5 -senttiset täysin hyödyttömiä?!?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minusta 5 -senttiset ovat varsinainen kirous. niitä kertyy lompakkoon painolastiksi asti, eikä oikeen ole halua ostaa mars-patukkaa isolla läjällä kolikoita.
sen lisäksi, että rahanvaihtokoneita on nykyään AIVAN liian vähän, niin varmaankaan ikinä niihin ei käy 5 -senttiset.
minulla on kaapissa oikeen kunnon pino noita kuparinvärisiä kolikoita, jotka eivät suostu menemään minnekään.

eli toisin sanoen, kukaan ei halua itselleen 5 -senttisä, koska ne tuottavat päänvaivaa.

en edes ymmärrä, miksi on olemassa rahoja, joilla ei saa yhtään mitään.
l

kumpa edes pelikoneisiin menisi.

eli joku ekonomi voisi nyt pitää luennon viis-senttisistä ja niiden välttämättömyydestä.

PS Luoja paratkoon niitä maita, joissa on käytössä 1- ja 2 senttiset

Sivut

Kommentit (35)

Vierailija

Itse olen kerännyt 1-, 2-, ja 5-senttiset pois kierrosta jo iät`ajat. Maksaa kuulemma valtiolle vuosittain miljoonia, kun joutuvat lyömään noita vitosen senttejä lisää jakoon.

Eikös jossain Itävallassa tässä taannoin vakavissaan jo mietitty kuparisten poisvetämistä?

Vierailija
iisti
Itse olen kerännyt 1-, 2-, ja 5-senttiset pois kierrosta jo iät`ajat. Maksaa kuulemma valtiolle vuosittain miljoonia, kun joutuvat lyömään noita vitosen senttejä lisää jakoon.

Minä veisin sinuna ne miljoonat 1-, 2-, ja 5-senttiset pankkiin.

Vierailija
N.E.R.O.
Minusta 5 -senttiset ovat varsinainen kirous. niitä kertyy lompakkoon painolastiksi asti, eikä oikeen ole halua ostaa mars-patukkaa isolla läjällä kolikoita.

Minulla ei ole mitään ongelmaa viisisenttisten kanssa.
Koulun kahvikoneeseen kun lykkää turhan pikkuhilut kuten viisi- ja kymmensenttiset niin eivät kukkarossa turhaan paina.
Ja jos ne kolikot kukkarossa häiritsevät, niin mikset ostaisi sitä Mars-patukkaa kolikoilla? Joskus kun ruuhka-aikaan kauppaan eksyt ja jonossa joudut varttitunnin seisomaan, niin samantienhän siinä seisoskellessa voisit ottaa rahan valmiiksi esiin ja muodostaa summan niistä pienimmistä kolikoista.
Joskus jos on paljon kolikoita mutta summa on suurempi, voit tehdä esim niin että 7 euron ostoksen maksat antamalla kympin ja kaksi euroa hiluina jolloin kassa antaa sinulle viiden euron setelin takaisin.

Kyllä on mielikuvituksen puutetta jos ei kolikoistaan eroon pääse.

Vierailija
elba

Kyllä on mielikuvituksen puutetta jos ei kolikoistaan eroon pääse.

Niinpä. Ja kyllä pitää ihmisellä olla muutenkin elämässään kaikki muut asiat sitten todella mallillaan jos 5-sentin kolikot alkavat muodostaa kirouksia ja ongelmia.

asdf
Seuraa 
Viestejä11067
Liittynyt16.3.2005

Tampereella Plevnan parkkitalo huoli aiemmin (pari vuotta sitten?) kaikkia hiluja, myös viisisenttisiä. Silloin siivosin aina autoon lompakostani kaikki 20 senttiä pienemmät kolikot ja joskus muutaman isommankin ja maksoin niillä Plevnan parkkimaksuni.

Nykyään työpaikallani on viereisessä huoneessa käteiskassa, jossa on välillä pulaa kolikoista. Vaihdan siinä joskus kolikoitani seteleiksi ja kaikki ovat tyytyväisiä. Työpaikan välipala-automaattikin huolisi kaikkia kolikoita viisisenttisistä lähtien, mutta sitä en käytä lähes koskaan.

Mutta vaikkei mitään tiettyä paikkaa olisi mielessä, missä pikkukolikoista pääsee eroon, pääsee niistä aika helposti silti. Laskee vaikkapa ennen kauppaan menoa, paljonko kolikkopuolella on rahaa ja antaa kassalla sitten setelien lisäksi kolikoita niin, että saa takaisin pyöreitä euroja, vitosia tai kymppejä. Edellyttäen, että maksaa käteisellä.

Jos viisisenttisiä kertyy älytön määrä kotiin, niin voihan ne viedä pankkiin vaikka kerran vuodessa. Kyllä ne siellä ottavat vastaan. Jos ei kyseisessä konttorissa ole kolikonlaskukonetta, he lähettävät pääkonttoriin, jossa on ja rahat ovat parin päivän päästä tilillä.

Vierailija

No, jos kuvitellaan että 5 senttisiä ei olisi käytössä, niin sitten ilmeisesti kaikki hinnat pyöristettäisiin lähimpään 10 senttiin? Laskepa huviksesi paljonko maksaisit ylihintaa vuodessa, tai 5 vuodessa? Entäpä kun kerrot sen 5 miljoonalla suomen kansalaisella?

Jos 5 senttiset ovat kamala kirous, kyllä kyse on vain siitä, ettei ketjun aloittanut nero osaa käyttää käteistä rahaa.

Vierailija

sfinksi: "Minä veisin sinuna ne miljoonat 1-, 2-, ja 5-senttiset pankkiin."

Kun vaan muistaisi missä se juttu oli, mutta kuitenkin luin jostain, että pankit ottavat jokaista kolikkoa kohti 4,5 senttiä laskentamaksua. Jos näin on, niin 5 senttisten vienti pankkiin on täysin turhaa.
Itse saan kyllä kolikot menemään samalla tyylillä kuin elba maainitsi.

Juro Vonkaaja
Seuraa 
Viestejä274
Liittynyt8.9.2006

Jo vain niille on käyttöä: Heität ne kerjäläisen kuppiin ohikulkiessasi. Tai teet omat (jos on), sukulaisten tai naapurin kersat iloisiksi, antamalla sinulle hyödyttömät kolikot heille. He sitten puolestaan ilahduttavat namupuodin tätejä ostamalla koko kasalla irtokarkkeja - yks noita punasii, kaks merkkaria, yks mato jne kunnes joka purkista on ostettu jotain, jonka jälkeen täti laskee kolikoista onko varaa uuteen kierrokseen

Mä taas itse maksan alkossa konjakkipulloni vaimon pörssissä kähvelletyillä viissenttisillä enkä tavanomaiseen tapaan vinguta visaa. Vaimo ei näes huomaa hilkkujen katoamista eikä saa visalaskusta todistetta väitteelleen että juon liikaa viinaa. Kerran kuussa vaan ostan visalla putellin

Jottas tästä näät että on ihan sun mielikuvituksen puutetta, että et keksi hilkuille hyötykäyttöä.

Vierailija

En jaksa uskoa, että hinnat nousisivat. Ennemminkin hinnat voisivat olla tasalukuja tyyliin 15€ tai 14,90€.

Ja ei noita nyt miljoonia ole kerääntynyt. Olisiko toista kiloa..

Vierailija
iisti
En jaksa uskoa, että hinnat nousisivat. Ennemminkin hinnat voisivat olla tasalukuja tyyliin 15? tai 14,90?.

Ja ei noita nyt miljoonia ole kerääntynyt. Olisiko toista kiloa..

En jaksa uskoa, että 14,90 on jonkun mielestä tasaluku. 15 kylläkin käy järkeen (14 olisi tosin parempi näin kuluttajan kannalta).

Vierailija

Itse olen tähän mennessäni kiusannut noilla viis senttisillä ainoastaan bussikuskeja maksamalla pikalisiä ( reilu 50kpl )

Joskus vieny jotain pienempiä kolikoita tutun yritykseen ja vaihtanu seteliks. On ollu aika tyytyväinen vaihtorahasta.

Vierailija

Raha on turhaa työtä ja turha työ tuhlattua aikaa ja energiaa.

Vaan eipä ihme että me heräämme herätyskelloon aamuisin, vaikka luolaihmisetkin käänsivät aamuisin vain kylkeään sen ajan teknologialla.

Valitse valittu

;):)

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10604
Liittynyt16.3.2005

Minä käytän 5-centtiseni kaljan ostamiseen. Menevät hyvään tarpeeseen.
On muuten pankissani rahanlaskukone, johon syötetyt rahat menevät suoraan omalle tilille, eikä maksa kuin syöttämisen vaivan. Tosin harvoin on tullut kokeilluksi sen toimintaa, paljon useammin on käytössä se rahanlaskukone, joka laskee rahaa tililtä jonnekin mustaan aukkoon.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Vierailija

Ne eivät todellakaan ole hyödyttömiä! Jos jollain on ärsykettä 5 senttisitä, niin eikun tuokaa minulle! Omasta mielestäni 5- ja 10 senttisiä on hupaisaa kerätä, niitä näet kertyy huomattavan nopeasti. Ja pöydän nurkat kotona notkuu 5 senttisistä, siinä kerää huomattavan ison summan, jos niitä tiputtelee säästöpossuun ainakun niitä on lompakon pohjalla haitaksi. Ja seteliksi vaihto on näppärää; ainakaan kauppias yleensä ei pistä pahaksi, vaikka kassaan kertyy runsaammin pikkurahaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat