Polttavasta DVD-asemasta laser pointteri...

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Onko kukaan tehnyt?.Väittävät että ulos lähtee jopa 150mW... Silmät vaarassa.Netissä näyttää olevan paljon tehokkaampiakin puolijohde pointtereita, ja IR-alueen diodejakin on saatavissa h...vetin tehokkaita, ihan sopuhintaan.Itellä olisi tuommoinen projekti, ja tuli mieleen, pitäisikö modata joku airsoft ase vaikkapa ampumaan kertalaukaus tehokasta IR-pulssia.Saiskohan tuolla kärpästä seinältä?...
http://www.wickedlasers.com/
http://www.lasercommunity.com/index.php
http://www.felesmagus.com/pages/lasers-howto.html

Sivut

Kommentit (54)

Vierailija

En nyt ihan poikanen ole, ja mulla tuossa on käytössä 80W hiilidioksidi laser, ja vihreä 3D työstöön tarkoitettu, joten älä opeta isääsi n...maan.

Vierailija
Stoppari
En nyt ihan poikanen ole, ja mulla tuossa on käytössä 80W hiilidioksidi laser, ja vihreä 3D työstöön tarkoitettu, joten älä opeta isääsi n...maan.

Mitä ihmettä sinä sitten täällä kyselet tyhmiä?

Ihan totta. Laserit ovat vaarallisia. Älä avaa sähkölaitteita. Niistä voi saada S Ä H K Ö I S K U J A !

Lelukaupoista saa sähköaiheisia kokeilusarjoja jotka toimivat P A R I S T O I L L A.

Ne eivät ole vaarallisia kunhan et pistä niitä suuhun tai nenään.

Vierailija
Stoppari

En kehtaa kertoa millä itse olen leikkinyt, mutta ilmaisin huoleni kun viittaus kärpästen ammuskeluun sattui silmään.
Tällä keskustelulla on muitakin lukijoita joita voi informoida asiasta.

Vierailija

Se on ihan totta, mutta rassaa, kun yleensä AINA tulee näissä foorumeissa muuta kuin sitä, mitä kysyy...Yleensä saa v...tuilut silmille:)No, mutta eipäs tuo nyt haittaa.Lasereitten kanssa on tullut värkättyä, ja asianmukaiset suojalasitkin löytyy ko.aaltoalueille, mitä olen käyte´llyt.Kaupalliset kamppeet on vaan liian kalliita, niin tekee mieli käyttää jotain korviketta...Elkää ottako nokkiinne.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Yks tyyppi ilmeisesti ammuskeli kärpäsiä Porissa työväentalon seinältä tänään. Sillä oli 80W hiilidioksidilaaseri.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26897
Liittynyt16.3.2005
Stoppari
Onko kukaan tehnyt?

Tuskin. Tarvitset kollimaatiolinssin, jonka hiominen vaatii aika lailla harrastuneisuutta.

Väittävät että ulos lähtee jopa 150mW.

Ovatko ne niin tehokkaita? Pitäisikö alkaa opetella linssinhiomista.

Saiskohan tuolla kärpästä seinältä?

Tuskin se kärpänen jää odottamaan kärventymistään. Se ei niin kovin montaa millisekuntia vie, kun se lentää säteestä pois.

Hommaa kollimoiva optiikka siihen hitsauslaseriisi, niin alkaa kärpäset jäädä. Ja seiniin tulla mukavia mustia läikkiä.

Laserhan oin turvallinen lelu, kun se vie yhden silmän kerrallaan. Sillä jäljelle jääneellä kannattaa sitten olla hieman varovaisempi.

Vierailija

Minun käsittääkseni DVD aseman laseri toimii yli 900 nm aallonpituudella. Eikös ne ole kaikki infrapunaa, paitsi sinilevyt joissa käytetään sitä sinistä laseria.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26897
Liittynyt16.3.2005
jukteri?
Minkälaisella teholla ja aallonpituudella teollisuuslaserit, joilla voi leikata terästä toimivat?

Satoja watteja tai kilowatteja, usein ne ovat hiilidioksidilasereita, koska sellainen on helpa tehdä tehokkaaksi. Hiilidioksidilaser toimii 10,6 µm:n aallonpituudella, pitkällä infrapunalla siis. Hitsaukseen käytetään ainakin myös lähi-infrapunaisia diodilasereita.

Terästä ei leikata laserilla sulattamalla, vaan kuumentamalla laserilla pinta riittävän kuumaksi ja polttamalla rauta happisuihkulla.

Vierailija

Toisaalta jos pystyy tekermään laitteen joka paikantaa huoneessa kärpäsen ja ampuu sen alas laserilla, on varsin hyvä saavutus. Sille voi sitten keksiä parempaakin käyttöä ja tekijä saa oikean osaajan maineen. Se ei vain tule olemaan helppoa sen teko.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26897
Liittynyt16.3.2005
Veikko
Minun käsittääkseni DVD aseman laseri toimii yli 900 nm aallonpituudella. Eikös ne ole kaikki infrapunaa, paitsi sinilevyt joissa käytetään sitä sinistä laseria.

DVD:n aallonpituus on muistaakseni 665 nm (vai oliko se 635 nm). Punaista valoa siis. CD käyttää lähi-infrapunaa.

Vierailija
tietää
Toisaalta jos pystyy tekermään laitteen joka paikantaa huoneessa kärpäsen ja ampuu sen alas laserilla, on varsin hyvä saavutus. Sille voi sitten keksiä parempaakin käyttöä ja tekijä saa oikean osaajan maineen. Se ei vain tule olemaan helppoa sen teko.

Itse rakensin 500 mW laserdiodista, rikkinäisestä kuvainvakainkamerasta, mikrofonista ja u-kontrollerista laitteen joka pihalla tunnistaa hyttysen tai paarman äänen, löytää sen ja tuhoaa.

On ollut hyvinkin tehokas n 20 m säteellä. Toimii tosin huonosti sateella (no. Eipä silloin ole hyttysiäkään).

Ainoa haitta on että sitä ei oikein uskalla laittaa päälle silloin kun itse on pihalla. Aina on vaarana että se ampuu hyttysestä läpi ja osuu silmään.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Norppa

Itse rakensin 500 mW laserdiodista, rikkinäisestä kuvainvakainkamerasta, mikrofonista ja u-kontrollerista laitteen joka pihalla tunnistaa hyttysen tai paarman äänen, löytää sen ja tuhoaa.

Hieno idea! Omana ongelmana ovat tontille paskantavat koirat. Pensasaidan ympärillä on tiehen rajoittuva hoidettu oja, joka kuuluu tontiin. Siinä sitten vastoin lakia useammatkin koiranomistajat sallivat koiransa tekevän tarpeet.

Täytyykin käydä kehittelemään automaattista voimakkailla IR-lasereilla toimivaa aktiivista koiranpaskanestojärjestelmää (KPEJ). Koiran voisi tunnistaa lämpökuvasta - voisi se osua tietty vahingossa koirankusettajan jalkaankin, mutta ei haittaa järjestelmän toimivuutta - Täsmävekotin silti.

Paljonkohan pitäisi IR-laserista irrota tehoa, jotta koira kokisi äkillisen epämiellyttävän tunteen, mutta jotta laseri ei kuitenkaan James Bond -tyyliin pilkkoisi koiraa vallan kebabiksi?

Onneksi pääsen ankkuroimaan laserit sen verran vakaasti, että ei ole tarvetta irroittaa kuvanvakaajaa yhä toimivasta varakamerasta. Itseasiassa taidankin laittaa sen osaksi samaa järjestelmää: Servoilla kamera koirankusettajan suuntaan ja kuva! Julkaisen sen sitten samantien netissä http://www.kiinnijaitkoirankusettaja.org

Vierailija

Nyt kyllä Norppa jallittaa:))))Laittamistani linkeistä löytyy sikana tietoa asiasta, siis foorumeista, ja itteäni kiinnostaa, onko joku Suomalainen värkännyt samoja...Aaltoalue on n.650nM, eli punaista valoa tulee.Purin aseman, ja siellä oli káksi diodia, toinen toimii IP-alueella, ja sen vissiin voi heittää roskiin.Toinen taas teki koko mäkin punaiseksi...uskomatonta, miten n. nuppineulanpään kokoinen mutikka voi olla niin voimakas!!!Nyt pitäs vaan sorvata sopiva mutikka, johon tuon saa laitettua optiikkoineen.Siis tämä tarttee linssin että voi polttopisteen etsiä...ja poltella itikoita...Noo, leikki leikkinä...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat