Kerrostalo paras asuinmuoto

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Taitaa kerrostalo olla paras paikka asua. Kukaan ei häiritse eikä oo haittaa.

Ainoa vika on se että evakointi tulipalossa on vaikeaa pitää mennä parvekkeelle odotteleen palokuntaa, rappukäytävään ei parane mennä koska kuumat kaasut polttaa keuhkot ja sitten kuolee pihalla jos kerkee ulos.

Muutenhan on turvallista, paksu paloovi rappukäytävään, niin naapurista ei ainakaan heti pitäis liekit tulla vieraileen ja turvallista harvoin käy roistojakaan. eivät pääse kun rappukäytävän oven tiirikoimalla.

Jos itse on asunossa, voi toki ostaa sellasia vipulukkoja ovet täyteen, niin että ei pääse roistot sisälle.

Sivut

Kommentit (45)

Piru Naiseksi
Seuraa 
Viestejä3164
Liittynyt16.3.2005

huolehtia yleisten tilojen, vesi- ja sähköjärjestelmien, kattojen eikä pihojen kunnossapidosta muutoin kuin kustannuksiin osallistuen. Tämäkin on helppoa: maksulomake tipahtaa postiluukusta säännöllisesti ja/tai tarpeen mukaan. Nykyään kerrostaloissa on myös pihat, joita usein kunnostetaan myös satunnaisin talkoin. Niihin osallistuen voi maaseudusta vieraantuvakin aistia mullan tuoksua ja tuntua.
Taatuhko yksityisyys yhteisössä on eräs kerrostaloasumisen kiistanalaisen hyvistä puolista. Käytössä oleva asuntohan saattaa muuttua asukkaan mausoleumiksikin, jos erakon maallinen vaellus hiljaisesti päättyy vaikkapa yön tunteina. Kuolema saattaa jäädä huomaamatta vuoksiksi, mitä tuskin tapahtuu omakotialueella. Syrjäiset mökit erakkoasukkaineen voivat olla poikkeus mutta olen kuullut, että kylissä huolehditaan myös erakoituneiden asukkaiden hyvinvoinnista ja kiinnitetään huomiota, jos erakkoa ei aikoihin näy.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Piru Naiseksi
huolehtia yleisten tilojen, vesi- ja sähköjärjestelmien, kattojen eikä pihojen kunnossapidosta muutoin kuin kustannuksiin osallistuen. Tämäkin on helppoa: maksulomake tipahtaa postiluukusta säännöllisesti ja/tai tarpeen mukaan. Nykyään kerrostaloissa on myös pihat, joita usein kunnostetaan myös satunnaisin talkoin. Niihin osallistuen voi maaseudusta vieraantuvakin aistia mullan tuoksua ja tuntua.
Taatuhko yksityisyys yhteisössä on eräs kerrostaloasumisen kiistanalaisen hyvistä puolista. Käytössä oleva asuntohan saattaa muuttua asukkaan mausoleumiksikin, jos erakon maallinen vaellus hiljaisesti päättyy vaikkapa yön tunteina. Kuolema saattaa jäädä huomaamatta vuoksiksi, mitä tuskin tapahtuu omakotialueella. Syrjäiset mökit erakkoasukkaineen voivat olla poikkeus mutta olen kuullut, että kylissä huolehditaan myös erakoituneiden asukkaiden hyvinvoinnista ja kiinnitetään huomiota, jos erakkoa ei aikoihin näy.

osaketaloissa remontitkin halvempia, jos muutkin remonttoi samalla voi ottaa könttätarjouksia.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
tiäremiäs

osaketaloissa remontitkin halvempia, jos muutkin remonttoi samalla voi ottaa könttätarjouksia.

Varmaan joo. Putkiremontit ovat kerrostaloissa tunnetusti kalliita. Moniin omakotitaloihin niiden tekeminen vaatii huomattavasti vähemmän työtä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26840
Liittynyt16.3.2005

No, onhan kerrostalossa tietysti etunsa ihmiselle, joka sellaisesta elämästä pitää. Itse en kuitenkaan suurin surminkaan ostaisi elämän suurinta ja tärkeintä hankintaa, joka maksaa vuosikymmenen tulot, yhteisenä tuntemattomien ihmisten kanssa. Omassa kämpässä saa sentään itse päättää mitä rempataan tai mihin uuteen sijoitetaan, millä hinnalla ja milloin.

En millään usko, että sellainen, joka ei häiriinny paikkojen pienestä pintarepsotuksesta, pystyisi asumaan taloyhtiössä, jossa kaikki turhatkin hommat (pihat, julkisivut, ym.) tehdään pahimpien niuhottajien halujen mukaan tilaten työ kaupallisilta yrityksiltä, halvemmin kuin omassa talossa. Omaan rakennusprojektiin kuitenkin löytää kaikenlaisia tarjous- ja ylijäämätavaraeriä, jos vähän viitsii katsella ja odottaa tilaisuutta.

Toope
Seuraa 
Viestejä23135
Liittynyt23.7.2006
Neutroni
No, onhan kerrostalossa tietysti etunsa ihmiselle, joka sellaisesta elämästä pitää. Itse en kuitenkaan suurin surminkaan ostaisi elämän suurinta ja tärkeintä hankintaa, joka maksaa vuosikymmenen tulot, yhteisenä tuntemattomien ihmisten kanssa. Omassa kämpässä saa sentään itse päättää mitä rempataan tai mihin uuteen sijoitetaan, millä hinnalla ja milloin.

En millään usko, että sellainen, joka ei häiriinny paikkojen pienestä pintarepsotuksesta, pystyisi asumaan taloyhtiössä, jossa kaikki turhatkin hommat (pihat, julkisivut, ym.) tehdään pahimpien niuhottajien halujen mukaan tilaten työ kaupallisilta yrityksiltä, halvemmin kuin omassa talossa. Omaan rakennusprojektiin kuitenkin löytää kaikenlaisia tarjous- ja ylijäämätavaraeriä, jos vähän viitsii katsella ja odottaa tilaisuutta.

Riippunee aina tietysti siitä, missä päin Suomea asuu. Jonkin taannoisen gallupin mukaan helsinkiläiset eivät haaveile omakotitalosta läheskään yhtä paljon kuin muut suomalaiset. Ei kovin yllättävää sinänsä, tervettä järkeähän tuo osoittaa. Harvalla on varaa hankkia omakotitaloa pääkaupunkiseudulta.

Kyllä minusta keskustan lähellä asumisessa on omat puolensa. Ei tarvitse autoa, tai välttämättä muitakaan liikennevälineitä, jos viitsii vähänkin kävellä (Helsingissäkin). En tiedä, onko minulle sattunut vain hyviä naapureita, mutta koskaan ei ole ollut tarvetta valittaa jatkuvasta metelistä, tai muistakaan ongelmista.

"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope

Peili olisi se keksintö, jota arabialainen ja islamilainen maailma tarvitsisi. He voisivat sen kautta nähdä syyllisen siihen, miksi omat yhteiskunnat eivät toimi.

http://tinyurl.com/jbs6kqp

Vierailija
tiäremiäs
Taitaa kerrostalo olla paras paikka asua.

Happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista.

Itse asun puolitoista kerroksisessa omakotilalossa.

Toope
Seuraa 
Viestejä23135
Liittynyt23.7.2006
Cicero
Itse asun puolitoista kerroksisessa omakotilalossa.

Asutko siis
a: talossa
b: ladossa
c: lalossa (mikä sitten lieneekin)

?

"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope

Peili olisi se keksintö, jota arabialainen ja islamilainen maailma tarvitsisi. He voisivat sen kautta nähdä syyllisen siihen, miksi omat yhteiskunnat eivät toimi.

http://tinyurl.com/jbs6kqp

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Neutroni

Saa omaa asuntoa remontoida miten lystää, kerrostalossakin.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
tiäremiäs

Saa omaa asuntoa rmontoida miten lystää, kerrostalossakin.

Luulet, mutta ei saa. Kylppäriremonttikin vaatii luvan - sähköistä, LVI-asennuksista, eristeistä, ikkunoista puhumattakaan. Ja milläs laajennat kerrostaloluukkuasi? Miten teet kerrostaloon terassin? Tai pihalle lammen? Tai saunan? Tai takan?

OZ
Seuraa 
Viestejä126
Liittynyt4.11.2005

Samaten asun omakotitalossa vähän syrjemmällä kaupungin keskustasta. Rakentaessamme tämän töllin, asuimme kerrostalossa. Siihen aikaan meillä oli jo pentuja, joita ei voinut ilman valvontaa päästä edes kerrostalon omaan pihaan (santakenttä, ja naurettavan pieni kaistale ruohoa). Jo rakennusaikana pennut tottuivat tähän tilaan. On pihaa ja metsää missä mennä. Rakentamisen loppuaikoina tapasin vaimoni kanssa katsella ikkunasta, kun lapset nauttivat olostaan ja tilasta.

Jos jotain huonoa haluaa tästä nykyisestä töllistä hakea, se on että ruohonleikkaus vie melkein koko illan.

En ikinä vaihtaisi takaisin kerrostaloon tai edes rivitaloon!

You may be an idiot but try not be stupid -Winston Groom

Vierailija
OZ
Jos jotain huonoa haluaa tästä nykyisestä töllistä hakea, se on että ruohonleikkaus vie melkein koko illan.

Osta tuollainen:

OZ
Seuraa 
Viestejä126
Liittynyt4.11.2005

Tuollaista olen himoinnut. Toisaalta sellaisen pienemmän pärisijän perässä tulee saatua edes vähän hyötyliikuntaa.
Naapuri hankki tuollaisen ja ensimmäisen kesän kone kävi miltei joka päivä, kun lähialueen kaikki pojat kävivät vuorotellen "auttamassa" leikkuussa. Sen jälkeen se laite hautautui vajan perille, ja otetaan esiin vain viimeisessä hädässä juuri ennen kuin viidakko on kasvamassa läpikulkemattomaksi.

You may be an idiot but try not be stupid -Winston Groom

Vierailija
tiäremiäs
Taitaa kerrostalo olla paras paikka asua. Kukaan ei häiritse eikä oo haittaa.

Onneksi olkoon. Asut rauhallisessa ja tavallisessa kerrostalossa.

Itse haaveilen omakotitalosta monien syiden takia:
-Huumeissa oleva nainen huusi käytävässä kaksi tuntia ja pisti käytävän ikkunan rikki.
-Talossa asui huumediileri.
-Naapurin piski haukkuu välillä aamuyöllä neljä tuntia putkeen. Onneksi en omista asetta. Olisin ampunut sen saatanan koiran, tai sen omistajan jo aikaa sitten.
-Yhtenä yönä eräs mies perheriidan jälkeen huusi kolme tuntia putkeen pihalla: MINNA! MINNA PÄÄSTÄ SISÄÄN! MINNAAAA! ANTEEKS!!
Mieluusti pois muuttaisin, vaikka toiseen kerrostaloon, mutta niin kauan kun kotona asun, en asialle voi mitään. Vanhempani nimittäin eivät aio muuttaa.

Lisäksi omakotitaloissa saisi elää omien ehtojensa mukaan.
Jos haluaisin kuunnella musiikkia kolmelta yöllä, tai katsoa sotaleffaa yöllä kovalla äänellä, saisin tehdä sen ilman että vihaiset naapurit kolkuttelisivat ovelle. Tietenkin omakotitalojen täytyisi olla riittävän kaukana toisistaan jotta muut eivät häiriintyisi.

Vierailija

Kerrostalossa on naapureita, joita ei voi valita. Remontit seuraavat toisiaan. Jos ei omassa talossa niin naapurissatalossa meluineen. Jos ei niissäkään niin katua korjataan. Palvelut ovat lähellä. Se merkitsee että liikennettä on paljon. Kevätpolyt lentävät ja hälyajoneuvot meluavat.

Omakotitalossa on huollettavaa ja vastuu kaikesta on suurempi. Mahdollisuus toteuttaa vapaammin muutoksia ja korjauksia. Pihalle sateeseen unohtelee tavaraa ja suurelle tontille on helppo hukata kaikenlaista muutenkin. Linnut mekastavat usein hyvinkin äänekkäästi ja hyönteisiä on pilvinpimein.

On ihmisestä ja tilanteesta kiinni kumpi sopii.

Vierailija

pöh...

itse asun kerrostalossa
ja olen kateellinen omakotitalossa asuville..

perkeles ku mä joskus vielä tulen ökyrikkaaks
niin mäkin muutan ihan omaan taloon..

vielä kun se olis stadin saaristossa...
siinä olisi täydellistä asustella..

voih..
olen kateellinen..
täähän on perkeleellinen olotila..

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat