Seuraa 
Viestejä45973

Ainakin USA valmistaa lentotukialuksia, joiden kansi on panssaroitu. Tarkoituksena on suojella kannen alla olevia lentokoneita ja ihmisiä mahdolliselta ilmapommitukselta. Kannen pinta kuitenkaan tuskin on aivan sileää terästä, sillä samalta pinnaltahan lentokoneiden on noustava ja laskeuduttava. Yritin etsiä vastausta wikipediasta ja navy.mil sivuilta, mutta jostain syystä missasin tuon yksityskohdan aivan täysin.

Laitetaanko teräspanssarin päälle asfalttia vai kenties suoraan kumia. Märkä teräs luistanee liikaa lentokoneen pyörien alla, joten jotain muuta sen on oltava.

Sivut

Kommentit (27)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hyvä kysymys.

Tuon mukaan kyseessä olisi jonkinsortin lasikuitumassaa jota levitetään kannelle tynnyreittäin.

"To provide a better non-skid material, Naval Sea Systems Command (NAVSEA) and the Navy's program executive office for aircraft carriers hired a small Texas contractor, Texas Research International-Austin Inc. (TRI-Austin) to develop a new solvent-free material called "Tough-Grip" under a Small Business Innovative Research agreement, a type of contract used by the Pentagon to attract small companies with innovative ideas.

Details of Tough-Grip's materials are proprietary, said Dexter Myers, vice president for business development and director of marine composites at TRI-Austin, who described Tough Grip as a glass-fiber reinforced composite coating with toughening agents, and no volatile organic chemical compounds such as solvents, nor toxic or cancer-causing compounds. It is packaged in 5-gallon buckets and applied to the deck.

"Solvents dissipate over a period of time and weaken the coating," he said. Tough-Grip "has been engineered so the topcoat and the primer have a higher adhesion level."
"

Tossa yksi patentti joka liittyy asiaan:
http://www.patentstorm.us/patents/6779476-fulltext.html

Kyllä ne on ihan maalattuja yleensä epoksipohjaisella liukuestemaalilla (NSC). Pohjustuksena voi olla pari kerrosta primeriä metallin päällä. Samaa tavaraa millä nämä kiitoradat päällystetään on myynnissä ainakin veneliikkeissä kansien liukuestemaaliksi.

Kiitos. Tuosta saatiin viheeksi Tough-Grip tuotemerkki. Kuukkeli tiesi tuota valmistavan firman nimen; TRI-Austin.

Sivun mukaan seuraavat uhat koettelevat pintaa
• Landing Aircraft
• Heavy Vehicle Traffic
• Chemical and Fuel Spills
• Intense Sunlight and
• Persistent Salt Spray

Kertoivat sen olevan jotain kaksiosaista epoksia. Väittävät mönjän olevan pitävämpää ja kevyempää kuin muut vastaavat. 10 000 laskeutumista pitäisi kestää ennen pinnan uusimista. Taitaa olla aikamoista nasatekniikkaa. Ajattelinkin, ettei tuommoiseen paikkaan laiteta ihan mitä hyvänsä katusoraa. Nettisivullahan ei luonnollisestikaan kerrota kovin takkoja tietoja.

P.S. Makaroonien reijät on tehty monimutkaisesta kaasuseoksesta nimeltä "ilma" Ilmakehä, ilma, koostuu pääasiassa (prosenttiosuudet on ilmoitettu ilmalle, joka ei sisällä vesihöyryä)

* typestä (78,08 %),
* hapesta (20,94 %),
* argonista (0,93 %),
* hiilidioksidista (0,038 %)
* sekä muista kaasuista.

Ilma sisältää myös vesihöyryä (0–5 %) ja kiinteitä hiukkasia. Tämä aine on toedttu turvalliseksi, joten voit jatkaa rauhassa makaroonien mussuttamista.

Tetrafuran
Ilma sisältää myös vesihöyryä (0–5 %) ja kiinteitä hiukkasia. Tämä aine on toedttu turvalliseksi, joten voit jatkaa rauhassa makaroonien mussuttamista.

Höpön höpön, ei Raamatussa niin sanota.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643
Tetrafuran
, ilma, koostuu pääasiassa (prosenttiosuudet on ilmoitettu ilmalle, joka ei sisällä vesihöyryä)

* typestä (78,08 %),
* hapesta (20,94 %),
* argonista (0,93 %),
* hiilidioksidista (0,038 %)
* sekä muista kaasuista.

Ilma sisältää myös vesihöyryä (0–5 %) ja kiinteitä hiukkasia. Tämä aine on toedttu turvalliseksi, joten voit jatkaa rauhassa makaroonien mussuttamista.

Tuo onkin hyvä taulukko. Ilmastotieteilijöillä on useamman suuruusluokan virhe tuossa hiilidioksidissa.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

de Selby
Seuraa 
Viestejä1231

Jos reikämakaronin sisällä oleva ilma kelpaa syötäväksi, niin muistakaa ettei se kuitenkaan tarkoita, että reikämaccaroonin läpi kannattaisi hengittää. Se voipi nimittäin olla jo vaarallista ja sitä paitsi vastoin makaroonien käyttöturvallisuustiedotteita.

Keitettäessä reikämakaronin sisäilma desinfioituu. 4-15 minuuttia keittoa riittää. Desinfiointikeittoaika merkitty yleensä näkyvästi pakkauksen kylkeen.

[size=75:1hlj67g6](edit: ..."keittoa"... voi jeesus.)[/size:1hlj67g6]

Gravity sucks.

de Selby
Seuraa 
Viestejä1231

Näyttää kyllä ihan tavan betonilta mun silmiin. Mutta tuo 2-komponentti pinnoite vaikuttaa kyllä järkevältä. Pintavaurioiden paikkaukset voi tehdä ihan käsinmaalausmenetelmin ja kovetteella kuivuu nopsaan.

Urheilukenttien kaltainen kumipinnoite kyllä kyrähtäisi uudenlaisiksi hiiliyhdisteiksi kun vähän Tomcatille hanaa antaisi.

Gravity sucks.

Kumi saattaisi pitää hyvin, mutta se tuskin kestäisi nousuissa lentokoneen liekkiä. Taitavat peräti nousta after-burnerilla, mikäli oikein muistan. Harrierilla ja muilla vastaavilla kun noustaan ja laskeudutaan VTOL tyylillä, suuntautuu alustaan jälleen runsaasti lämpöä. Toisaalta lentokentällä varmaankin sattuu kaikenlaisia tulipaloja vähän väliä, joten silloin viimeistään ollaan koetuksilla.

Tuossa valmistajan listassahan todettiinkin suolan ja auringon vaikutus sekä kemikaalivuodot. Tuskinpa kumimatto pitkään kestäisi.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Jyde
Makaronien reiät tehdään pienellä reikäporalla lapsityönä Kiinassa. Pois poratuista tangoista tehdään spagettia.

Aivan hakoteillä ollaan nyt. Ei makaroneihin mitään reikiä tehdä. Lapsikin tietää, että makaronit kasvavat puissa. Eri lajeja on lukuisia mm. spaghetti, linguini, farfalle, canneloni, capellini, fettucine, fusilli, gnocchi ja papardelle -pastaa kasvattavia puita.

Lasagne on taas pastapuun kuorta.

Erikoinen tapaus on lähinnä Itävallassa ja Saksassa tavattava spätzle, jonka tieteellinen määrittely on kesken. Ilmeisesti kyse on casarecce lajin muunnoksesta Pasta casarecce var spaetzle.

Itämainen pastapuu Pasta nuudelii on läheistä sukua eurooppalaiselle Pasta capellinillea lajille.

Jyde
Makaronien reiät tehdään pienellä reikäporalla lapsityönä Kiinassa. Pois poratuista tangoista tehdään spagettia.

Mua on näköjään huijattu pienestä asti. Olen aina luullut, että makaronit kasvaa makaroonipuissa joita kasvaa Italiassa. Niin mulle on kerrottu.

Kylläpäs täällä nyt ihmetellään jonkun lentotukialuksen kiitoradan pinnoitetta! Ei se ole mitään ihmeainetta saatikka sotilassalaisuutta!

Itse vetelin oman rautapaattini kansiin 1990-luvun alkupuolella jenkkifirma American Safetyn yksikomponenttista Non-Skid epoksimaalia. Firma mainosti maalipurkkiensakin kyljessä käyttökohteita luetellassaan mm. "Aircraft carrier flight decks" jne. No, ainakin tuohon aikaan tätä tököttiä myi hyvinkin edullisesti Waltic Hesan Hertsikassa.

Vastaavanlainen lipsumisjuttu tuli mieleen: Ajoin Kartingia sisäradalla. Se oli betonimaalin päälle levitetty jokin bitumimassa. Pidon rajoilla mennään ja siinä sattui olemaan paikka missä massa oli kulunut pois. Spinnasi välittömästi kuin olisi ajanut jäällä.
Kun samaa ajattelee meri-olosuhteissa veden lisätessä liukkautta, en usko että maali riittää. Laskut siellä ovat varsin kovia ja lipsuminen maksaa paljon.

Tetrafuran
Kumi saattaisi pitää hyvin, mutta se tuskin kestäisi nousuissa lentokoneen liekkiä. Taitavat peräti nousta after-burnerilla, mikäli oikein muistan.

Ja taitavat laskeutuakkin täysillä tehoilla. Ihan vaan siltä varalta että jos eivät osu siihen vaijeriin niin pääsevät vielä uudestaan ilmaan.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat