Ohjelmoida oma peli

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kuinka moni teistä on yrittänyt ohjelmoida ikinä peliä itse, tai tietää edes teoriassa kuinka se tapahtuu? Mistä siihen saisi hyvä vinkkejä?

Sivut

Kommentit (109)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26840
Liittynyt16.3.2005
Monstermaker1
Kuinka moni teistä on yrittänyt ohjelmoida ikinä peliä itse, tai tietää edes teoriassa kuinka se tapahtuu? Mistä siihen saisi hyvä vinkkejä?

Vaikka kuinka monta. Kaikki ovat kyllä olleet hyvin alkeellisia muutaman illan virityksiä verrattuna nykyaikaisiin kaupallisiin peleihin. Ani harvaa olen jaksanut edes tehdä valmiiksi.

Ensin pitää osata ohjelmoida. Ohjelmoinnin oppikirjoja on maailma täynnä. Kääntäjiä löytyy jos joka lähtöön. Kun ohjelmoinnin perusteet on hanskassa, kannattaa tutustua seuraaviin:

Grafiikkaa: http://www.opengl.org/

Helpohko "käyttöliittymä" edelliselle: http://www.xmission.com/~nate/glut.html

Meteliä: http://www.openal.org/

Noilla pääsee jo pitkälle. Sitten pitäisi vielä olla peli-idea ja loputtomasti vapaa-aikaa.

Finlandes
Seuraa 
Viestejä1399
Liittynyt19.6.2005

80-luvulla harrastin pelien ohjelmointia VIC-20 tietokoneeseen. Siihen aikaan kun ei ollut valtavia pelimarkkinoita, täytyi tehdä itse. Tosin minun opeistani ei tänä päivänä taitaisi olla mitään hyötyä .

Vierailija

Tulihan niitä alkeellisiä räiskintätyyppisiä pelejä joskus 1980-luvun ihan alussa tehtyä Nokian MikroMikko-I:lle CP/M Assemblerillä sekä 1970-luvulla U1108:lle Teletype paperipäätteisiin perustuvia Mastermind ja vastaavan tyyppisiä pelejä, nämä Fortranilla.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Minäkin ohjelmoin 80-luvulla, Commodore-64:ään Basic-kielisiä ohjelmia lähinnä. Tein vaikka kuinka paljon pelejä, joista laajin oli baseballsarjasimulaatio, vähän samalla idealla kuin mitä Hattrick nyt käyttää.

Silloin ohjelmointi oli helppoa: avasit vain koneen ja aloit kirjoittaa koodia. Basicin komennot olivat paljon yksinkertaisempia ja lyhyempiä kuin nyt osaamieni ohjelmointikielien. Miksei www-sivujen ohjelmointikielenä voisi käyttää sitä vanhaa Basicia? JavaScript on siihen verrattuna hyvin sekava ja puutteellinen.

Vierailija

Kaikki pelit eivät ole työläitä koodata. Minuuteissa koodaa "pelin", joka tuo näyttöön satunnaisluvun, jota voi sitten ennakkoon arvailla. Mielenkiinto sen pelaamiseen tosin voi loppua minuuteissa. Alku sekin.

Vierailija
Monstermaker1
Kuinka moni teistä on yrittänyt ohjelmoida ikinä peliä itse, tai tietää edes teoriassa kuinka se tapahtuu? Mistä siihen saisi hyvä vinkkejä?

Hyvä käsikirjoitus on lähtökohta. Alku ja loppu. Toi väli on sitten mielikuvituksesta kiinni.
Aloita vaikkapa täältä http://www.ohjelmointiputka.net/koodit.php

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26840
Liittynyt16.3.2005
Ding Ding
Silloin ohjelmointi oli helppoa: avasit vain koneen ja aloit kirjoittaa koodia.
Basicin komennot olivat paljon yksinkertaisempia ja lyhyempiä kuin nyt osaamieni ohjelmointikielien.

Hommaa Visual Basic. Sen kun avaat ohjelman ja alat kirjoittaa koodia. Jos tyydyt samaan toiminnallisuuteen kuin ennen vanhaan, koodaaminen on yhtä yksinkertaista ja käskyt hyvin samanlaisia.

Minusta C64:ssa oli hyvää koneen totaalinen hallinta. Yksinkertaisen koneen toiminnan saattoi oppia sekä koodi- että rautatasolla likipitäen täydellisesti. Nykyisillä tietokoneilla samanlainen hallinta on mahdotonta, johtuen jo erilaisista komponenteista. Mutta enpä silti vaihtaisi nykylaskentatehoa täydelliseen ymmärrykseen siitä mitä kone tekee.

Vierailija
Monstermaker1
Kuinka moni teistä on yrittänyt ohjelmoida ikinä peliä itse, tai tietää edes teoriassa kuinka se tapahtuu? Mistä siihen saisi hyvä vinkkejä?

Onhan tuota tullut kokeiltua.
Ensialkuun tulisi hallita jotain ohjelmointikieltä jonkin verran, taidot kerttyvät kyllä sitten jos/kun projekti kiinostaa tarpeeksi ja sitä alkaa tekemään.

(Oma suosikkini on C++, muitakin vaihtoehtoja on.)

ALoittaa kannattaa ihan käymällä läpi joknun kielen tutoriaaleja, tai jos tilaisuus on, käydä jollain kurssilla.
(Niin, ja suurin osa materiaalista netissä on englanniksi aiheesta. Jos se tuottaa ongelmia, on olemassa aiheesta olevia kirjoja ainankin jonkin verran suomeksi, ja varmasti ainankin keskusteluryhmiä, mutta se leikkaa materiaalia sen verran, että jos aikoo vakavasti harkita aihetta, kannattaa panostaa myös englannin opiskeluun)

http://www.cplusplus.com/doc/tutorial/

Esim tuolla on tutoriaali C++ kieleen. Tarvitset lisäksi kehitys-ympäristön. Niitä on olemasa ihan kohtuullisisa ilmaiseksikin, seuraavassa linkissä yksi.
http://www.bloodshed.net/devcpp.html

Sitten kun peruskäsitys ohjelmoimisesta on jotenkuten hanskassa, kannattaa siirtää katse grafiikan käsittelyyn. Siihenkin löytyy ihan googlen kautta tutoriaaleja, tässä yksi,

http://www.gametutorials.com/gtstore/c-5-directx.aspx

joka pohjautuu DirectX ympäristön käyttöön. (siihenkin on vaihtoehtoja, esmes OpenGL, mikä ei ole mitenkään huono ajatus, useimmat nykypelit nyt vaan ovat DirectX:n pohjalle rakennettuja. Jos kuitenkin tähtäät enemmän LInuxin ja ei-windows koneiden peleihin, OpenGl on voittajan valinta)

Pidemmän päälle alat sitten törmätä kaikenlaisiin ongelmiin ihan itse pelin ratkaisuissa (miten aikaa käsitellään, millaiset algoritmit reitinhakuun toimivat, miten kappaleiden törmäilyä käsitellään, miten kontrollit toteutetaan etc. ) Näissä nykyään auttavat kaikenlaiset kodoariyhteisöt, tässä yksi esimerkki.

http://www.gamedev.net/

Noniin, nämä linkit nyt ohjastavat yhdistelmään C++ ja DirectX. Muitakin vaihtoehtoja tosiaan on, mutta tämä on itselleni tutuin.

Ja harkitse vielä. Piennkn peli tekeminen on isohko projekti, ainankin jos pitää aloittaa ihan alusta, eli ohjelmoinnin opiskelemisesta, mutta on se sitten palkitsevaakin

Vierailija

Kovasti olisi halua osata tämä jalo asia mutta kielten opetteleminen ei oikein ole innostaavaa ilman minkäänlaista opetusta, mutta onneksi on tulossa, koska opiskelen datanomiksi.

Nojaa onhan sitä tullut jotain pientä C++ tehtyä, ja Basicillä.

Vierailija

Gamemaker ohjelmalla voi aloittaa. Pelin teko onnistuu nappeja painamalla. Lisäksi ohjelmassa on oma scripti-kieli jolla pääsee hieman koodaamisen makuun. Gamemaker on tosin suhteelisen hidas ja soveltuu vain 2d-peleille mutta sillä saa tehtyä yksinkertaisen pelin nopeasti.

Kun gamemakerin rajoitukset tulevat vastaan niin voit vierailla vaikka tuolla:
http://www.libsdl.org/

Tuonne http://www.tonypa.pri.ee/tbw/ jos Flash kiinnostaa.

Vierailija

Ohoh! Täältähän sai PALJON enemmän apua kuin Mikrobitistä ! No, nyt on linkit kasassa, pitää vaan alkaa vääntämään jotain. Ihan vaan jotain yksinkertaista, että saan lisää ihmisiä innostumaan ja lisää jäseniä. Kiitti tosi paljon !

Vierailija

Yksi juttu...
Älä haukkaa liian isoa palaa heti, tai tulet pettymään.
Ota ensimmäiseksi tavoitteeksi jokin hyvin simppeli, mutta silti itseäsi kiinostava projekti.

Jos nimittäin lähdet alkuun tavoitteena rakentaa suurehkoa projektia, tulee innostus loppumaan moneen otteeseen välissä.

Esim ensimmäiseksi koita tehdä vaikkapa jonkinlainen laskurisysteemi tms johonkin itseäsi kiinostavaan peliin. (vaikka ohjelma joka laskee onnistumistodennäköisyyksiä tietyllä pokerikädellä, tai ohjelmaa joka arpoo hahmolomakkeen roolipeliin, mikä nyt ikinä innostaakaan)

Tuonkin valmiiksi saaminen on onnistuminen sinällään.

Sitten kun tuo toimii, jokin projekti jossa on grafiikkaakin käytössä, vaikka ihan vaan peli jossa hahmo liikkuu oikealta vasemmalle vaistellen vastaan tulevia juttuja tms. Jos sen saat aikaiseksi hallitset jo grafiikan ja kontrollien käytön jotenkin.

Jokatapauksessa, tarvitset pieniä välitavoitteita.
Mutta näillä sanoilla onnea valitsemallesi polulle

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat