työhaastettelu

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Mitä kannattaa sanoa, että kun kysyvät mitä 2 vuotta olen tehnyt.

sanonko että oon sairastellut ja parantunut.

Vai sanonko että olen tehnyt pimeästi töitä. Vois kertoo että pari kertaa pimeesti tehny töitä ja sairastellu.

Mulle on 2 vuotta niin lyhyt aika enkä oo tehny, mitään kun oon sairastellu.

Sivut

Kommentit (38)

Vierailija

Sano että olet ollut kroonisesti sairaana, ja hanki lääkärintodistus. Ennenkaikkea se. Mitäs jos menisit jonnekin työelämävalmennukseen, noitahan työkkäri järjestää jos pyydät?

Ihan ensiksi, mene ns. kuntoutusneuvojan puheille, ja meinaan että heti huomenna. En pidä siitä että sua pilkataan, sen verran ikävä sun tilanteesi on, että kokeilkoon itse kukin selvitä vastaavasta. Vaan toimipa heti huomenna neuvojeni mukaan, varaa aika kuntoutusneuvojalle ja siitä eteenpäin.

Vierailija
tiäremiäs

Vai sanonko että olen tehnyt pimeästi töitä. Vois kertoo että pari kertaa pimeesti tehny töitä ja sairastellu.

Sanot, että olet etsinyt töitä. Kai sinä niitä olet kuitenkin jonkun verran ehtinyt etsiskellä.

Vierailija
tiäremiäs

Siis sano se todellinen tilanne. Ei kai siinä hyödytä keksiä/liiotella juttuja.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26912
Liittynyt16.3.2005

Riippuu varmaan minkälaista työtä haet. Joku raksatyönantaja voi hyvinkin arvostaa enemmän pimeitä töitä tehneitä (tosin luulen että se voi kysyä kenelle teit hommia ja yrittää tarkastaa asian, keksi jotain etukäteen jos sille tielle lähdet) kuin sairaita. Jossain sisähommissa tilanne lienee keskimäärin päinvastoin. Jos ihmistuntemus riittäisi huomaamaan heti, mitä kullekin haastattelijalle kannattaa esittää, ei kai työhaastattelua tarvitsisi minään pahana tilanteena pitääkään.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26912
Liittynyt16.3.2005
Pertsa3
Siis sano se todellinen tilanne. Ei kai siinä hyödytä keksiä/liiotella juttuja.

Voi hyvinkin hyödyttää. Taitava valehtelu (jota hienommissa piireissä kutsutaan markkinoinniksi) on yksi tuottoisimmista ja suosituimmista taidoista mitä ihmisellä voi olla. Mutta kyllä se on upporikkaan ja rutiköyhän pelaamista aina on lähteä syöttämään keksittyjä juttuja. Noilla meriiteillä voi tosin olla pakko pelata pienellä riskillä, jos meinaa työpaikan saada.

Loptio
Seuraa 
Viestejä1187
Liittynyt12.4.2005
tiäremiäs

Sano, että et oikein ole näinä kahtena vuonna tiennyt, mitä haluaisit tehdä, mutta nyt tämän työpaikan huomattuasi tiedät ja siksi olet tässä haastateltavana.

EDIT: vai kenelle sinun pitää asia selittää? Oletin työnantajaa. Jos selität Kelalle tai muille viranomaisille, niin kerrot juuri niinkuin asiat ovat, siten saat asiat kuntoon.

EDIT2: kannattaako pimeän työn tekemisestä työttämyysaikana mainita, riippuu täysin tilanteesta. Olleista ja menneistä sairauksia ei kannata mainita, ellei niistä erikseen kysytä. Valehtelu ei myöskaan kannata, mutta työmarkkinoista kun on kyse, negatiivisten asioiden loiventaminen ja positiivisten korostaminen kuuluu itsensä markkinointiin.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Loptio
tiäremiäs

Sano, että et oikein ole näinä kahtena vuonna tiennyt, mitä haluaisit tehdä, mutta nyt tämän työpaikan huomattuasi tiedät ja siksi olet tässä haastateltavana.

EDIT: vai kenelle sinun pitää asia selittää? Oletin työnantajaa. Jos selität Kelalle tai muille viranomaisille, niin kerrot juuri niinkuin asiat ovat, siten saat asiat kuntoon.

EDIT2: kannattaako pimeän työn tekemisestä työttämyysaikana mainita, riippuu täysin tilanteesta. Olleista ja menneistä sairauksia ei kannata mainita, ellei niistä erikseen kysytä. Valehtelu ei myöskaan kannata, mutta työmarkkinoista kun on kyse, negatiivisten asioiden loiventaminen ja positiivisten korostaminen kuuluu itsensä markkinointiin.

Työnantajalle pitäsi selittä, ei Kelalle tarvi mitään selittää.

Vierailija
Loptio
Olleista ja menneistä sairauksia ei kannata mainita, ellei niistä erikseen kysytä.

Aivan, ja käsittääkseni laki nykyisellään kieltää työhaastattelussa kysymästä terveydentilaan liittyviä tietoja. Ne kuuluvat työhöntulotarkastuksen suorittaville lääkäreille ja terveydenhoitajille, jotka sitten kertovat työnantajalle, sopiiko henkilö terveydentilansa puolesta kyseiseen tehtävään vai ei. Mitään sen yksityiskohtaisempaa tietoa lääkäri ei työnantajalle anna, ja häntä sitoo vaitiolovelvollisuus.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Neutroni
Riippuu varmaan minkälaista työtä haet. Joku raksatyönantaja voi hyvinkin arvostaa enemmän pimeitä töitä tehneitä (tosin luulen että se voi kysyä kenelle teit hommia ja yrittää tarkastaa asian, keksi jotain etukäteen jos sille tielle lähdet) kuin sairaita. Jossain sisähommissa tilanne lienee keskimäärin päinvastoin. Jos ihmistuntemus riittäisi huomaamaan heti, mitä kullekin haastattelijalle kannattaa esittää, ei kai työhaastattelua tarvitsisi minään pahana tilanteena pitääkään.

Ihan siivoustyötä, 4.5 tuntia päivässä olis iltatyönnä niillä. En ole oikeasti pimeenä tehnyt mitään. Jollain pitää vain yrittää markkinoida itseä, että ei saa työttömän leimaa, mikä nyt ei edes auta työllistymistä.

Rasismia työttömiä kohtaan saa harrastaa tässä yhteiskunnassa, niin monet evätään sen takia.

Loptio
Seuraa 
Viestejä1187
Liittynyt12.4.2005
Moses Leone
Loptio
Olleista ja menneistä sairauksia ei kannata mainita, ellei niistä erikseen kysytä.

Aivan, ja käsittääkseni laki nykyisellään kieltää työhaastattelussa kysymästä terveydentilaan liittyviä tietoja. Ne kuuluvat työhöntulotarkastuksen suorittaville lääkäreille ja terveydenhoitajille, jotka sitten kertovat työnantajalle, sopiiko henkilö terveydentilansa puolesta kyseiseen tehtävään vai ei.

Hyvä huomio, täytyykin takistaa, mitä laki asiasta sanoo.

Vierailija
tiäremiäs
Neutroni

Ihan siivoustyötä, 4.5 tuntia päivässä olis iltatyönnä niillä. En ole oikeasti pimeenä tehnyt mitään. Jollain pitää vain yrittää markkinoida itseä, että ei saa työttömän leimaa, mikä nyt ei edes auta työllistymistä.

Rasismia työttömiä kohtaan saa harrastaa tässä yhteiskunnassa, niin monet evätään sen takia.

Enpä usko, että pimeät työt ovat hyvää mainosta muille kuin itsekin pimeää työtä teettäville, ja sellaisten kelkkaan on kyseenalaista lähteä. Jos he ovat sinut itse työhaastatteluun pyytäneet, niin tuskin he työttömyytäsi niin pahana pitävät.

Vierailija
Loptio
Moses Leone
Loptio

Aivan, ja käsittääkseni laki nykyisellään kieltää työhaastattelussa kysymästä terveydentilaan liittyviä tietoja. Ne kuuluvat työhöntulotarkastuksen suorittaville lääkäreille ja terveydenhoitajille, jotka sitten kertovat työnantajalle, sopiiko henkilö terveydentilansa puolesta kyseiseen tehtävään vai ei.

Hyvä huomio, täytyykin takistaa, mitä laki asiasta sanoo.

Tuli voimaan muistaakseni pari kolme vuotta sitten. Nimeltään oli jotain "laki työelämän tietosuojasta" tai jotain sinne päin.

Loptio
Seuraa 
Viestejä1187
Liittynyt12.4.2005
tiäremiäs

No niin, sanot siis, että olet kaksi vuotta ollut työttömänä ja nyt olet kyllästynyt makoilemaan persaukisena kotona ja haluat nyt tehdä hommia ja koska työaika on vain 4,5 tuntia päivässä, se sopii sinulle hyvin loivempana laskeutumisena työelämään kuin mitä 8 tuntia päivässä olisi, eikä tarvitse keksiä mitään selittelyjä. Siinä se.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat