Miksi moottorin nakutus on paha juttu?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Polttoaineista puhuttaessa usein mainitaan nakutus. Etanoliahan ylistetään monestakin syystä ja nakutuksen kestävyys on yksi niistä. Bensiinin kanssa puljatessa usein mainitaan nakutuksen kestävyyteen vaikuttavat lisäaineet. Näitä tekstejä lukeneena olen saanut sellaisen kuvan, että nakutus on joku kauhea mörkö, joka halutaan välttää hinnalla millä hyvänsä. Jos vaikka kuusta löytyisi nakutusta vähentävää ainetta, sitä varmaan haettaisiin sieltä. Voin siis kuvitella että nakutus on hirmu paha asia ja se todennäköisesti rikkoo moottorin, joka ainakin Suomen hinnoilla käy kukkaron päälle.

Mikä kohta siellä siis menee rikki? Wikipediassa ei kerrottu. Siellä oli vain tutut teoriajutut, mitkä olen jo aikaa sitten lukenut monesta paikasta.

Sivut

Kommentit (48)

Vierailija

Nakutus on sitä kun polttoaineseos sylinterissä syttyy yhdellä kertaa kauttaaltaan niin että palonopeus kasvaa paljon korkeammaksi kuin se normaalisti olisi. Polttoaine "räjähtää" eikä pala, niinkuin se normaalisti tekee. Paine nousee terävämmin ja hetkellinen huippupaine on tavallista korkeampi.

Siitä tulee suurempi rasitus, eikä tarvi ajaa montaakaan kymmentä kilometriä kun saattaa moottorin kansi haljeta, tai ventiilit palavat rikki, tai jotain muuta mukavaa jonka takia yleensä koko kone menee solmuun.

Moottorissa otetaan yleensä sytytysennakkoa, että polttoaine ehtii syttyä kunnolla. Jos kone nakuttaa, niin koko seos humahtaa ennen kuin mäntä ehtii yläkuolokohdan ohi ja se iskee kampiakselia vasten kun mäntä on vielä menossa ylös. Veikkaisin että voi mennä myös kampi poikki.

Vierailija

Voi johtua polttoaineen heikosta nakutuskestävyydestä. Aiheutuu kun polttoaine ei kestä puristuksessa syntyvää kuumuutta vaan syttyy ennen kipinää. Voi syttyä myös toinen palaminen kun kipinän sytyttämä palo sylinterissä nostaa painetta ja kuumuutta. Näin on kaksi palorintamaa. Myös kuuma kohta sylinterissä, hehkuva karsta voi aiheuttaa nakutusta. Liian aikainen sytytys aiheuttaa nakutusta, tulee liian "kuumat ja tiukat paikat" polttoaineelle, loput pa:sta syttyy itsestään.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Eikö tuossa ole kyse siitä, että polttoaine syttyy puristuksesta liian aikaisin ja palotilassa aina olevan karstan hehkun avittamana? Muu sitten onkin kuten Veikko totesi. Eli raakaa hommaa kaikelle mikä on palotilan ympärillä.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Eli siis:
1. kansi halkeaa
2. kampiakseli katkeaa
3. ventiilit palaa

Jos kansi halkeaa, niin eikö tämä johda siihen, ettei sylinteriin enää muodostu palamiseen riittävää painetta. Tällöin tietysti polttoaine ruiskuaa minne sattuu ja syttyy palamaan moottorin ulkopuolella, eikö vaan?

Kampiakselin katkeaminen luonnollisesti johtaa männän pysähtymiseen. Eikö silloin ole riskinä kiini hitsautuminen tai jotain sellaista?

Entäs se venttiilien palaminen? Miten se on mahdollista, kun kerran jotain metallia ovat? Ennenmmin luulisi sen venttiilin varren katkeavan. Ainakin minä luulen niin vaikken autoihmisiä olekaan.

P.S. Muistaakseni mainitsin jo alussa, että tapahtuman teoreettisen taustan olen lukenut jo (eli sen miksi nakutusta ilmenee ja mikä juttu siihen vaikuttaa jne). Tietysti onhan hyvä sivistää muuta kansaa...

Vierailija

Siinä taisi olla vielä se että kun seos syttyy kahdessa paikassa, niin syntyy paine-isku(ja), joka sitten rikkoo männän tai venttiilin ja korkea lämpötila vielä tehostaa sitä.
Männät, venttiilit ja venttiilin-istukat ovat vaarassa.

Vierailija

Juu kyllä nakutus johtuu itsesytytyksestä. Wikipediassa on myös pikkuisen juttua aiheesta. Olen kuullut myös mainittavan että nakutus saattaa johtua myös siitä että anopin tekohampaat ovat löystyneet. Tiedä sitten miten vaarallista se sitten on

EDIT: Käsittääkseni nakutus rassaa erityisesti männäntappeja, jotka joutuvat koville paineiskun vuoksi.

Vierailija
Tetrafuran
Eli siis:
1. kansi halkeaa
2. kampiakseli katkeaa
3. ventiilit palaa

Jos kansi halkeaa, niin eikö tämä johda siihen, ettei sylinteriin enää muodostu palamiseen riittävää painetta. Tällöin tietysti polttoaine ruiskuaa minne sattuu ja syttyy palamaan moottorin ulkopuolella, eikö vaan?

No tuo nyt on melko joko-tai juttu. Jos kansi halkeaa, niin se kone pysähtyy siihen. Jos kampi katkeaa ensin, niin se kone pysähtyy siihen. Se pettää sieltä missä on heikoin paikka. Yleensä ventiileistä tai kannesta.

Kammen katkeaminen yleensä survoo öljypannun silpuksi ja sitä ei ole mukava korjata.

Vierailija
Tetrafuran
Meinasin kanssa sitä, että eikö kannen halkeaminen nosta tulipaloriskiä merkittävästi?

Riippuu siitä miten se halkeaa. Yleensä sinne tulee joku pieni särö josta paine pääsee karkaamaan, tai kannen tiivistepaperit alkavat vuotaa kun kannen pultit antavat periksi. Sylinteripaine laskee ja kone sammuu. Ei se ala holvaamaan sitä bensiiniä määrättömästi, sillä yhteen sylinteriin kerrallaan menevä bensiinimäärä ei lopulta ole kovin suuri.

Vierailija

Periaatteessa kannessa on kolmea asiaa: Palopaineita, öljyä ja jäähdytysnestettä. Kun kansi halkeaa, näissä tapahtuu "sekoilua".
Esim. öljyä voi sekoittua jäähdytysnesteeseen, nestettä öljyyn, palopaineita jäähdyttimeen...

Vierailija

Ok. No jos se venttiili sitten päättää päsähtää ekana, niin mitä silloin tapahtuu? Tuossa mainittiin venttiilin palaminen. Mitä se siis käytännössä meinaa? Voiko venttiilin varsi myös katketa?

Vierailija

Venttiili "palaa" kun yleensä pakoventtiilin tiivistys pettää. Palotapahtuman aikana kuumaa palokaasua pääsee vuotamaan ja sulattamaan venttiilautasta.

Vierailija

Venttiilissä on varsi ja lautanen, jossa on tiivistepinta kannessa olevaan istukkaan. Ventiiliin syöpyy kolo ja se ei ole tiivis. Istukka voi haljeta ja kaasut virtaavat sitä kautta ulos. Katkeaminen on harvinaista. Se voi vääntyä jos nokka-akselin ajoitus sekoaa, vaikkapa hihnan katketessa. Sen jousi voi myös katketa. Se voi leikata kiinni ohjuriinsa. Jousen lukko voi rikkoutua ja ventiili putoaa sylinteriin.

Vierailija

Yleinen syy moottorin täystuhoon on nokkahihnan katkeaminen. Toisissa moottoreissa tämä johtaa siihen että mäntä iskeytyy venttiiliin ja seuraus voi olla täystuho. Toisissa moottoreissa riittää jakopään vaihto.

Vierailija
teijoster
Venttiili "palaa" kun yleensä pakoventtiilin tiivistys pettää. Palotapahtuman aikana kuumaa palokaasua pääsee vuotamaan ja sulattamaan venttiilautasta.

Tarkentaisin sen verran että yleensä pakoventtiilin palamisen aiheuttaa pieni karstan murunen, joka jää venttiilin tiivistyspintaan. Tästä syystä venttiili ei enää sulkeudu kunnolla ja "raollaan" olevasta venttiilistä vuotaa pakokaasut työtahdin aikana aiheuttaen tiivistyspintojen syöpymistä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat