Onko otsikko oikein kirjoitettu?

Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Virheistä (kirjoitettu oikein) 99% kannattaa presidenttiä.
"Naiset luottavat presidenttiin enemmän kuin miehet, työläiset enemmän kuin toimihenkilöt, kaupunkilaiset enemmän kuin maalaiset ja varttuneempi väki enemmän kuin nuoret."

Tähän on vielä totuuden nimessä lisättävä, että ahkerat maalaiset ja laiskat kaupunkilaiset ruskettuvat kesällä enemmän, kuin laiskat maalaiset ja ahkerat kaupunkilaiset!

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005
CE-hyväksytty

Tarkoitatko otsikon kieliasua? Minä olisin kirjoittanut "Luottamus Haloseen"; tuo "Halosen luottamus" -muoto on kaksimerkityksisenä aika kömpelöä kieltä.

"Halosen kannatus" on samalla tavalla kaksimerkityksinen, joskin vähemmässä määrin, joten se ei olisi samanlainen virhe, etenkään koska parempaa rinnakkaismuotoa ei ole olemassa.

Vierailija

"Halosen luottamus palasi huippulukemiin"

Hyvä, että luottaa meihin. Minä en henkilökohtaisesti ole koskaan häntä äänestänyt. MuumiMamma on.

Vierailija

Samoilla linjoilla DD:n kanssa.

Aloitin itse jokin aika sitten ketjun lehtien löysästä kielitaidosta, otsikoissa ja muutenkin jutuissa. Kesätoimittaja, jolla suomenkieli on edelleen hakusessa.

Vierailija
Phony
Samoilla linjoilla DD:n kanssa.

Aloitin itse jokin aika sitten ketjun lehtien löysästä kielitaidosta, otsikoissa ja muutenkin jutuissa. Kesätoimittaja, jolla suomenkieli on edelleen hakusessa.

Kesätoimittjat kirjoittavat varmaankin parempaa suomea kuin vakisenttarit. Kesätoimittajilla on vielä huolellisuus tallella. Lisäksi heillä on monella tarkoitus päästä lehtialalle myöhemminkin töihin, joten on vielä motivaatiota kirjoittaa ymmärrettävää suomea toisin kuin urheilutoimittajilla. Nykyään jo pääkirjoituksissakin löytyy järjettömiä lauseita. Päätoimittajan on paha mennä vaatimaan kunnollista kieltä muiltakaan kun jättää kirjoituksessaan muutamasta lauseesta verbin pois.

Vierailija

Mikä seuraavista ilmaisuista on oikein tai väärin:

(Keskellä lausetta):

...suomenkieli...,...suomen kieli...,...Suomen kieli...,...Suomenkieli...,...äidin kieli...,...äidinkieli...Äidin kieli...?

Vierailija

"Halosen luottamus palasi huippulukemiin"...
Onko Halonen sitten menettänyt joskus luottamuksensaja mahdollisesti juuri huippulukemiin ja mitä ne lukemat olivat tehneet että luottamuksensa meni?

Ehkäpä "Luottamus Haloseen palasi ennalleen" olisi ollut parempi vaihtoehto, eli kaksi sanaa olisi voinut vaihtaa paikkaa.
Mitä itse luottamukseen tulee Haloseen liittyen, en kuulu noihin "huippulukemiin".

Vierailija
Tarkkailija
Mikä seuraavista ilmaisuista on oikein tai väärin:

(Keskellä lausetta):

...suomenkieli...,...suomen kieli...,...Suomen kieli...,...Suomenkieli...,...äidin kieli...,...äidinkieli...Äidin kieli...?

Noist on oikein

suomenkieli
Suomen kieli, jos Suome on erisnimi
äidin kieli; se on suussa
äidinkieli
ja Äidin kieli, jos Äidi/Äiti on erisnimi.

Vierailija

http://www.verkkouutiset.fi/juttu.php?id=111333

"Maailman vanhin auto myyntiin

Maailman vanhin toimiva auto on tulossa huutokauppaan elokuussa Kaliforniassa. Vuonna 1884 valmistetun La Marquise -autovanhuksen hinnan odotetaan kohoavan lähes 1,5 miljoonaan euroon, kertoo The Daily Telegraph.

Nelipyöräinen, neljän hengen höyryllä toimiva menopeli rakennettiin Ranskassa kreivi De Dionille, ja kiesillä on sittemmin ollut vain kaksi omistajaa, kertoo huutokauppakamari Gooding & Company."

Tuossa vika ei ole otsikossa vaan muualla tekstissä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat