Moottorinohjausyksikön optimointi ?

Seuraa 
Viestejä72
Liittynyt24.6.2007

Mietin tässä sellaista, että onkohan autonvalmistajien ohjelmat jotenkin surkeita tai pikaisesti tehtyjä tmv. kun "viritys" firmojen optimoinneilla poikkeuksetta tarjotaan (sekä annetaan) parempaa suorituskykyä yhdistettynä pienempään kulutukseen jne.

Usein vielä ECO-tyyppisellä nimikkeellä erikoisesti polttoainetaloudellisia ohjelmia, jotka eivät suorituskykyä paperilla tipauta.

Esim. saksalaisella autovoorumilla jolla vierailen, tuntuu olevan ihan ehdoton juttu joidenkin mallien kohdalla, eikä valituksia käytännössä ollenkaan vuosien saatossa.

10% tehonlisäys + 5-10% pienempi kulutus on aika lähellä keskiarvoa ihmisten kirjoituksissa. Mainokset muutamaa prosenttiyksikköä suurempia lukemia, luonnollisesti...

Muistan vuosia sitten ohittaneeni nämä jutut aina virnistäen.
Nyt on tullut sellainen tunne, ettei välttämättä IHAN humpuukia?

Kommentit (8)

Vierailija

Ihmisen ajokäyttäytyminen vaikuttaa polttoaineenkulutukseen niin paljon, että 5 - 10% ero polttoaineen kulutuksessa "hukkuu kohinaan" niin sanoakseni. Täytyy ajaa kuin formulakuski, aina samalla tavalla jotta sen huomaisi päivittäisessä käytössä, koska kaasujalka tahtoo painaa välillä niin että syntyy jopa 30% eroja päivittäiseen kulutukseen. Myös polttoaineen laatuvaihtelut vaikuttavat valtavasti kulutukseen.

Yhtäaikainen suorituskyvyn nosto ja polttoaineenkulutuksen laskeminen on käytännön mahdottomuus, koska moottorin hyötysuhde on hyvin pitkälti sen rakenteesta johtuva vakio. Lisätehon saamiseksi on poltettava lisää polttoainetta.

Siksi väitän, että kyseiset "lastut" ovat pelkkää markkinointihöpinää polttoainesäästöjen osalta.

Testikäyttäjien osalta kyseessä on itsesuggestio, eikä varmuutta asiaan saada kuin standardoiduilla penkkitesteillä dynamossa, (esim EPA testi) jossa auto ajetaan virtuaalisen kuormitusradan läpi ja mitataan polttoaineen kulutus joka kerta samoissa olosuhteissa.

Näitä testejä taas "lastuajat" yleensä välttävät kuin ruttoa. Vähän samaan tapaan kuin hifimiehet välttelevät kunnollisia kaksois-sokkotestejä, koska ne yleensä osoittavat etteivät he itsekään kykene erottamaan 5 euron ja 500 euron kaapelin eroa äänentoistossa.

Vierailija

Lupauksilla pitäisi olla selvät perusteet ja evitenssit. Jo taloudelisuuden ja suorituskyvyn kytkentä samaan tulokseen on ristiriitaista. Toisaalta parempi ohjelma menee autonvalistajallekin kaupaksi, joten miksi kaupata sitä itse.
Ilman palikoita ei juuri voi tehdä muuta kuin hienosäätöä.

Vierailija

Yleensä sen lastunvaihdon yhteydessä muutetaan jotain toistakin osaa, esim. turboa, suuttimia, ilmamäärämittaria jne. johon se lastu on optimoitu. Yleensä tehdasasennus on sovitettu niihin vakiokilkkeisiin ja vakioviritykseen sopivaksi. 10% sinne tänne on, kuten Veikko totesi, kohinaa.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Merkittävä ero syntyy pelkästään kuormasta. Tankki täysi, matkustaja kyydissä, matkatavaroita mukana. Selkeä ero kiihtyvydessä ja kaarrenopeuksissa.

Huippunopeutta saa lisää vain teholla, pienemmällä ilmanvastuksella tai alamäellä.

Huippunopeutta taas pudottaa oleellisesti vaikkapa ilmastointilaitteen käyttö. Oman kokemukseni mukaan jopa 20 km/h ero huippunopeudessa.

Turboon saa lastuilla lisää ahtopainetta toki. Samalla kuitenkin eri komponenttien elinikä pienenee.

Xopo
Seuraa 
Viestejä72
Liittynyt24.6.2007

Että turboista enemmän kierroksia/painetta jne...?
Turbo-autoillehan näitä lastuja/ohjelmia lähinnä kyhäävät juu.

Suosittelevat usein astetta korkeaoktaanisemman polttoaineen käyttöä toimenpiteen jälkeen.

Esimerkkiautoon (pieni bensaturboni) luvataan nimenomaan PELKÄSTÄÄN uudelleenohjelmoinnilla:

-vääntöä alakierroksille, niin että tuntuu samantien jokapäiväisessä arki-ajossa.
-jopa litraa pienempi kulutus samaisessa maltillisessa arkiajossa.

Yritän tässä järkeillä, että mikä moottorin osa tässä "maltillisessa arkiajossa tapahtuvassa väännön lisäyksessä alakierroksilla" rasittuu eniten.
Tuskin lämpötilat palotilassa kauheasti nousevat....
Ehkä siis itse turbo.

Vierailija

Optimoidaan koneen parametrit hitaaseen ajoon, niin se on mukavampi ajaa. Lisävääntö syntyy kuitenkin lisätehosta, eli ahtamalla lisää ilmaa ja polttoainetta sylinteriin. Ahtopaineen lisääminen nostaa palolämpötilaa ja saattaa marginaalisesti parantaa hyötysuhdetta, mutta bensakoneessa pitää syöttää aina stoikiometrinen seos ettei venttiilit ja tulpat pala paskaksi. Sen takia, mitä enemmän painetta sylinteriin, sen enemmän bensaa kuluu sen ilman polttamiseen.

Kulutuksen suhteen pointti on nimenomaan se maltillinen ajo. Kun ei paina sitä kaasua, niin ei mene sitä bensaa. Saa lisää vääntöä, sekä paremman polttoainetalouden jos ei käytä sitä vääntöä

Vierailija

Mielestäni vapaasti hengittävissä koneissa ns. lastuttamisella ei ole suurta merkitystä polttoainekulutukseen tai suureen tehonousuun, sillä nykypäivänä autoteollisuus pystynee valmistamaan mahdollisimman tehokkaan, kestävän ja polttoainetaloudellisen kokonaisuuden. Lastuttamisella voidaan nostaa moottorin kierroslukua, joka lyhentää huomattavasti koneen kestoikää. Lastuttaminen tuo luonnollisesti enemmän riskitekijöitä kuin hyödyllistä apua suoritusarvoihin.

Vierailija

Säästöajossa ei nuukailla kaasun kanssa vaan jarrun. Kiihdyttely kannattaa tehdä huippuväännön alueella. Hyödyntää rullausta mahdollisimman paljon, kiusaamatta muita. Kierrokset kannattaisi rajoittaa tuohon huippuväännön alueelle, mutta sitten tehot rajoittuvat. Niitä voi joskus tarvita.

Uusimmat

Suosituimmat