Mikroruoka

Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Onko mikroaaltouunissa lämmitetty ruoka epäterveellisempää? Mitä mikroaallot tekevät ravintoaineille? Käsittääkseni mikron toimintaperiaate on se että mikroaallot saavat vesimolekyylit värähtelemään ja näin siis lämmittämään ruoan, olenko oikeassa? Olen myös kuullut jotain että mikro muuttaa oliko se valkuaisaineita sellaiseen muotoon ettei elimistö tykkää niistä..

くそっ!

Sivut

Kommentit (27)

Jojo
Seuraa 
Viestejä53
Liittynyt8.5.2007

Jossain näin väitteen että mikroruoan syöminen heikentäisi vastustuskykyä kun bakteerit kuolevat. Outo väite, mitä vähemmän bakteereja elossa sen papempi. Bakteerit tosin heittävät veivinsä pääosin lämmönnousun takia joten tavallisin keinoin lämmitetyissä ruoissa on varmaan yhtä vähän bakteereja. Kuitenkin kannattaa lämmittää ruokaansa tarpeeksi kauan jotta ruoka lämpiäisi tarpeeksi kauttaaltaan (mikro lämmittää ruokaa epätasaisesti).

Vierailija

Usein olen kuullut myös väitteen, ettei käytössä olevan mikroaaltouunin lähellä sopisi seisoa, koska se "säteilee haitallisesti". Täh?!

Vierailija
sinappi
Usein olen kuullut myös väitteen, ettei käytössä olevan mikroaaltouunin lähellä sopisi seisoa, koska se "säteilee haitallisesti". Täh?!

Itse olen käyttänyt mikroa jonka "lasi" oli hajalla. Hieman aluksi ihmettelin sen paahteen lähdettä, kun oli pilvistä ja talvikin vielä.

Vierailija

Kyseessähän ei ole mikään ioinisoiva säteily, joka aiheuttaisi soluillesi muuta kuin lämmöntunteen. Ovessa on rei'itetty ritilöinti joka pysäyttää "säteilyn".

Vierailija

Mikron "vaarallisuutta" kuvaa seuraavanlainen tapaus englannissa. Lapset olivat suorittaneet sellaisen "kuivaa kissa mikrossa"-operaation, jonka tuloksena kissalta kärähtivät korvat ja hännänpää sekä tassu.Toipui menettäen hännänpään ja osan korvistaan ja ontuu hieman.

Toinen tapaus jenkkilästä: Hoitsu oli verensiirtoa varten lämmittänyt veren mikrossa. Potilas kuoli sen vuoksi.

Vierailija
sinappi

Huuhaata.

Vierailija
Jojo
Outo väite, mitä vähemmän bakteereja elossa sen papempi.

Oletko nyt aivan varma?

Itse olen lämmittänyt kissanruoat aamuin illoin mikrossa jo kohta 5 vuotta ja kissa on yhä elossa ja voi hyvin (ainakin siltä näyttää). Vaikka jossakin muistan maininnan, että kun kissoja oli ruokittu mikrolla lämmitetyllä ruoalla 2 vuotta, niin ne kuolivat. Taisivat kuolla johonkin muuhun, mutta tutkijat ei vain tajunneet sitä vaihtoehtoa...

Vierailija
Tuppu L
Itse olen käyttänyt mikroa jonka "lasi" oli hajalla. Hieman aluksi ihmettelin sen paahteen lähdettä, kun oli pilvistä ja talvikin vielä.

Silloin sen lasin on pitänyt olla kunnolla hajalla

Vierailija
HHu
Tuppu L

Pieni pala oli lohjennut nurkasta, mutta kyllä se kasassa pysyi.

Vierailija
Jojo
Outo väite, mitä vähemmän bakteereja elossa sen papempi.

Ei väitteessä ole mitään outoa.
Tai no, riippuu mitä bakteereja. On toki parempi mitä vähemmän on vaarallisia bakteereja, mutta vaarallisia bakteereja harvemmin tuoreessa ja puhtaassa ruuassa on.
Haitattomat, hyödylliset ja ihmiselle jopa välttämättömät bakteerit parantavat vastustuskykyämme, tuottavat kehossamme esim. vitamiineja ja tuhoavat ja estävät haitallisten bakteerien kasvun viemällä niiltä ravintoa ja tilaa. Kai.
Siksi on hyvä ettei haitattomia bakteereja turhaan tuhota.

Vierailija
Tuppu L
HHu
Tuppu L

Mikroaaltoja ei pääse karkaamaan ellei mikron ovessa oleva tiheäreikäinen verkko ole rikkoutunut. Verkko ja metallikuori muodostavat yhdessä Faradayn häkin, joka estää mikroaaltojen poistumisen mikrosta.

Vierailija
Tuppu L
HHu
Tuppu L

Riippuen pienen määritelmästä, uunin kokoon suhteutettuna tavanomaisesti pieneksi käsitettävän lohkeaman läpi mikroaallot eivät vielä pääse.

Luonnollisesti viallista sähkölaitetta ei saa koskaan käyttää

Vierailija
Ronron
Onko mikroaaltouunissa lämmitetty ruoka epäterveellisempää? Mitä mikroaallot tekevät ravintoaineille? Käsittääkseni mikron toimintaperiaate on se että mikroaallot saavat vesimolekyylit värähtelemään ja näin siis lämmittämään ruoan, olenko oikeassa? Olen myös kuullut jotain että mikro muuttaa oliko se valkuaisaineita sellaiseen muotoon ettei elimistö tykkää niistä..

Sähköpistokkeesta avautuvat suurienergiset elektronit tönivät toisiaan kohti mikron magnetroniputkea, missä ne saavat aikaan tiheän energiakimpun kohti magnetronista mikron sisätilaan kiihtyvällä nopeudella avautuvaa putkea mikä laajenee kolmiulotteisesti kohti lämmitettävää makkaraa ympäröivää vähemmän tiheää aluetta. Nyt makkarassa olevat kiihtyvällä nopeudella kolmiulotteisesti laajenevat vesimolekyylit putsaavat energiaa tiheiltä magnetronista kolmiulotteisesti räjähtäviltä energiakimpuilta ja avautuvat kolmiulotteisesti nopeammin kuin lämmitettävä makkaran pätkä.

No joo vitsailut jääköön. Kyllä mikron toimintaperiaate perustuu juuri vesimolekyylien värähtelyyn. En muista kuulleeni mistään että mikroaallot jotenkin muuttaisivat lämmitettävää ruokaa epäterveelliseen suuntaan. Valkuaisaineet koaguloituvat joka tapauksessa lämmitettäessä joten en näkisi tässä mitään eroa ruoan lämmitystapojen välillä. Toiki sapuskan polttaminen esim. pannulla pohjaan lisää hiiltymisen kautta karsinogeenien määrää.

Vierailija

Eli, lue vaan kiltisti ne mikroruokapakkauksen lämmitysohjeet ja eikun lämmittämään. Jos haluat ajatella ekoloogisesti, mikroruoan lämmitys säästää energiaa , kun ei tarvitse metalliastioita turhan takia lämmitellä.

Ei sen puoleen joskus se avotulella mustaksi poltettu makkara on poikaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat