Terveysfasismi

Seuraa 
Viestejä1057
Liittynyt11.11.2005

Ajattelin tässä kertoa tämän illan kokemuksistani. Kuten kaikki tietävät, ravintoloissa tupakointi on kielletty ja tupakoimaan joutuu menemään ulos.

Tänään oli minulle juhlimisen arvoinen päivä, koska sain tiedon, että yksi jatko-opintoihini liittyvä essee oli hyväksytty. No, lähdin kapakkakierrokselle kiertelemään lähialueen kapakoita. Valitsin kapakat, joilla tiesin olevan terasseja. Terassit menivät kuitenkin kiinni klo 22.00-23.00. Siis jo klo 11.00 jälkeen jouduin menemään sisään ravintolaan, jossa ei saanut tupakoida.

Kokemus oli todella järkyttävä. Olen nimittäin itse piintynyt piipun polttaja. Koko ravintolaelämän humu oli kadonnut. Aivan konkreettisena havaintona ympäristön hämyisyys oli kadonnut ja kaikki piirteet näkyivät aivan tarkasti. Aiempi ravintoloiden menevä tunnelma oli poissa. Tunnelma oli kuin jossain lasten päiväkodissa, jossa vain hyveelliset ihmiset voivat toimia.

Eikö tämä ole mitä ilmeisintä fasismia, jossa ihmisiltä viedään yksi oikeus, oikeus tupakointiin, ja sen jälkeen ruvetaan viemään muitakin oikeuksia, koska kapinaa ei ole syntynyt. Viimeisenä oikeutena tietysti viedään oikeus elämään, kuten Saksassa aikoinaan tapahtui.

Eikö ole mitään keinoa estää tätä yhteiskunnan vähittäistä fasistisoitumista.

Kommentit (8)

Vierailija

eikä enää ole mitään järkeä pistäytyä yhdellä ulkolaisella bissellä kun ei voi polttaa samalla.. ei se vain ole sama asia

rosewater
Seuraa 
Viestejä1231
Liittynyt1.4.2007
Uraanimies
olihan siellä ennenkin se maitopuoli

Puolestani koko Suomen ravintoloiden tarpeisiin riittäisi vain yksikin tupakkatila. Sijoituspaikkana voisi olla vaikka Suomen maantieteellinen keskipiste.

"between the click of the light; and the start; of a dream"

Vierailija

Ongelmahan ei ole se, että tupakointi kiellettiin, vaan se, että suuri osa ihmisistä romantisoi tupakoinnin. Ehdottakaa baareille sitten vaikka savukoneiden käyttöä, jos se hämyinen ympäristö on tärkeä elementti juuri teidän baarikokemuksessanne.

Minä en baareista juurikaan perusta, kun pienenä tuli pyörittyä vanhemman pitämässä baarissa enemmän, kuin olisi ollut tarpeen. Ymmärrän kyllä sen idyllisen kuvan hämyisestä baarista joka monilla on. Mutta se on kuitenkin vain jokaisen itse rakentama kuva.

Pitää vielä mainita, että baareissa ei tule muutenkaan käytyä Suomessa hintojen ja yleensä töykeän palvelun takia. Nuorempana varsinkin tuntui siltä, että piti aina pyytää anteeksi jo heti baariin tullessa, kun portsari armollisesti suostui päästämään sisään.

Esimerkiksi Espanjassa on taas mukava ja rento baarikulttuuri. Voi mennä tuosta vaan käymään suunnittelematta ilman, että tulee konkurssi.

Vierailija
Uraanimies
eikä enää ole mitään järkeä pistäytyä yhdellä ulkolaisella bissellä kun ei voi polttaa samalla.. ei se vain ole sama asia

Kovin totta. Ennen oli mukava pistäytyä parille, ja lukemassa päivän lehdet tai kirjaa ja poltella siinä samalla, eikä se tosiaan ole enää sama. Onneksi minun vaikutusalueellani on parikin kapakkaa jotka saivat siirtymäajan, ja on se noita säitäkin pidellyt terassilla istua.

Vierailija

Ei tartte sitten enään ravintolaankaan mennä. Syy tähän kieltoon on juuri nämä rosewaterit ja sun muut, keiden mielestä kukaan muu ei saa tehdä sitä mitä ne ei tee.
Näistä tulee sitten eläkkeellä niitä kyyläjiä ja valittajia. Ketä kaikki vihaa ja sitten ne kuolee yksinäisyyteen mikä on kai aika ironista kun pilkka osuu omaan nilkkaan!

Vierailija
tli
Eikö tämä ole mitä ilmeisintä fasismia, jossa ihmisiltä viedään yksi oikeus, oikeus tupakointiin

Ihmisillä on myös oikeus olla altistumatta tupakansavulle ja yhteiskunnallisesti ajatellen heidän oikeuttaan voidaan pitää perustellusti tärkeämpänä.

Satunnaisena tupakoitsijana sisätilatupakointikielto ei haittaa itseäni juurikaan. Ainakin kesällä on mukavaakin käydä ulkona tupakalla. Kuitenkin ehdottomasti paras plussa savuttomissa baareissa ja ravintoloissa on lemuamattomat hiukset ja vaatteet ulkona vietetyn illan jälkeen.

Ymmärrän siitä huolimatta iloista elämää ja päihdeaineiden kohtuullista käyttöä, joten kysymys on kinkkinen. Sentään muuten julkista tupakointia ei vielä ole ryhdytty rajoittamaan ja toivon, ettei niin pääsisi koskaan käymäänkään. Jotkut tupakoitsijat voisivat kuitenkin osoittaa hieman parempaa arvostelukykyä sen suhteen, missä norttinsa sytyttävät. Kaikki eivät välttämättä halua toisen tervasavuja naamallensa. Oma tupakka kun ei haise niin pahalta kuin muiden.

Uusimmat

Suosituimmat