Miksi verottaja käy juuri kiinteistönvälittäjien kimppuun

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Miksi verottaja on ja Ylen a-studio käy juuri meitä kiinteistönvälittäjiä rienaamaan? Typerää sosialistista SDP-pa*kaa. DDR:n aika on kuitenkin ohi kuitenkin.

Käsittääkseni kaikki itseään kunnioittavat ja luovat ihmiset Suomessa kiertävät pakollisia veroja jollain lailla. Se on fakta kuten luonto- ja henkiinjäämis/evoluutio-oppi opettaa.

Tasa-arvoa ei tunneta yritysmaailmassa.

Milloin me suomalaiset opitaan Eurooppalaisille ja muun maailman tavoille niin fyysisesti kuin mentaalisestikin?

Sivut

Kommentit (33)

Vierailija
skrahilpari
Miksi verottaja on ja Ylen a-studio käy juuri meitä kiinteistönvälittäjiä rienaamaan? Typerää sosialistista SDP-pa*kaa. DDR:n aika on kuitenkin ohi kuitenkin.

Käsittääkseni kaikki itseään kunnioittavat ja luovat ihmiset Suomessa kiertävät pakollisia veroja jollain lailla. Se on fakta kuten luonto- ja henkiinjäämis/evoluutio-oppi opettaa.

Milloin me suomalaiset opitaan Eurooppalaisille ja muun maailman tavoille niin fyysisesti kuin mentaalisestikin?

Juupa juu.

Sinä et varmaankaan käytä yhteiskunnan palveluja, eikä sinun sukulaisesikaan.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
skrahilpari

Pitää valtion omat ottaa takaisin, muuten tulee anarkiaa ja kohta aseet jo paukkuu, sitten valtioo itketään apuun. Mutta ei ole määrärahoja kun ei saa verottaa.

Vierailija
skrahilpari

Hmm.. Muuta muualle, sanon kanssa. Miksiköhän verot on olemassa? Huokaus!

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
skrahilpari

Käyhän se vähän jokaisen kimppuun, oli vähän aikaa rakennusyrityksissä ja sitten on monesti ravintola-alallakin.

Vierailija
skrahilpari

Jotakin kirjoitinkin jo.

Kanarian saarilla ilmestyvä lehti, joka kirjoittaa skandinaviska, kirjoitti jo n.15 vuotta sitten, että Espanjassa noin joka toinen maksaa veronsa Espanjan lain mukaisesti. Nythän olemme yhteistä EU:ia Lieneekö tilanne tasoittunut, eli Suomessakin on siirrytty verovapaisiin tuloihin enenevissä määrin.

Vierailija
skrahilpari

Käsittääkseni lähes kaikki itseään kunnioittavat ihmiset maksavat pakolliset veronsa.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Verottaja käy kaikkien kimppuun, joitten kimppuun voi käydä. Meikä sai lamavuosien alkumetreillä kokea sen, että toimeksiantajia oli liian vähän olevinaan minulla. Oli vain 29 vuoden aikana ja verottajan mielestä kyseessä ei voinut olla yritystoiminta. Kun eivät sitten muuta voineet, niin purkivat Ky:n verotuksellisesti. En tänä päivänä tajua mitä tuo puuhastelu oli. Samalla pantiin miljardeja lihoiksi ennen Arsenaalia kuten kaikki muistavat. Nuo miljardipisnekset olivat verottajalle niin hankalia, että ne mieluummin kyttäsivät 50 markan laskutuksia aloittavalta yksinyrittäjältä.

Meikä on ratkaissut nämä harmaat ja pimeät ynnä veronkierrot aina siten, että teen kaiken pykälien mukaan. Ihan mielenkiinnosta sen suhteen, että onko tässä lintukodossa mahdollista elää normaalisti kuten isomörkö vaatii. Se on johtanut pitkään ja kapeaan leipään. Jos sen jälkeen verottaja kehtaa tulla ja harkintaverottaa, niin minä ilmoitan tylysti, että otan vääryyden sitten takaisin satakertaisena pimeästi.

Jos tämän kituuttamisen jälkeen Kiero Kiinteistövälittäjä tulee itkemään, että verottaja ei anna ottaa 2000 kilometriä päivässä virtuaalikilometrikorvauksia, niin olen kallistumassa verottajan puolelle tässä asiassa. Olenhan oppinut olemaan nöyrä hallintoalamainen minäkin. Miksi joku saisi sitten kuitata laittomia aivan kuin tyhjää vaan.

Nyt täytyy totuuden nimissä todeta, että noitten kolmen selvityksen jälkeen, joita verottaja vaati ensimmäisten tilikausien jälkeen, on kohtelu ollut aivan normaalia ja reilua verottajan suunnasta. Ennen lamavuosia olivat voimassa aivan erilaiset ohjeet. Olihan silloin yrittäjäksi tuomitulla osoitusvelvollisuus että on asiansa hoitanut eikä vilppiä tehnyt ja tulkinnanvaraisissa verottaja oli oikeassa sekä virheelisestikin määrätyt maksut piti ensin maksaa ja anoa sitten takaisin. Nyt on vähän kuin auton katsastuksen kanssa jotta välillä tuntuu että ollaan ihan ihmisiä ihmisten joukossa.

Mutta sitkeässä on katkeruuden siemen, kun 70-80-luvun kohtelusta jäi niin vahva mielikuva ennen omaa yritystoimintaani. Mutta jälkeenpäin olen antanut itseni ymmärtää että tuolloinkin on pääosin ollut aihetta ja kelmit ovat olleet kelmejä ja himoverottaja on yrittänyt edes hiukan hillitä roistojen puuhia.

Koskahan verottaja aloittaa ruokapaikkojen ratsaamisen?

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Tyyppi himoverottaja on sellainen, joka uskaltaa puuttua pieniin asioihin ja sulkee silmänsä isoilta asioilta.

Verovirkailijan tulisi ohjeitten mukaan katsoa veronmaksajan ja veronsaajan oikeuksia ja velvollisuuksia tasapuolisesti.

Tuo verottaja, jota ensimmäisessä virkkeessä käytin on väärä. Verottajia ovat seurakunnat, kunnat ja valtio. Virkailijat tekevät vain työtään.

Nykyisin tietokone hoitaa nekin hommat jollakin koodijärjestelmällä, joka vaihtuu vuosittain. Sen lisäksi ihmistyövoimaa on voimakkaasti vähennetty, joten "himoverottaja" on jonkun kasvottoman laatima tietokoneohjelma.

Onko kaikkien mielestä oikein, että kontrollia kevennetään? Hämärämiehet vaan asialle ja sataset siirtyvät taskusta toiseen ilman kuittia. Valitettavasti ihmisen perusluonto on sellainen, että tilaisuus tekee varkaan. Mitään tarkastavaa välikättä ei muuten edes olisi koskaan tarvittu.

Palkansaajat maksavat veronsa purnaamatta viimeistä kopeekkaa myöten. Taptapu. Onneksi heitä on paljon, joten ratas pyörii.

rosewater
Seuraa 
Viestejä1231
Liittynyt1.4.2007
Paul M
Jos tämän kituuttamisen jälkeen Kiero Kiinteistövälittäjä tulee itkemään, että verottaja ei anna ottaa 2000 kilometriä päivässä virtuaalikilometrikorvauksia, niin olen kallistumassa verottajan puolelle tässä asiassa.

Samaa mieltä. Nähdäkseni tällainen "luova verosuunnittelu" on harkittu riski. Jos näpit palavat, on turha itkeä. Samaa olisin taipuvainen sanomaan myös ns. yhden miehen (+ yleensä vaimo ja alaikäiset lapset) verosuunnittelufirmoista, jotka "konsultoivat" ja "ostavat ja myyvät". Jos verottaja sitten sattumalta hoksaa firman luonteen oikein, on turha nyyhkiä mitään "oikeusmurhaa".

"between the click of the light; and the start; of a dream"

Vierailija
Paul M
Verottaja käy kaikkien kimppuun, joitten kimppuun voi käydä. Meikä sai lamavuosien alkumetreillä kokea sen, että toimeksiantajia oli liian vähän olevinaan minulla. Oli vain 29 vuoden aikana ja verottajan mielestä kyseessä ei voinut olla yritystoiminta. Kun eivät sitten muuta voineet, niin purkivat Ky:n verotuksellisesti.

Mitä merkitystä asialla on? Jos firmasi tulot katsottiin henkilökohtaisiksi tuloiksi ja sait tehdä niistä samat vähennykset kuin yrityksenä, tuloshan loppupelissä pitäisi olla + - nolla, verrattuna tilanteeseen, jossa olisit nostanut palkan yrityksestäsi. En puolusta verottajan menettelyä, mutta olen huomannut että joillakin on sellainen käsitys yrittämisestä että veroja ei tarvitse maksaa kun on firma ja parku on suuri kun verottaja purkaa yrityksen veronkiertoepäilyn perusteella. Jos yritys maksaa verot asiallisesti, verottajaa ei paljon kiinnosta. Ellei satu toimimaan alalla jossa liikkuu käteistä, sillloin tarkastus tulee ennemmin tai myöhemmin.

Itse olen muuten sitä mieltä että yritystoimintaa ei voi harjoittaa ilman osakeyhtiö-muotoa ja asiansa osaavaa tilitoimistoa: verotus on yhä liian monimutkaista ja etenkin verottajan lähettämät ohjeet ja tiedustelut yms vaativat alaan perehtyneen dekoodaajan. Tyypillistä verotoimiston kirjeelle on, että se muistuttaa vain etäisesti suomea eikä siitä käy ilmi toivotaanko vastaanottajalta jotakin vai onko kyseessä vain tarpeeton perusjorina.

skrahilpari

Kesämaako siellä?

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Ei ollut mitään merkitystä kuten tiedät. Kirjeet vaan olivat paskamaisia. Jos ne olisivat alkaneet, jotta "Tämä Ky-muotoinen toiminta tulkitaan toiminimiluonteiseksi verotuksellisesti. Asia ei aiheuta varsinaisesti mitään merkittävää...". Mutta kun kirje tulee jotta "Elinkeinoverolain sen ja sen mukaan toimintanne ei vastaa asian varsinaista tarkoitusta ja luonnetta joten teillä on tunti aikaa toimittaa selvitys... tai muuten...". Eli oikeasti mitään tarkoittamattomista asioista tehtiin virastokapulakielellä paskat-housuun-vaan-hallintoalamaiselta -juttuja. Ja pakotettiin kirjailemaan 10-sivuisa novelleja tilikauden tapahtumista ja asiakassuhteista.

acedia:
"Tyypillistä verotoimiston kirjeelle on, että se muistuttaa vain etäisesti suomea eikä siitä käy ilmi toivotaanko vastaanottajalta jotakin vai onko kyseessä vain tarpeeton perusjorina. "

Juuri noin. Kolmannen kirjeen tullessa olin jo sen verran valveutunut, että kyselin tarkasti että miten tässä nyt pitäisi menetellä kun ei ehtisi kirjoittamaan kirjaa mistään vuoden toiminnasta. Virkailija selitti, ettei tarvitse tehdä mitään. Muutin yhtiömuodon toiminimeksi noina aikoina.

Onko tänä päivänä vielä jossain tapana tehdä kirjeistä tuollaisia laajemmin? Tein talvella tavallisen ilmoituksen siitä, ettei minulla ole työntekijöitä eli oli syytä poistaa nimi työnantajarekisteristä. Ainakin tuon tapahtuman kuittauskirje oli sisällöltään tyrmistyttävä virastobyrokraattisine sanakäänteineen vaikka kyse oli vain siitä, että minulla ei ole enää työntekijöitä ja siitä tuli tehdyksi oikea ilmoitus. En tajua miksei ilmoitus olisi voinut olla jotta "ilmoituksenne mukaan on työnantajarekisteri päivitetty...".

acedia:
"Itse olen muuten sitä mieltä että yritystoimintaa ei voi harjoittaa ilman osakeyhtiö-muotoa"

Ennen suurta isänmaallista lamaa osakeyhtiöt olivat suojattuja "purkamiselta" tai "sivuuttamiselta". Siinä jossain tilanne kuitenkin huononi niin, että yhden hengen osakeyhtiöt saatettiin purkaa verotuksellisesti eli sivuuttaa. Tänä päivänä virkamiehet itse harjoittavat kaikenlaista "yritystoimintaa" kuten lääkärit sairaaloitten leikkaussaleissa tai yhden pakettiauton omistaja kunnalle, jossa on töissä. Yhden hengen osakeyhtiöt yhdelle toimeksiantajalle jopa toimeksiantajan välineillä ovat nykyään mahdollisia. Sitä en tiedä ovatko kaikki tasavertaisia asiassa vai ovatko virkamiesten "yritykset" jotenkin enemmän tasa-arvon piirissä kuin tavallisen rupusakin rupufirmat.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

rosewater
Seuraa 
Viestejä1231
Liittynyt1.4.2007
Paul M
Tänä päivänä virkamiehet itse harjoittavat kaikenlaista "yritystoimintaa" kuten lääkärit sairaaloitten leikkaussaleissa tai yhden pakettiauton omistaja kunnalle, jossa on töissä. Yhden hengen osakeyhtiöt yhdelle toimeksiantajalle jopa toimeksiantajan välineillä ovat nykyään mahdollisia. Sitä en tiedä ovatko kaikki tasavertaisia asiassa vai ovatko virkamiesten "yritykset" jotenkin enemmän tasa-arvon piirissä kuin tavallisen rupusakin rupufirmat.

Viitannet tuolla ensimmäisellä ns. erikoismaksuluokkajärjestelmään, joka on ollut olemassa paljon pidempään, kuin "nykyään" (kymmeniä vuosia), ja itse asiassa poistuu 29.2.2008. Toimijat eivät ole osakeyhtiömuotoisia, vaan itsenäisiä ammatinharjoittajia. Verotuskohtelu vastaa hyvin pitkälle ansiotuloa.

Mikä semanttinen ero on mielestäsi esim. yllä mainituilla ja asiakkaan tiloissa ja välineillä tehdyllä konsultoinnilla?

"between the click of the light; and the start; of a dream"

Vierailija
Paul M
Ei ollut mitään merkitystä kuten tiedät. Kirjeet vaan olivat paskamaisia. Jos ne olisivat alkaneet, jotta "Tämä Ky-muotoinen toiminta tulkitaan toiminimiluonteiseksi verotuksellisesti. Asia ei aiheuta varsinaisesti mitään merkittävää...". Mutta kun kirje tulee jotta "Elinkeinoverolain sen ja sen mukaan toimintanne ei vastaa asian varsinaista tarkoitusta ja luonnetta joten teillä on tunti aikaa toimittaa selvitys... tai muuten..."

Tiedän täsmälleen mitä tarkoitat. On häpeällistä että asiaan ei ole kiinnitetty huomiota, esimerkiksi tiedotusopin laitos voisi tehdä ko. viestinnästä tutkimuksen. Minä laitan kirjeet nykyään avaamattomina tilitoimistolle, on ärsyttävää lukea kirjettä ymmärtämättä mikä on lähettäjän asia ja onko ylipäätään lainkaan mitään asiaa, halutaanko jotakin vai ei. Hieman asiakaslähtöisyyttä, kiitos.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005
rosewater
Paul M
Tänä päivänä virkamiehet itse harjoittavat kaikenlaista "yritystoimintaa" kuten lääkärit sairaaloitten leikkaussaleissa tai yhden pakettiauton omistaja kunnalle, jossa on töissä. Yhden hengen osakeyhtiöt yhdelle toimeksiantajalle jopa toimeksiantajan välineillä ovat nykyään mahdollisia. Sitä en tiedä ovatko kaikki tasavertaisia asiassa vai ovatko virkamiesten "yritykset" jotenkin enemmän tasa-arvon piirissä kuin tavallisen rupusakin rupufirmat.

Viitannet tuolla ensimmäisellä ns. erikoismaksuluokkajärjestelmään, joka on ollut olemassa paljon pidempään, kuin "nykyään" (kymmeniä vuosia), ja itse asiassa poistuu 29.2.2008. Toimijat eivät ole osakeyhtiömuotoisia, vaan itsenäisiä ammatinharjoittajia. Verotuskohtelu vastaa hyvin pitkälle ansiotuloa.

Mikä semanttinen ero on mielestäsi esim. yllä mainituilla ja asiakkaan tiloissa ja välineillä tehdyllä konsultoinnilla?

Viittaan muun muassa uutisoinnin kohteeseen pari vuotta sitten koskien yhdelle toimeksiantajalle tehtyä "yritystoimintaa". Uutisoinnissa oli kyse lääkärien toiminnasta. Juttu vaiettiin kuoliaaksi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat