Kiilahihnakytkin

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ajattelin tehdä tulevaan mikroautooni kiilahihnakytkimen eli siinähän pyörii kahden eri "rullan" välissä ylikokoinen hihna joka kiristetään erikseen rakennetulla kiristysrulalla mutta olisiko jollakin tietoa näistä enemmän tai antaisi sopivan linkin.

Kommentit (9)

Vierailija

Puutarhajyrsimessä näyttää olevan sellainen. Korjasin yhden äskettäin. Ratkaisu vie runsaasti tilaa, koska hihnapyörät ovat isoja ja silti vääntömomentin kesto ei ole suuri.

Vierailija
tomppeli
Ajattelin tehdä tulevaan mikroautooni kiilahihnakytkimen eli siinähän pyörii kahden eri "rullan" välissä ylikokoinen hihna joka kiristetään erikseen rakennetulla kiristysrulalla mutta olisiko jollakin tietoa näistä enemmän tai antaisi sopivan linkin.

Kiilahihna ei ole kovin hyvä vaihtoehto, ainakaan 1 ei riitä.
Yritä mielummin löytää jostain keskipakokytkin ja koneista siihen sopiva akselinjatke.

Vierailija

Keskipakokytki on hyvin simppeli. Helpoin rakenne on jarrurumpu, johon jousikuormitetut palat laahaavat keskipakovoimalla kierrosnopeudesta riippuen.
Daf autoissa käytettiin sitä. Siinä oli uiseita "kenkiä"

Toinen ratkaisu on levyversio, jossa keskipakovoima painaa laakerikuulia levyn ja kartion väliin. Mopoissa käytetty ratkaisu, joten niistä sen voi lainata.

Vierailija
tomppeli
Tjoo...oisko mitään paikkoja täällä Suomen alueella josta nuita keskipakoiskytkimiä saa?

Moottoripyöräpurkaamoista voisi löytyä.
Katso vaikka http://www.keltainenporssi.fi jos löytyisi joku automaattimopon raato.
Mopon takanavastakin voi tehdä itse ehkä toimivan kytkimen.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

Jos pienempi tehoinen kytkin riittää niin vanhasta moottorisahasta. Mitä isompi saha sitä voimakkaampi kytkin on. Itse olen ajanut kahdella mikroautolla joissa on ollut sahan keskipakokytkin ja hyvin on kulkenut.

toisen polven pilkkuvirhe

Vierailija

Keskipakokytkin on suojattava sateelta. Olen kokenut asian Peugeot-mopon kanssa kun se sateen jälkeen ei lähtenyt käyntiin kytkimen luistaessa. Malli poljettiin vauhtiin jolloin kytkin kytki moottorin mukaan. Muuten mukava mopo

Uusimmat

Suosituimmat