Vaihesiirto

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minulla jäi vielä "MOT systeemi" topicin jälkeen askarrauttamaan, että mitä sillä vaihesiirrolla tarkoitetaan onko se sama asia kuin vaihe-ero? Vai onko se vain virran ja jännitteen vaihe-eron muuttuminen ja tämä vaihesiirtokulma on sen impedanssi,resistanssi ja reaktanssin muodostaman suorakulmion kulma. Miten vaihesiirron muuttaminen vaikuttaa piirissä yleensä?

Parhaiten neuvoisitte jos tietäisitte missä olisi aiheeseen liityyviä tehtäviä ja niitten vastauksia(netissä)? Englanniksi tai suomeksi!

Kommentit (4)

Vierailija

Taitavat olla synonyymejä keskenään. Vaihesiirrosta puhutaan kun halutaan ilmaista että joku osa siirtää sitä vaihetta, ja vaihe-erosta puhutaan kun virta ja jännite ovat jo eri vaiheessa jostain syystä.

Vierailija

Niin se minustakin vähän tuntu, mutta kallistuuko se vaihesiirto jotenkin eri komponenteille, eli pitääkö kulma ilmoittaa radiaaneissa ja jos arvo on negatiivinen niin piirin vaihesiirto on kondensaattorin kapasitiivinen ja jos positiivinen niin kelan induktiivinen. Jotenki noin minä käsitin sen siinä edellisessä keskustelussa, mutta tuntu että asia on täyttä soopaa.

Vaikuttaako se vaihesiirto tai vaihe-ero sitten vain pätö- ja loistehon suuruuteen joka riippuu siten tietenkin virrasta ja jännitteestä joitten suuruuteen vaikuttaa se piirin impedanssi. Näin ollen vaihesiirron tai
vaiheron muuttumisella säädellään vain virran ja jännitteen suuruutta.

Vaikuttaa tyhmältä selitykseltä, mutta tuntuu että olen päässy asiasta kiinni.

Uusimmat

Suosituimmat