Mistä aineesta lentotukialuksen kiitorata on tehty?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ainakin USA valmistaa lentotukialuksia, joiden kansi on panssaroitu. Tarkoituksena on suojella kannen alla olevia lentokoneita ja ihmisiä mahdolliselta ilmapommitukselta. Kannen pinta kuitenkaan tuskin on aivan sileää terästä, sillä samalta pinnaltahan lentokoneiden on noustava ja laskeuduttava. Yritin etsiä vastausta wikipediasta ja navy.mil sivuilta, mutta jostain syystä missasin tuon yksityskohdan aivan täysin.

Laitetaanko teräspanssarin päälle asfalttia vai kenties suoraan kumia. Märkä teräs luistanee liikaa lentokoneen pyörien alla, joten jotain muuta sen on oltava.

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

Hyvä kysymys.

Tuon mukaan kyseessä olisi jonkinsortin lasikuitumassaa jota levitetään kannelle tynnyreittäin.

"To provide a better non-skid material, Naval Sea Systems Command (NAVSEA) and the Navy's program executive office for aircraft carriers hired a small Texas contractor, Texas Research International-Austin Inc. (TRI-Austin) to develop a new solvent-free material called "Tough-Grip" under a Small Business Innovative Research agreement, a type of contract used by the Pentagon to attract small companies with innovative ideas.

Details of Tough-Grip's materials are proprietary, said Dexter Myers, vice president for business development and director of marine composites at TRI-Austin, who described Tough Grip as a glass-fiber reinforced composite coating with toughening agents, and no volatile organic chemical compounds such as solvents, nor toxic or cancer-causing compounds. It is packaged in 5-gallon buckets and applied to the deck.

"Solvents dissipate over a period of time and weaken the coating," he said. Tough-Grip "has been engineered so the topcoat and the primer have a higher adhesion level."
"

Tossa yksi patentti joka liittyy asiaan:
http://www.patentstorm.us/patents/6779476-fulltext.html

Vierailija

Tuskin ne ihan tarkkaan kertovat, vaikka kysyisitkin.
Armeijoilla on tapana pitää salaisena jopa wc-paperin
merkki.

Vierailija

Kyllä ne on ihan maalattuja yleensä epoksipohjaisella liukuestemaalilla (NSC). Pohjustuksena voi olla pari kerrosta primeriä metallin päällä. Samaa tavaraa millä nämä kiitoradat päällystetään on myynnissä ainakin veneliikkeissä kansien liukuestemaaliksi.

Vierailija

Kiitos. Tuosta saatiin viheeksi Tough-Grip tuotemerkki. Kuukkeli tiesi tuota valmistavan firman nimen; TRI-Austin.

Sivun mukaan seuraavat uhat koettelevat pintaa
• Landing Aircraft
• Heavy Vehicle Traffic
• Chemical and Fuel Spills
• Intense Sunlight and
• Persistent Salt Spray

Kertoivat sen olevan jotain kaksiosaista epoksia. Väittävät mönjän olevan pitävämpää ja kevyempää kuin muut vastaavat. 10 000 laskeutumista pitäisi kestää ennen pinnan uusimista. Taitaa olla aikamoista nasatekniikkaa. Ajattelinkin, ettei tuommoiseen paikkaan laiteta ihan mitä hyvänsä katusoraa. Nettisivullahan ei luonnollisestikaan kerrota kovin takkoja tietoja.

P.S. Makaroonien reijät on tehty monimutkaisesta kaasuseoksesta nimeltä "ilma" Ilmakehä, ilma, koostuu pääasiassa (prosenttiosuudet on ilmoitettu ilmalle, joka ei sisällä vesihöyryä)

* typestä (78,08 %),
* hapesta (20,94 %),
* argonista (0,93 %),
* hiilidioksidista (0,038 %)
* sekä muista kaasuista.

Ilma sisältää myös vesihöyryä (0–5 %) ja kiinteitä hiukkasia. Tämä aine on toedttu turvalliseksi, joten voit jatkaa rauhassa makaroonien mussuttamista.

Jyde
Seuraa 
Viestejä594
Liittynyt29.8.2005

Makaronien reiät tehdään pienellä reikäporalla lapsityönä Kiinassa. Pois poratuista tangoista tehdään spagettia.

Kunhan yritän joskus olla asiallinen...

Vierailija
Tetrafuran
Ilma sisältää myös vesihöyryä (0–5 %) ja kiinteitä hiukkasia. Tämä aine on toedttu turvalliseksi, joten voit jatkaa rauhassa makaroonien mussuttamista.

Höpön höpön, ei Raamatussa niin sanota.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005
Tetrafuran
, ilma, koostuu pääasiassa (prosenttiosuudet on ilmoitettu ilmalle, joka ei sisällä vesihöyryä)

* typestä (78,08 %),
* hapesta (20,94 %),
* argonista (0,93 %),
* hiilidioksidista (0,038 %)
* sekä muista kaasuista.

Ilma sisältää myös vesihöyryä (0–5 %) ja kiinteitä hiukkasia. Tämä aine on toedttu turvalliseksi, joten voit jatkaa rauhassa makaroonien mussuttamista.

Tuo onkin hyvä taulukko. Ilmastotieteilijöillä on useamman suuruusluokan virhe tuossa hiilidioksidissa.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

de Selby
Seuraa 
Viestejä1231
Liittynyt16.3.2005

Jos reikämakaronin sisällä oleva ilma kelpaa syötäväksi, niin muistakaa ettei se kuitenkaan tarkoita, että reikämaccaroonin läpi kannattaisi hengittää. Se voipi nimittäin olla jo vaarallista ja sitä paitsi vastoin makaroonien käyttöturvallisuustiedotteita.

Keitettäessä reikämakaronin sisäilma desinfioituu. 4-15 minuuttia keittoa riittää. Desinfiointikeittoaika merkitty yleensä näkyvästi pakkauksen kylkeen.

[size=75:1hlj67g6](edit: ..."keittoa"... voi jeesus.)[/size:1hlj67g6]

Gravity sucks.

de Selby
Seuraa 
Viestejä1231
Liittynyt16.3.2005

Näyttää kyllä ihan tavan betonilta mun silmiin. Mutta tuo 2-komponentti pinnoite vaikuttaa kyllä järkevältä. Pintavaurioiden paikkaukset voi tehdä ihan käsinmaalausmenetelmin ja kovetteella kuivuu nopsaan.

Urheilukenttien kaltainen kumipinnoite kyllä kyrähtäisi uudenlaisiksi hiiliyhdisteiksi kun vähän Tomcatille hanaa antaisi.

Gravity sucks.

Vierailija

Kumi saattaisi pitää hyvin, mutta se tuskin kestäisi nousuissa lentokoneen liekkiä. Taitavat peräti nousta after-burnerilla, mikäli oikein muistan. Harrierilla ja muilla vastaavilla kun noustaan ja laskeudutaan VTOL tyylillä, suuntautuu alustaan jälleen runsaasti lämpöä. Toisaalta lentokentällä varmaankin sattuu kaikenlaisia tulipaloja vähän väliä, joten silloin viimeistään ollaan koetuksilla.

Tuossa valmistajan listassahan todettiinkin suolan ja auringon vaikutus sekä kemikaalivuodot. Tuskinpa kumimatto pitkään kestäisi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat