Sivut

Kommentit (47)

AD/HD
Minua kiinnostaisi tietää miten saat proteiinin tarpeen tyydytettyä,kun harrastat voimailua.Tofu,pähkinät,herneet?Harrastan itse myös voimailua,mutta itselläni se proteiinin saanti tulee maito,liha linjalta.

Itekki olen reenanut lihaksia ja lukemalla pakkotoisto.com keskustelupalstaa löysin sellaisen tuotteen kun soijarouhe. Oikein valmistettuna se on oikeasti hyvää Siinä on kaikki vitamiinit ja tärkeät aineet mitä on lihassa ja enemmänkin (kuitua on paljon). Protskua kuivassa soijarouheessa on 52g/100g. Siwassa 500 g pussi maksaa about 3.5 ekee. Vanha myytti sanoo, että soijaproteiini ei sovi miehille, koska se laskee testosteronin tasoa, mutta tämä myytti on murrettu uusilla tutkimuksilla. Pähkinät on toinen lähde, mutta se on aikamoinen omega 6 rasvahappobommi ja terveydelle vaaralliseksi muuttuu, jos omega 6 ja omega 3 rasvahapot menevät epätasapainoon. Jotain kroonisia sairauksia tulee... Ja eiks palkkareissakin ole prodea ihan hyvin? On varmaan muitakin lähteitä, mutta noi tulivat ekaks mieleen.

Itse olisin jo siirtynyt vegaanipuolelle, mutta on niin paljon hyviä liharuokia, etten voi vastustaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Dost
AD/HD

Itse olisin jo siirtynyt vegaanipuolelle, mutta on niin paljon hyviä liharuokia, etten voi vastustaa

vähän sama vika

Toisaalta vähän ihmetellyt miten vegaanit saavat rauta tarpeensa tyydytettyä.

Hemiin kiinnittynyt rauta-atomi sekä pelkkä Fe2+ imeytyvät helposti pohjukkaissuolesta, toisin kuin kasvisperäinen rauta.
Käsittääkseni sen takia että se on kiinni ties minkälaisissa molekyyleissä, jotka eivät sellaisinaan imeydy.
Eikä välttämättä edes sula ruuansulatuskanavassa.

joten vastatkaa Oi vegaanitietäjät, miksette pode anemiaa?

Kyllä kylmäsavuhevosta löytyy kaupoista ja joskus myös lihatiskiltä sisäfilettä. Vot, jotta hevosen sisäfilepihvi on hyvää punaviinikastikkeen kera.

Pienemmillä paikkakunnilla, joista jopa lihatiskit ovat kadonneet harmillisesti, tilanne on toki toinen.

Kalevi
Tuossa iltapäivälehden artikkelissa ovat vegaanivanhemmat käsittäneet aivan väärin veganismin. Totta kai lasta tulee ruokkia ihmisen maidolla. Ihminen kun ei kuulu vegaanien eläinmääritelmään.

Jos aletaan rakastelemaan pilkkua, eikä lakia leikin vuoksi laskettaisi mukaan, niin saisiko vegaani periaatteessa syödä ihmislihaa?

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
IFEUN
Aweb
Kyllä vegaanina oleminen on varmasti erittäin terveellistä, jos vain huolehtii kaikista ravinteista.

Minun mielestäni se vain olisi äärimmäisen turhauttavaa. Niin paljon hyviä, loistavia ruokia jäisi syömättä. Kyllä niiden vuoksi pari elinvuotta kannattaa uhrata.

Olen samaa mieltä. Kyllähän salaatit, vihannekset ja hedelmät ovat hyviä ja terveellisiä lisukkeita (kannatan ja syön niitä mielelläni), mutta paljosta jää vaille jos pelkästään noihin tyytyy. Herkulliset possut, lehmät, lampaat, porot, siivekkäät ja eväkkäät, nilviäiset ja jopa hevoset antavat tosi herkkusuulle syyn elää; kenties elonpäiviä on muutama vähemmän kuin militanttivegaaneilla, mutta on se sen arvoista!

P.S. Tarkemmin ajateltuna hevosenlihaleikkeleitä en ole nähnyt kaupoissa enää miesmuistiin. Onkohan kyseessä joku etiikkajuttu vai se, että nyky-Suomen hevoset ovat kaikki raviurheilijoita, joiden liha ei sovellu syötäväksi stressin ja rääkkäyksen takia?

Kyllä stockalla on melkein aina hevosleikkeleitä myytävänä. Ja paistinmakkaraa saa marketeistakin. Hyvää on.

Paras koskaan syömäni ruoka on salaatti. Siinä oli kylläkin tuhdisti madeirassa marinoituja broilerin maksoja joukossa, mutta salaatti se oli silti...

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
omena

tyytyy ? *nauraa*
mä tykkään hamppumakkarasta liikaakin..
ja oikeastaan mistään ei joudu luopumaan.. .
muuttamaan vaan...

Olen syönyt hyviä kasvisruokia ja joskus teen niitä itsekin. Pidän esim. arabikulttuurin tuottamista kasvissapuskoista; falafeleistä, humuksista jne.

Mutta kiistämätön fakta kuitenkin on, että valtavan suuresta makukirjosta joutuu luopumaan, jos ei liha/kalaruokia enää syö. Ei niitä makuja ja ruokalajeja mitkään kasvikset korvaa, vaikka niille tekisi mitä. Tuollaisen väittäminen on vähän sama asia kuin entinen miljoonikko luopuisi omaisuudestaan, jättäisi taskuunsa satkun ja sanoisi, ettei ole luopunut mistään. Huuhaata. Itsepetosta. Höpönlöpöä.

Mutta tarvitseeko sen ruoan ja makujen merkitä niin paljon. Ei ne kaikille merkitse. Se on tavallaan ihan ja oikeinkin terve asenne. Ekologinen ainakin.

Jopa vaimoni, vuosia lihasta kieltäytynyt (merenelävät menevät) sanoo ulkomailla ollessamme joskus tavallaan kadehtivansa minua, kun voin syödä laidasta laitaan ja tutustua kunnolla eri maiden ruokakulttuureihin. Minä kun en kaihda mitään ruoaksi kelpaavaa. Paitsi huonosti laitettua ruokaa, jos on mahdollisuus syödä hyvää.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238

Nyt se rähjää mulle tuossa kun sanoin sen joskus kadehtineen liharuokiani. Noh perskele, ei se kadehdi, käytti asiasta puhuessaan jotain muuta termiä. Hitto kun vaikeaa... Hän on hieno ihminen ja minä ihan pahvi.

Aweb
Mutta kiistämätön fakta kuitenkin on, että valtavan suuresta makukirjosta joutuu luopumaan, jos ei liha/kalaruokia enää syö. Ei niitä makuja ja ruokalajeja mitkään kasvikset korvaa, vaikka niille tekisi mitä. Tuollaisen väittäminen on vähän sama asia kuin entinen miljoonikko luopuisi omaisuudestaan, jättäisi taskuunsa satkun ja sanoisi, ettei ole luopunut mistään. Huuhaata. Itsepetosta. Höpönlöpöä.

hmm kuules awebbi..
et ole syönyt kaikkia maailman kasvikunnan tuotteita...
se muuten on fakta.. .
ja kun puhutaan vegaanin safkoista ja siitä
mistä hän joutuu luopumaan...
niin hassua että puhutaankin jo eri kulttuureista
ja kaiken maailman ihme puhvelin lihasta..

kysymys on siitä perus ruuasta mitä syöt..
et kuitenkaan matkusta vieraissa kulttuureissa
koko ajan ellet tee työksesi sitä..
ja koska tänne usein kirjoittelet vedän siitä
johtimon siihen...
ettet ole vuoristossa himalajalla
tai intiassa uimassa..
ainakaan joka päivä..

hymyilyttää ihmiset jotka
puhuvat "en voisi olla ilman lihaa "
miten niin ei voisi olla... ?
jos laittaa aseen piipun ohimolle ja kysyy " voitko olla ilman lihaa ? "
niin voi..
miksi.. kun kerta ei voinut olla ilman sitä lihaa ?
" niin jos on pakko.. ni kai nyt sillon.. eihän toi oo todellista "
aweb.. vegaani safka on ihan hyvää...
ja siitäkin nauttii punaviinin kanssa..
( tietty vegaanisen.. )

veri arvot on hyvät mulla ( n. 1kk sitten olin testeissä )
sitä miksi sitä anemiaa ei ole
voi tutkia vaikka.. täältä...

http://www.vegaaniliitto.fi/esitteet/rautaesite.pdf

DGLA
Kalevi
Tuossa iltapäivälehden artikkelissa ovat vegaanivanhemmat käsittäneet aivan väärin veganismin. Totta kai lasta tulee ruokkia ihmisen maidolla. Ihminen kun ei kuulu vegaanien eläinmääritelmään.

Jos aletaan rakastelemaan pilkkua, eikä lakia leikin vuoksi laskettaisi mukaan, niin saisiko vegaani periaatteessa syödä ihmislihaa?

Juu periaatteessa kyllä vegaanin ruokavalio kieltää vain eläinkunnan tuotteet, eli ei ihmislihaa. Tosin ihmisen syöminen on muuten vaan väärin ilman vegaanejakin.

Tuppu L

On tullut grillailtua heppaa jo useamman kerran tänäkin kesänä. Löytyy isompien markettien lihatiskistä, ainakin tilaamalla.

Kiitos vinkistä. Tuskinpa sitä hevoista tosiaan löytyy tuorekelmuun käärittynä sikanautajauhelihojen vierestä tarjouskorista. Täytynee yhyttää lihamestari marketin takapihalla tyyliin "oisko ponii varsaa tai konii?" Eiköhän siitä pari kiloa hevonpersettä irtoaisi helposti.

Kalevi

Juu periaatteessa kyllä vegaanin ruokavalio kieltää vain eläinkunnan tuotteet, eli ei ihmislihaa. Tosin ihmisen syöminen on muuten vaan väärin ilman vegaanejakin.

Eikö ihminenkin ole muka eläin? Mikäs se sitten on? Sieni?

Kalevi
Ihminen kun ei kuulu vegaanien eläinmääritelmään.

Onko todella näin?

Tuossa välissä jo tulikin pari ihmissyöntikommenttia asiasta, mutta ihan oikeasti: Vegaanille ihminen ei ole eläin? Kasviko se sitten on? Itse en vegaanikulttuurista yhtään mitään tiedä, popsin possua ja heppaa, joskus jopa sonnia, jos kiinni saan ja nirrin pois...

omena tuossa välissä sanoi, että syö makaronia eli pastaa ja lasagnea (oih, olen kuin Karvinen, kun tulee juttuakin lasagnesta sylkirauhaset alkavat automaattisesti toimia). Mutta eikös pastaan käytetä kananmunaa valmistusvaiheessa, ja olen ymmärtänyt, että vegetaristit syövät tämäntyylisiä eläinperäisiä ruokia, mutta vegaanit syövät vain kasvisperäisiä pöperöitä. Miten se oikein on?

Mini(ä)kokelaani on vegetaristi, muttei vegaani ja siksipä italiansalaatin kinkuton versio hänelle käy, mutta kyllähän siinäkin on eläintuotteita (maitoa/kermaa/majoneesia ja makaroonia -kahdella oolla)

Phony
omena tuossa välissä sanoi, että syö makaronia eli pastaa ja lasagnea (oih, olen kuin Karvinen, kun tulee juttuakin lasagnesta sylkirauhaset alkavat automaattisesti toimia). Mutta eikös pastaan käytetä kananmunaa valmistusvaiheessa, ja olen ymmärtänyt, että vegetaristit syövät tämäntyylisiä eläinperäisiä ruokia, mutta vegaanit syövät vain kasvisperäisiä pöperöitä. Miten se oikein on?

näin on veget ei paljo kanamunasta perusta...
itseasiassa harvoissa lasangne levyissä
on kanamunaa..
nykyään ne tuppaa olee näissä tuore pastoissa
ja "hienoissa" italialaisissa..

itse en syö mitään eläinperäistä..
eläinperäiset e koodit kuuluu tähän kastiin..
ei maistu liivate eikä karmiinikokkelit..
varsinkin kun niille on kasvisperäiset vastaavat..

meikäläisen lasangnessa
on kauramaitoa ja redwoodin "juustoa"..
ja helvetisti paprikaa ( jauheena )

" minä syön vain kasvikunnan tuotteita...
sienistä minä tykkään.. hmm.."

se olisi kivempi kuoppa johon vegen voi istuttaa
kuin tämä ihmis syönti juttu..

en muuten ymmärrä näitä
hienoja sanoja..
miksi vege ei ole vain
kasvissyöjä..

mikä helvetin kasvi on kanamuna ?

omena
Phony

näin on veget ei paljo kanamunasta perusta...
itseasiassa harvoissa lasangne levyissä
on kanamunaa..
nykyään ne tuppaa olee näissä tuore pastoissa
ja "hienoissa" italialaisissa..

itse en syö mitään eläinperäistä..
eläinperäiset e koodit kuuluu tähän kastiin..
ei maistu liivate eikä karmiinikokkelit..
varsinkin kun niille on kasvisperäiset vastaavat..

meikäläisen lasangnessa
on kauramaitoa ja redwoodin "juustoa"..
ja helvetisti paprikaa ( jauheena )

" minä syön vain kasvikunnan tuotteita...
sienistä minä tykkään.. hmm.."

se olisi kivempi kuoppa johon vegen voi istuttaa
kuin tämä ihmis syönti juttu..

en muuten ymmärrä näitä
hienoja sanoja..
miksi vege ei ole vain
kasvissyöjä..

mikä helvetin kasvi on kanamuna ?

Lainaan viestin kokonaan ja kommentoin sitä kuin mieleen tulee.

Kauramaito? Eh... mitä se on? Jotain kaurasta energian avulla jalostettua juomaa? Kuinka paljon eläinperäistä öljyä on sen tuottamiseen kulunut. Olen aina kuvitellut, että kasvissyöjät pyrkisivät mahdollisimman luonnonmukaisen elämiseen. Olenko ollut kuvitelmaissani väärässä?

Kananmuna ei ole helvetin kasvi, vaan se tulee kana perseestä. Sitä käytetään mm. lasagnessa.

Vegaanius on luontoa säästävä elämismuoto, onko?
Kun popsimme vain "kaninruokaa", niin luonto ei rasitu, vai?
Kuinka paljon normaalin ruuan jalostaminen vegaaneille sopivaksi maksaa energiassa?

Onko vegaanielämä sittenkään luontoystävällistä?

Miettikääpä?

PS. Miettikääpä on sieni, joka liiallisesti nautittuna aiheuttaa ajattelutoiminnan kiihtymistä!
.

Phony
Kauramaito? Eh... mitä se on? Jotain kaurasta energian avulla jalostettua juomaa? Kuinka paljon eläinperäistä öljyä on sen tuottamiseen kulunut. Olen aina kuvitellut, että kasvissyöjät pyrkisivät mahdollisimman luonnonmukaisen elämiseen. Olenko ollut kuvitelmaissani väärässä?

Kananmuna ei ole helvetin kasvi, vaan se tulee kana perseestä. Sitä käytetään mm. lasagnessa. .

luonnonmukainen hmm..
mitä se tarkoittaa...
asutaan savimajassa afrikassa
kun joskus on asuttu..

minä en syö eläimiä..
ja siinä se..
ei sen omituisempaa...
ei kaikkien lasagnee tuu kanamunaa...

eli kasvissyöjät rasittaa luontoa.. niinkö.. ?

"Ajatteletko ympäristöä, kun ostat ruokaa?
Millainen ruoka on ilmastoystävällistä? Tutkija Juha-Matti Katajajuurelta vastaus tulee empimättä: "Kasvispohjaiset tuotteet." Ensinnäkin porkkana on ekotehokkaampi kuin makkara.

Lue lisää: Helsingin Sanomat 6.6.2007 0:00 "

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14242
Teräslilja_m
Vegaanin ruokavalio on näin 'terveellistä'

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2007051 ... 8_uu.shtml

Vegaanipariskunta Jade Sanders, 27, ja hänen miehensä Lamont Thomas, 31, saivat elinkautisen vankeustuomion vauvansa näännyttämisestä nälkään. Soijamaidolla ja omenamehulla ruokittu vauva kuoli kuuden viikon ikäisenä ja painoi vain vajaat 1,4 kiloa.

Nuo vitun idiootit eivät imettäneet/imetyttäneet kakaraa sitten ollenkaan? Äidinmaito on vauvan parasta ravintoa, ja nuo tyypit olivat idiootteja.

omena
b 12, d vitamiini ja kalsium ei riitä
selitykseksi.. ( kaikki on myös vegaanisena )

B12 -vitamiinin vähäisyys johtuu hedelmien kasvisten pesemisestä/käsittelystä. Pintabakteeristossa kyseistä vitamiinia tuoreena poimittuna 'luonnontilasta' löytyy kyllä.

Ihminen on yhä monelta osin pääasiallinen hedelmänsyöjä (frugivoori) ruoansulatuselimistöltään. Laktoositoleranssin ja todennäköisesti Hedelmällisen Puolikuun alueen viljojen sietokyky kehittyi ainakin hyvältä osalta Afrikasta lähdön seurauksena, sopeutumina. On koko joukko hivenaineita, joita ei lihan mässyttämisestä saa, kuten lapsikin nykyisin tietää.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

En tunne kuin muutaman vegaanin.

Yksi niistä on ikäiseni mieshenkilö. Pieni kuiva käppyrä joka näyttää ikäistään 15-20 vuotta vanhemmalta. Kaverin äitikin on vege ja kaveri oli jo syntyessään rääpäle. En tiedä onko ruokavaliolla osuutta olemukseen, mutta siltä vaikuttaa.

Toinen kaveri on, intialainen. Näitä tunnen itseasiasa paljonkin kun tarkemmin ajattelee. Yhteistä heille on noin 15 kilon ylipaino ja todella pienet lihakset. Kaloritarvetta korvataan kasvisrasvoilla ja proteinit jää köytännössä liian vähälle.

Nuorena tunsin naisen joka luopui lihasta ja maidosta. Oli silloin laiha tikku. Lihosi kymmenkunta kiloa ja muuttui edukseen ulkonäöllisesti.
Korvasi ilmeisesti lihaa öljyillä ja leivällä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat