Kuusipuun istuttaminen

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Minä tässä 1998 istutin 3 kuusta, ne on ihan luonnonmukaista kantaa.

Olen aina kesämökillä siirtänyt puuntaimia, jos ne on ollut vaikkapa edessä.

Kauan kestää että mun hyvä laatuiset kuusipuut on tukkipuun kokoluokkaa, 50 vai 80 vuotta?.

Niitä luonnonmukaisia puita on helppo siirtää, kun ne saa käsillä nostettu maasta.

Kommentit (9)

Vierailija

Olen ymmärtänyt, että Eteläsuomessa tukkipuina kaadettavat nuorimmat kuuset ovat 60 vuotiaita. Eli sen verran ainakin joudut odottamaan ennen kuin pääset hirsimökkiä rakentamaan. Siihen ei vain kolme kuusta taida vielä riittää.

Vierailija

Saattaa hetki mennä, ennen kuin hirsihuvila on valmis. Mutta hauska nähdä, että tiäremiehellä riittää kärsivällisyyttä.

Muuten, mikä puu etelä-Suomen olosuhteissa kasvaa nopeimmin 10-15 cm rungon halkaisijaan?

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

bdbdbd

Muuten, mikä puu etelä-Suomen olosuhteissa kasvaa nopeimmin 10-15 cm rungon halkaisijaan?

Meilläpäin se ainaki on haapa.
Olen mie nähny haavastaki tehtyjä kämppiä.
Ei haise pihka, mutta lämpimiä pirut ovat.

Meillä haavalla mennee päässä nuihin mithoin, suunnilhens
15-20 vuotta. Kuusella 30-50 v , männyllä 50-70 vuotta.

Jaa pirkele unehutin lepän , se killa harvemmin nuita mittoja sauttaa.
Mutta on se josski ojanvarressa vasthantullu tuonkokonenki leppä.
Mutta on se mejän korkeuksilla harvinainen.

Vierailija

Oleellisista kuusentaimen/taimien istutuksessa on taimien tiheys ja tietysti myös se, istutetaanko 1-2 tainta vai 1000-2000 tainta; ja onko tavoitteena tukkimetsä vai kuusiaita?
Mikäli istutat vain yhden tai pari tainta avoimelle paikalle, niiden kasvusta huomattava osa kuluu "hukkaan" oksien kasvun myötä. Eli tukkipuuta tavoitteleva istuttaa tiiviimmin ja harventaa vuosien saatossa. Joulukuusen istuttajat jättävät oksien kasvulle tilaa.

Perinteisesti hyvinhoidettuna kuusi kasvaa tukiksi 50 v:ssa.

Vierailija

Ainakin Eteläsuomessa pajut ovat nopeakasvuisia ja esim. salavistahan saa kauniita pihapuita. Useimmiten kai pihapuina näistä käytetään piilipuuta ja Terijoen salava. Tuo viimemainittu kasvaa latvukseltaan täysin pyöreäksi, siis mitenkään sitä leikkaamatta.

Vierailija
Snaut
Ainakin Eteläsuomessa pajut ovat nopeakasvuisia ja esim. salavistahan saa kauniita pihapuita. Useimmiten kai pihapuina näistä käytetään piilipuuta ja Terijoen salava. Tuo viimemainittu kasvaa latvukseltaan täysin pyöreäksi, siis mitenkään sitä leikkaamatta.

Terijoen salavat ovat kieltämättä hyvännäköisiä.

Pajut toki kasvavat nopeasti ja 10-15cm mitassa klapeiksi kaavailemissani puissa ei kierteisyyskään haittaisi.
Pajupuut vain tuntuvat kasvavan oksia eikä runkoa. Tosin en ole näitä pahemmin nähnyt kuin koristepuina, jolloin oksat nimenomaan pääsevät kasvamaan.

Kuinkas nopeasti vaahterat kasvavat? Ne kyllä näyttäisivät runkoa kasvavan. Tienvarret niitä kyllä täynnä, mutta ei ole ikinä kasvuvauhtiin tullut kiinnitettyä huomiota. Vaahteroista saisi siirapit keväällä ja klapit talvella.

Uusimmat

Suosituimmat