Tuplalinssi suojalaseissa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Terve,

Mihin perustuu useissa laskettelu- ja suojalaseissa käytetyn tuplalinssin toiminta? Kyseessä on siis kaksinkertainen linssi, jossa linssien välissä on parin millin paksuinen tyhjä tila. Linssit on tavallisesti liitetty reunoiltaan tiiviisti yhteen niin, että niiden väliin jäävä "tasku" on tiivis.

Käytännössä tuplalinssi vähentää lasien huurtumista huomattavasti. Monet suojalasit huurtuvat yksinkertaista linssiä käytettäessä varsin nopeasti, mutta pysyvät tuplalinssin kanssa kirkkaina huomattavasti kauemmin. Yleisesti ottaen suojalasit huurtuvat voimakkaimmin lämpimällä sekä kostealla säällä ja/tai voimakkaasti hikoiltaessa.

Kiitoksia vastauksista

Kommentit (4)

de Selby
Seuraa 
Viestejä1231
Liittynyt16.3.2005

Saman efektin huomaa sitä mummonmökin yksinkertaista tuvan ikkunaa vertailtaessa uudemman rakennuksen tupla tai tripla ikkunoihin...

Eips o enää porstuan akkunoissa kuurankukkia.

Gravity sucks.

kahlaaja
Seuraa 
Viestejä36
Liittynyt18.11.2005

Moottoripyöräkypärissä ehdoton varuste, sillä vaikka kuinka höngit sadesäällä niin ei saa huuruun.

Kuitenkin jos päästää molemmat linssit viileiksi ja heittää päähän niin huurtuvat eli jos on viileää keliä ja pysähtyy niin ottaa kypärän mukaan huoltsikan sisätiloihin...

Vierailija

Motarin kanssa voisi lämmitysvastuksetkin olla paikallaan. Langat tuskin haittaisivat niin paljon kuin huuru.
Fillarin kanssa vielä enemmän koska hiki ja fillari ovat erottamattomat.

Uusimmat

Suosituimmat