Hollantilainen huippuoppilas tahtoo bussikuskiksi

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Iltalehti kirjoittaa:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2007061 ... 3_uu.shtml

"16.6.2007 20:16
Huippuarvosanoja keräävät opiskelijat pyrkivät usein vaikkapa lääkäreiksi, tutkijoiksi tai diplomi-insinööreiksi. Harvemmin bussikuskeiksi.

Mutta juuri kuljettajan ura kiinnostaa kaikkein eniten hollantilaisen Nimwegenin koulun ykkösoppilasta, kertoi paikallinen sanomalehti Telegraaf lauantaina.

- Pidän siitä, että saan olla tekemisissä ihmisten kanssa. Mutta kaikkein hienointa on bussilla ajo. Se on mahtava tunne, kertoi 17-vuotias poika, jonka todistuksessa komeili täysien kymppien rivi yhdeksässä aineessa, viidessä muussa oli tyytyminen yhdeksikköön.

Unelma-ammattiinsa pääsyä hänen pitää kuitenkin vielä odottaa, sillä linja-autokortin ikäraja on Hollannissa 21 vuotta. Odotteluaika kuluu luonnontieteitä opiskellessa."

Mitäs tämän palstan muut lukijat ajattelevat ? Eikö kaverin kannattaisi tulla Suomeen Linja-auton kuljettajan kurssille ? Pääsisi korttiin käsiksi jo 19 vuotiaana. EU-korttihan kelpaa sitten kaikissa EU-maissa.

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija
Ertsu
Iltalehti kirjoittaa:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2007061 ... 3_uu.shtml

"16.6.2007 20:16
Huippuarvosanoja keräävät opiskelijat pyrkivät usein vaikkapa lääkäreiksi, tutkijoiksi tai diplomi-insinööreiksi. Harvemmin bussikuskeiksi.

Mutta juuri kuljettajan ura kiinnostaa kaikkein eniten hollantilaisen Nimwegenin koulun ykkösoppilasta, kertoi paikallinen sanomalehti Telegraaf lauantaina.

- Pidän siitä, että saan olla tekemisissä ihmisten kanssa. Mutta kaikkein hienointa on bussilla ajo. Se on mahtava tunne, kertoi 17-vuotias poika, jonka todistuksessa komeili täysien kymppien rivi yhdeksässä aineessa, viidessä muussa oli tyytyminen yhdeksikköön.

Unelma-ammattiinsa pääsyä hänen pitää kuitenkin vielä odottaa, sillä linja-autokortin ikäraja on Hollannissa 21 vuotta. Odotteluaika kuluu luonnontieteitä opiskellessa."

Mitäs tämän palstan muut lukijat ajattelevat ? Eikö kaverin kannattaisi tulla Suomeen Linja-auton kuljettajan kurssille ? Pääsisi korttiin käsiksi jo 19 vuotiaana. EU-korttihan kelpaa sitten kaikissa EU-maissa.


Niin täällähän taitaa olla jo muitakin yliopistotason maahanmuuttajia bussikuskeina. Muistelen lukeneeni joskus lehtijutun Hesassa bussikuskina työskentelevästä venäläisestä diplomi-insinööristä.

Vierailija

Kärjistetty esimerkki luontaisen kiinnostuksen voimasta ja yhteisön odotusten ristiriidasta. Ehkä pojan luonne ja temperamentti sopii juuri Bussinajoon, jota ei juuri arvosteta. Ehkä hänkin toteaa sen pian kokeiltuaan.
Telkussa oli juuri ratikkakuskista, joka oli toiveammatissaan ja löytää yhä uusia sisältöjä siitä.
Rakkaus työhön voi olla yhtä merkittävää kuin rakkaat ihmissuhteetkin.

Teema on tuttu itsellekkin. En päätynyt siihen työhön, mihin tunsin nuorena palavaa intoa. Nyt ajatellen olisin ollut siinä varsin hyvä ja elämänkulku miellyttävämpi sen parissa kuin mitä se on ollut.

Vierailija
tietää

Rakkaus työhön voi olla yhtä merkittävää kuin rakkaat ihmissuhteetkin.

Pitää paikkansa. Itsekin olen tullut siihen tulokseen että riittävä palkka ja työ missä viihtyy on parempi kuin suuri palkka ja työ missä ei viihdy.

Vierailija

hyvä että tietää mitä tahtoo...

typerintä on opiskella allalle mihin pääsee
älynsä takia...
sitten 35v hirttää ittensä kun on elämä niin tyhjää..
tää kaveri taitaa olla fiksumpi ku
useat meistä..

noh ainakin fiksumpi ku mä..
vaikka en aijo itteeni vielä hirttää..

Vierailija

Bussin kuljettaminen voi tuntua hienolta 17-vuotiaasta, mutta sama kaveri saattaa ajatella toisin 30-vuotiaana. Mutta omat visiot kannattaa aina pyrkiä toteuttamaan, mikäli mahdollista.

Vierailija

Mitä vikaa on perinteisissä (työläis)ammateissa? Jos älykäs ihminen haluaa ajaa bussia, miksi se herättää pahennusta ja nousee otsikoihin? Onko tässä taustalla jotain akateemista tekopyhyyttä?

Vierailija

Perinteiset työläisammatit ovat tavallaan kasvissyöjän hommia. Eli niissä voi käyttää luovuuttaan ja mielikuvitustaan vain rajallisesti. Samoja temppuja toistetaan vuodesta toiseen. Bussin kuljettaminen ei tarjoa kovin ihmeellisiä haasteita sen jälkeen, kun homman on kerran oppinut. Siitä puuttuu sankaruus, riskit ja huippuelämykset. Perinteinen työläinen ei kuule kiitosta juuri koskaan. Häntä ei arvosteta. Hän on persoonaton nappula. Ihminen on lajityypiltään enempi lihansyöjä, jotka ovat aina olleet viemässä kehitystä eteenpäin. Ihminen haluaa haasteellisia, vaihtelevia, syvästi tyydyttäviä hommia, jollaista on esim. suurriistan metsästys. Luovissa ammateissa on tätä samaa hurmaa, ainakin jossain määrin. Naistenlehdet eivät haastattele bussikuskeja, vaan taiteilijoita, tiedemiehiä, urheilijoita, persoonallisia tyyppejä.

Vierailija
Arnold Goyakla
taiteilijoita, tiedemiehiä, urheilijoita, persoonallisia tyyppejä.

ja näitä ei ole kasvisSyöjinä...
saati sitten vegaaneja ?

tiedät itsekkin että halusit lietsoa...
typerää..

olet siis vegaani ?

Vierailija

Ongelma ei ole siinä mitä tekee ja mitä haluaa tehdä, vaan siinä miten priorisoi ajankäyttönsä.

Opiskelet luokkasi ykkösenä esim. insinööriksi ja suunnittelet siltoja työksesi. Se on yksi kapea ala siitä osaamisesta mitä sinulla on. Et koskaan voi toteuttaa sitä mitä oikeasti haluaisit tehdä, koska kaikki aikasi menee vaativaan työhön ja uraan.

Vs.

Opiskelet luokkasi ykkösenä tieteitä ja valmistut insinööriksi. Valitset ammatiksesi osapäivätyön kaupan kassalla ja vapaa-ajallasi teet mitä ikinä lystät sillä osaamisella ja tiedolla mitä sinulla on. Rakennat vaikka fuusiovoimalan kesämökillesi ja otat ilon irti siitä mihin kykenet, ilman tulospaineita ja ammatillista vastuuta.

Vierailija

Osa-aikaisena kassatyöntekijänä ei ole varaa kesämökkiin. Tai ainakaan kovinkaan kummoiseen mökkiin.

Kyseessä oli ulkomainen nimi, ehkä jostain Afrikasta. Onhan se varmaan hurjaa ajaa bussilla, kun ei ole ennen nähnyt kuin aaseja ja riksoja. Lisäksi bussilla ei pidä hurjastella. Onkohan häneltä unohtunut, että vauhdin hurmaa ei ole sitten enää myöhemmällä iällä, mutta silti pitää ajaa liikennesääntöjen mukaan. Matkustajien matkustusmukavuutta ei pidä heikentää kamalilla kiihdytyksillä ja jarrutuksilla, jollaista olen kokenut ainakin yhden ex-afrikkalaisen kyydissä, joskin vähän jollakin suomalaisellakin kuskilla.

Afrikkalaiset ovat varmaan kuulleet, että kannattaa ryhtyä bussikuskiksi, koska palkka on kohtuullinen ja työ on helppoa eli istut vaan penkillä kaiket päivät ja ajelet ympäri kaupunkia ja rahaa tulee. Ei siis vaadi paljon koulutusta. Olisiko tästä sitten tälle hollantilaiselle jäänyt joku nuoruuden näkemys toiveammatista, vaikka onkin käynyt kouluja. Hänelle ei ole muodostunut mitään muuta toiveammattia, koska hänellä ei ole ollut vastaavia suhteita ihmisiin taikka tietämystä.

Vierailija
Arnold Goyakla
Bussin kuljettaminen voi tuntua hienolta 17-vuotiaasta, mutta sama kaveri saattaa ajatella toisin 30-vuotiaana. Mutta omat visiot kannattaa aina pyrkiä toteuttamaan, mikäli mahdollista.

Vähän samanlainen tilanne kuin itselläni nuorena torninosturin kuljettajan kurssille pyrkiminen. Olin töissä tehtaassa, jonka lähelle alettiin rakentaa kerrostaloa. Katselimme pihalla porukalla, kun kaksi miestä käveli nosturin puomin päähän. Siinä muutama "tosi kova" jätkä tokaisi, että heitä ei saisi tuonne mistään hinnasta. Ajattelin heti, että siinäpäs onkin "tosi miesten" työtä, kun nuo koviksetkin noin sanovat. Hakeuduin kurssille, mutta muutaman vuoden päästä huomasin, että se olikin vain tylsää palvelutyötä. Kymmenen vuoden päästä olin taas tehtaassa.
Raketti
Mitä vikaa on perinteisissä (työläis)ammateissa? Jos älykäs ihminen haluaa ajaa bussia, miksi se herättää pahennusta ja nousee otsikoihin?

Ei se herätä pahennusta, vaan ihmetystä. Lähes kaikki ihmiset haluaisivat olla valkokaulusherroja, jos vain rahkeet riittävät. Nostaa korkeata palkkaa ja matkustella työnantajan piikkiin ympäri maailmaa.
Arnold Goyakla
Ihminen haluaa haasteellisia, vaihtelevia, syvästi tyydyttäviä hommia, jollaista on esim. suurriistan metsästys.

Siinä nyt ei ainakaan ole mitään haasteellista.
Naistenlehdet eivät haastattele bussikuskeja, vaan taiteilijoita, tiedemiehiä, urheilijoita, persoonallisia tyyppejä.

Eivätkä siltainsinöörejä.
Dredex
Onkohan häneltä unohtunut, että vauhdin hurmaa ei ole sitten enää myöhemmällä iällä, mutta silti pitää ajaa liikennesääntöjen mukaan. Matkustajien matkustusmukavuutta ei pidä heikentää kamalilla kiihdytyksillä ja jarrutuksilla,...

Ei ammatin tarvitse kaikkea tarjota. Myöhemmällä iällä voi ostaa moottoripyörän ja antaa sillä itselleen vauhdin hurmaa.
Afrikkalaiset ovat varmaan kuulleet, että kannattaa ryhtyä bussikuskiksi, koska palkka on kohtuullinen ja työ on helppoa eli istut vaan penkillä kaiket päivät ja ajelet ympäri kaupunkia ja rahaa tulee. Ei siis vaadi paljon koulutusta. Olisiko tästä sitten tälle hollantilaiselle jäänyt joku nuoruuden näkemys toiveammatista, vaikka onkin käynyt kouluja. Hänelle ei ole muodostunut mitään muuta toiveammattia, koska hänellä ei ole ollut vastaavia suhteita ihmisiin taikka tietämystä.

Kyllä ison auton ajaminen on sinällään mielihyvää tuottavaa, olkoon ihminen kotoisin mistä tahansa. Jos olisi ylimääräistä rahaa, ostaisin lelukseni 10 pyöräisen nokkamallisen Scania 142 kuormurin. Siinä tuntee itsensä isommaksi, mitä todellisuudessa on. Se olisi muuten ihan maskuliininen laji, mutta ohjaustehostimen keksijä teki sen mahdolliseksi myös naisille.

Vierailija

Tota noin ei duunari pakosti mikään tyhmä ole

On ihmisä jotka ovat tehtaissa töissä jotaka eivät ole käynneet kouluja
mutta keskivät käytännön yhteydessa asiota mitä insinöörit eivät ikimaailmassa olisivat keksineet ja se työhenkilö tuo tehtaalle hyvin rahaa.

Ja on näitä pelle pelottomia jotka vapaa-aikana puuhastelevat mitä erikoisempia
projekteja ja käyvät töissä ihan normaalisti tehtaassa mutta jos joku keksii jotain merkittävää niin ne leimataan aika nopeasti hulluiksi koska he tulevat tiedeyhteisön ulkopuolelta.

Vierailija
golbojob
Tota noin ei duunari pakosti mikään tyhmä ole

Tuo pitää täysin paikkansa.
On ihmisä jotka ovat tehtaissa töissä jotaka eivät ole käynneet kouluja
mutta keskivät käytännön yhteydessa asiota mitä insinöörit eivät ikimaailmassa olisivat keksineet ja se työhenkilö tuo tehtaalle hyvin rahaa.

Tuo taas on hyvinkin kaukana totuudesta. Uutta keksivä työläinen leimataan ei-toivotuksi ja joutuu hyvin nopeasti työpaikkakiusatuksi. Kokemusta on. Yhtiön rahansaanti ei merkitse mitään diplomi-insinöörin omanarvon tunnon rinnalla.
Jos menet työläisenä tekemään aloitteen, jonka toteuttaminen hyödyttäisi firmaa, kuukausipalkalla oleva DI ei taatusti pidä siitä, vaan alkaa alistaa ja painostaa sinua. Samoin tekevät n.s. "työkaverit".

Jos firmassa on toimiva aloitetoiminta ja aloitteesi toteutetaan, voit saada pienen aloitepalkkion, mutta kohta olet myös entinen työntekijä.

No. Omasta kokemuksestani vielä sen verran, että yksi keksintöni toteutettiin, enkä ihan heti joutunut painostetuksi. Johtuen siitä, että se, uunin panostuslaite, helpotti työtä.

Toinen keksintöni, menetelmä uunin kaksoispanostamiseksi, olikin jo kohtalokkaampi. Siitä tehtiin jo piirustukset ja muuan DI kävi ottamassa valokuvia laatimastani demonstraatiosta. Se oli siis jo mennyt aloitteena läpi ja sitä piti ruveta toteuttamaan, kun jouduin niin kovan painostuksen alaiseksi, että minun oli pakko vetää takaisin koko aloite.

Soitin k.o. DI:lle, että voitaisiinko perua tämä aloite ja hän suostui.
Painostus ei kuitenkaan loppunut, vaan n. vuoden kuluttua olin entinen työntekijä.
http://www.atagears.fi

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat