Korttipakan todenäköisyyksistä - Juhannushauskaa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

.
.
Normaali korttipakka ilman jokereita tai muita (52 korttia) jaetaan neljään yhtäsuureen pinoon. Jokaisessa on siis 13 korttia. Sinä saat valita minkä pinon tahansa.

Lyötkö kanssani vetoa 1000:1, että pinossasi ei ole yhtään yhdeksikköä suurempaa korttia (siinä voi siis olla kortit 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, mistä maasta tahansa, mutta ei yhdeksikköä suurempaa).

Jos tuollaisen käden poimit, maksan sinulle 1000 euroa. Muussa tapauksessa sinä maksat minulle yhden euron.

Peliä pelataan kaksi viikkoa putkeen! Jako jaon jälkeen.

Joka jaon jälkeen pakka sekoitetaan täydellisesti ja jaetaan neljään pinoon.

Onko vapaaehtoisia?

Millä suhteella lähtisit lyömään vetoa?
.
.

Kommentit (10)

pöhl
Seuraa 
Viestejä875
Liittynyt19.3.2005

Mä voisin koittaa. Katsotaanpa...

No niin. Nyt mulla on neljä 13 kortin pinoa. Valitsen tuon vasemmanpuoleisen. Mitäs siellä onkaan.

pata 2
ruutu 2
risti 2
hertta 2
pata 3
ruutu 3
risti 3
hertta 3
pata 4
ruutu 4
risti 4
hertta 4
pata 5

No niin. Lähetätkö mulle tonnin jos annan tilinumeroni yksityisviestissä?

Clarkki
Seuraa 
Viestejä438
Liittynyt1.11.2006

Jos oletetaan, että kortteja jaetaan (hidas jakaja) yksi sekunnissa, niin yksi peli veisi noin minuutin. Pelejä olisi kaikkiaan 20160 kahdessa viikossa - levätään sitten kisan jälkeen.

Jos voittaisin vain 21 kertaa, niin silti jäisin voitolle 861 euroa. Eli tarjoamallasi suhteella veto kuulostaa hyvältä tavalta viettää seuraavat pari viikkoa.

Vierailija

En pelaisi.
Pikaisesti laskettuna menisi näin:

Todennäköisyys, että 1. kortti on 9 tai pienempi = 32/52.
2. kortti = 31/52.
3. kortti = 30/52.
jne...
13. kortti = 20/52.

Kerrotaan yo. todennäköisyydet (13kpl) keskenään ja saadaan tulokseksi n. 0,000106. Eli ei kannattaisi pelata. Jos tarjoaisit kymppitonnia, niin sitten kannattaisi pelata.

Clarkki
Seuraa 
Viestejä438
Liittynyt1.11.2006

Itse en aluksi laskenut mitään todennäköisyyksiä, mutta kuten olen joskus maininnutkin, niin tokennäköisyyksillä on helppo huijata ihmisiä. Pitäisi siis joskus uskoa itseään (tai laskea ensin), koska nyt hävisin Phonylle reilut 18t€. Sopiiko, että lyhennys on vaikkapa euro/vuosi? Vai käynkö ensin pelaamassa samaa peliä kahden kaverini kanssa ja vasta sitten maksan?

pepe+
Seuraa 
Viestejä253
Liittynyt16.3.2005

Jos nostat suhteen 2000/1 euroon niin jäisin jonkun verran voiton puolelle.

Pohjoinen Zen
En pelaisi.
Pikaisesti laskettuna menisi näin:

Todennäköisyys, että 1. kortti on 9 tai pienempi = 32/52.
2. kortti = 31/52.
3. kortti = 30/52.
jne...
13. kortti = 20/52.

Kerrotaan yo. todennäköisyydet (13kpl) keskenään ja saadaan tulokseksi n. 0,000106. Eli ei kannattaisi pelata. Jos tarjoaisit kymppitonnia, niin sitten kannattaisi pelata.

Zenillä pieni ajatusvirhe, ensimmäisen korttin jälkeen pakka pienenee, 52/32 toinen 51/31 kolmas 50/30 jne

Siis 32! / 19! joka jaetaan 52! / 39! eli n. 1/1828

yst pn

Vierailija
pepe+
Jos nostat suhteen 2000/1 euroon niin jäisin jonkun verran voiton puolelle.

Zenillä pieni ajatusvirhe, ensimmäisen korttin jälkeen pakka pienenee, 52/32 toinen 51/31 kolmas 50/30 jne

Siis 32! / 19! joka jaetaan 52! / 39! eli n. 1/1828

yst pn

Jep, hokasin saman myöhemmin. Menkööt sitten perjantai-iltapäivän piikkiin. Ilmankos nettipokerissa tuleekin usein turpiin. Jäljellä olevien korttien kokonaismäärä tietysti pienenee samalla kuin pakassa olevien kymppiä pienempien korttienkin. Eli pidemmällä tavalla 32/52 * 31/51 * ... * 20/40 = 0,000547.

Clarkki
Seuraa 
Viestejä438
Liittynyt1.11.2006

No sitten häviäisinkin "vain" reilut 9t€. Kyllä sillä rahalla ihan mukavan juhannuksen varmasti viettää. Eli ennen kuin oikeasti istun Phonyn kanssa pelipöytään, niin pitääpä sopia pelikerrat, kertoimet ym. "hieman" enemmän harkiten.

Vierailija

Joo. Tuossa todennäköisyyden laskennassa tai ainakin pelillisesti olisi hyvä tietää, riittääkö reilu 20 000 pelikertaa toteuttamaan 'oikean' hajonnan.

Eikös se ole matemaattisilla apuneuvoilla laskettavissa? Virhemarginaali +/- 3%:a ?

Mikä on virhemarginaali 20 000:lla pelikerralla?

Vierailija
Clarkki
No sitten häviäisinkin "vain" reilut 9t€. Kyllä sillä rahalla ihan mukavan juhannuksen varmasti viettää. Eli ennen kuin oikeasti istun Phonyn kanssa pelipöytään, niin pitääpä sopia pelikerrat, kertoimet ym. "hieman" enemmän harkiten.

sfinksi
Joo. Tuossa todennäköisyyden laskennassa tai ainakin pelillisesti olisi hyvä tietää, riittääkö reilu 20 000 pelikertaa toteuttamaan 'oikean' hajonnan.

Noilla ei oikeastaan ole merkitystä. Voidaanhan me ostaa vaikkapa 90 000 korttipakkaa (häviäjä maksaa) ja jakaa ne täälläpäin vieraileville Juhannusjuhlijoille ja pyytää sekoittelemaan ja jakamaan.

Minä pelaan mielelläni alussa mainitsemallani suhteella.

Milläs te lähtisitte pelaamaan minua vastaan?

Mulla kun olis Juhannus ihan vapaa, kun en aio tuonne rantaan vaivautua. Pelikavereita olen vailla.

Clarkki
Seuraa 
Viestejä438
Liittynyt1.11.2006
Phony
Noilla ei oikeastaan ole merkitystä. Voidaanhan me ostaa vaikkapa 90 000 korttipakkaa (häviäjä maksaa) ja jakaa ne täälläpäin vieraileville Juhannusjuhlijoille ja pyytää sekoittelemaan ja jakamaan.

Minä pelaan mielelläni alussa mainitsemallani suhteella.

Milläs te lähtisitte pelaamaan minua vastaan?

Mulla kun olis Juhannus ihan vapaa, kun en aio tuonne rantaan vaivautua. Pelikavereita olen vailla.

Koska todennäköisyyslaskenta ei ole vahvimpia puoliani, niin siksi pysyn erossa tällaisista nollasummapeleistä. Ja etenkin vältän sellaisia pelejä, joissa todennäköisyys on esim. RAY:n puolella.

Eikö tuossa ylhäällä laskettu todennäköisyys sille, että yksi pino neljästä sisältää kortit väliltä 2-9? Kaksi pinoakin neljästä voi sisältää halutut kortit, mutta sen todennäköisyys on taas paljon pienempi. Koska voittopino esiintyy noin harvoin, ja silloinkin kun sellainen on jaettu, on suurempi todennäköisyys veikata väärin kuin oikein, niin en pelaisi tätä peliä millään kertoimella. Oletuksena siis, että pelataan oikeilla korteilla joku tietty määräaika, jolloin pelimäärä jää pieneksi.

Uusimmat

Suosituimmat