Seuraa 
Viestejä13176

Kohta saasteet vähenee suomesta kun polttoaineveroa nostetaan.

On arvoitu että 10-20 prosenttia ajaminen vähenee suomalaisilla.

Toivottavasti uusi verosysteemi ei mene läpi eduskunnassa.

Diesel joku 1.50 euroa litra ja Bensiini 2.2 euroa litra, sitten vielä Huoltoasemat nostaa hintoja, niin ainakin 3-4 euroa maksaa litra polttoaineet.

Miksi Media ei uutisoi, on valtion taholta varmasti kieletty, että ei aiheuta hämminkiä.

Aamulehdessä oli toki, mutta muista en ole löytänyt.

Sivut

Kommentit (28)

hcesar
Seuraa 
Viestejä13039

Helvatan bensa, miksi se nyt sillä tavalla rupeaa maksamaan? Eikö joku voisi neuvotella bensiinin kanssa, että rupeaisi maksamaan vaikka 0,5 e/litra. Luulisi, että se on bensiinille itselleen niin sanotusti yks hailee, mitä se maksaa. Ihmeellisiä kiukuttelijoita nämä nykyajan polttoaineet.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
asdf
Helvatan bensa, miksi se nyt sillä tavalla rupeaa maksamaan? Eikö joku voisi neuvotella bensiinin kanssa, että rupeaisi maksamaan vaikka 0,5 e/litra. Luulisi, että se on bensiinille itselleen niin sanotusti yks hailee, mitä se maksaa. Ihmeellisiä kiukuttelijoita nämä nykyajan polttoaineet.

Onko noin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
hcesar
Seuraa 
Viestejä13039
tiäremiäs
asdf
Helvatan bensa, miksi se nyt sillä tavalla rupeaa maksamaan? Eikö joku voisi neuvotella bensiinin kanssa, että rupeaisi maksamaan vaikka 0,5 e/litra. Luulisi, että se on bensiinille itselleen niin sanotusti yks hailee, mitä se maksaa. Ihmeellisiä kiukuttelijoita nämä nykyajan polttoaineet.




Onko noin?

Luulen vahvasti, että on.

Veroilla on käyttäytymistä ja valintoja ohjaava vaikutus. Esimerkiksi kun viinaa alettiin verottaa ja säännöstellä ja sen haittoista valistaa niin kulutus viisinkertaistui vuosisadassa.

Höyrykoneiden kehitys sai potkua siitä kun miestyövoimaa alettiin verottaa riittävästi. Kannatti ostaa kone korvaamaan työntekijöitä.

Autoilun verotuksella voi myös olla huikeita vaikutuksia. Esimerkisi aidon autoteollisuuden syntyminen suomeen estettiin verokikkailuilla: Itsetehdystä autosta maksoi saman veron kuin ulkomailta tuodusta autosta. Kannustavaa vai mitä.
Englannissa saa vaikka sohvan alle rakentaa pyörät ja rekisteröidä sen autoksi. Siellä oli kukoistava autoteollisuus ennen sosialisointia.

Tämäpä on hyvä asia tämä hinnannousu.

Olen aina ihmetellyt miksi kaikki pelkäävät öljyn loppumista. Eihän se öljyn käyttö öljyn loppumiseen lopu. Se loppuu jo aiemmin öljyn korkeaan hintaan.

No nämä on nyt näitä mätäkuun juttuja ...

Yhtenä vuonna nähtiin "mätäkuussa" jossakin itärajalla leijona.

Näitä tulee joka kesä näitä juttuja, mutta onhan se tietenkin tosi, että bensiinin hinta myös tulevaisuudessa tulee nousemaan.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Lapin Mies
No nämä on nyt näitä mätäkuun juttuja ...

Yhtenä vuonna nähtiin "mätäkuussa" jossakin itärajalla leijona.

Näitä tulee joka kesä näitä juttuja, mutta onhan se tietenkin tosi, että bensiinin hinta myös tulevaisuudessa tulee nousemaan.

Verotuksella nousee ehkä ja sitten polttoainekauppiaiden nostot on eri juttu vielä siihen.

Itse arvioin 95 rupee siinä 3 euron tietämillä oleen jos polttoainevero kiristyy.

Jos jengi alkaa fillaroimaan bensan hinnan korotuksen vuoksi, kansantalous säästä porukan terveyden parantuessa alentuneina terveydenhuoltoon menevinä rahoina -> verotuksen kevennysmahdollisuus, jonka taas syö kohonneet tuotteiden hinnat kuluttajan kannalta, mutta taas toisaalta tulee myös säästöä vähentyneinä sairauspoissaoloina työpaikalta , joka taas aiheuttaa tulon menetyksiä yksityislääkäreille, mutta työnantaja hyötyy ja voi taas palkata uutta porukkaa ja tämä parantaa työllisyyttä ja taas yhteiskunta säästää ja voi alentaa halutessaan tämänkin vuoksi verotusta.

Päätelmä: Bensan hinnan korotus verottajan niin halutessa voi alentaa tuloveroa merkittävästi, jos siis reunaehto täyttyy (Jengi lisää fillarointia eli liikuntaa)

huonoa bisnestä jos valtio nostaa polttoaineveroja se nostaa kokonaisinflaatiota
ihan sikana

ja se syö firmojen voitot toisella kädellä

palkkojen sitten pitäsi nousta sille tasolle että ihmisillä olis varaa kulkea

no ikuinen oravanpyörä
valtio ottaa ihmisiltä enemmän rahaa niin ihmisillä on vähemmän rahaa ei kulutusta niin ei talouskasvua

Toisaalta taas jos ihmiset joutuvat luopumaan autoistaan kustannussyistä, he joutuvat käyttämään huomattavasti hitaampia julkisia kulkuneuvoja tai polkeman itse pyörällä, jolloin kuluu hukkaan tuhansia miestyötunteja pelkkään työmatkaliikenteeseen.

Työnantajat eivät anna tässä asiassa periksi, joten se on työläisen vapaa-ajasta pois ja stressi kasvaa kun palautumisaikaa leikataan jopa tunteja päivässä.

Sen lisäksi että teet vaativaa työtä, tulee sinun myös kärsiä omalla ajallasi ruumiillista rasitusta säiden armoilla, tai henkistä turhautumista ruuhkabusseissa.

golbojob
huonoa bisnestä jos valtio nostaa polttoaineveroja se nostaa kokonaisinflaatiota
ihan sikana

ja se syö firmojen voitot toisella kädellä

palkkojen sitten pitäsi nousta sille tasolle että ihmisillä olis varaa kulkea

no ikuinen oravanpyörä
valtio ottaa ihmisiltä enemmän rahaa niin ihmisillä on vähemmän rahaa ei kulutusta niin ei talouskasvua

Ei ole lainkaan huono idea. Verotuksella muutetaan kuluttajien kulutustottumuksia tehokkaammin kuin millään mainoskampanjalla. Kuluttajat ostavat keskimäärin aina sen, mikä on heille edullisin vaihtoehto.

Se mikä on väärin, on se että keppi ja porkkana verotuksessa on Suomessa tyystin unohdettu se porkkana ja tarjotaan pelkkää keppiä. Joko maksat paljon, tai sitten maksat enemmän, tai sitten maksat vielä enemmän.

Korkealla polttoaineverolla ei ole mitään perusteita, ellei samaan aikaan ole tarjolla joku muu vaihtoehto johon kuluttajia ohjataan tällä korkealla verotuksella. Muutenhan siinä lyödään kuluttajaa ja kansalaista kartulla päähän ihan lyömisen ilosta.

Liikkuminen on useimmille pakko, että voi käydä töissä, sillä kukaan ei ala muuttamaan joka vuosi sinne missä töitä kulloinkin on tarjolla, eivätkä kaikki voi asua firman naapurissa ja kaupan vieressä, eikä varsinkaan silloin jos työpaikka ja kauppa eivät satu olemaan vierekkäin.

Kalevi
Tämäpä on hyvä asia tämä hinnannousu.

Olen aina ihmetellyt miksi kaikki pelkäävät öljyn loppumista. Eihän se öljyn käyttö öljyn loppumiseen lopu. Se loppuu jo aiemmin öljyn korkeaan hintaan.

Niin no, tuohonhan se periaatteessa loppuu. Se tarkoittaa että kauppa vähenee kun pienikatteiset kaupat ovatkin yhtäkkiä negatiivisia katteeltaan. Siitä se lama alkaa.

Veikko
Toisaalta taas jos ihmiset joutuvat luopumaan autoistaan kustannussyistä, he joutuvat käyttämään huomattavasti hitaampia julkisia kulkuneuvoja tai polkeman itse pyörällä, jolloin kuluu hukkaan tuhansia miestyötunteja pelkkään työmatkaliikenteeseen.

.

Vähän miten sen ajattelee. Jos liikkuu hitaammin polkupyörällä töihin ja takaisin, ei tarvitse niin paljoa uhrata aikaa liikuntaan vapaa-ajalla. Ja monesti kaupunkiolosuhteissa fillari voi olla jopa nopeampi kuin julkinen ja joskus jopa nopeampi kuin auto.

Tietenkin, jos ei harrasta liikuntaa, niin so not.

Juoni
Seuraa 
Viestejä1461
Veikko

Korkealla polttoaineverolla ei ole mitään perusteita, ellei samaan aikaan ole tarjolla joku muu vaihtoehto johon kuluttajia ohjataan tällä korkealla verotuksella. Muutenhan siinä lyödään kuluttajaa ja kansalaista kartulla päähän ihan lyömisen ilosta.

Liikkuminen on useimmille pakko, että voi käydä töissä, sillä kukaan ei ala muuttamaan joka vuosi sinne missä töitä kulloinkin on tarjolla, eivätkä kaikki voi asua firman naapurissa ja kaupan vieressä, eikä varsinkaan silloin jos työpaikka ja kauppa eivät satu olemaan vierekkäin.

Kyllä.
Vaikkapa julkisilla kulkeminen Stadinseudulla ei tule mitenkään merkittävästi halvemmaksi kuin huonolla autolla ajaminen. Puhumattakaan pitkän matkan pendelöinnistä. Junamatkat ovat sikamaisen kalliita.

babun
Jos tarkoituksena ei ole ohjata vaihtoehtoihin, vain pelkästään vähentää autoilua?

Miten voi vähentää autoilua, kun kaikki muut vaihtoehdot ovat huonompia ja kalliimpia?

Autoilu on käytännön pakko maassa, joka on tuhat kilometriä pitkä ja viisi sataa leveä. Näillä välimatkoilla edes julkinen liikenne ei toimi sen tehokkammin tai ympäristöystävällisemmin kuin yksityisautoilu, koska bussit kulkevat valtaosan ajasta lähes tyhjillään pitkiä reittejä ympäri lähiöitä.

Ne kun kiertävät lähes vuorokauden ympäri myös ruuhka-aikojen ulkopuolella ja raskaan bussin jatkuva kiihdyttely vie valtavasti energiaa. Mitä kattavampi palvelu bussiliikenteellä halutaan tuottaa, sen enemmän resursseja tuhlataan turhaan kiertämiseen - ja mitä vähemmän kierretään turhaan, sitä heikompaa on palvelu niille jotka oikeasti bussia haluaisivat käyttää.

Tämä seikka unohtuu monelta julkisen liikenteen kannattajalta. Yksityisautoilun vähentäminen toisi valtavat ongelmat julkiselle liikentelle. Sitä olisi pakko laajentaa pienimpiinkin lähiöihin jolloin reitit pitenevät, turha käynti kasvaa ruuhkien ulkopuolella ja matkustusajat kasvavat järjestelmän monimutkaistuessa.

Yksin reitin valinta voi tuottaa monille suuria hankaluuksia, kun eri paikkoihin päästäkseen pitäisi vaihtaa bussia, jotka myöhästelevät jatkuvasti niin ettei matkan jatkuminen välipysäkin jälkeen ole edes taattu.

Käytännössä kustannusten nousu näkyy ihmisten vapaa-ajan lyhentymisenä ja ostovoiman laskuna, joista seuraa lukuisia mielen- ja ruumiinterveydellisiä lieveilmiöitä ja kansantalouden heikkeneminen.

Hallitus tietää, ettei autoilu tule vähenemään tiettyä pistettä alemmas vaikka polttoaineen hinta olisi kuinka suuri. Auto on täydellinen lypsylehmä, koska se on käytännön välttämättömyys.

Liikenne on tosiaan kimurantti juttu. On hyötyajoa, puupäistä ajoa, on rahastusta kaikilla sektoreilla. Ajomäärän minimointikaan ei tuo merkittäviä säästöjä, koska sivukulut ovat niin suuret. Individualismi estää autojen kimppakäytön, vaikka se monelle olisi hyvä rinnakkaisratkaisu fillarin käytölle, joka on paras kaupunkiliikenteeseen.

Ehdotan sellaista kimppa-automallia jossa matkan ja kuorman kasvaessa maksu-osuus vähenisi. Jos ajat hupia niin maksat enemmän. Niin ja jokin rajoitus muutenkin ajomäärään.
Kimppalaisten määrän kasvaessa kustannukset alenesivat per osakas tai voisi hankkia paremman auton.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat