Mikä saa aikaan autojonon?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Jotkut sanoo että autojonon aiheuttaa jonon toinen auto ja jotkut sanoo että jonon ensimmäinen (muita hitaampi) auto. Kumpi tiedehörhöjen mielestä saa aikaan autojonon tielle?

Sivut

Kommentit (17)

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005

En tiedä tiedehörhöistä mutta yleensä isommat ruuhkat syntyvät koska tien kapasiteetti loppuu. Tietenkin lokaalit jonot ovat eri asia. Silloin tulppana yleensä toimii hitaampi ajoneuvo. Jonon purkautumista toki edelleen pahentaa jos muut jäävät lähelle roikkumaan mutteivät mene ohi. Näin he estävät muita ohittamasta. Alkusyy kuitnekin on se hidas ajoneuvo luonnollisesti. Usein se hidas auto on vain sen verran hitaampi että jonoa kertyy, muttei niin hidas että laillisesti ja turvallisesti olisi helppo ohittaa. Siis näitä perinteisiä ~vitosen alle rajoituksen köröttelijöitä.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Vierailija

Kyllähän se yleensä on se jonon toinen auto, joka ei uskalla lähteä ohittamaan. Silloin tulisi jättää tilaa rohkeammille, jotka ensin ohittavat hänet ja sitten sen hitaan (karavaanarin?).

Minusta näyttää siltä, että vieläkin on autoilijoita, jotka ei tiedä, että pientareelle SAA väistää ja antaa siten ohittajalle enemmän tilaa. Itse annan tilaa hyvinkin mielelläni, sillä perseessä roikkuva autoilija se vasta kiusankappale on.

Vierailija

Muutaman kerran moottoritiellä olen nähnyt, että jono lähes seisoo, vaikkei itse tiellä ole tukkoa. Kerran oli tien vieressä kovan liikenteen aikana auto, valkoisen viivan ulkopuolella oikeaoppisesti.
Muutaman kilometrin matkalla liikenne mateli aika hitaasti, kunnes alkoi sen auton kohdalla luistamaan paremmin. Ramppeja ei ollut sillä pätkällä.

Voiko olla, että kun jonossa yksi autoilija näkee jotain outoa/kiintoisaa, se hiljentää ensin vaikka muutaman kilometritunnin verran. Seruvaava hiljentää hiukan enemmän kun huomaa edellämenevän hiljentäneen ja homma jatkuu parinsadan auton verran -> haitari-ilmiö ja liikenne seisoo.

Vierailija
Tuuskaaja
Muutaman kerran moottoritiellä olen nähnyt, että jono lähes seisoo, vaikkei itse tiellä ole tukkoa. Kerran oli tien vieressä kovan liikenteen aikana auto, valkoisen viivan ulkopuolella oikeaoppisesti.
Muutaman kilometrin matkalla liikenne mateli aika hitaasti, kunnes alkoi sen auton kohdalla luistamaan paremmin. Ramppeja ei ollut sillä pätkällä.

Voiko olla, että kun jonossa yksi autoilija näkee jotain outoa/kiintoisaa, se hiljentää ensin vaikka muutaman kilometritunnin verran. Seruvaava hiljentää hiukan enemmän kun huomaa edellämenevän hiljentäneen ja homma jatkuu parinsadan auton verran -> haitari-ilmiö ja liikenne seisoo.

Noin se menee ja ehkä kuitenkin pitääkin mennä niin kauan, että keksitään auton katolle sijoitettavaksi kilpi, joka kertoo, että kaikki on ihan kunnossa vaikka tämä auto tässä vähän sivussa nyt onkin.

Vierailija
Kosh
yleensä isommat ruuhkat syntyvät koska tien kapasiteetti loppuu.

Hmm jaa. Minä kun kuvittelin että tiellä on jokseenkin rajaton kapasiteetti.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26898
Liittynyt16.3.2005
SAMAEL

Ei sinne äärettömästi äärettömän nopeita autoja mahdu. Käypä joskus ajelemassa pääkaupunkiseudulla, niin huomaat mitä tapahtuu kun tiekapasiteetti on mitoitettu 70-luvun liikenteelle.

Vierailija
Neutroni
SAMAEL

Ei sinne äärettömästi äärettömän nopeita autoja mahdu. Käypä joskus ajelemassa pääkaupunkiseudulla, niin huomaat mitä tapahtuu kun tiekapasiteetti on mitoitettu 70-luvun liikenteelle.

Jos ihmisen alkeellinen teknologia, sekä ihmisen alkeellisen keskuhermoston prosessointi- ja reagointinopeus yhdessä asettavat rajoituksia tiellä liikkumisen tuntiyksikkökapasiteetille, niin aivan turhaa on hyvää ja kaikin puolin kelpoa tietä siitä syyttää.

Vierailija
SAMAEL
Neutroni
SAMAEL

Jos ihmisen alkeellinen teknologia, sekä ihmisen alkeellisen keskuhermoston prosessointi- ja reagointinopeus yhdessä asettavat rajoituksia tiellä liikkumisen tuntiyksikkökapasiteetille, niin aivan turhaa on hyvää ja kaikin puolin kelpoa tietä siitä syyttää.
Niin. Loppujenlopuksihan kaikki voidaan laittaa ihmisen piikkiin.

Jos risteyksien välinen tieosuus on siten täynnä autoja, ettei siihen enempää mahdu, liian tiheiden liikennevalojen ja niiden synkronoinnin puutteen takia, on syy ihmisessä. Ei se tie mitään sille voi, eikä voi muuksi muuttua. Vika on tuolloin tien ja liikennejärjestelyjen suunnittelussa.

Pk-seudulla ollaan kumman haluttomia liikenneruuhkien vähentämiseksi. Ilmeisesti halutaan saada suuren maailman tuntua, kun joka arkipäivä on tuntien aamu- ja iltaruuhkat.

Rahasta se ei ole kiinni, koska järjettömimpiinkin projekteihin riittää rahoitusta, ja vihervasemmistolaiset kaatavat, tai hidastavat tahallaan kaikkia liikenteenedistämisprojekteja.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat