Paras pelaamasi videopeli?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kun kerran on ketjut elokuva- ja musiikkisuosikeista, päätin pystyttää vastaavan videopeleistä. Videopelit ovat olleet vuosituhannen vaihteesta lähtien isompi bisnes kuin elokuvat, mutta osaksi heikon lähestyttävyytensä ja valtavan laajuutensa vuoksi monien ihmisten näkemys videopeleistä on yksinkertaistettu irvikuva todellisesta tarjonnasta.

Oletteko pelanneet pelejä? Jos olette, niin milloin viimeksi ja minkälaisia pelejä? Onko suosikkia tai suosikkeja?

Omalta osaltani pelaaminen on vähentynyt, mutta se johtuu lähinnä ajanpuutteesta, eikä siitä etten näkisi pelejä vakavasti otettavana ilmaisuvälineenä. Peleistä on kieltämättä suurin osa samaa huttua uusissa kuorissa, mutta myös kiitettvästi sisällönkehittelyyn panostavia studioita löytyy. Parhaat elokuvalliset pelit ovat nykyään hyvin uskottavia ja toisaalta viime aikoina on alkanut ilmestymään pienen tauon jälkeen myös hyviä innovatiivisiin ideoihin perustuvia pelejä.

Itse olen pelannut erilaisia pelejä eri syistä. Tetris on lyhyisiin sessioihin sopiva logiikkapelien uranuurtaja, Blizzardin 10 vuotta vanha Starcraft syvällisempää ajattelukykyä vaativa strategiapeli (Etelä-Koreassa tulee vieläkin päivittäin ohjelma huippupelaajien välisistä otteluista) ja Monkey Islandit kevyttä ja humoristista seikkailua. Joitain pelejä pelaan/pelasin lähinnä loistavan tunnelman vuoksi. Esim. Resident Evil 4 peittoaa kirkkaasti kaikki kauhuelokuvakokemukseni.

Tässä muutama pätkä itseäni kiinnostavista tulevaisuuden julkaisuista:

Metal Gear Solid 4 - Guns of the Patriots. Kiehtovan teeman ja mielenkiintoiselta vaikuttavan juonen omaava teknotrilleri:
http://www.youtube.com/watch?v=2IDBAQZmw4Y

Grand Theft Auto 4. New Yorkiin sijoittuva, mafiatyyppistä toimintaa ja valtasuhteilla keplottelua sisältävä peli, jossa voi esim. pyrkiä alamaailman kuninkaaksi:
http://www.youtube.com/watch?v=esCvu46qDaA

Metroid Prime 3 - Corruption. Scifipelitrilogian viimeinen osa, jonka pääosassa on alueiden tutkiminen sekä informaation löytäminen ja hyödyntäminen (skannausvisiiri, IR-visiiri ja röntgenvisiiri ym. auttavat), jotta saa selvyyden siitä mitä pitää tehdä. Intuitiivinen ohjaussysteemi on askel lähemmäs virtuaalitodellisuutta. Valitettavasti pelistä ei ole vielä olemassa kunnollista traileria, jossa esiteltäisiin muuta kuin perustason pelimekaniikkaa, joten laitan tällaisen esittelyn:
http://www.youtube.com/watch?v=sMvdsqTRI-I

Resident Evil 5. Traileri puhukoon puolestaan:
http://www.youtube.com/watch?v=uucyGtORWvw

Yllättäen kaikki ovat jatko-osia Hauska yksityiskohta näyttää osaltaan sen, miten hankalat paikat studioilla on rahallisesti. Turhia riskejä ei oteta, mutta toisaalta on pakko uudistaa kokemusta, jotta pelaajien mielenkiinto säilyy.

Sivut

Kommentit (186)

olli-san
Seuraa 
Viestejä419
Liittynyt28.1.2007

Kyllä paras peli koskaan on The Legend of Zelda: Ocarina of Time. Muut pelit eivät pääse lähellekään. Viime aikoina on kyllä pelaaminen jäänyt aika häviin.
Tänä vuonna tulisi kyllä pari mielenkiintoista julkaisua kuten Halo 3, Mass Effect, Call of Duty 4, Assasins Creed ja Super Mario Galaxy. Ainakin Halo ja Mario ovat pakko-ostoksia.

Vierailija

Silent hill, mikään muu peli ei ole sen jälkeen tuntunut oikein miltään. Ja tarkoitan sitä Playstation ykköselle ilmestynyttä ensimmäistä Silent hilliä.

Vierailija
morjestamoro
Silent hill, mikään muu peli ei ole sen jälkeen tuntunut oikein miltään. Ja tarkoitan sitä Playstation ykköselle ilmestynyttä ensimmäistä Silent hilliä.

Silent Hillejä en ole ikinä pelannut. Ilmeisesti survival-horrorin ystävistä löytyy kaksi vahvasti vastakkain olevaa kuppikuntaa: Silent-Hillistit ja alkuperäisten Resident Evilien kannattajat. Eroaako Silent Hill kuitenkaan millään merkittävällä, jyrkän käyttäjäkuntajaon selittävällä tavalla Resident Evilistä?

Itse olen pelannut Resident Evileistäkin vain sarjan viimeisintä osaa, joka oli lähinnä toimintatieteiskauhua. Pidin myös Eternal Darknessista, joka oli oikeastaan ensimmäinen pitkällisen piinan tehoon nojaava yliluonnollinen suspense horror -peli. Pelin innovatiiviset mielenterveysefektit olivat osaksi siistejä, mutta usein melko läpinäkyviä.

Vierailija
olli-san
Kyllä paras peli koskaan on The Legend of Zelda: Ocarina of Time. Muut pelit eivät pääse lähellekään. Viime aikoina on kyllä pelaaminen jäänyt aika häviin.
Tänä vuonna tulisi kyllä pari mielenkiintoista julkaisua kuten Halo 3, Mass Effect, Call of Duty 4, Assasins Creed ja Super Mario Galaxy. Ainakin Halo ja Mario ovat pakko-ostoksia.

Ocarina of Timea en ole pelannut, enkä kyllä aio hankkia N64:sta pelatakseni peliä. Mahtaakohan netistä löytyä kunnollisia ilmaisia N64-emulaattoreita?

Halosta en pitänyt itseään toistavan pelitavan vuoksi, enkä muutenkaan ole FPS-pelien ystävä. Super Mario Galaxy houkutteli ensin hienon painovoimasimulaation ja muutenkin "taivaallisuutensa" vuoksi, mutta pelistä ilmestyneet tuoreemmat videot eivät näytä Miyamoton tuntien peliltä odottamaani kosmillista sienensyöntiä simuloivalta tajnnanräjäyttäjältä, vaan tylsältä peruspomppimiselta, jonka avaruudellinen ulottuvuus näyttäisikin olevan itsetarkoitus.

DerMack
Seuraa 
Viestejä1839
Liittynyt16.3.2005

Parhaat roolipelit ikinä: Fallout 1 ja 2, (kauhulla odotan kolmatta), sekä Planescape Torment. Todellisia roolipelejä eikä mitään hack'n'slahia roolipelimausteilla. Ja varsinkin Tormentissa on todella hyvä juoni mitä kuljetetaan harvinaisen hyvällä dialogilla eteenpäin, pelin aikana luettavaa kertyy helposti tuollaisen keskiverto romaanin verran. noh melkein ainakin Eikä unohtaa pidä Baldurs Gate:a joka nosti roolipelaamisen haudastaan. Myös sen kakkososa oli hyvä.

Civilization sarja on myöskin kuulunut suosikkeihini koko sarjan ajan, ehkä muutama lisäosa oli hieman turha mutta peruspelit olivat aikanaan parasta viihdettä, nelosta pelaan vieläkin.

Master of orion sarjaa on tullut myös tahkottua enemmän kuin pelejä yleensä jaksaa, erityisesti kakkososa oli pelattavuudeltaan hyvä, jopa parempi kuin sarjan tuorein kolmasosa.

Vierailija
Empiristi

Silent Hillejä en ole ikinä pelannut. Ilmeisesti survival-horrorin ystävistä löytyy kaksi vahvasti vastakkain olevaa kuppikuntaa: Silent-Hillistit ja alkuperäisten Resident Evilien kannattajat. Eroaako Silent Hill kuitenkaan millään merkittävällä, jyrkän käyttäjäkuntajaon selittävällä tavalla Resident Evilistä?

Silent hill painottuu kauhutunnelman luomiseen kun taas Residentit ovat aavistuksen toiminnallisempia. Ei Residenteissäkään mitään vikaa ole, mutta Silent hillin välittämä tunnelma ja maailma on todella kiehtova ja pelottava. Vaikea selittää syitä pelin aiheuttamiin tunnetiloihin, sitä on vain itse kunkin pelattava ja muodostettava mielipide sen perusteella.

Vierailija

Pelaamista pidetään edelleenkin perehtymättömien keskuudessa nörttien, idioottien ja/tai teinien hommana, mutta vähän foorumeita selailleena ja näitäkin vastauksia lukeneensa minulle on tullut on sellainen kuva, että useimmat pelaajat ovat tavallisia aikuisia. ESA:n (Entertainment Software Association) teettämän tutkimuksen perusteella pelaajien keski-ikä on 33 vuotta. Minkäsikäisiä tiedefoorumin pelaajat ovat, jos saan tiedustella? Itse olen 21 v. eli ilmeisesti juniorisarjassa siis.

Vierailija
morjestamoro
Empiristi

Silent hill painottuu kauhutunnelman luomiseen kun taas Residentit ovat aavistuksen toiminnallisempia. Ei Residenteissäkään mitään vikaa ole, mutta Silent hillin välittämä tunnelma ja maailma on todella kiehtova ja pelottava. Vaikea selittää syitä pelin aiheuttamiin tunnetiloihin, sitä on vain itse kunkin pelattava ja muodostettava mielipide sen perusteella.

Itse pidän aika paljon molemmista, sääli vain että kummankin pelisarjan 4. osa oli entistä toimintapainotteisempia: RE vain hoiti asian SH:ta paremmin siinä tapauksessa. Mutta SH2 on luultavasti pelottavin peli, mitä on koskaan tehty. Ainakin omasta mielestäni.

Vierailija
Gwaïraîs
morjestamoro
Laitetaan alkuperäisen Silent hillin intro.

http://www.youtube.com/watch?v=eds1ivwq1oc

Et osaisi pikaisesti avustaa miten tuon videon saa näkyviin Operalla? Opera itselläni aukoo YouTube videot Quicktimellä, mutta ei saa niitä auki.

En osaa, valitettavasti. Itse käytän Firefoxia. Ehkä joku muu osaisi neuvoa...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat