Auton piristys

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ole tässä miettinyt miten autoon sais vähän lisää tehoa (MB 250 d). Turboa en laita. Ilokaasu on suomessa laiton. Miten lisä happi toimis? Sekin tietty on laiton, mutta entä jos imuilmaa saisi rikastettua ilman kemiallisia aineita.. olisiko sekin laiton? Jos imuilmasta erottelisi typpeä vähän pois niin eikö ilma olisi hapekkaampaa? Liekö tämä mitenkään mahdollista.

Asiallisia kommentteja kiitän!

Niin pumppu on säädetty isommalle ja ei siihen mitään "lastuja" saa laitettua, kun se on mekaaninen.

Ja niin sitä happea olis tarkoitus vain vähän lisätä.. riittäisköhän membraani erottajalla kapasiteettia ja miten kallis/vaikee ostaa.

Joo hulluja ajatuksia

Kommentit (13)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005

Onko se ilokaasunruiskutus vaikea ottaa pois katsastuksen ajaksi? Happirikkaalla ilmalla poltat pakoventtiilit, unohda se. Typenerottelulaitteiston hinnalla saat varmaan tällaisen, joka tuskin kaipaa lisätehoja tarjotakseen arkiliikenteeseen riittävän rivakkaa kyytiä.

No, mennään niihin asiallisiin kommentteihin. Ilman hyvin kalliita virityksiä et saa kuin muutaman kilowatin tuollaiseen koneeseen. Liikenteessä sellaisella tehonlisäyksellä ei tee mitään, mutta voit kyllä saada jonkun moottoriradan kierrosajoista sekunnin pari pois, jos pystyt ajamaan niin tasaisia kierroksia että huomaat eron. Ainoa järkevä keino ratkaista ongelma on vaihtaa autoa sellaiseen, jonka suorituskyky riittää.

Vierailija

Jos turbokompressori ei kelpaa, niin ruuvikompressorinkin voi laittaa, mutta muutostyö voi olla liian suuri ja sen tilantarvekin on suuri. Palkintona on parempi vääntökäyrä verraten turboon.

Hapen kanssa puljatessa pitää muistaa että se öljyn kanssa räjähtää.

Autotekniikan perusteet vain ensin haltuun ja sitten miettimään mitä ja miten tavoittelee. Netin ansiosta se on helpompaa kuin koskaan, mutta käsiäänkin joutuu likaamaan jos syvällisesti haluaa asian omaksua.

Vierailija

Dieselin syöttöä olisi ehkä mahdollista hieman lisätä ja/tai aikaistaa. Onnistuu monissa autoissa ihan ruuvia kääntämällä

Vierailija
jak
Dieselin syöttöä olisi ehkä mahdollista hieman lisätä ja/tai aikaistaa. Onnistuu monissa autoissa ihan ruuvia kääntämällä

Jo vain se onnistuu. Väännettiin aikoinaan -97 Escort 1.8 TD:n turboruuvia 0.2 baria kireämmälle ja hieman lisää syöttöä pumppuun. Eron huomasi erityisesti moottoritienopeuksissa sekä ohitustilanteissa. Enää en ko. autoa omista mutta kuulemma käy ja kukkuu edelleen ihan hyvin.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Mihinkä sinä sitä tehoa tarvitset? Nopeammin paikasta A paikkaan B siirtymiseen? Jos näin, niin huomattavaa parannusta saat parantamalla auton alustaa ja jarruja.

Vierailija
Volitans
MarsMan
Tuli mieleen sellainenkin vaihtoehto kuin Digituning. Väittävät että sillä saa todella piristystä koneeseen.



Tuo toimii oikeasti vain turboahdetuissa.

Niinhän se on... turboruuvia kiristämällä tehoja saa kyllä helposti lisää. Ihmettelen kuitenkin sitä että autotehtaat käyttävät huomattavia summia rahaa moottoritekniikan kehittelyyn ja sitten jokin pikkupaja väittää lisäävänsä tehoja pienemmällä polttoaineen kulutuksella. Mahdoton yhtälö.

Vierailija
MarsMan
Volitans
MarsMan
Tuli mieleen sellainenkin vaihtoehto kuin Digituning. Väittävät että sillä saa todella piristystä koneeseen.



Tuo toimii oikeasti vain turboahdetuissa.

Niinhän se on... turboruuvia kiristämällä tehoja saa kyllä helposti lisää. Ihmettelen kuitenkin sitä että autotehtaat käyttävät huomattavia summia rahaa moottoritekniikan kehittelyyn ja sitten jokin pikkupaja väittää lisäävänsä tehoja pienemmällä polttoaineen kulutuksella. Mahdoton yhtälö.

Saattaahan ne myllystä saada irti lisää hevosia, mutta autotehtaat pyrkivät suhteuttamaan tehot voimansiirron kestävyyteen. Kovempi vääntö, yläkierrokset kaikki ne rasittaa enemmän ja lyhentää käyttöikää. Ostajat tuskin ilahtuisivat, jos tyyppivikana olisi vaikka hajoava vaihteisto.

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Saat siitä 200hv, mutta ilman ahdinta et voi lisätä kuin polttoaineen kulutusta!

Marssi siis, turbo, tai -autokauppaan.

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Uusimmat

Suosituimmat