"Rukoileminen" - yhteys "jumalaan"

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tämä aihe voi tuntua näin tiedepalstalla vähän hörhähtäneeltä, mutta toivoisin arvoisilta lajitovereilta ymmärtämystä.
En tarkoita tätä miksikään uskonnon puffausyritykseksi vaan toivoisin
teiltä kaikilta avoimia ja rehellisiä mielipiteitä.
Sanotaan, että rukous on yhteyttä jumalaan. Onko näin vai onko "onnistuneessa yrityksessä" vain kyseessä vain itsesuggestio, joka saa tilanteen tuntumaan hyvältä?

Omat kokemukseni ovat aika vaatimattomia, mutta joskus olen saanut
rauhallisen olon ja mielen, jota on kestänyt jonkin aikaa.
Kysymys tällaisessa ei ole puhumiseta vaan yhteydestä.
En voi tietää onko tämä "todellista yhteyttä" vai vain itse suggestion aiheuttamaa tunnetta.

Olen joskus koemielessä koettanut "rukoilla" Joulupukille, mutta saavutukseni ovat olleet aika huonoja, eikä lahjojakaan ole viime aikoina tullut kovin runsaasti!
Voiko esim ateisti käyttää ko.metodia parantaakseen hetkellistä huonoa mielentilaansa ja kenelle Hän puhuisi?

Kommentit (6)

Vierailija
Starman
Tämä aihe voi tuntua näin tiedepalstalla vähän hörhähtäneeltä, mutta toivoisin arvoisilta lajitovereilta ymmärtämystä.
En tarkoita tätä miksikään uskonnon puffausyritykseksi vaan toivoisin
teiltä kaikilta avoimia ja rehellisiä mielipiteitä.
Sanotaan, että rukous on yhteyttä jumalaan. Onko näin vai onko "onnistuneessa yrityksessä" vain kyseessä vain itsesuggestio, joka saa tilanteen tuntumaan hyvältä?

Omat kokemukseni ovat aika vaatimattomia, mutta joskus olen saanut
rauhallisen olon ja mielen, jota on kestänyt jonkin aikaa.
Kysymys tällaisessa ei ole puhumiseta vaan yhteydestä.
En voi tietää onko tämä "todellista yhteyttä" vai vain itse suggestion aiheuttamaa tunnetta.

Olen joskus koemielessä koettanut "rukoilla" Joulupukille, mutta saavutukseni ovat olleet aika huonoja, eikä lahjojakaan ole viime aikoina tullut kovin runsaasti!
Voiko esim ateisti käyttää ko.metodia parantaakseen hetkellistä huonoa mielentilaansa ja kenelle Hän puhuisi?

Jos ja kun rukoilu ja mietiskely aiheuttaa rauhoittavaa oloa, ei kannata pohtia onko se itsesugestiota tai jotain muuta. Pääasia, että on ajatuksissaan rehellinen itselleen ja tuntee oman pienuutensa universumissa. Sellaisesta rukouksesta saatu rauha on todellista.

Vierailija

Olen samaa mieltä, että jos kokee rukoilulla saavansa mielenrauhan niin hyvä.
Olen myös sitä mieltä, että mitä isommat nyrkit, sitä nopeampaa on rukoilla.

Vierailija

Minäkin olen joskus miettinyt miksi käsien ristimisestä tulee rauhallinen olo.
En usko jumaliin, enkä mihinkään muuhunkaan yliluonnolliseen, joten ajattelin asiaa loogisesti.
Tulin siihen tulokseen, että rauhoittava vaikutus johtuu siitä, että käsien ristiminen tuntuu samalta kuin joku pitäisi minua kädestä kiinni.

Vierailija

Välillä sitä ajattelee, että rukous on pääni sisäistä toimintaa.

Mutta kun katsoo ikkunasta että orava puussa on kaunis näky (sekä orava että puu), eikä sitä ole insinööri tai Stefan Lindfors suunnitellut, eikä evoluutio ota kantaa eläinten ja luonnon kauneuteen, niin äkkiä sitä tulee takaisin järkiinsä.

Eri asia on sitten oravan ja koivun nerokkuus. Aineenvaihdunta, solut, DNA, kapillaari, itsekorjautuvuus, lisääntyminen ilman koneita jne. Näistä voikin sitten riidellä vaikka vuosikausia.

Kätevää myös se, että ilma on riittävän läpinäkyvää. Voi ihmetellä kaikkea.

Uusimmat

Suosituimmat