Vieraankielen sanojen pänttäys

Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Kerronpa yhdestä oivalluksesta tässä.

Olin menossa uuteen työpaikkaan vuonna 1986 ja piti hiukan prepata englannin kieltä. Aikaa kuukausi. Mukaan olin saanut hitec-työpaikasta eräät englanninkieliset manuaalit kotiläksyksi.

Teinpähän ohjelman baasicilla. Aina kun manuaalissa tuli outo sana vastaan, syötin sen ja käännöksen ohjelmaan. Ohjelmarutiini oli sen tyyppinen, että se antoi tietokannasta satunnaisesti sanoja joko vieraalla kielellä tai omalla kielellä ja vastasin siihen kuittauksella jotta muistanko sanan vaiko enkö ja tietenkin käännös tuli siihen kuittauksen jälkeen. Sanaston pänttäysautomaatti kirjasi muistaakseni kymmenen kertaa osaamiskuittauksen ja poisti sitten sanan tietokannasta mahtavan piippauksen kera.

Simppeli prokkis oli muuten aika tehokas. Opiskelun kannalta tuossa on kaikki varmaan väärin, mutta kuitenkin yliopin tarpeellisia sanoja tuhannen tuon kuukauden aikana. Vai olisiko tuollainen väärin puupäisen persoonan opiskelun kannalta?

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Ihan oikeinhan tuo meni.

Mikäli selostuksen ymmärsin oikein: Manuaalissa tuli sana esille, jota et tuntenut, hait merkityksen sanakirjasta, syötit molemmat tietokantaan ja sen jälkeen myöhemmin preppasit noita sanoja kunnes ne osasit.

Näin sen pitää mennäkin. Olen itsekin tehnyt pari samankaltaista helppoa BASIC- sovellusta juurikin 80 luvulla omalla hienolla SHARP MZ800 kotitietokoneella.

(Ohjelmoinpa sille toimivan version Alfabet -pelistäkin.)

Oppimisessa pätee vanha sääntö: Oppi menee perille vain kantapään kautta. Mitä pidempi ihminen on, sitä kauemmin oppiminen kestää.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Tällainen puuaivo vaatii ulkomaan sanan kohdalla noin 15 toistoa ajatus mukana. Sen verran tein tieteellistä analyysiä tuolloin. Kunpa moisen asian olisi tajunnut jo keskikoulussa tai vaikka jo kansakoulussa. Kielet olivat paha kompastuskivi tuolloin alkeiskouutuksessa ja juttu tökki vain ettei kukaan kertonut että toistot purevat hitaasti mutta varmasti.

Huonolla keskikoulun viitosen kielipohjalla tekuun mennessäni oli minulla tuo sama metodi manuaalisena tekussa. Aina ja kaikki oudot sanat paperille ja kun varmasti puolet liuskan sanoista oli ruksattu, niin siirto puhtaalle paperille. Revitin englannin numeroon 8 tuolloin. Siitä voisi jo olla ylpeä, koska opettajan kanssakaan ei oikein ollut synkroonista tunnetta. Vaikka ei sen puoleen. Se opettaja oli aivan täynnä seksiä ja niinollen mukava katsella, mutta muuten vaan kireä oppilaita kohtaan.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija
Paul M
Tällainen puuaivo vaatii ulkomaan sanan kohdalla noin 15 toistoa ajatus mukana. Sen verran tein tieteellistä analyysiä tuolloin. Kunpa moisen asian olisi tajunnut jo keskikoulussa tai vaikka jo kansakoulussa. Kielet olivat paha kompastuskivi tuolloin alkeiskouutuksessa ja juttu tökki vain ettei kukaan kertonut että toistot purevat hitaasti mutta varmasti.

Kuulehan Paul M.

Ihmisiä on kahta lajia. Ne joilla on hyvä kielipää ja sitten ne jotka ovat laiskoja eivätkä jaksa päntätä. Toiset opettelevat kuolun jälkeen sätkän polttoa ja imppausta, toiset taas epäsäännöllisiä verbejä.

Arvaa kumpaan ryhmään "hyväkielipäiset" kuuluvat?

15 kerran kertaus kuullostaa varsin kohtuulliselta varsinkin kun uuden kielen hallitsee auttavasti jo osaamalla 1000 sanaa.

Vierailija

Phony:
"Oppimisessa pätee vanha sääntö: Oppi menee perille vain kantapään kautta. Mitä pidempi ihminen on, sitä kauemmin oppiminen kestää"

Eikä.
Olen 169 sm. lyhyt.
Ei millään taho oppia. Kaiken oppiminen kestää aina tuskastuttavan kauan.
Johtuneekohan se siitä, että olen koko ikäni ollut tukevahko, oppi kantapään kautta kestää sen vuoksi tosi kauan.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Norppa.

En kyllä opetellut imppausta koskaan. Ja aivan oikeasti olisi jonkun pitänyt tajuta opettaa opettelutekniikoita. Hitosti meni vuosia hukkaan ennenkuin jossain oli lipsahdus pänttäämisen ideasta.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005
markent
Phony:
"Oppimisessa pätee vanha sääntö: Oppi menee perille vain kantapään kautta. Mitä pidempi ihminen on, sitä kauemmin oppiminen kestää"

Eikä.
Olen 169 sm. lyhyt.
Ei millään taho oppia. Kaiken oppiminen kestää aina tuskastuttavan kauan.
Johtuneekohan se siitä, että olen koko ikäni ollut tukevahko, oppi kantapään kautta kestää sen vuoksi tosi kauan.

Meikä on 180 ja jotkut asiat osaan ennen opetteluakin. Esimerkiksi pohjamutien keskikoulussa opin vahingossa alkuaineitten kemialliset merkit. En koskaan opetetellut niitä, mutta sattui pommien rakentelu osumaan yhteen kemian oppivuoden kohdalle.

Vierailija
Paul M
En kyllä opetellut imppausta koskaan. Ja aivan oikeasti olisi jonkun pitänyt tajuta opettaa opettelutekniikoita. Hitosti meni vuosia hukkaan ennenkuin jossain oli lipsahdus pänttäämisen ideasta.

No. Imppauksen voisi korvata "telkkarin katselulla" tai kortin peluulla.

Tuo on kyllä totta että voisi käyttää muutama tunti eri opiskelutekniikoiden esittämiseen. Se on kuitenkin iso osa opettajien koulutusta.

Tiesitkö muuten että yleensä kielissä 50 % sanoista koostuu sadasta sanasta? Siis kun puhuu päivän niin puolet sanoista kuuluu tuohon sadan ryhmään. Ne opettelemalla osaa siis kielen jo puoliksi. Tai ainakin melkein...

Tässä lista englanniksi.

1. A,an 2. After 3. Again 4. All 5. Almost
6. Also 7. Always 8. And 9. Because 10. Before
11. Big 12. But 13. (I) can 14. (I) come 15. Either/or
16. (I) find 17. First 18. For 19. Friend 20. From
21. (I) go 22. Good 23. Good-bye 24. Happy 25. (I) have
26. He 27. Hello 28. Here 29. How 30. I
31. (I) am 32. If 33. In 34. (I) know 35. Last
36. (I) like 37. Little 38. (I) love 39. (I) make 40. Many
41. One 42. More 43. Most 44. Much 45. My
46. New 47. No 48. Not 49. Now 50. Of
51. Often 52. On 53. One 54. Only 55. Or
56. Other 57. Our 58. Out 59. Over 60. People
61. Place 62. Please 63. Same 64. (I) see 65. She
66. So 67. Some 68. Sometimes 69. Still 70. Such
71. (I) tell 72. Thank you 73. That 74. The 75. Their
76. Them 77. Then 78. There is 79. They 80. Thing
81. (I) think 82. This 83. Time 84. To 85. Under
86. Up 87. Us 88. (I) use 89. Very 90. We
91. What 92. When 93. Where 94. Which 95. Who
96. Why 97. With 98. Yes 99. You 100. Your

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Mielenkiintoista. Tx Norppa.

Vierailija
Ding Ding
Linkkimenetelmä lienee tehokkain tapa opetella uuden kielen sanasto:

http://www.mindtools.com/pages/article/newTIM_10.htm

Älä sinä mustine deBono -hattuinesi tule tänne besserwisseröimään. Kyllä me sut tunnetaan.

Tuossa linkissäsi oli taulukko, jonka sanat melkein muodostivat ymmärrettävän lauseen:

"5. Almost, Also Always And Because Before Big But I can come."

Minä kyllä olen tottunut kirjoittamaan sanan "But" kahdella teellä. Oliskohan Juhannuksella tekemistä asian kanssa.

Hatut pois päästä ja makkaraa paistamaan... Kokko palaa jo, saakelin naapurin kakarat...

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Phony.

Onkin hyvä ilma poltella kokkoja metsän reunassa. Sateella ei tulisi mitään. Kannattanee aloitella jo päivällä. Illalla palokunnalla on kiireitä.

Meikällä on rojekti. Olen irrottanut jo etupyörän Passat-henkilöautosta. Pitäisi seuraavaksi irrottaa alatukivarsi, takimmainen. Homma on nurmikolla hieman konstikas, kun ei sinne alle mahdu. Mutta käsikopelolla vaikuttaa siltä että vastamutteri on 18-millinen ja ei kun kokeilemaan...

Vierailija

Perstuntumalta ajatellen kielen oppii helpoimmin liittämällä sanan tai fraasin johonkin mielikuvaan jolla on vahva emotionaalinen painoarvo. Siten sen muistiinpalautus on helpompaa. Joistakin sanoista sellainen syntyy automaattisesti kun sen assosioi johonkin mieluisaan tapahtumaan tai ihmiseen, jossa yhdeydessä se on tullut vastaan.

Toisto on oppimisen isoäiti. Sitä myös. Kirkas ja kaunis tavoite kannustaa ja ehkä pakkotunnelmakin kun panokset tuntuvat korkeilta.

Vierailija
Paul M
Onkin hyvä ilma poltella kokkoja metsän reunassa. Sateella ei tulisi mitään. Kannattanee aloitella jo päivällä. Illalla palokunnalla on kiireitä.

Minä kyllä polttelen kokkoa ihan meren rannalla ja päiväsaikaan mainitusta syystä. Pitänee pistää yökokkoon kakaroitten isän uusi purjehdusvene.

Paul M
Meikällä on rojekti. Olen irrottanut jo etupyörän Passat-henkilöautosta. Pitäisi seuraavaksi irrottaa alatukivarsi, takimmainen. Homma on nurmikolla hieman konstikas, kun ei sinne alle mahdu. Mutta käsikopelolla vaikuttaa siltä että vastamutteri on 18-millinen ja ei kun kokeilemaan...

Juu, nuo oln mielenkiintoisia rojekteja. Mulla oli vastaava joskus 80 -luvun taitteessa, kun piti isäukon Ladaan vaihtaa juuri ennen Juhannusta uusi starttimoottori. Yläkautta siihen ei pääsyt käsiksi konetta irrottamatta. Alakautta se onnistui, kun oli räikkä, johon sai kahdesta kohtaa taittuvan varren kiinni. Silloinkin itse hylsy oli laitettava yläkautta kiinni pulttiin. Se oli rojekti, mutta onnistui sekin. Onnea sinullekin.

markent, ehkä se tieto kantapäästä ylösnoustessaan jotenkin absorboituu kantapään ja pään välissä olevaan väliaineeseen ja siitä aiheutuu mainittu viivästys perillemenossa.

Vierailija
tietää
Perstuntumalta ajatellen kielen oppii helpoimmin liittämällä sanan tai fraasin johonkin mielikuvaan jolla on vahva emotionaalinen painoarvo. Siten sen muistiinpalautus on helpompaa. Joistakin sanoista sellainen syntyy automaattisesti kun sen assosioi johonkin mieluisaan tapahtumaan tai ihmiseen, jossa yhdeydessä se on tullut vastaan.

Minä opin englanninkielen vuodessa. Seurustelin ja sen seurauksena elin vuoden lähes koko ajan englantia puhuvassa yhteisössä keskellä pikkukaupunkia. Oli pakko, jos aikoi tulla toimeen. Joskus harvoin kun heräsin vanhempieni luota, niin silloinkin ensimmäiset sanat tulivat englanniksi. Vuoden tehokurssi.

tietää, allekirjoituksesi ei ole ihan optimaalinen. Siitä puuttuu jotain:

Was wir wissen ist ein Tropfen. Was wir nicht wissen ist ein Ozean. - Newton
Mit dem Wissen wächst der Zweifel. - Johann Wolfgang von Goethe
Wovon mann nicht sprechen kann, darüber muss mann schweigen - Wittgenstein

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat