Kosteus teltassa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Laitettiin lapsille pihaan teltta. Ihan sellainen pilipalituote, jonka pohjan kosteudeneristyksestä ei ole takeita. Mies sitten terävänä keksi, että laitetaan teltan sisälle pala muovimattoa (sellaista jota siis asuntojen lattiapintoina käytetään). Tuli kina. Minä olisin laittanut muovimaton teltan alle, en sisälle. Eikös nyt maton sisällä lattiana ollessa käy niin että teltan pohjan läpi tuleva kosteus tiivistyy pohjan ja maton väliin ja jää sinne lillumaan. Jos matto olisi ollut teltan alla, olisi telttaan suodattuva kosteus vähentynyt ja ainakin ollut helpommin tuulettumassa pois. Olenko minä väärässä vai mieheni?

Kommentit (6)

Vierailija

Matto kannattaa tietenkin laittaa teltan puolelle ja kuivailla sitä kun voi jos se kastuu.
Kosteus kondensoituu kylmempään pintaan, koska ilma sitoo silloin vähemmän vettä. Matto toimii lämmöneristeenä, joten kondensoituminenkin vähenee.

Vierailija
MeMyselfI
Laitettiin lapsille pihaan teltta. Ihan sellainen pilipalituote, jonka pohjan kosteudeneristyksestä ei ole takeita. Mies sitten terävänä keksi, että laitetaan teltan sisälle pala muovimattoa (sellaista jota siis asuntojen lattiapintoina käytetään). Tuli kina. Minä olisin laittanut muovimaton teltan alle, en sisälle. Eikös nyt maton sisällä lattiana ollessa käy niin että teltan pohjan läpi tuleva kosteus tiivistyy pohjan ja maton väliin ja jää sinne lillumaan. Jos matto olisi ollut teltan alla, olisi telttaan suodattuva kosteus vähentynyt ja ainakin ollut helpommin tuulettumassa pois. Olenko minä väärässä vai mieheni?

Itseasiassa noissa pilipaliteltoissa suurin kosteuden aiheuttaja ovat sen sisällä olevat ihmiset, eli heidän hengitysilmassaan ja hikoilussaan oleva kosteus, joka tiivistyy teltan kylmille seinämille ja kattoon. Jos haluaa teltan sisuksen pysyvän kuivana, kannattaa hankkia teltta, missä on hyvä ilmanvaihto. Toki matto lattian alla toimii hyvänä lämpöeristeenä kylmällä maalla telttailtaessa. Teltan ulkopuolelle laitettuna se suojaa teltan pohjaa rikkoutumasta paremmin kuin sisäpuolelle laitettu.

Vierailija
MeMyselfI

Jos matto on telttan pohjaa isompi, se kerää ehkä vettä teltan alle sateella, jos pienempi, voi olla ettei siitä ole hyötyä.
Voi olla ettei siitä ole muutenkaan hyötyä, eiköhän teltan pohja ole tiivis.

Vierailija
jukteri?

Jos matto on telttan pohjaa isompi, se kerää ehkä vettä teltan alle sateella, jos pienempi, voi olla ettei siitä ole hyötyä.
Voi olla ettei siitä ole muutenkaan hyötyä, eiköhän teltan pohja ole tiivis.

Elikkä (teltan ja maan välissä) isompi/pienempi = ei hyötyä

Vierailija

Pohja pitää varmasti vettä, ei se muuten jäisi sinne sisälle lammikoiksi =) Ennemmin kannattaa kattoo et teltan katto pitää vettä. Ei oo mukava herätä teltta pystyssä paikat märkinä..

telttapatja pussin alle nii eiköhä tenavat pysy kuivina

Uusimmat

Suosituimmat