Vanhempi sisaruksista älykkäin?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kun mietin tuntemiani ihmisiä, niin kyllä näin usein onkin (vain muutama poikkeus tulee mieleen). Mutta miksi, mihin uskotte?

YLEN TIEDEUUTISET:

VANHIN LAPSI ON äLYKKäIN
24.6.2007 klo 17.34
Perheen vanhin lapsi on perinteisellä älykkyystestillä mitaten älykkäin, osoittaa norjalaisten nuorten miesten älykkyystestien analysointi. Ero ei ole suuri, 2,3 pistettä, mutta se on tilastollisesti merkitsevä. Asiasta on tehty lukuisia ja tuloksiltaan ristiriitaisia tutkimuksia yli 130 vuotta, mutta norjalaistutkimus perustuu toistaiseksi laajimpaan koehenkilöjoukkoon.

Aineistona oli lähes neljännesmiljoona kutsuntoihin tullutta 18-19-vuotiasta miestä. Vanhimpana lapsena kasvaneen tulokset olivat parhaat, toiseksi vanhimman lapsen tulos toiseksi paras.

Oleellista oli kuitenkin ns. sosiaalinen järjestysluku sisarusjoukossa. Ne jotka olivat syntyneet toisena lapsena perheeseen, josta ensimmäinen lapsi oli kuollut alle vuoden vanhana, saivat yhtä hyvän tuloksen kuin ensimmäisenä syntyneet. Samoin toiseksi vanhemman lapsen asemassa kasvaneet, todellisuudessa kolmantena syntyneet olivat toiseksi vanhimman tasolla.

Vanhimman lapsen suuremmasta älykkyydestä raportoi tieteellisesti ensimmäisenä Francis Galton jo 1800-luvulla. Galton tunnetaan älykkyystestien varhaisena kehittäjänä. Sen jälkeen asiaa on tutkittu monta kertaa eikä yksituumaista tulosta ole saatu. Joissain tutkimuksissa on saatu ns. nollatulos eli eroa ei ole, toisissa taas havaittu että nuoremmat sisarukset päihittävät vanhemmat sisaruksensa tietynikäisinä.

Vanhimman lapsen korkeampaa älykkyyttä on selitetty sekä biologisin että sosiaalisin syin. Biologisiin selityksiin kuuluvat äidin elimistön vasta-aineet, joiden määrä nousee raskauksien myötä. Niiden on arveltu vaikuttavan haitallisesti kehittyvän sikiön aivoihin. Norjalaistutkimuksesta ei tälle selitykselle saatu tukea: vanhimpana kasvanut lapsi, todellisesta syntymäjärjestyksestä riippumatta sai parhaat pisteet älykkyystestissä.

Sosiaalisia selityksiä on useita. Vanhin lapsi elää perheessä, jossa on vain häntä vanhempia ja oletettavasti osaavampia ihmisiä. Jokainen uusi lapsi laskee perheen keskimääräistä älyllistä tasoa ja siten nuoremmat sisarukset elävät alati tasoltaan heikkenevässä joukossa. Toinen selitys on että vanhin lapsi joutuu opettamaan nuoremmille asioita ja oppii siinä itse ne paremmin. Tunnetusti asiat oppii parhaiten kun joutuu niitä opettamaan muille. Toistaiseksi näitä tai muita sosiaalisia selityksiä ei ole voitu osoittaa oikeaksi.

(Radion tiedeuutiset, Science)

Sivut

Kommentit (21)

asdf
Seuraa 
Viestejä11069
Liittynyt16.3.2005

Omasta tuttavapiiristä tulee mieleen enemmän tapauksia, joissa luultavasti nuorempi sisarus peittoaisi vanhemman älykkyydessä.

Itse asiassa luuleen, että näin on omallakin kohdallani. Saisin luultavasti isosiskoani paremman tuloksen älykkyystestissä, jos kyseessä on perinteinen matemaattis-looginen testi. Olen yleensä sellaisessa siskoani parempi. Siskoni taas on parempi orginaisoija ja yleensäkin taitavampi käytännön elämässä.

Ihan mielenkiintoinen uutinen. Eihän tuo 2-3 pisteen ero todellakaan ole merkittävä, kuten uutisessakin todetaan.

Vierailija

Ehkä tuo näkyisi selvemmin yhteisöissä, joissa ikäero merkitsee parempaa ravintoa ja hoivaa vanhemman eduksi. Niin ja jos sukupuolikin on merkitsevä tekijä.
Vanha totuus on että sijainti sisarusparvessa määrää odotuksia mitä käyttäytymiseen kohdistetaan. Vanhempi saa haasteellisempia tehtäviä, joka kehittää kognitiivia kykyjä.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005
pullahiiri
Toinen selitys on että vanhin lapsi joutuu opettamaan nuoremmille asioita ja oppii siinä itse ne paremmin. Tunnetusti asiat oppii parhaiten kun joutuu niitä opettamaan muille.

Tämä ei vaikuta kovin järkevältä selitykseltä. Asia on pikemminkin päinvastoin: nuoremmat lapset nauttivat sellaisesta erityisopetuksesta, johon vanhemmilla ei ollut mahdollisuus. Kyllä oppilas kuitenkin enemmän oppii kuin opettaja.

Yksi hyvä esimerkki nuorimman lapsen paremmasta oppimisesta tulee shakista. Unkarilaisten Polgárin siskosten isä halusi heistä kaikista shakinpelaajia ja harjoitutti heitä vauvaiästä huippupelaajiksi. Kolmesta siskoksesta nuorin nousi lopulta maailman 20 parhaan pelaajan joukkoon; kaksi muuta jäivät kauemmas maailman kärjestä vaikka kaikki kolme treenasivat yhdessä aikuisikään saakka:

http://psychologytoday.com/articles/pto ... 00002.html

Näppituntumalta sanoisin että shakissa tämä on yleistä että sisarusparvesta nuorin kehittyy parhaaksi pelaajaksi. Shakki on opittu taito, tosin kuin älykkyysosamäärä, joten tällä nuorempien oppimisedulla ei ÄO:hon ole vaikutusta, ainoastaan osaamiseen.

Vierailija

Muistan lukeneeni joskus 10 v. sitten Nasan julkaisemasta tutkimuksesta, jonka mukaan astronauteista 80% ovat perheensä esikoislapsia. Mikäli tuo väite vanhimman lapsen älykkyydestä tai kyvykkyydestä pitää paikkansa, yksi syy siihen saattaa olla vanhempien parempi laadullinen satsaus esikoislapseen kuin myöhemmin syntyneisiin.
Tällä en tarkoita sitä, että esikoislapsen jälkeen syntyneet jätettäisiin jotenkin "heitteille", mutta tulee muistaa sekin, että lapsen älyllinen kehitys alkaa jo kohdussa; esikoinen saa kvalitatiivisessa mielessä parhaan ja kehittävimmän kohtelun perheen kaikista lapsista.

Vierailija

Tarkkailijan kommenttiin yhdyn.

Oma isoveljeni on selvästi meitä muita älykkäämpi ainakin matemaattisesti.

Mutta minä olen huomannut ainakin suvustani että perheen kolmas poika on aina kaikkein "villein" ja sellainen huomiota keräävin. Kenties sitä voisi kutsua taiteellisimmaksi koska nämä monesti harrastavat jotakin musiikkiin tai taiteeseen liittyvää. Itsekin olen kolmas poika ja olen vähän "omituinen"

Parhaiten sen huomasin isäni sisaruksista jotka kaikki ovat vakavia ja "tosikkoja" mutta se kolmas poika on oikeita huumorimiehiä ja viihdyttäjiä

Vierailija

Onkos tähän ketjuun kirjoittaneilla omia lapsia?
Vastaus on mielestäni aika ilmeinen, nimittäin vanhin lapsi opettelee kaiken ensin itse ja keksii kaikki tuhmuudet, jotka sitten opettavat nuoremmilleen. Nuoremmat sitten taas oppivat paljon paremmin kun näyttää mallia.

Shakkiesimerkissä olennaista oli, että kyseessä oli perheen nuorin lapsi, joka a) saa huomiota osakseen "kuten ainoa lapsi" kunhan sisarukset ovat tarpeeksi isoja ja b) saa yksinomaista huomiota kun kaikki lapset ovat pieniä näissä kahdenkeskisissä harrastuksissa, joten motivaatio on korkeampi.

Itseäni kiinnostaisi tutkimuksessa se, että miten ikäero korreloi piste-eroihin ja millaisia eroja kaksosten väliltä löytyy.

slam
Seuraa 
Viestejä2127
Liittynyt11.5.2006

Nuorimmaiselle kehittyy vain vaikea alemmuuskomplexi, joka vaikeuttaa hänen suhtautumistaan ihmisiin ja omaan oppimiseensa.

Hyvin polkee.

Vierailija

bdbdbd kirjoitti m.m: "Vastaus on mielestäni aika ilmeinen, nimittäin vanhin lapsi opettelee kaiken ensin itse ja keksii kaikki tuhmuudet, jotka sitten opettavat nuoremmilleen."

Tuo väite ei kuullosta oikein luontevalta, paitsi ehkä sellaisessa perheyhteisössä, jossa lapset elävät kuin rikkaruohot elopellossa.

Esikoislapsi ei suinkaan "opettele kaikkea itse", vaan häneen vanhemmat satsaavat kaiken sen kasvatuspotentiaalin, mikä heistä löytyy. Tämä ei suinkaan tarkoita sitä, etteikö sitä potentiaalia riittäisi nuoremmillekin, mutta parhain panos käytetään esikoislapseen.

Terveisin nimim. "lapsia on".

Vierailija

Tää ei pidä mun kohdalla paikkaansa. En ole niin tyhmä miltä näytän vaan olen ihan simona tyhmempi. Molemmat pikkuveljet on mua fiksumpia vaikka toinen on jääny kiinni ja istunu kakolassa.

Vierailija

"Molemmat pikkuveljet on mua fiksumpia vaikka toinen on jääny kiinni ja istunu kakolassa."
Tuo viittaisi minun mielestäni siihen, että nuorempi on yrittänyt päästä helpommalla ja "luistaa" velvollisuuksista. Tiedä sitten sitä, onko se osoitus fiksuudesta?
Mitä "kakolassa istumiseen" tulee, sieltä on väitelty tohtoriksikin...

Vierailija
Tarkkailija
"Molemmat pikkuveljet on mua fiksumpia vaikka toinen on jääny kiinni ja istunu kakolassa."
Tuo viittaisi minun mielestäni siihen, että nuorempi on yrittänyt päästä helpommalla ja "luistaa" velvollisuuksista. Tiedä sitten sitä, onko se osoitus fiksuudesta?
Mitä "kakolassa istumiseen" tulee, sieltä on väitelty tohtoriksikin...

Joo, mut se ei ollu veljeni

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005

On ihan perusjuttuja psykologiassa, että syntymäjärjestys vakuttaa mm. persoonallisuuteen. Ainoista lapsista ja esikoisista tulee useammin suorittajatyyppejä.

Jännä havainto muuten on että vauvojen kiinnostus ja taidot vaihtelevat syntymäjärjestyksen mukaan mekaanisten leuljen jne. manipulointitesteissä. Sukupuolieroja ei ole havaittu, mutta myöhemmin syntyneet lähes säännönmukaisesti saavat kovempia pisteitä kuin esikoiset. Kyseessä voi olla ainakin osittain joku hormonijuttu, kuten joku taisi epäillä. Ero on sen verran tyypillinen ja sosiaalisista olosuhteista riippumaton, muistaakseni.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Olbe
Seuraa 
Viestejä1447
Liittynyt16.3.2005

Lisäisin tuohon vielä, että havainto pätee varmasti ainoastaan vertaillessa samaa sukupuolta edustavia sisaruksia keskenään.

Tilastollisesti miesten paremmuus naisiin nähden loogis-matemaattisissa älykkyystesteissä on (lähde: arvaus) isompi kuin uutisessa mainittu 2,3 pisteen ero. Lisäksi tutkimuksessa oli vertailtu ainoastaan kutsuntoihin tulleita miehiä, niin molempiin sukupuoliin tuota yleistystä ei voi viedä.

Itse uskaltaisin lyödä vetoa, että pikkuveli päihittää tilastollisesti useammin isosiskon älykkyystestissä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat