Otsonitutkimuksia Sodankylässä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Sodankylän tutkijat ovat tehneet 2 väitöskirjaa nyt toukokuussa 2007 otsoniin liittyvistä asioista.

"Observations of Ozone, Polar Stratospheric Cloud and Water Vapor Profiles in the Arctic"

http://dspace.utlib.ee/dspace/bitstream ... _rigel.pdf

Toisen väitöskirjan tekijä on Alexey Karpechko

Ja lisää tutkimustuloksia ym löytyy osoitteesta:
Lapin ilmatieteellinen tutkimuskeskus,Sodankylä
http://fmiarc.fmi.fi/

Kommentit (6)

iisakka
Seuraa 
Viestejä848
Liittynyt30.9.2005
Aslak
Muuten kysysin onkimieheltä : Mitä hekevettiä ruottalaiset mittailevat sillä suurella lautas antennilla, joka on Kiirunassa ?
Son ihan mahottoman kokonen laitos.

EISCATista varmaan puhut. Sodankylän Tähtelässä ja Tromssassa on samanlaiset lautaset. Revontulia ja muita magnetosfäärin häiriöitä niillä kai tutkitaan.

http://fi.wikipedia.org/wiki/EISCAT

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

iisakka

EISCATista varmaan puhut. Sodankylän Tähtelässä ja Tromssassa on samanlaiset lautaset. Revontulia ja muita magnetosfäärin häiriöitä niillä kai tutkitaan.

Killa se vishin joku Eiscatti tai joku muu katti oli.
Silläkö ne kuuntelee revontulien kohinaa ?
Luulis hyvin kuuluvan.

Ne muuten ne pittää ääntä ne revonvalkejat, sen mieki olen nuorena kuullu.
Nyt on hyvä että ei kuule ees akan huutoja,tai kuulee sen minkä haluaa....
Se oli takavuosina ratijossaki ohjelma revontulista, juuri siinä ohjelmassaki se toethin , revontulet kohisevat ja sen kohinan voi ihminenki kuulla.
Mutta miekö olen sitä mieltä , että ihminen sen kohinan ja räsähykset aistii jotensaki muuten ko kuulemalla.
Na kaikenkaikkijhan hyvä että tutkivat, voitas sen rahan hukata pahemphanki tarkotukshen , niinko tyhjänpäiväshin pyssynlouskhuin.

iisakka
Seuraa 
Viestejä848
Liittynyt30.9.2005
Aslak
Ne muuten ne pittää ääntä ne revonvalkejat, sen mieki olen nuorena kuullu.

Niin, minä se muutama vuosi sitten Sovankylässä olin revontulitutkijan apuna parina päivänä, enimmäkseen kyllä muissa hommissa. Niin se sanoi että jotkut kuulevat, ja ovat yleensä juuri nuoria miehiä.

Aslak
Mutta miekö olen sitä mieltä , että ihminen sen kohinan ja räsähykset aistii jotensaki muuten ko kuulemalla.

Joo, tämmöisiä ne nekin arvelivat. Tai ehkä paremminkin niin että se kohina, jos se ääntä on, tulee maastosta eikä suoraan revontulista. Nimittäin revontulten rätinä kuulemma vaihtelee samassa tahdissa kuin itse valot. Mutta eihän se ole mahdollista jos ne äänen nopeudella tulisivat niin kaukaa, pitäisi olla paljon viivettä.

Vierailija

Jos se on staattinen sähköinen varaus lumikiteissä ja revontuli muuttaisi sitä aiheuttaen kiteiden liikettä ja siten ääntä?

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Se vain saattaa ollaa sitä staattista sähköäki.
Ainaki mie muistan että , revontulien äänet kuulu parhaiten
kaukana asutuksesta ja mieluimmin mettässä.
Ei se aukealla niin hyvin kuulunu.

Ja muutamat vanhemmat ukos osas konstin "leimahuttaa", revontulet liehumhan. Se nutukhan kantapäällä hierasthin kaljamaksi poljettua tannerta, ja samalla päästethin pitkä kimeästä alaspäin menevä vihellys.
Jopa hetkenpäästä revonliekit leiskahethin , ja räsähykset ja kohina kuuluit ihan selevästi.

Joskus jopa niinkin selvästi , että niskassa alko vihlomhan ja karvat nousit pysthön, kokoajan oli tunne että joku on takana ja nappaa niskasta kiinni.

Joskus 50-60 luvulla ruottista ammuthin taivhalle , jotaki ainetta .
Pirus ties mistä oli kyse, mutta lännen taivhalla oli yölläki loistavia punasia pilviä.
Karmiva näky , koko maailma valastu verenpunaseksi.
Lapset pöläthin, ja vanahat ämmät veisas virsijäns Jumalan kunniaksi.
Koirakki olit kopissa ihan koppins perällä.

Emmä mekhän lapset uskaltanhet ulos mennä, pölkäsimmä mitä pölkäsimmä, sitä en ennää muista.
Joku savotoille menevä kulkumies se sano , nuitten valojen olevan Kiirunan kokheita.

Vasta se vanahat ämmät ylty veissaamhan, ja maailmanloppua poovaamhan, ja vasta se me pölkäsimmä.

No tuosta muutama vuosi ethenpäin, niin koko seuvvun 60 kiepheillä keikkuvat ukot kuolit keuhkosyöphän. Kaikki kuolit jokka ruukathin mettässä veestä sulataa kahvivetensä, no niitä meni minunki tuntemia ukkoja yli 20 . Niin että ei ämmien siunailu ja penikkain pölkö tyhjää ollu.

Samhan aikhan ne losahuttelit ryssät niitä atomipommejans, mutta
eihän se ryslantia ole lännessä ?
Mutta ne loistavat punertavat pilvet kuitenki näythin lännen taivhalla ??

Uusimmat

Suosituimmat