Alkoholin imeytymisestä, palamisesta ja promilleista

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen joskus laskeskellut, montako promillea minulla on ollut ja tulokset ovat tuntuneet vähän liian isoilta.

Olen laskenut juodun alkoholin määrän grammoina (juoman määrä millilitroina)*(alkoholin tilavuusprosentti)*(etanolin tiheys 0,79).

Promillet tuosta pitäisi saada miehelle (juotu alkoholi grammoina)/(0,75 kertaa oma paino kilogrammoina).

Jos haluaa promillet jonkun aja kuluttua, voi vähentää alkuperäisestä alkoholimäärästä (kuluneet tunnit)*7g, koska alkoholia palaa keskimäärin 7g tunnissa.

Noilla laskuilla tulee tulokseksi sellaisia tuloksia, että vaikutusten pitäisi tuntua paljon voimakkaammin, koska en ole juonut alkoholia vuosikausia.

Imeytyykö kaikki juotu alkoholi olettaen, ettei oksenna? Onko alkoholin palamisnopeudessa suuria yksilöllisiä eroja?

Kommentit (4)

Vierailija
Volitans
Palamisessa ON suuria yksiköllisiä eroja.

Lisäksi nautittu ruoka/juoma voi vaikuttaa alkoholin imeytymisen nopeuteen.

Onko niin suuria, että esimerkiksi jollain voi olla 4g/h ja toisella 14g/h?

Vierailija
Massi^-
Volitans
Palamisessa ON suuria yksiköllisiä eroja.

Lisäksi nautittu ruoka/juoma voi vaikuttaa alkoholin imeytymisen nopeuteen.

Onko niin suuria, että esimerkiksi jollain voi olla 4g/h ja toisella 14g/h?

Tuo alkoholin palaminen suhteutetaan yleensä ruumiinpainoon, muistaakseni gramma jokaista kymmentä painokiloa kohden. Jos painat 140 kiloa, niin silloin oletuksen mukaan alkoholia palaa 14 grammaa tunnissa.l

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Joku aika sitten taisi juuri Tiede-lehdessä olla pieni artikkeli, jossa todettiin, että miehillä alkoholia palaa myös suolistossa maksan lisäksi (tms). Muistaako joku?

Joka tapauksessa tutkimuksen pääpointti oli se, että miehet polttavat painoon suhteutettuna alhokolia nopeammin.

Uusimmat

Suosituimmat