Valokuvien tekijänoikeus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Miten valokuvien kohtalla menee nämä säädökset? Pikkusiskostani on siis otettu rippikuva jonkin valokuvaamon toimesta.. kiitoskortit olisivat maksaneet noin 5 e / kpl, joten jätimme ne tilaamatta. Saanko lain mukaan tehdä kiitoskortit siten, että skannaan sen ostetun kuvan ja teen siitä sen kortin? Ei sillä, että teon laittomuus minua mitenkään vakavalla tavalla huolestuttaisi, mutta olisi kiva tietää

Tekijänoikeudet pysyvät ilmeisesti valokuvan ottajalla siihen kuvaan. Ne tuskin rajoittavat kuvan scannaamista, kopioimista tietokoneella tai tulostamista omalla tulostimella. Entä messengerissä lähettämistä tai tilaamista esim. Ifi.fi:stä?

Ainakaan sitä ei luullakseni saa myydä tai laittaa esim. lehteen tai irc-galleriaan ilman valokuvaamon suostumista. Kellään mitään tietoa?

Sivut

Kommentit (20)

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
msdos464
Miten valokuvien kohtalla menee nämä säädökset? Pikkusiskostani on siis otettu rippikuva jonkin valokuvaamon toimesta.. kiitoskortit olisivat maksaneet noin 5 e / kpl, joten jätimme ne tilaamatta. Saanko lain mukaan tehdä kiitoskortit siten, että skannaan sen ostetun kuvan ja teen siitä sen kortin? Ei sillä, että teon laittomuus minua mitenkään vakavalla tavalla huolestuttaisi, mutta olisi kiva tietää

Tekijänoikeudet pysyvät ilmeisesti valokuvan ottajalla siihen kuvaan. Ne tuskin rajoittavat kuvan scannaamista, kopioimista tietokoneella tai tulostamista omalla tulostimella. Entä messengerissä lähettämistä tai tilaamista esim. Ifi.fi:stä?

Ainakaan sitä ei luullakseni saa myydä tai laittaa esim. lehteen tai irc-galleriaan ilman valokuvaamon suostumista. Kellään mitään tietoa?

Copyright on kuvaajalla, ellei asiasta ole muuta sovittu. Kuvaa ei saa kopioida skannaamalla tai muilla tavoin. Kuitenkin, jos käytät kuvaa osana jotain uutta teosta siten, että syntyy uusi copyrightin alainen teos, niin tämä on sallittua, mutta rajanveto on usein vaikeaa.

de Selby
Seuraa 
Viestejä1231
Liittynyt16.3.2005

Epäilenpä vahvasti että valokuvan oikeudet (alkuperäiskappale, filmi sekä kopiot mukaanlukien) omistaa valokuvaaja.

Näin ollen et saisi ottaa valokuvasta kopioita ja tehdä niistä kortteja. Paitsi vasta 50 vuoden kuluttua...

Valokuvaaja ei saa henkilösuojan vuoksi käyttää ottamiaan henkilövalokuvia mihinkään muihin tarkoituksiin (esim. mainonta) ilman kuvassa olevan henkilön lupaa. Kuvassa olevan intimiteettisuoja estää kuvan käytön yhtälailla esim. irc-gallerioissa.

Gravity sucks.

Vierailija

Kannattaa valokuvaamoita kilpailutettaessa kysyä että onko mahdollista saada kuvien oikeudet itselleen. Itse toimin näin ja sain oikeudet, ilman lisämaksua.

Vierailija

Tuohan on naúrettavaa, jos valokuvaaja on ottanut minusta kuvan ja
olen siitä maksanut pyydetyn hinnan, en siis saa tehdä kopioita ja lähettää tutuilleni ? Miksi se pitäisi maksaa uudelleen ja uudelleen ?
Eri asia jos kuva julkaistaan jossain.

Vierailija

Tuleekohan Peter Sellersin perikunta tai Universal lähettämään minulle
laskun avatarkuvastani ? Perh... pitänee vaihtaa oitis !!! Hyvästi Dr_Strangelove ...

de Selby
Seuraa 
Viestejä1231
Liittynyt16.3.2005

No näin se laki vain taitaa mennä. Pitää tehdä valokuvaajan kanssa erillissopimus käyttöoikeudesta, jos niin tarve on. Sopimus varmaan sitten maksaa enemmän kuin parin sadan uuden vedoksen teettäminen kutsukortiksi tai jotain sinne päin...

Gravity sucks.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Dr_Strangelove
laskun avatarkuvastani ? Perh... pitänee vaihtaa oitis !!! Hyvästi Dr_Strangelove ...

Ähh. Selität vaan, että tänne sivustoon kirjoittamasi ja kuva muodostavat yhdessä uuden teoksen - näin rikkomusta ei synny.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Dr_Strangelove
olen siitä maksanut pyydetyn hinnan, en siis saa tehdä kopioita ja lähettää tutuilleni ? Miksi se pitäisi maksaa uudelleen ja uudelleen ?

Näin on laki. Sinä ostat vain kuvauspalvelun ja siitä tulostetun kuvan itsestäsi. Voit toki sopia, että ostat myös oikeudet kuvaan, eikä se välttämättä maksa yhtään enempää.

Vierailija
Volitans
Dr_Strangelove

Ähh. Selität vaan, että tänne sivustoon kirjoittamasi ja kuva muodostavat yhdessä uuden teoksen - näin rikkomusta ei synny.

Ihan totta ? Back to the future, Dr_Strangelove !

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Dr_Strangelove
Volitans
Dr_Strangelove

Ihan totta ? Back to the future, Dr_Strangelove !

Ihan.

Vierailija
Volitans
Dr_Strangelove

Näin on laki. Sinä ostat vain kuvauspalvelun ja siitä tulostetun kuvan itsestäsi. Voit toki sopia, että ostat myös oikeudet kuvaan, eikä se välttämättä maksa yhtään enempää.

Naarettavaa. Olen koko ikäni tehnyt tuota, ei ole koira ( kuvaaja )
perään haukkunut. Jos nyt haukkuu, olen varaton !

Loptio
Seuraa 
Viestejä1187
Liittynyt12.4.2005

Valokuvia saa skannailla ja kopioida omaan käyttöönsä aivan miten haluaa. Jos aikoo julkaista valokuvan, joudutaan miettimään tekijänoikeuksia tekijänoikeuslaissa, jolloin teoksen suoja-aika on 70 vuotta tekijän kuolemasta jos teoskynnys ylittyy, muutoin valokuvia suojaa tekijänoikeuslaissa määritellyt lähiokeudet, jolloin suoja-aika on 50 vuotta. Pääsääntöisesti, ellei muuta ole sovittu, on kuvan ottajalla oikeudet kuvaan. Sitaattioikeuteen nojaten saattaa olla myös mahdollista julkaista kuvia, joiden oikeudet kuuluvat jollekin toiselle henkilölle, mutta nämä ovat aina hyvin tulkinnallisia kysymyksiä.

EDIT: ei kieltämättä mikään onnistunein laki Suomen historiassa tämä tekijänoikeuslaki.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat