aikaisemmin ollut hainkalastuksessa ja silloin merenkäynti oli niin kovaa,että touhu sai adrenaliinin nousemaan pintaan ja tuntemaan itsensä aika pieneksi melkein myrskyävällä Atlantilla,puolet porukasta yrjöili ja me toinen puolikas saimme kaksi haikalaa.(muistaakseni mako ja sillihai,eivät kovin kookkaita n.1,5-2,5m pitkiä),mutta pelkkää lihasta olevia petoja,jotka eivät hevillä antautuneet.

Onko muilla palstalaisilla kokemuksia hainkalastuksesta?

" Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys. " Albert Einstein

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija

Aika epäeettistä toimintaa tappaa harvinaisia otuksia huvin vuoksi... jospa et menisi? Ihmisen se on vain pakko listiä kaikki ja sitten haikaillaan kun ei haikalojakaan enää ole.

John Carter
Seuraa 
Viestejä7532
Liittynyt17.2.2006

Ei Carter niinkään saaliin tappamisesta perusta,onpahan vain mukana hankkimassa elämyksiä ja toisekseen merten puhtaanapitolaitokset eli hait eivät urheilukalastuksen takia ole sukupuuttoon kuolemassa.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
John Carter
Ei Carter niinkään saaliin tappamisesta perusta,onpahan vain mukana hankkimassa elämyksiä ja toisekseen merten puhtaanapitolaitokset eli hait eivät urheilukalastuksen takia ole sukupuuttoon kuolemassa.

Hait ovat todellakin uhanalaisia eläimiä, ja kalastuksen syytä se pääasiassa on. Aika epäilyttävää on tuo tapasi hankkia elämyksiä, ja aika läpinäkyvää ihmisen halu selitellä omat tekemisensä eettisiksi ja kestäviksi, että pääsisi tekemään.

Pidin sinua fiksumpana kuin mitä ilmeisesti oikeasti olet. Sano terveisiä norjalaisille ja japanilaisille valaan/hainpyytäjille, jos satut törmäämään.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Kiellettävien (ulkomaankauppa) kalojen listalta:

http://www.hs.fi/teksti/uutiset/tuoreet ... 5227695557

"Sillihai (Lamna nasus): Hidaskasvuinen, mutta pitkäikäinen hai elää lauhkeissa Pohjois-Atlantin ja eteläisten merien vesissä. Pohjois-Atlantilla sillihai voi kasvaa yli kolmimetriseksi. Kanta lisääntyy hitaasti ja on siksi herkkä ylikalastukselle. Haluttua ruokaa korkean laatunsa vuoksi, evistä maksetaan paljon."

"Piikkihai (Squalus acanthias): Noin metrin mittaiseksi kasvava hai on arvostettu saalis etenkin Euroopassa. Käytetään ruokana myös Kiinassa. Kanta kasvaa hitaasti."

Piikkihaita minäkin olen ostanut kaupasta, paistanut ja hyvällä ruokahalulla syönyt, ja syödessäni kuvitellut sen kannan oleva niin runsas, ettei se kärsi kalastuksesta. Väärässä olin. Harmittaa hölmöyteni.

John Carter
Seuraa 
Viestejä7532
Liittynyt17.2.2006

Hyvä Aweb joidenkin hailajien kohdalla sukupuuton uhka johtuu ammattikalastuksesta ei urheilukalastuksesta.

Toisekseen Carter vastustaa valaanpyyntiä,edes Japanilaisten"tieteellisiin"tarkoituksiin,useimmat maat ovat siitä onneksi jo luopuneetkin.

Azoreilla haisafarit ja valaiden katselu-retket ovat saman firman järjestämiä,joka lahjoittaa tuloistaan osan alueen merien suojeluun ja alueella harjoitettavan ammattikalastuksen vastustukseen.

Vierailija

En vastusta kalastusta, mutta välillä olen ihmetellyt sitä mentaliteettia, että kalojen tappaminen on jotenkin vähemmän paheksuttavaa kuin esimerkiksi isojen nisäkkäiden. Joskus olen kuullut jopa sellaisia lausuntoja, että henkilö ei eettisistä syistä syö lainkaan punaista tai valkoista lihaa, mutta syö kuitenkin kalaa. Eihän tässä ole mitään logiikkaa.

Yksi syy kalojen hengen väheksymiseen voi olla se, että kalat eivät juurikaan ääntele vedenpinnan yläpuolella.

Ajatelkaapa, muuttuisiko suhtautumisenne kalastukseen, jos kalat huutaisivat kurkku suorana tuskissaan, kun ne nostetaan ylös vedestä.

Vierailija
John Carter
Ihmiselle vaarallisin laji lienee trooppinen valkohai,joka voi kasvaa jopa 12 m.pituiseksi

Ihan vain huomautuksena, että suurin koskaan varmistettu valkohaiyksilö oli vähän alle seitsemän metriä pitkä. Havaintoja liioitellaan usein.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
John Carter
Hyvä Aweb joidenkin hailajien kohdalla sukupuuton uhka johtuu ammattikalastuksesta ei urheilukalastuksesta.

Hyvä Carter. Kun ammattikalastajat ovat ensin tehneet jostain lajista uhanalaisen, urheilukalastajien saamat saaliit eivät todellakaan enää rajoitu jonnekin aiheutetun vahingon ulkopuolelle.

Ei kalalle ja sen lisääntymiskyvylle merkitse mitään päätyykö se ammattikalastajan koukkuun vai sinun miehisyysriittisi jatkeeksi.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
harm
En vastusta kalastusta, mutta välillä olen ihmetellyt sitä mentaliteettia, että kalojen tappaminen on jotenkin vähemmän paheksuttavaa kuin esimerkiksi isojen nisäkkäiden. Joskus olen kuullut jopa sellaisia lausuntoja, että henkilö ei eettisistä syistä syö lainkaan punaista tai valkoista lihaa, mutta syö kuitenkin kalaa. Eihän tässä ole mitään logiikkaa.

Kalan ja ison nisäkkään hermostollinen rakenne on tyystin erilainen. Kala on huomattavasti alkeellisempi eläin, eikä vastaavalla tavalla koe tuskaa pyydykseen jouduttuaan. Minun mielestäni tuskaan vetoaminen on ravintoa eläinkunnasta hankittaessa kuitenkin aina toissijaista, koska luonnossa eläimen kohtalo ylipäätään on kohdata väkivaltainen loppu. Kivun puolesta eläimelle on aivan se ja sama tapanko sen minä vai tappaako sen jokin muu peto. Eettisyysaspektia tärkeämpi onkin tässä kohden ekologisuus, ja siinä esim. kotimaisen järvikalan (etenkin niiden ns. roskakalojen) syöminen on avainasemassa. Ehdottomasti mieluummin järviä rehevöittäviä kaloja kuin laidunmaita vaativia nisäkkäitä.

John Carter
Seuraa 
Viestejä7532
Liittynyt17.2.2006

Miehisyysriittiin

Kyllä näillä haisafareilla myös naisia on,sillä yleensä vain harvat haluavat/pääsevät itse vapaa pitelemään saaliin iskiessä kiinni,useimmat ovat vain katselemassa.(ja näin ollen vain rahoittavat merten suojelua)

Toisekseen voisitko esittää yhdenkään hailajin,jonka uhanalaisuus johtuu urheilukalastuksesta?

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
John Carter
Miehisyysriittiin

Kyllä näillä haisafareilla myös naisia on,sillä yleensä vain harvat haluavat/pääsevät itse vapaa pitelemään saaliin iskiessä kiinni,useimmat ovat vain katselemassa.(ja näin ollen vain rahoittavat merten suojelua)

Toisekseen voisitko esittää yhdenkään hailajin,jonka uhanalaisuus johtuu urheilukalastuksesta?

Minusta on edelleenkin hupaisaa, miten yrität oman tekemisesi vääntää joksikin muuksi kuin mitä se tosiasiassa on. Ilmeisesti uskot puheisiisi itsekin. Nyt olet siis SUOJELEMASSA meriä, kun menet sinne rahan kanssa tappamaan uhanalaisia haita, joiden uhanalaisuus siis sinunkin ymmärryksesi mukaan johtuu niiden tappamisesta, mutta ei toki siitä, että sinä siellä joukon jatkeena teet tihutöitäsi.

Voihan perse.

Haluatko, että etsin sinulle netistä pari sarvikuonosafaria? Voisit ampua muutaman sarvikuonon urheilun ja savanninsuojelun vuoksi. Siis salametsästäjistähän se sarvikuonojen uhansalaisuus johtuu, kun taas länsimaiset elämyssaalistajat tukevat niiden olemassaoloa ampumalla niitä norsukiväärillä ja maksamalla rahaa elämysretken järjestäjälle, joka sitten tilittää - jos tilittää - murusen jollekin, joka tarpeeksi monta murusta saatuaan kävelee savannille ja istuttaa sinne puun.

Itsepetos on hauska laji. Se mahdollistaa paljon. Voi tehdä monta asiaa ja ajatella, että ei tämä minun tekeminen mittää, nuo muut ne on, joista se ongelma aiheutuu...

John Carter
Seuraa 
Viestejä7532
Liittynyt17.2.2006

Voi,voi Aweb nyt kiihkoilet kyllä aivan suotta,Carter ei kannata minkään näköistä metsästystä(paitsi hirvien)eikä ole koskaan metsästänyt.

Kalastuskin on rajoittunut lähinnä mökkijärvelle,toisekseen et tainnut mainita sitä urheilukalastuksen takia uhanalaiseksi joutunutta hailajia?

Hait tulevat kuolemaan tältä pallolta myöhemmin kuin ihmiset,ovathan nuo jo jokusen sata miljoonaa vuotta selvinneetkin,jos jotkut hailajit tulevat tulevaisuudessa uhanalaisiksi,niin se johtuu ammattikalastuksen lisäksi saasteista ei urheilukalastuksesta.(lajeja häviää myös luonnollisesti)

Mieti omia tekemisiäsi Aweb ennen kuin alat muita syyttää planeettamme tilasta.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

John Carter kirjoitti:
"Voi,voi Aweb nyt kiihkoilet kyllä aivan suotta,Carter ei kannata minkään näköistä metsästystä(paitsi hirvien)eikä ole koskaan metsästänyt."
John Carter kirjoitti:
"Carter on lähdössä Elokuussa ilmeisesti Azoreille lomailemaan ja mietti lähteä taas hain-kalastusretkelle,jos se on vain mahdollista."

Syytä itseäsi, jos kirjoitat aikovasi hainkalastukseen, ja minä ymmärrän sinut niin, että aiot hainkalastukseen.

Ja:
"Kalastuskin on rajoittunut lähinnä mökkijärvelle,toisekseen et tainnut mainita sitä urheilukalastuksen takia uhanalaiseksi joutunutta hailajia?"

Mainitsin kaksi vaarantunutta hailajia, jotka käsittääkseni ovat juuri niitä, jotka ovat yleisimmät lajit aikomallasi pyyntialueella, ja joista toista lajia kerroit jo päässeesi väsyttämään. Eli sillihai ja piikkihai.

Ja:
Hait tulevat kuolemaan tältä pallolta myöhemmin kuin ihmiset,

Tuskinpa vain.

Ja:
jos jotkut hailajit tulevat tulevaisuudessa uhanalaisiksi,niin se johtuu ammattikalastuksen lisäksi saasteista ei urheilukalastuksesta.(lajeja häviää myös luonnollisesti)

Jos ihminen aiheuttaa hailajin uhanalaisuuden, mitään niiden tappamiseen tähtäävää keinoa ei voi sulkea ketjusta pois. Sen jälkeen kun laji on saatu uhanalaistettua kaupallisella pyynnillä, urheilukalastuksen osuus kannan vähentämisessä on koko ajan merkittävämpi. Ainakaan haiyksilöiden tappaminen millä tahansa metodilla ei auta asiaa yhtään.

Ja:
Mieti omia tekemisiäsi Aweb ennen kuin alat muita syyttää planeettamme tilasta.

Tiedostan omat syntini, ja niitä kyllä riittää, ja kollektiivisesti syytän planeettamme tilasta meitä kaikkia, mutta me puhuimme nyt haikaloista. Älä eksy aiheesta.

Enkä minä kiihkoile. Tämä on keskustelua aiheesta, joka sinua ilmeisesti kiinnostaa, koska itse otit sen puheeksi. Vai kuvittelitko, että kun alat puhumaan haiden tappamisesta, sillä on sellainen seuraus, että minä tulen sylkäisemään matoon?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat