Rakennuttaisitko hiukkaskiihdyttimen vai kaukoputken?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Jos sinulle annettaisiin viisikymmentämiljardia, jolla sinun pitäisi rakentaa hiukkaskiihdytin tai kaukoputki (tai avaruuteen jonkinlainen kaukoputkijärjestelmä), niin kumman rakentaisit vai laittaisitko rahoituksen puoliksi molempien kohteiden kanssa?

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Kaukoputki. Tähtien tuijottelu on mukavaa ja kaukoputki tuo siihen uusia ulottuvuuksia

Vaikka saattaa olla, etten itse sitä rakenna (taitamattomuuttani, ellei ole hyviä ja selkeitä ohjeita..). Rakennutan sellaisen ja otan kaukoputken istelleni. Tuolla rahamäärällä jää varmasti sen verran käteen, että saa palkattua jonkun rakentamaan

Vierailija

Tarkoitinkin rakennuttamista, ei kukaan varmaankaan pysty itse rakentamaan viidenkymmenenmiljardin kaukoputkea tai hiukkaskiihdytintä.

Vierailija
Hiukkanen
Tarkoitinkin rakennuttamista, ei kukaan varmaankaan pysty itse rakentamaan viidenkymmenenmiljardin kaukoputkea tai hiukkaskiihdytintä.
Kyllä mä ainakin. Otan sen 50 miljardia tuntipalkkaa siitä, että käyn kaupasta kaukoputken. Kaukoputken hinnan voi vähentää palkastani.

Palkoista ja rakennustarpeistahan se hinta koostuu :)

Vierailija

Hiukkaskiihdyttimen.

Miksikö ?

Emmekö me hiukkaskiihdyttimellä ja kaukoputkella pyri pohjimmiltaan
samaan tulokseen, selvittämään maailmankaikkeuden alun salaisuuden ?

Kaukoputkellamme emme kuitenkaan voi toivoa pääsevämme kovinkaan
paljon pidemmälle, kun tuolla "kaikkeuden reunalla" 13,7 miljardin valovuoden päässä tavara kulkee jo lähes valon nopeudella poispäin.

Hiukkaskiihdyttimellä, "kvanttimikroskoopilla", me pääsemme lähemmäs salaisuutta ja kenties
Higgsin hiukkanen, jos sellainen manifestoituu, antaa linkin suhteellisuus-
teorian ja kvanttifysiikan välille, GUT-teorialle.

Vierailija
Hiukkanen

Niinhän se taitaa olla...

Vierailija

Kait toi 50 miljardia riittäis rakentamaan kuuhun molemmat, jota vaihtoehtoa ei kysymyksenasetellussa kyllä ollut.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26912
Liittynyt16.3.2005

Vastasin kaukoputken. Haluaisin ennemmin tietää mahdollisimman paljon maailmankaikkeuden saloista. Astronomiset kohteet ovat yleensä hyvin kiehtovia, kun taas hiukkasista ei samalla tavalla voi ymmärtää harrastajatasolla mitään, enkä oikein edes usko minkään "kaiken teorioiden" kokeelliseen varmennukseen sillä tekniikalla ja järjellä minkä luonnonlait mahdollistavat. Ainakin 50 miljardin kiihdytin toisi ehkä muutaman uuden hiukkasen ja muutamaksi vuosikymmeniksi töitä teoreetikoille, kun taas saman budjetin kaukoputki olisi oleellisesti edeltäjiään parempi.

Vierailija

olisihan se hiukkaskiihdytin hieno, mutta mitä tekisin sillä. epäilen, että en osaisi käyttää sitä.
jokaisen käyttökerran jälkeen tuloksetkin olisivat varmaan hepreää minulle.
korkeintaan ottaisin kunnian jostain, jos sillä jotain suurta tehtäisiin.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26912
Liittynyt16.3.2005
N.E.R.O
olisihan se hiukkaskiihdytin hieno, mutta mitä tekisin sillä. epäilen, että en osaisi käyttää sitä.
jokaisen käyttökerran jälkeen tuloksetkin olisivat varmaan hepreää minulle.
korkeintaan ottaisin kunnian jostain, jos sillä jotain suurta tehtäisiin.

Jos sinulla olisi 50 miljardin kiihdytin, koko joukko eturivin tutkijoita jonottaisi käyttöaikaa. Kyllä ainakin minulle riittäisi plakaatti "Pätäkät tähän aparaattiin (oli muuten sikamaisen kallis) lahjoitti ökyrikas Neutroni Suomesta" jossain siivouskomeron seinällä ja ammattimiehet saisivat käyttää kaukoputkea tai kiihdytintä.

Vierailija

Kiihdytin ehkä. Jo rakennusvaihe olisi varsin mielenkiintoinen. Sitten käyttöoikeuksien jako olisi tai siitä voisi tehdä itselleen ja muille varsin opettavaisen tapahtuman, vaikka hyvin rajattu ala ja suppea käyttäjäkunta. Voisihan sitä jotenkin kehittää edelleen.

Vierailija

Mihin tuota kiihdytintä tarvii.

Luin joskus että aivastuksessa räkäpisara sinkoutuu yllättävän kovalla lähtönopeudella.

Sen voisi rakentaa ilman uskovaisten mummojen rahoja. Heitä ottaa päähän se, että tiedemiehet ei halua maksaa kirkollisveroa.

Vierailija

Kiihdyttimen tehoja suurentamalla voimme tulla yllättäen rajalle, josta
tulee täysin uutta fysiikkaa, muistetaanpa vaikka suprajohtavuus, sen esiintyminen oli täysi yllätys, "kvanttihyppy" ajattelussamme, se poiki
Nobelin Kammerling-Onnesille ja kokonaan uuden fysiikan alueen, jossa
elektronien Cooperin parit liikkuivat kvantti-ilmiöinä.

Kyllähän kaukoputkellakin uutta löydetään, mutta hiukkasfysiikka on tär-
keämpi.

Vierailija
Volitans
Minulle on jäänyt mielikuva, että hiukkaskiihdyttimien pitäisi olla oleellisesti tehokkaampia, että jotain uutta voitaisiin löytää.

Mistä me tiedämme, missä tuo raja on ? No, Higgsin hiukkasen esiintuleminen on "ennustettu" tietyllä energialla, mutta "kvanttihyppy"
voi tapahtua täysin yllättäen missä kohtaa hyvänsä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat