Seuraa 
Viestejä45973

Tuli juuri uutisissa, että uusi Boeing 878 on ympäristöystävällisin, koska se on tehty uudesta materiaalista. Mihin tuo perustuu? (no tämä asia ei kuulu tämän palstan aiheseen..)

Mutta mainittiin myös, että kyseinen firma on tehnyt tutkimuksen, jonka mukaan matkustamon ilma on (jos oikein kuulin ja muistan) viidenneksen kosteampaa. Ja se on terveellisempi asia niin kuin siis miksi? Ja miten se liittyy rakennusmateriaaliin, kuten uutisessa annettiin ymmärtää?

Taas uusi tuote jota mainostetaan maksetuilla, epäpätevillä, huonosti tehdyillä ja valehtevilla tutkimuksilla? Miksi kosteampi ilma olisi terveellisempää?

No tähän toki tietää vastauksen moni esim. espanjassa asuva suomalainen astmaatikko, atooppisen ihon omaava tai psoriaksesta kärsivä, joka lääkärinsä kehoituksesta on muuttanut sinne. Miksi muuten tuollaista maastamuuttoa suositellaan lääkäreiden taholta? Onko Suomi vaarallinen maa joillekin?

lentokonematkustaja
P.S. Lentokoneissa on käsittämättömän suuria eroja matkustusmukavuudessa..

Kommentit (18)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä36092
parantunut
Tuli juuri uutisissa, että uusi Boeing 878 on ympäristöystävällisin, koska se on tehty uudesta materiaalista. Mihin tuo perustuu?



Siihen, että sen lujitemuovirunko on kevyempi kuin perinteinen alumiinirunko. Sen kannattelemiseen tarvitaan vähemmän voimaa, mikä merkitsee vähemmän ilmanvastusta aiheuttavia siipiä.

Ja mainittiin myös, että kyseinen firma on tehnyt tutkimuksen, jonka mukaan matkustamon ilma on (jos oikein kuulin ja muistan) viidenneksen kosteampaa. Ja se on terveellisempi asia niinkuin miksi?



Lentokoneiden ilmankosteus on erittäin pieni, koska ilma imetään sisään jumalattoman kylmänä. Kylmä ilma ei pysty sitomaan kosteutta. Sitä minä en osaa sanoa miksi kostea ilma on terveellisempää, mutta se ei ole Boeingin keksintöä, niin olen kuullut ennenkin väitettävän.

Ja miten se liittyy rakennusmateriaaliin, kuten uutisessa annettiin ymmärtää?



Ei mitenkään.

Taas uusi tuote jota mainostetaan maksetuilla, epäpätevillä, huonosti tehdyillä ja valehtevilla tutkimuksilla?



Eivät ilmailuviranomaiset ihan mitä tahansa "vitamiini-instituuttien" tutkimuksia läpi päästä.

P.S. Lentokoneissa on käsittämättömän suuria eroja matkustusmukavuudessa..

Onko niitä mukaviakin? No, se lienee vika omassa päässä, ettei se oikein kestä niitä paineenvaihteluja. Korvia jomottaa laskeutumisen jälkeen vuorokauden (vaikka ei olisi hiukkaakaan nuhaa). Isoja ja hienoja en ole kokeillut, mutta tiettävästi niissäkin lasketaan ilmanpainetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Neutroni

Eivät ilmailuviranomaiset ihan mitä tahansa "vitamiini-instituuttien" tutkimuksia läpi päästä.

Niin kyseessä oli taas Nelosen Uutiset tai jokin vastaava...

Neutroni
P.S. Lentokoneissa on käsittämättömän suuria eroja matkustusmukavuudessa..



Onko niitä mukaviakin? No, se lienee vika omassa päässä, ettei se oikein kestä niitä paineenvaihteluja. Korvia jomottaa laskeutumisen jälkeen vuorokauden (vaikka ei olisi hiukkaakaan nuhaa). Isoja ja hienoja en ole kokeillut, mutta tiettävästi niissäkin lasketaan ilmanpainetta.

Ei mua yhtään ikinä jomota! Aina oon sukeltamassa ollu heti seuraavana päivänä. Kyse on siitä, että ilma on aina joko tosi kosteeta tai tosi kuivaa. Joskus tosi kylmää, joskus hikistä. Mutta aina on liian vähän tilaa yli 190-senttiselle... ja liian vähä juotavaa!

tietää
Kuiva ilma saa aikaan nenäverenvuotoja ja kuivattaa ihoa. Aiheuttaa staattista sähkö vaatteisiin yms.

Niin ja suolan puute... eli jos hengitysilma on suolatonta. Siksihän ne astmaatikot ja muut muuttaakin epsanjaan ja etelään? Eikös? Ja suolahan on vaarallista, eikös juu?

parantunut
tietää
Kuiva ilma saa aikaan nenäverenvuotoja ja kuivattaa ihoa. Aiheuttaa staattista sähkö vaatteisiin yms.

Niin ja suolan puute... eli jos hengitysilma on suolatonta. Siksihän ne astmaatikot ja muut muuttaakin epsanjaan ja etelään? Eikös? Ja suolahan on vaarallista, eikös juu?

Eikun se kuivaa räkää ja se rikkoo ohuen ja kuinan limakalvon. Koneessa vallitseva alhaisempi paine myös vaikuttaa asiaan.

tietää
parantunut
tietää
Kuiva ilma saa aikaan nenäverenvuotoja ja kuivattaa ihoa. Aiheuttaa staattista sähkö vaatteisiin yms.

Niin ja suolan puute... eli jos hengitysilma on suolatonta. Siksihän ne astmaatikot ja muut muuttaakin epsanjaan ja etelään? Eikös? Ja suolahan on vaarallista, eikös juu?

Eikun se kuivaa räkää ja se rikkoo ohuen ja kuinan limakalvon. Koneessa vallitseva alhaisempi paine myös vaikuttaa asiaan.

Siis mikä se? Suomen ilmastoko?

B 787 .

Siivet ja yhtenä kappaleena tehty runko hiilikuituvahvisteista polymeeria,
polyesteriä tai epoksia kenties. 50% painosta komposiitteja ja erittäin
edistyneet taloudelliset ohivirtausmoottorit. Ilma lentokorkeudessa on
normaalisti hyvin kuivaa ja aiheuttaa limakalvo-ongelmia herkille, kostu-
tus tekee miellyttävämmäksi ja terveellisemmäksi.

parantunut
tietää
parantunut
tietää
Kuiva ilma saa aikaan nenäverenvuotoja ja kuivattaa ihoa. Aiheuttaa staattista sähkö vaatteisiin yms.

Niin ja suolan puute... eli jos hengitysilma on suolatonta. Siksihän ne astmaatikot ja muut muuttaakin epsanjaan ja etelään? Eikös? Ja suolahan on vaarallista, eikös juu?

Eikun se kuivaa räkää ja se rikkoo ohuen ja kuinan limakalvon. Koneessa vallitseva alhaisempi paine myös vaikuttaa asiaan.

Siis mikä se? Suomen ilmastoko?

Suolakaivos etelän rannalle, niin voimme paremmin. Kävellään sinne.

Neutroni
Onko niitä mukaviakin? No, se lienee vika omassa päässä, ettei se oikein kestä niitä paineenvaihteluja. Korvia jomottaa laskeutumisen jälkeen vuorokauden (vaikka ei olisi hiukkaakaan nuhaa). Isoja ja hienoja en ole kokeillut, mutta tiettävästi niissäkin lasketaan ilmanpainetta.
Itseasiassa sitä ilmanpainetta nostetaan verrattuna ulkoilmaan. Paineistetun matkustamon ilma on muistaakseni noin 2000m korkeutta vastaavaa paineeltaan. Ilma on todellakin kuivaa ja nenää joutuu aina tyhjentämään kuivasta verestä.

Oletko kokeillut pureskella purukumia tai muuten liikutella leukaa, jotta paine pääsisi tasaantumaan korvissa? Minulla ei jomota korvissa kuin nousun ja laskun ajan, mutta kun matkustamo on paineistettu vakaaksi, niin haukottelemalla saan paineen tasattua pään sisällä, eikä jomota.

Ensikertalaiset tai harvoin lentävät valittavat aina surkeasti. Minä voin
erinomaisesti jopa 13 tunnin lennoilla, eivätkä korvani lukkiudu ollenkaan
laskussa, viimeksi joskus nuorena. "Kokenut kaiken tietää, vaivainen kaikki kokee".

Dr_Strangelove
Ensikertalaiset tai harvoin lentävät valittavat aina surkeasti. Minä voin
erinomaisesti jopa 13 tunnin lennoilla, eivätkä korvani lukkiudu ollenkaan
laskussa, viimeksi joskus nuorena. "Kokenut kaiken tietää, vaivainen kaikki kokee".

Etkö voisi tohtorismiehenä neuvoa ensikertalaisia, että pelkkä tyhjän nieleskely auttaa kummasti ?

P.S. Tämän ketjun otsikosta vielä: Pitäisi olla Boeing 787.
Boeingin kaikkien matkustajakoneiden tyyppinimet ovat muotoa 7X7.

Ertsu
Dr_Strangelove
Ensikertalaiset tai harvoin lentävät valittavat aina surkeasti. Minä voin
erinomaisesti jopa 13 tunnin lennoilla, eivätkä korvani lukkiudu ollenkaan
laskussa, viimeksi joskus nuorena. "Kokenut kaiken tietää, vaivainen kaikki kokee".

Etkö voisi tohtorismiehenä neuvoa ensikertalaisia, että pelkkä tyhjän nieleskely auttaa kummasti ?

No, en ole sen alan tohtori, mutta nieleskely auttaa vain rajoitetusti, jos
lukkiintuminen on paha. Voi yrittää sulkea nenän sormin puristamalla ja
puhaltaa suu kiinni, mutta aina sekään ei auta. Kerran perheen kanssa Miamista
tullessamme lentomemo, taisi olla Air Francella, haki itkevälle nuorimmai-
semmelle kaksi muovimukia, kasteli sisään kaksi käsipyyhettä kuumalla vedellä
ja painoi ne lapsen korville ja kas, itku lakkasi. Vesihöyry avasi nuo Eystachin kanavat ja paine tasottui. Mutta kun lentää parikymmentä vuot-
ta, koko vaiva katoaa, korvat eivät mene enää ollenkaan lukkoon, usko
tai älä. Tosin lensin parhaimmillaan parikymmentä vuotta yli kymmenen ker-
taa vuodessa jenkkeihin ja toisen mokoman Kauko-Itään, Japaniin, Kiinaan ja Thaimaahan jne. Lentävä henkilökunta kokenee saman ( ? ).
Antihistamiinistakin voi olla apua, jos on sinuiittia.

Dr_Strangelove
Mutta kun lentää parikymmentä vuot-
ta, koko vaiva katoaa, korvat eivät mene enää ollenkaan lukkoon, usko
tai älä.

En usko. Opit vain avaamaan ne huomaamattasi. Tai korvasi eivät vain mene enää lukkoon. Mutta se ei tarkoita sitä, että kaikille kävisi lentojen lisääntyessä samoin.

Eikös tuo paineenvaihtelu ole vähän samanlaista kuin sukeltajillakin? Ja parikymmentä vuotta lähes joka päivä useita sukelluksia tehnyt kärsii siitä ihan samoin kuin vasta-alkajatkin. He vain ovat oppineet avaamaan ne siten ettei itse sitä aina edes huomaa. Se on tullut jo osaksi reaktiota, jota ei tarvitse erikseen miettiä. Korvien lukkiumien avaaminen on tekniikkalaji.

Sitäpaitsi jokainen reakoi eri tavoin. Toisilla on herkemmät korvat kuin toisilla. On paljon ensikertalaisiakin, joilla ei korvat mene lainkaan lukkoon lentäessä. Ei niin, että siitä koituisi kipua.

http://www-personal.umich.edu/~lpt/ears.htm
"I believe the least stressful, most effective way to clear the ears is the Frenzel procedure. This technique was utilized by German Stuka bomber pilots during WWII. At the time, the Stuka bomber attacks were the most precise form of bombing. The pilots would put their plane into a steep dive aimed directly towards the target. Just before crashing into the ground, the aircraft would release the bomb and pull out of the dive. The bomb would follow the launch trajectory and fall into the target. Because this was before the time of computer-aided hydraulics in aircraft, it was necessary for the pilot to use both hands on the control stick to physically pull out of the dive. Since the plane was undergoing rapid pressure changes, and both hands were required to be on the control stick, it was imperative that a hands-free, rapid, effective and safe method of clearing ears was used. The technique they used was developed in 1938 by a German physician named Herman Frenzel.

The Frenzel technique is done by placing the tongue on the roof of the mouth, as far forward as possible. While the tongue is held in place, the back of the tongue is gently moved upward. (Imagine driving the tongue through the back of your head. Obviously, you cannot do this, but striving to do so will move the tongue such that a gentle puff of air moves up the Eustachian tube to increase the pressure in the middle ear). Often a "click" sound is heard internally as the tongue is moved. This action does NOT constrict the Eustachian tubes, does NOT over-pressurize the middle or inner ear, and leaves the hands free. It is the safest, most effective way for divers to equalize the pressure in he middle ear. It does, however, take a bit pf practice to master. But, once mastered, it provides safe, effective and hands-free clearing. It is, in my opinion, the method of choice for divers to solve equalization problems."

Siinä eräs tekniikka. Sivulla käsitellään teemaa muutenkin hyvin.

Ja sukellussivuilta löytyy paljon lisää eri tekniikoita. Vapaasukeltajien varsinkin...

Mä oon aina ihmetelly kuinka noi syvyyssukeltajat paineistaa sukelluksen aikana korvansa, kun tavallinen sukeltaja tekee sitä parin metrin välein, mutta noi porhaltaa useita metrejä sekunnissa kohti syvyyksiä.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat