Helppiä pokerimatematiikkaan

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen aloitteleva pokerinpelaaja ja olen yrittänyt keksiä todennäköisyyksien laskemiseen hyvää kaavaa (tai linkkiä). Olen välillä hieman yksinkertainen tässä matematiikan soveltamisessa. Olisiko ehdotuksia, sekä normaaliin viidenkortin pokeriin ja sitten tähän suosittuun (7 kortin) texasholdemiin...

P.S tiedän kyllä nettipokeriin olevan hyviä ohjelmia, mutta pitäisi osata laskea myös näissä kotipeleissäkin.

Sivut

Kommentit (32)

Vierailija
Volitans
Mitä nyt muutaman kerran olen texas hold'em'iä pelannut, niin "kusettamisella" pärjää parhaiten.
jos joskus harrastaa semikusetusta, niin olisi hyvä myös tuntea mahdollisuutensa korteillakin.

Loptio
Seuraa 
Viestejä1187
Liittynyt12.4.2005

Kannattaa ostaa tai lainata alan kirjallisuutta. Niissä on valmiiksi laskettuna todennäköisyystaulukoita eri vaihtoehdoille niin paljon kuin vain pystyy sisäistämään.

Vierailija

no pitää varmaan mennä huomenna kirjastoon. ajattelin vain täältä löytyvä myös apua, jos joku harrastaa pelailua enempi.

Loptio
Seuraa 
Viestejä1187
Liittynyt12.4.2005
Lovemachine
no pitää varmaan mennä huomenna kirjastoon. ajattelin vain täältä löytyvä myös apua, jos joku harrastaa pelailua enempi.

Ei noita todennäköisyyksiä kannata ruveta itse laskemaan, ellei sitten ihan huvikseen halua; ne on tosiaan laskettuna kattavasti alan kirjallisuudessa ja vielä oikein.

Vierailija
Loptio
Lovemachine

Ei noita todennäköisyyksiä kannata ruveta itse laskemaan, ellei sitten ihan huvikseen halua; ne on tosiaan laskettuna valmiiksi alan kirjallisuudessa valmiiksi oikein.
öhh.. siis onko kirjoissa muka kaikki mahdollisuudet jossain taulukossa... en usko... kaavoja sieltä ehkä löytyy. jos pakassa on 52 korttia ja vaikkapa 5 pelaajaa, niin mahdollisuuksia on varmaan triljoonia. Hain siis vain tapaa jolla laskea mahdollisuuksia... eli kädessä vaikkapa suora (ostopokeri kyseessä), niin kuinka suuri todnäk. on että minulla on paras käsi ja millaisella riskillä kannattaisi pelata... ei sillä että tällaista sitten osaisin päässä laskea

Loptio
Seuraa 
Viestejä1187
Liittynyt12.4.2005
Volitans
Mitä nyt muutaman kerran olen texas hold'em'iä pelannut, niin "kusettamisella" pärjää parhaiten.

Siis bluffaamallako, vai tarkoititko ihan sääntöjen vastaista pelaamista?

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Loptio
Volitans

Siis bluffaamallako, vai tarkoititko ihan sääntöjen vastaista pelaamista?

Ihan bluffaamalla - tällä kertaa. Tosin tuolla ei varmaan merkitystä ollut, kun osa ainakin ajatteli, että jotain vilunkiakin tapahtui (olen jos jonkunkin korttitempun esittänyt).

Vierailija
Lovemachine
Olen aloitteleva pokerinpelaaja ja olen yrittänyt keksiä todennäköisyyksien laskemiseen hyvää kaavaa (tai linkkiä). Olen välillä hieman yksinkertainen tässä matematiikan soveltamisessa. Olisiko ehdotuksia, sekä normaaliin viidenkortin pokeriin ja sitten tähän suosittuun (7 kortin) texasholdemiin...

P.S tiedän kyllä nettipokeriin olevan hyviä ohjelmia, mutta pitäisi osata laskea myös näissä kotipeleissäkin.

Tässä vähän (Juha) helppiä peruslaskemiseen:

http://nettipokeri.info/pottikertoimet-video

Jos ei noilla neuvoilla voita, niin se on sitten pelaajassa vika.

Vierailija

Jos sul on vetopeli niin oddsit ovat suurinpiirtein flopilta 4 kertaa outit.

Jos:

-sulla on 2 väriä ja pöydässä 2, outit (loput värit) 9 -> prossat noin 36%

-suoran päihinvetoon 8 outtia -> 32%

Mut jos oot pokeria pelannu niin pelin dynamiikka määrää enemmän kuin oddsit.

Hieno peli.

ps. Siis periaatteessa homma on simppeli:Vetopeleillä panostat saadaksesi muut pois (jos ei ole monsteriveto - värisuora), johtokädellä panostat saadaksesi muut mukaan saadaksesi rahaa ja kaikilla muilla heität merkkejä keskellä ja rukoilet Jumalaa että muut luopuisivat . Aggressiivisuus on kova sana

Vierailija
Volitans
(olen jos jonkunkin korttitempun esittänyt).

Tuota taikuria en tunnekaan (Jos Jonkunkin).

Itse olen erikoistunut Enkelin Crissen levitaatioihin. Vaikuttavia.

Harhatien opiskelija. Paras pokeriyhteenveto, jonka olen koskaan lukenut. Mutta toisaalta, etkös tässä jokin aika sitten kertonut, että olet kovasti tappiolla. Ja joku veti säkällä riverissä ohi...

Siirtykää bridgeen, joka kuitenkin on taitopeli toisin kuin pokeri!

Vierailija

jaa mun lempi aihe kuinka hävitä kaikki rahansa nettipokerissa

mutta voi sitä ilmasiksikin pelata ainakin bäffin sivulla

nettipokeri ei ole vaan oddsejen laskemista vaan pelaajien käyttäytyminen kertoo paljon ennemän mitä tehdä

ja agressiivuus ei todella ole aina mikään kova sana

mutta kärsivällinen agressiivisuus on parempi

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005
Lovemachine
Hain siis vain tapaa jolla laskea mahdollisuuksia... eli kädessä vaikkapa suora (ostopokeri kyseessä), niin kuinka suuri todnäk. on että minulla on paras käsi ja millaisella riskillä kannattaisi pelata... ei sillä että tällaista sitten osaisin päässä laskea

Laske kuinka moni käsi on sinun kättäsi parempi.

Texas holdemissa on vastustajillasi pelin vaiheesta riippuen 990-1225 mahdollista kättä. Jos niistä vaikkapa 100 on sinua parempia, on noin 7-10 prosentin mahdollisuus että jollain satunnaisella pelaajalla on sinua parempi käsi.

Esim. jos sinulla on KQ, ja floppi on KQ9, on sinua paremmat kädet (ja niiden lukumäärä): KK (1), QQ (1), 99 (3) ja JT (16) eli yhteensä 21. Kun käsiä on yhteensä 1081, niin on 1,9% todennäköisyys että jollain tietyllä pelaajalla on sinua parempi käsi. Jos flopin on nähnyt sinun lisäksesi 5 pelaajaa, on kätesi paras 0,9806^5 todennäköisyydellä eli n. 90,7%.

Kaikki nuo kädet ovat sellaisia että niillä katsotaan floppi, joten mitään ei tarvi siksi eliminoida laskuista. Mutta jos kukaan ei korottanut pre-flop, on todennäköistä että kenelläkään ei ole KK tai QQ. Voit ehkä eliminoida nuo kädet, jolloin johtotodennäköisyytesi on parempi. Toisaalta, jollakulla voi myös olla KQ (4), jolloin potti menisi jakoon. Tuokin pitää ottaa huomioon, ja se laskee mahdollisuuksiasi hiukan, ehkä jonnekin 85%:iin.

Jos siis korotat, ja joku korottaa lisää, voit ajatella että korottajalla on joku noista ylläolevista käsistä plus AA, K9, Q9 ja ehkä muutama muu käsi. Siitä sitten samalla tavalla laskemaan, kuinka todennäköisesti olet häntä edellä, ja kuinka todennäköistä on saada voittokortti jatkossa (4/47+4/46), ja saatko pottikertoimet.

Pokerifoorumeilla on joskus omat osionsa pokerimatematiikalle. Siellä tällaisista asioista keskustellaan. Päässälaskutaitoa voi harjoittaa kirjoista myös. Etenkin murtolukuja kannattaa pyöritellä päässään.

Vierailija
Lovemachine

Ensimmäisenä kannattaa opetella laskemaan outit ja sitä kautta pottikertoimet. Tämä on helpointa limit holdemissa (jota muutenkin suositellaan aloittelijoille, no limit on OIKEASTI vaikeaa). Nämä löytyvät kyllä netistä nopeasti, ja kun niiden laskemista harrastaa, siitä tulee jopa automaatio. Suosittelen myös Aki Pyysingin ja Marko Erolan kirjaa "Pokerin käsikirja" joka antaa eväät menestyksekkääseen limit holdemiin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat