Boeing 878

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tuli juuri uutisissa, että uusi Boeing 878 on ympäristöystävällisin, koska se on tehty uudesta materiaalista. Mihin tuo perustuu? (no tämä asia ei kuulu tämän palstan aiheseen..)

Mutta mainittiin myös, että kyseinen firma on tehnyt tutkimuksen, jonka mukaan matkustamon ilma on (jos oikein kuulin ja muistan) viidenneksen kosteampaa. Ja se on terveellisempi asia niin kuin siis miksi? Ja miten se liittyy rakennusmateriaaliin, kuten uutisessa annettiin ymmärtää?

Taas uusi tuote jota mainostetaan maksetuilla, epäpätevillä, huonosti tehdyillä ja valehtevilla tutkimuksilla? Miksi kosteampi ilma olisi terveellisempää?

No tähän toki tietää vastauksen moni esim. espanjassa asuva suomalainen astmaatikko, atooppisen ihon omaava tai psoriaksesta kärsivä, joka lääkärinsä kehoituksesta on muuttanut sinne. Miksi muuten tuollaista maastamuuttoa suositellaan lääkäreiden taholta? Onko Suomi vaarallinen maa joillekin?

lentokonematkustaja
P.S. Lentokoneissa on käsittämättömän suuria eroja matkustusmukavuudessa..

Sivut

Kommentit (18)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
parantunut
Tuli juuri uutisissa, että uusi Boeing 878 on ympäristöystävällisin, koska se on tehty uudesta materiaalista. Mihin tuo perustuu?



Siihen, että sen lujitemuovirunko on kevyempi kuin perinteinen alumiinirunko. Sen kannattelemiseen tarvitaan vähemmän voimaa, mikä merkitsee vähemmän ilmanvastusta aiheuttavia siipiä.

Ja mainittiin myös, että kyseinen firma on tehnyt tutkimuksen, jonka mukaan matkustamon ilma on (jos oikein kuulin ja muistan) viidenneksen kosteampaa. Ja se on terveellisempi asia niinkuin miksi?



Lentokoneiden ilmankosteus on erittäin pieni, koska ilma imetään sisään jumalattoman kylmänä. Kylmä ilma ei pysty sitomaan kosteutta. Sitä minä en osaa sanoa miksi kostea ilma on terveellisempää, mutta se ei ole Boeingin keksintöä, niin olen kuullut ennenkin väitettävän.

Ja miten se liittyy rakennusmateriaaliin, kuten uutisessa annettiin ymmärtää?



Ei mitenkään.

Taas uusi tuote jota mainostetaan maksetuilla, epäpätevillä, huonosti tehdyillä ja valehtevilla tutkimuksilla?



Eivät ilmailuviranomaiset ihan mitä tahansa "vitamiini-instituuttien" tutkimuksia läpi päästä.

P.S. Lentokoneissa on käsittämättömän suuria eroja matkustusmukavuudessa..

Onko niitä mukaviakin? No, se lienee vika omassa päässä, ettei se oikein kestä niitä paineenvaihteluja. Korvia jomottaa laskeutumisen jälkeen vuorokauden (vaikka ei olisi hiukkaakaan nuhaa). Isoja ja hienoja en ole kokeillut, mutta tiettävästi niissäkin lasketaan ilmanpainetta.

Vierailija
Neutroni

Eivät ilmailuviranomaiset ihan mitä tahansa "vitamiini-instituuttien" tutkimuksia läpi päästä.

Niin kyseessä oli taas Nelosen Uutiset tai jokin vastaava...

Neutroni
P.S. Lentokoneissa on käsittämättömän suuria eroja matkustusmukavuudessa..



Onko niitä mukaviakin? No, se lienee vika omassa päässä, ettei se oikein kestä niitä paineenvaihteluja. Korvia jomottaa laskeutumisen jälkeen vuorokauden (vaikka ei olisi hiukkaakaan nuhaa). Isoja ja hienoja en ole kokeillut, mutta tiettävästi niissäkin lasketaan ilmanpainetta.

Ei mua yhtään ikinä jomota! Aina oon sukeltamassa ollu heti seuraavana päivänä. Kyse on siitä, että ilma on aina joko tosi kosteeta tai tosi kuivaa. Joskus tosi kylmää, joskus hikistä. Mutta aina on liian vähän tilaa yli 190-senttiselle... ja liian vähä juotavaa!

Vierailija
tietää
Kuiva ilma saa aikaan nenäverenvuotoja ja kuivattaa ihoa. Aiheuttaa staattista sähkö vaatteisiin yms.

Niin ja suolan puute... eli jos hengitysilma on suolatonta. Siksihän ne astmaatikot ja muut muuttaakin epsanjaan ja etelään? Eikös? Ja suolahan on vaarallista, eikös juu?

Vierailija
parantunut
tietää
Kuiva ilma saa aikaan nenäverenvuotoja ja kuivattaa ihoa. Aiheuttaa staattista sähkö vaatteisiin yms.

Niin ja suolan puute... eli jos hengitysilma on suolatonta. Siksihän ne astmaatikot ja muut muuttaakin epsanjaan ja etelään? Eikös? Ja suolahan on vaarallista, eikös juu?

Eikun se kuivaa räkää ja se rikkoo ohuen ja kuinan limakalvon. Koneessa vallitseva alhaisempi paine myös vaikuttaa asiaan.

Vierailija
tietää
parantunut
tietää
Kuiva ilma saa aikaan nenäverenvuotoja ja kuivattaa ihoa. Aiheuttaa staattista sähkö vaatteisiin yms.

Niin ja suolan puute... eli jos hengitysilma on suolatonta. Siksihän ne astmaatikot ja muut muuttaakin epsanjaan ja etelään? Eikös? Ja suolahan on vaarallista, eikös juu?

Eikun se kuivaa räkää ja se rikkoo ohuen ja kuinan limakalvon. Koneessa vallitseva alhaisempi paine myös vaikuttaa asiaan.

Siis mikä se? Suomen ilmastoko?

Vierailija

B 787 .

Siivet ja yhtenä kappaleena tehty runko hiilikuituvahvisteista polymeeria,
polyesteriä tai epoksia kenties. 50% painosta komposiitteja ja erittäin
edistyneet taloudelliset ohivirtausmoottorit. Ilma lentokorkeudessa on
normaalisti hyvin kuivaa ja aiheuttaa limakalvo-ongelmia herkille, kostu-
tus tekee miellyttävämmäksi ja terveellisemmäksi.

Vierailija
parantunut
tietää
parantunut
tietää
Kuiva ilma saa aikaan nenäverenvuotoja ja kuivattaa ihoa. Aiheuttaa staattista sähkö vaatteisiin yms.

Niin ja suolan puute... eli jos hengitysilma on suolatonta. Siksihän ne astmaatikot ja muut muuttaakin epsanjaan ja etelään? Eikös? Ja suolahan on vaarallista, eikös juu?

Eikun se kuivaa räkää ja se rikkoo ohuen ja kuinan limakalvon. Koneessa vallitseva alhaisempi paine myös vaikuttaa asiaan.

Siis mikä se? Suomen ilmastoko?

Suolakaivos etelän rannalle, niin voimme paremmin. Kävellään sinne.

Vierailija
Neutroni
Onko niitä mukaviakin? No, se lienee vika omassa päässä, ettei se oikein kestä niitä paineenvaihteluja. Korvia jomottaa laskeutumisen jälkeen vuorokauden (vaikka ei olisi hiukkaakaan nuhaa). Isoja ja hienoja en ole kokeillut, mutta tiettävästi niissäkin lasketaan ilmanpainetta.
Itseasiassa sitä ilmanpainetta nostetaan verrattuna ulkoilmaan. Paineistetun matkustamon ilma on muistaakseni noin 2000m korkeutta vastaavaa paineeltaan. Ilma on todellakin kuivaa ja nenää joutuu aina tyhjentämään kuivasta verestä.

Oletko kokeillut pureskella purukumia tai muuten liikutella leukaa, jotta paine pääsisi tasaantumaan korvissa? Minulla ei jomota korvissa kuin nousun ja laskun ajan, mutta kun matkustamo on paineistettu vakaaksi, niin haukottelemalla saan paineen tasattua pään sisällä, eikä jomota.

Vierailija

Ensikertalaiset tai harvoin lentävät valittavat aina surkeasti. Minä voin
erinomaisesti jopa 13 tunnin lennoilla, eivätkä korvani lukkiudu ollenkaan
laskussa, viimeksi joskus nuorena. "Kokenut kaiken tietää, vaivainen kaikki kokee".

Vierailija
Dr_Strangelove
Ensikertalaiset tai harvoin lentävät valittavat aina surkeasti. Minä voin
erinomaisesti jopa 13 tunnin lennoilla, eivätkä korvani lukkiudu ollenkaan
laskussa, viimeksi joskus nuorena. "Kokenut kaiken tietää, vaivainen kaikki kokee".

Etkö voisi tohtorismiehenä neuvoa ensikertalaisia, että pelkkä tyhjän nieleskely auttaa kummasti ?

P.S. Tämän ketjun otsikosta vielä: Pitäisi olla Boeing 787.
Boeingin kaikkien matkustajakoneiden tyyppinimet ovat muotoa 7X7.

Vierailija
Ertsu
Dr_Strangelove
Ensikertalaiset tai harvoin lentävät valittavat aina surkeasti. Minä voin
erinomaisesti jopa 13 tunnin lennoilla, eivätkä korvani lukkiudu ollenkaan
laskussa, viimeksi joskus nuorena. "Kokenut kaiken tietää, vaivainen kaikki kokee".

Etkö voisi tohtorismiehenä neuvoa ensikertalaisia, että pelkkä tyhjän nieleskely auttaa kummasti ?

No, en ole sen alan tohtori, mutta nieleskely auttaa vain rajoitetusti, jos
lukkiintuminen on paha. Voi yrittää sulkea nenän sormin puristamalla ja
puhaltaa suu kiinni, mutta aina sekään ei auta. Kerran perheen kanssa Miamista
tullessamme lentomemo, taisi olla Air Francella, haki itkevälle nuorimmai-
semmelle kaksi muovimukia, kasteli sisään kaksi käsipyyhettä kuumalla vedellä
ja painoi ne lapsen korville ja kas, itku lakkasi. Vesihöyry avasi nuo Eystachin kanavat ja paine tasottui. Mutta kun lentää parikymmentä vuot-
ta, koko vaiva katoaa, korvat eivät mene enää ollenkaan lukkoon, usko
tai älä. Tosin lensin parhaimmillaan parikymmentä vuotta yli kymmenen ker-
taa vuodessa jenkkeihin ja toisen mokoman Kauko-Itään, Japaniin, Kiinaan ja Thaimaahan jne. Lentävä henkilökunta kokenee saman ( ? ).
Antihistamiinistakin voi olla apua, jos on sinuiittia.

Vierailija
Dr_Strangelove
Mutta kun lentää parikymmentä vuot-
ta, koko vaiva katoaa, korvat eivät mene enää ollenkaan lukkoon, usko
tai älä.

En usko. Opit vain avaamaan ne huomaamattasi. Tai korvasi eivät vain mene enää lukkoon. Mutta se ei tarkoita sitä, että kaikille kävisi lentojen lisääntyessä samoin.

Eikös tuo paineenvaihtelu ole vähän samanlaista kuin sukeltajillakin? Ja parikymmentä vuotta lähes joka päivä useita sukelluksia tehnyt kärsii siitä ihan samoin kuin vasta-alkajatkin. He vain ovat oppineet avaamaan ne siten ettei itse sitä aina edes huomaa. Se on tullut jo osaksi reaktiota, jota ei tarvitse erikseen miettiä. Korvien lukkiumien avaaminen on tekniikkalaji.

Sitäpaitsi jokainen reakoi eri tavoin. Toisilla on herkemmät korvat kuin toisilla. On paljon ensikertalaisiakin, joilla ei korvat mene lainkaan lukkoon lentäessä. Ei niin, että siitä koituisi kipua.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat