Mihin äänen pakkaaminen perustuu ?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Lähinnä kiinnostaisi tietää, että hyödynnetäänkö monikanava-äänen pakkaamisessa, esim DVD:n 5.1, eri äänikanavien yhtäläisyyksiä ?

Taitaa ääni olla DVD:lla melko pakkaamaton (?), mutta jos levy pakataan vaikka DivX:n mukaan, niin miten äänelle käy ? Ymmärän että kuva- ja äänikoodekit on erillisiä, mutta noin keskimäärin käytetään yleensä yhtä ja samaa kombinaatiota kuitenkin.

Kommentit (5)

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005

En tiedä lainkaan, mutta ainahan voi jorista...

Kuulemma äänen(kin) pakkauksessa ja käsittelyssä käytetään ns. aallokemuunnosta hyväksi.(ks. google tai wikipedia) Se on vähän samansukuinen kuin fourier-muunnos, ja oikeastaan fourier-muunnoskin on aallokemuunnos. (wavelet)

Ainakin kuvan pakkauksessa pakkaaminen voi olla niinkin yksinkertaista, että suoritetaan sopivalla aallokkeella diskreetti muunnos, ja sitten pudotetaan pienimmät kertoimien arvot nollaksi. Esim. JPEG-standardi perustuu tähän.

En tiedä, käytetäänkö tuota hyväksi esim. MP3 pakkauksessa. Kuitenkin pakkaaminen on optimoitu sen mukaan, että äänestä otetaan sellaisia osia pois, jotka eivät kuulu pahemmin. Sitä(kään) en tiedä, onko kanavat pakattu täysin erillään toisistaan.

Itseänikin kiinnostaisi tietää ja liika laiskuus vain on estänyt ottamasta selvää asiasta toistaiseksi...

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

de Selby
Seuraa 
Viestejä1231
Liittynyt16.3.2005

MP3 formaattihan perustuu nimenomaan DVD audioraitojen pakkaukseen. Eli: kyllä pakataan.

Tuon korvalle merkityksettömän datan poistaminen audiotiedoston pienentämiseksi on yksi tapa tehdä pakkausta.

Toinen tapa mitä rinnalla käytetään monikanavaäänille on eri kanaville lähetettävien ääniraitojen vertailu ja pakkaaminen sen mukaan.

Esim jos monikaiutinjärjestelmässä samaa ääntä lähetetään kaikille kaiuttimille, ääniraita ei sisällä omaa yksilöllistä dataa kullekin kaiuttimelle vaan "tägin" jonka ohjaamana yksi ja sama raita toistetaan kaikilla kaiuttimilla. Käytännössä tällaisia tilanteita elokuvissa (nykyään) on aika vähän, mutta vertaamalla kaiuttimille lähteviä ääniä keskenään, voidaan yhteiset äänet niputtaa yhteen, ja vain poikkeavat äänet saavat oman ohjauksensa.

Hah. Huomaa kyllä etten tiedä asiasta juuri mitään. Mutta jotenkin noin...

Tekniikkaa voidaan käyttää tavallaan käänteisestikin hyödyksi; nykyisin kun on suosiossa lisätä klassikkoelokuvien mono- tai stereoraitojen rinnalle 5.1 äänet. Niissä ainakin osin alkuperäistä ääntä ohjataan tilanteen mukaan sopiville kaiuttimille. Toki asiaan liittynee paljon filtteröintiä, maskausta, uusien raitojen luomista ja toki uudelleen äänittämistäkin.

Gravity sucks.

Vierailija

Käsittääkseni DD:ssä ja DTS:ssä kukin äänikanava sisältää oman datansa, vaikka jonkin kanavan ääni olisi identtinen toisen kanssa, mutta MPEG-monikanavaäänessä, mitä ei käytännössä käytetä DVD-levyillä, voidaan identtiset kanavat "niputtaa" yhdeksi. MPEG-monikanavaääni säästää siis periaatteessa kaistaa, mutta sitä ei taideta juuri käyttää missään (vilkaisu Wikipediaan varmaankin auttaisi).

Vierailija
Arla
Käsittääkseni DD:ssä ja DTS:ssä kukin äänikanava sisältää oman datansa, vaikka jonkin kanavan ääni olisi identtinen toisen kanssa, mutta MPEG-monikanavaäänessä, mitä ei käytännössä käytetä DVD-levyillä, voidaan identtiset kanavat "niputtaa" yhdeksi. MPEG-monikanavaääni säästää siis periaatteessa kaistaa, mutta sitä ei taideta juuri käyttää missään (vilkaisu Wikipediaan varmaankin auttaisi).

MPEG layer 3:ssa voidaan käyttää tuota Joint Stereo pakkausta, mutta monikanavalle se ei pelaa, ellei niitä käsitellä erillisinä stereopareina. DVD levyillä on käytössä MPEG-2 ja sen mukaiset pakkaukset.

Sinänsä ikävä pakkaustapa, että se kaventaa stereokuvaa melko rankasti ja saa sillä nauhoitetun musiikin kuulostamaan hyvin lattealta. Mitä enemmän pakkaa, sitä enemmän ääni alkaa muistuttamaan tavallista mono-ääntä.

Uusimmat

Suosituimmat