E-vitamiini ja SETTI-tutkimus - uutta tietoa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

SEERUMIN KORKEAT E-VITAMIINIPITOISUUDET VÄHENTÄVÄT YLEISTÄ KUOLLEISUUSRISKIÄ SETTI-TUTKIMUKSESSA

lukekaa koko artikkeli seuraavasta osoitteesta:

http://www.terveystaito.fi/Artikkelit/2006_3.htm

Uuden havainnon mukaan miehillä, joilla veren alfa-tokoferolipitoisuudet kuuluivat korkeimpaan ryhmään 13-14 mg/l (30-33umol/l), yleinen kuolleisuus oli 18 % pienempi kuin ryhmässä, jossa alfa-tokoferolipitoisuus oli alhaisin, vastaavasti kuolleisuus syöpiin oli 21% pienempi ja kuolleisuus sydän- ja verisuonisairauksiin 19% pienempi. Kun tutkittiin eri syöpälaatuja havaittiin, että kuolleisuus eturauhassyöpään väheni 32 % ja keuhkosyöpiin 21 % korkeassa alfatokoferoli-ryhmässä.

Tutkijat kommentoivatkin tuloksia seuraavasti: ”tutkimuksemme osoittaa, että veressä olevan alfa-tokoferolin määrällä on huomattavasti suurempi vaikutus syöpä- ja sydäntautikuolleisuuteen, kuin aikaisemmissa tutkimuksissa on oletettu”.

----

Samassa AJCN lehden numerossa lehden toimituksen edustaja Linus Paulig-instituutin tutkija Maret G. Traber arvioi, että pelkästään 12 milligramman alfa-tokoferolimäärällä päivässä voidaan saavuttaa veren E-vitamiinipitoisuus, joka SETTI-tutkimukseen osallistujilla oli keskimäärin. Tohtori Trabe kuitenkin huomauttaa, että 12 mg E-vitamiinia on kuitenkin niin suuri määrä, että 93-96 % amerikkalaisista naisista ei saa sitä niin paljon päivittäin ravinnosta. Hän ehdottaa, että 15 milligrammaa E-vitamiinia saattaisi olla määrä, jolla voitaisiin saavuttaa useimmissa tapauksissa sellainen veren E-vitamiinitaso, joka vähentäisi merkitsevästi kuolleisuutta kroonisiin sairauksiin. Hän kuitenkin painottaa sitä, että vain ravintolisillä on käytännössä mahdollista saavuttaa tämä taso, kun ottaa huomioon väestön ravitsemustottumukset (7).

Lisäsin itse lihavoinnin.

Kommentit (7)

Vierailija

Noinhan se varmaan on käytännössä. En sitä epäile, mutta kansan tottumuksia voisi muuttaa. Vehnänalkioita, auringonkukansiemeniä ja kylmäpuristettua rypsiöljyä suusta sisälle, niin tilanne korjaantuu.

Vierailija

Haluan nähdä sen suosituksen, kun suomalaisia ohjataan syömään ainakin 50 g kylmäpuristettua rypsiöljyä päivittäin suoraan ruokalusikalla. :

Vierailija
DGLA
Haluan nähdä sen suosituksen...

Minäkin toivoisin että suomalaisten ruokailutottumuksia ohjattaisiin enemmän terveellisempään suuntaan esim. ensiksi nyt vaikka kasviöljyjen käytön saralla, esim. KTL:n kampanjoinnin sekä valtiovalta mm. ruoan verotuksen keinoin --> täysjyvävilja versus kuoritut jauhot, einekset vs (luomu)puhtaat raaka-aineet, trans-rasvojen kieltäminen (oliko se nyt Tanskan malliin) etc..
DGLA
... kun suomalaisia ohjataan syömään ainakin 50 g kylmäpuristettua rypsiöljyä päivittäin

Kyllä päivittäisen E-vitamiinitarpeen voi tyydyttää lorauttamalla ihan tavallista auringonkukkaöljyäkin --> vain n. 16g
DGLA
suoraan ruokalusikalla. :

Mieluummin yksinkertaimmin kokojyvät ja kasviöljyt osaksi päivittäistä ruoanlaittoa, loraus öljyjä salaatinkastikkeisiin, puuron sekaan, paistamiseen, etc..

Välimerellisen ruokakulttuurin levittäminen pikkuhiljaa tänne Pohjolaankin. Tietenkään kulttuuriset muutokset eivät väestötasolla koskaan ole kovin nopeita, mutta kuitenkin realistisia. Tästä negatiivisena esimerkkinä toiminee amerikkalaisen pikaruokakulttuurin levinneisyys ympäri maailman.

Vierailija
Ananda
trans-rasvojen kieltäminen (oliko se nyt Tanskan malliin) etc..

Kyllä päivittäisen E-vitamiinitarpeen voi tyydyttää lorauttamalla ihan tavallista auringonkukkaöljyäkin --> vain n. 16g

DGLA
suoraan ruokalusikalla. :

Mieluummin yksinkertaimmin kokojyvät ja kasviöljyt osaksi päivittäistä ruoanlaittoa, loraus öljyjä salaatinkastikkeisiin, puuron sekaan, paistamiseen, etc..

Välimerellisen ruokakulttuurin levittäminen pikkuhiljaa tänne Pohjolaankin. Tietenkään kulttuuriset muutokset eivät väestötasolla koskaan ole kovin nopeita, mutta kuitenkin realistisia. Tästä negatiivisena esimerkkinä toiminee amerikkalaisen pikaruokakulttuurin levinneisyys ympäri maailman.

Tanskassa trans-rasvat ovat kokonaan kiellettyjä. Yllättäen jopa McDonald's on sopeutunut Tanskan olosuhteisiin. Saisi muukin maailma ottaa mallia.

En tiennytkään, että auringonkukkaöljy on noin E-vitamiinipitoista, kiitos vinkistä.

Täysjyväviljan ja valkaistujen jauhojen laadullisia eroja tulisi tosiaankin korostaa nykyistä enemmän. Lisäksi kannattaa huomioida, että tumma riisi tai pasta ei välttämättä eroa kovinkaan paljon valkoisesta versiostaan - vain täysjyvä eroaa edukseen.

Itseäni ällistyttää eritoten suomalaisten ravitsemussuositusten neuvo syödä perunaa monipuolisesti. Tarkoittaako se, että peruna on yhtä ravinnerikasta uutena perunana kuorineen syötynä kuin ranskanperunana, perunalastuna tai perunamuusina? Harvardin malli korostaa, että perunaa tulisi syödä säästeliäästi. Taitaa suomalainen ravitsemussuositus perunan osalta olla vahvasti maatalouspoliittinen...

Salaatinkastikkeissa, leivän päällä öljyt ovat loistavia. Toisaalta muussa ruoanlaitossa, eritoten paistamisessa, tulee muistaa, että rasvojen rakenne muuttuu ja E-vitamiini hapettuu. Siksi tulee suosia matalia lämpötiloja.

Vierailija
DGLA
Haluan nähdä sen suosituksen, kun suomalaisia ohjataan syömään ainakin 50 g kylmäpuristettua rypsiöljyä päivittäin suoraan ruokalusikalla. :

Ei se oikeasti ole kovin vaikeaa. Tuollainen määrä öljyä menee helposti: aamusella puuron sekaan 20 g, myöhemmin päivällä salaattiin 10-15 g ja iltasella toinen samanlainen määrä maitorahkan kyytipoikana. Eikä tee edes tiukkaa. Käytän itse kylläkin myös kylmäpuristettua oliiviöljyä.

Vierailija
MieVaan
DGLA
Haluan nähdä sen suosituksen, kun suomalaisia ohjataan syömään ainakin 50 g kylmäpuristettua rypsiöljyä päivittäin suoraan ruokalusikalla. :



Ei se oikeasti ole kovin vaikeaa. Tuollainen määrä öljyä menee helposti: aamusella puuron sekaan 20 g, myöhemmin päivällä salaattiin 10-15 g ja iltasella toinen samanlainen määrä maitorahkan kyytipoikana. Eikä tee edes tiukkaa. Käytän itse kylläkin myös kylmäpuristettua oliiviöljyä.

Ei välttämättä olekaan vaikeaa, mutta kyseisiä annoksia ei löydy KTL:n ravitsemussuosituksista E-vitamiinin saannin turvaamiseksi.

Käyttäjä2187
Seuraa 
Viestejä7
Liittynyt2.5.2016

Kummallista- ajatelin juuri tänä aamuna että  pari ruokalusikallsita kylmää rypsiöljyä  aikuiselle antaisi kyllä  päivän E-vitamiinitarpeen oikeassa suhteessa PUFA- rasvahappoihin ( joitten härskiintymistä se estää). Suhde   alfa-TE mg/g  PUFA olisi 0.6,  mikä on oikeastaan suurinta  ravinnolla hankittua  suhdetta  ja  sitä suositellaan esim  lasten  rasvojen käytössä kun PUFA happojen osuus on 5E% dieetistä.  Aikuisille riittää suhde 0.4.  Puhun ravintosuosituksista NNR2012  Nordic Nutrition recommendation 2012 E-vitamiinin osalta.

Uusimmat

Suosituimmat