Suonenveto ja lihaskramppi

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minulla vetää suonta jaloista. Ovat aika kivuliaita kohtauksia.
Onko suonenveto ja lihaskramppi yksi ja sama asia?

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

Eikös se ole lihaskramppi. Nimitys suonenveto on harhaanjohtava, eihän se kuitenkaan suonia kiristele. Olen huomannut että heti kun lihaksessa alkaa tuntua että alkaa "suonta vetämään", venytän lihasta kunnes helpottaa. Näin täysimittainen kivulias kramppi ei pääse syntymään. Sanovat myös että liikunta auttaa ennaltaehkäisevästi ja jos ei sitä harrasta niin magnesium auttaa. Tosin tämän väittämän paikkansapitävyydestä minulla ei ole tarkkaa tietoa.

David
Seuraa 
Viestejä8875
Liittynyt25.8.2005
MarsMan
Eikös se ole lihaskramppi. Nimitys suonenveto on harhaanjohtava, eihän se kuitenkaan suonia kiristele. Olen huomannut että heti kun lihaksessa alkaa tuntua että alkaa "suonta vetämään", venytän lihasta kunnes helpottaa. Näin täysimittainen kivulias kramppi ei pääse syntymään. Sanovat myös että liikunta auttaa ennaltaehkäisevästi ja jos ei sitä harrasta niin magnesium auttaa. Tosin tämän väittämän paikkansapitävyydestä minulla ei ole tarkkaa tietoa.

Magnesium auttaa oikeastaan ennaltaehkäisevästi, vaikutus on joka tapauksessa aika hidas. Akuutissa tilanteessa ilmeisestikin tuo suola kielen alle laitettuna auttaa nopeasti (kuulopuheita tosin, mutta luotettavalta taholta, joten pitänee paikkansa).

Vierailija

Mineraalisuola on parasta koska siinä on myös kaliumia. Kaliumin, kalsiumin ja natriumin tasapainosta siinä on ilmeisesti kysymys.
Nestevajauskin sotkee tasapainon.

http://www.terveysportti.fi/terveysport ... r00014#s10
"Lihaskramppi

Lihaskramppi (lihaskouristus, "suonenveto") on lihaksen äkillinen, kivulias ja tahdosta riippumaton kouristus. Lihaskrampin syynä voi olla lihaksen rasittuminen ponnistelusta esimerkiksi kesken urheilusuorituksen. Myös nestehukka ja suolan menetys hikoilun mukana kovalla helteellä voi aiheuttaa krampin lihakseen. Kramppi tulee usein pohjelihakseen, mutta se voi esiintyä jalkapohjassa, reisilihaksessa, käsivarressa tai vatsalihaksissa tai selän alueella. Kouristuksia voi esiintyä rasituksen jälkeen.

Ensiapuna on kramppaavan lihaksen venytys (usein ns. vastaliike) ja puristaminen. Kohtaa voi myös hieroa varovasti kouristuksen hellitettyä.

Mikäli lihaskouristus johtuu lämmöstä tai nestehukasta, annetaan lievästi suolapitoista nestettä, mehua tai urheilujuomaa.

Jos kyseessä on lihaksen revähdys, jonka oireet voivat erehdyttävästi muistuttaa kouristuksen oireita, käytetään ensiapuna kolmen K:n ohjetta (ks. 2, Nivelvammat)."

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Miten se maka nestehukasta johtuu ?
Aslakki on aina yrittäny pittää nestetasapainon kurissa, ei ole nestehukka päässy iskemhän.
Mutta alappa kiskomhan kummisaaphaita jaloista, se pittää huutaa ja noussa
seisomhan, ja taas yrittää nykässä ronttonen koivesta, ja taas huutaa
seku pohkeaa reppii ja ruotii .
Eikä pirkele johu suolattomuuvestakhan.
Mekko väärtin kans ruukaamma pienet suolalihat nieleskellä, ponun
kyytipoikina, vai oliko se toisinpäin ?

Nykysin on alkanu tuntumhan sille, että jos kummisaaphat koiphisti vejät
ja kalanpyythön lähet, son sitte vishin nukuttavaki kumironttoset koivissa.
On se kenkien riisuminen niin pirun tuskallinen opperaattijo.
Na jos leukulla vetäs varret halki ?

Pirkele son kummako kukhan ei ole kumisaaphaishin keksiny sivhun vetoketjua , Olisko se heleppo ronttoset riisassa, ja köllähtää akanvierhen valmhiksi suljusena ja kalanhajusena.

Vierailija

Olis nyt ne lekurimammat tavoitettavissa niin tämäkin asja selviäisi.
Met Aslakin kanssa painitaan samassa kilipailussa, tosin eri sarjasa.
On se kumma juttu tuo suonenveto. Minulle ei kumisaappaat aiheuta mitään ongelmia, mutta aamuyöstä mie herään omaan ulinaani kun pohjeet ovat "tulessa"

Vierailija
Aslak
Pirkele son kummako kukhan ei ole kumisaaphaishin keksiny sivhun vetoketjua , Olisko se heleppo ronttoset riisassa, ja köllähtää akanvierhen valmhiksi suljusena ja kalanhajusena.

Niitä kumikenkiä saa topatuilla kangasvarsilla, jossa on nauhat. Ovat kevyemmät ja pitävät vettäkin hyvin.
Saksassa ja Italiassa niitä kait valmistetaan, koska Lidl semmoisia myy. Kanada se taisi olla se missä niitä älyttiin tehdä ensimmäisenä.

Vierailija
tietää

Ensiapuna on kramppaavan lihaksen venytys (usein ns. vastaliike) ja puristaminen. Kohtaa voi myös hieroa varovasti kouristuksen hellitettyä.

Jos pohje kramppaa, kannattaa oikaista jalkaterä (ja jalka) mahdollisimman suoraksi.
Jos kramppeja tulee usein, ne johtuvat yleensä magnesiumin puutteesta.

Vierailija
jukteri?
tietää

Jos pohje kramppaa, kannattaa oikaista jalkaterä (ja jalka) mahdollisimman suoraksi.
Jos kramppeja tulee usein, ne johtuvat yleensä magnesiumin puutteesta.

Wikipedia:
"Mineraalisuolan keskimääräinen koostumus on 100 grammaa kohden.
natrium 21 g
kalium 17,88 g
magnesium 1,1 g"

http://www.fineli.fi/component.php?compid=2212&lang=fi

Saantisuositukset

Vierailija

Käytä magnesiumia ainakin 3 - 6 kk ajan annoksella 300 - 600 mg vuorokaudessa. Muista kuitenkin ostaa sitraattimuotoisena tai aminohappokelatoitu magnesium.

Vältä magnesiumoksidia, vaikka se vähentääkin lihaskramppien ilmeentymistä joillakin, se ei imeydy läheskään yhtä tehokkaasti kudoksiin.

Toisaalta näin kesähelteillä voi jopa vichy auttaa pitämään kramppeja kurissa. Esim. vichy novellessa on 100 mg magnesiumia / l. Sen lisäksi siinä on natriumia ja kaliumia.

Suomessa on juomavedessä todella vähän magnesiumia. Muistaakseni vain 4 mg litrassa, kun esimerkiksi Italian pohjoisosissa on jopa 50 mg / l.

Vierailija
markent
Minulla vetää suonta jaloista. Ovat aika kivuliaita kohtauksia.
Onko suonenveto ja lihaskramppi yksi ja sama asia?

Jos juon päivällä tai illalla vaikka vain yhden kupillisen kaakaota, tulee varmasti yöllä kova suonenveto (kramppi), joka laukeaa vasta kun olen juonut puolitoista lasia vettä. Kahvi aiheuttaa öisen krampin paljon harvemmin ja tee ei koskaan.

Niinpä en juurikaan kaakaota juo.

Olisi kiinnostavaa tietää, mikä kaakaon ehkä noin 50 vaikuttavasta aineesta on "syyllinen". Onneksi kahvia voin juoda stressiin ja saada siitä stressiä lievittävää opiaattia (Nature 1983).

Vierailija

P.S.V.
En juo kaakaota. Olen suklaalle hieman allerginen. Saan kutiavia näpylöitä. Kahvia juon päivän mittaan aika paljon.

Vierailija
P.S.V.

Jos juon kaakaota, tulee suonenveto (kramppi), Kahvi aiheuttaa öisen krampin paljon harvemmin ja tee ei koskaan.
Niinpä en juurikaan kaakaota juo.

Ei kaakao varmaan kramppeja aiheuta, ehkä yhdistät kaakaon ja krampit turhaan.
Eiköhän olisi tullut kramppeja ilman kaakaotakin, sama juttu kahvin kanssa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat